REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy rodzinne w Europie 2015

Subskrybuj nas na Youtube
Firmy rodzinne w Europie 2015
Firmy rodzinne w Europie 2015
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

O ile gospodarka unijna wydaje się być wątła i niestabilna, europejskie firmy rodzinne wykazują rosnącą pewność siebie i stały wzrost. Ponad połowa ankietowanych (58%) biorących udział w najnowszej ankiecie KPMG stwierdziła wzrost obrotów na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy, a 46% przyjęcie do pracy nowego personelu. Charakteryzując się wiarą we własne możliwości, trzy czwarte (75%) ankietowanych firm rodzinnych przewiduje dalszy wzrost i nowe inwestycje w kolejnym roku.

Sytuacja firm rodzinnych w Europie

Rodzinne przedsiębiorstwa okazały się zarówno efektywne, jak i odporne na wahania koniunktury. Ich rola w gospodarce jest bezdyskusyjna. Wystarczy spojrzeć na Europę, gdzie 14 mln rodzinnych przedsiębiorstw zapewnia ponad 60 mln etatów w sektorze prywatnym (źródło: stowarzyszenie European Family Businesses). W różnych krajach stanowią one od 55% do 90% wszystkich firm (źródło: stowarzyszenie European Family Businesses), począwszy od małych sklepików osiedlowych, a skończywszy na dużych korporacjach.

REKLAMA

Autopromocja

Wiele przedsiębiorstw rodzinnych coraz częściej szczyci się swoimi "rodzinnymi" korzeniami, starając się demonstrować własny, unikalny przepis na długotrwały wzrost i sukces - budowanie na potencjale rodziny oraz aktywne dostosowywanie się do nowych sytuacji i ciągłych zmian na rynku.

Sektor europejskich przedsiębiorstw rodzinnych będzie się dalej rozwijać, ulegać strategicznym przekształceniom i wykorzystywać zagraniczne możliwości, jednocześnie dążąc do wzrostu profesjonalizmu poprzez udoskonalanie zarządzania i zatrudnianie specjalistów spoza rodziny. Pomimo zmagań z szeregiem trudnych wyzwań, firmy te udowadniają, że są w stanie łatwo się dostosowywać i podejmować szybkie decyzje, co wróży rodzinom i prowadzonym przez nie przedsiębiorstwom świetlaną przyszłość.

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dalszy ciąg materiału pod wideo

75% europejskich przedsiębiorstw rodzinnych z optymizmem patrzy w przyszłość

O ile gospodarka unijna wydaje się być wątła i niestabilna, europejskie firmy rodzinne wykazują rosnącą pewność siebie i stały wzrost. Ponad połowa ankietowanych (58%) biorących udział w najnowszej ankiecie KPMG stwierdziła wzrost obrotów na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy, a 46% przyjęcie do pracy nowego personelu. Charakteryzując się wiarą we własne możliwości, trzy czwarte (75%) ankietowanych firm rodzinnych przewiduje dalszy wzrost i nowe inwestycje w kolejnym roku.

Europejskie firmy rodzinne wykorzystują globalne możliwości gospodarcze

Europejskie przedsiębiorstwa rodzinne intensyfikują wysiłki zagraniczne, poddając w wątpliwość powszechne przekonanie, że są mniej skłonne do rozwoju w skali międzynarodowej. Spośród ankietowanych spółek 74% już prowadzi działalność poza granicami kraju, podczas gdy dwa lata temu odsetek ten wynosił 60%.

Co więcej, blisko co czwarte z nich (23%) planuje dalsze inwestycje w rozwój działalności zagranicznej. Najczęściej podawanymi przez nich priorytetami na najbliższe dwa lata jest zdobywanie nowych rynków i rozszerzanie eksportu swoich towarów.

Pomimo panującego w opinii publicznej błędnego przekonania, firmy rodzinne są otwarte na nowe źródła finansowania i chętnie oferują odpowiednim inwestorom udziały w swoim kapitale

Przez odpowiednich inwestorów rozumie się przede wszystkim takich, którzy mają podobny apetyt na ryzyko gospodarcze i związane z nim ewentualne zyski, a także kierują się podobnymi wartościami i podejściem do danego rodzaju działalności. Takim typem "odpowiedniego" inwestora okazują się być zamożni klienci indywidualni (ang. High-net-worth individuals; HNWI). 42% firm rodzinnych było już przedmiotem inwestycji bezpośrednich od takich klientów, z czego dla 92% z nich było to pozytywne doświadczenie.

Inne najważniejsze wnioski raportu:

- Europejskie firmy rodzinne wykazują się zdolnością łatwego dostosowywania do środowiska i są chętne do podejmowania szybkich decyzji o strategicznym znaczeniu: 41% ankietowanych planuje strategiczne zmiany w swojej działalności w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Wśród najczęstszych rozwiązań wymieniano przekazanie zarządzania spółką kolejnemu pokoleniu (26%) lub jej sprzedaż (21%). Obydwa kroki wiążą się z radykalnymi zmianami w zakresie stylu zarządzania i struktury własnościowej;

- Dążąc do dalszego wzrostu, wielu właścicieli przedsiębiorstw rodzinnych podejmuje kroki w kierunku wzrostu profesjonalizacji w firmie: udoskonalają swoje struktury zarządzania i zatrudniają osoby trzecie. W 88% z nich już funkcjonują formalne mechanizmy zarządzania, a 75% posiada w zarządzie osoby spoza rodziny;

- Przedsiębiorstwa rodzinne rozszerzają swoją działalność filantropijną: 34% ankietowanych uważa ją za istotny element swojej działalności, natomiast jeszcze dwa lata temu było to 18%. Firmy rodzinne pozostają jednak najczęściej "cichymi bohaterami" - ich działania filantropijne mają zwykle charakter lokalny i nie odbijają się szerokim echem.

Pomimo silnego dążenia do wzrostu i znacznego potencjału w tym zakresie, firmy rodzinne zmagają się z poważnymi wyzwaniami, które mogą stawać na ich drodze do sukcesu. Do najważniejszych problemów należy zaliczyć konkurencję, pozyskiwanie i zatrzymywanie u siebie nowych pracowników oraz spadek opłacalności. Rozmiar przedsiębiorstwa ma także wpływ na jego możliwości w zakresie rozwoju i konkurencyjności. Czasami, aby sprostać powyższym wyzwaniom, właściciele przedsiębiorstw zmuszeni są do podejmowania trudnych decyzji związanych z przyszłością ich firm.

"Sektor przedsiębiorstw rodzinnych charakteryzuje się wysoką dynamiką. Tego typu spółki zaczynają wychodzić z cienia i coraz częściej przedstawiają się jako 'firmy rodzinne'. Cieszymy się, że rozwijają się i wykazują determinację i potencjał do dalszego wzrostu. Wyzwania przed jakimi stają są jednak niepokojące, a jeśli nie uda się im w porę zaradzić, mogą one mieć niekorzystny wpływ na ich przyszłą działalność - stwierdził Christophe Bernard, globalny dyrektor ds. firm rodzinnych w KPMG. - Przedsiębiorstwa rodzinne nie tylko stanowią ostoję wielu współczesnych gospodarek, ale mogą także być ich przyszłością. Jeśli tylko firmy rodzinne nauczą się szybko pokonywać wyzwania z jakimi się spotykają, ich przyszłość z pewnością jawić się będzie w jasnych barwach".

Pełna wersja raportu dostępna jest pod adresem: http://www.kpmgfamilybusiness.com.


Raport

Raport opiera się o obadania i spostrzeżenia Globalnego Centrum Doskonałości KPMG na rzecz Firm Rodzinnych, a także wnioski z poprzednich dwóch badań:

- Barometry Europejskich Firm Rodzinnych - przeprowadzone w latach 2013 - 2015 we współpracy z EFB (Europejskie Przedsiębiorstwa Rodzinne) i zawierające spostrzeżenia odnośnie wiary we własne możliwości wśród firm rodzinnych z Europy. Czwarta edycja "Barometru Europejskich Firm Rodzinnych - Kierunek sukces" została wydana we wrześniu 2015 r. w oparciu o 1401 kwestionariuszy wypełnionych w 25 krajach europejskich;

- Ogólnoświatowa ankieta dla firm rodzinnych pt. "Rodzina ma znaczenie - finansowanie rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych przez inwestorów indywidualnych" - przeprowadzona przez KPMG i zawierająca odpowiedzi 125 przedsiębiorstw rodzinnych i 125 zamożnych klientów indywidualnych z 29 krajów, odpowiadających łącznie za 82,4% globalnego PKB (opublikowana we wrześniu 2014 r.).

KPMG

KPMG to ogólnoświatowa sieć profesjonalnych przedsiębiorstw świadczących usługi w zakresie audytu, podatków i doradztwa. Działamy w 155 krajach, a w naszych firmach członkowskich na całym świecie zatrudnionych jest ponad 155 tys. osób. Niezależne firmy członkowskie sieci KPMG wchodzą w skład KPMG International Cooperative - podmiotu prawa szwajcarskiego. Każda z firm zrzeszonych w KPMG jest odrębnym podmiotem prawnym i jako taki funkcjonuje w relacjach z innymi.

Globalne centrum doskonałości KPMG na rzecz przedsiębiorstw rodzinnych

Dzięki dziesiątkom lat doświadczeń w pracy z firmami rodzinnymi, specjaliści KPMG z różnych krajów rozumieją charakter działalności rodzinnej i pasjonują się nią. Globalne Centrum Doskonałości KPMG na rzecz Przedsiębiorstw Rodzinnych ma na celu wykorzystywanie specjalistycznej wiedzy swoich firm członkowskich na rzecz przedsiębiorstw rodzinnych, pozwalając im docierać do swoich klientów ze specjalistyczną ofertą.

http://www.kpmgfamilybusiness.com

Źródło: KPMG International

KONTAKT:

Christophe Bernard, globalny dyrektor ds. przedsiębiorstw rodzinnych

tel. +33 (0)1 5568 9020

e-mail: cbernard@kpmg.fr

Brian Bannister, ogólnoświatowy dyrektor ds. komunikacji

tel. +44 20 76942601

e-mail: Brian.Bannister@kpmg.co.uk

Źródło informacji: PR Newswire - PARYŻ, 17 listopada 2015 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy przez internet w roku? Twoje dane trafiły do urzędu skarbowego. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem opodatkowania

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Księgowy jest chroniony dopiero, gdy wykupi rozszerzoną polisę OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA