REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy rodzinne w Europie 2015

Firmy rodzinne w Europie 2015
Firmy rodzinne w Europie 2015
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

O ile gospodarka unijna wydaje się być wątła i niestabilna, europejskie firmy rodzinne wykazują rosnącą pewność siebie i stały wzrost. Ponad połowa ankietowanych (58%) biorących udział w najnowszej ankiecie KPMG stwierdziła wzrost obrotów na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy, a 46% przyjęcie do pracy nowego personelu. Charakteryzując się wiarą we własne możliwości, trzy czwarte (75%) ankietowanych firm rodzinnych przewiduje dalszy wzrost i nowe inwestycje w kolejnym roku.

Sytuacja firm rodzinnych w Europie

Rodzinne przedsiębiorstwa okazały się zarówno efektywne, jak i odporne na wahania koniunktury. Ich rola w gospodarce jest bezdyskusyjna. Wystarczy spojrzeć na Europę, gdzie 14 mln rodzinnych przedsiębiorstw zapewnia ponad 60 mln etatów w sektorze prywatnym (źródło: stowarzyszenie European Family Businesses). W różnych krajach stanowią one od 55% do 90% wszystkich firm (źródło: stowarzyszenie European Family Businesses), począwszy od małych sklepików osiedlowych, a skończywszy na dużych korporacjach.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wiele przedsiębiorstw rodzinnych coraz częściej szczyci się swoimi "rodzinnymi" korzeniami, starając się demonstrować własny, unikalny przepis na długotrwały wzrost i sukces - budowanie na potencjale rodziny oraz aktywne dostosowywanie się do nowych sytuacji i ciągłych zmian na rynku.

Sektor europejskich przedsiębiorstw rodzinnych będzie się dalej rozwijać, ulegać strategicznym przekształceniom i wykorzystywać zagraniczne możliwości, jednocześnie dążąc do wzrostu profesjonalizmu poprzez udoskonalanie zarządzania i zatrudnianie specjalistów spoza rodziny. Pomimo zmagań z szeregiem trudnych wyzwań, firmy te udowadniają, że są w stanie łatwo się dostosowywać i podejmować szybkie decyzje, co wróży rodzinom i prowadzonym przez nie przedsiębiorstwom świetlaną przyszłość.

Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dalszy ciąg materiału pod wideo

75% europejskich przedsiębiorstw rodzinnych z optymizmem patrzy w przyszłość

O ile gospodarka unijna wydaje się być wątła i niestabilna, europejskie firmy rodzinne wykazują rosnącą pewność siebie i stały wzrost. Ponad połowa ankietowanych (58%) biorących udział w najnowszej ankiecie KPMG stwierdziła wzrost obrotów na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy, a 46% przyjęcie do pracy nowego personelu. Charakteryzując się wiarą we własne możliwości, trzy czwarte (75%) ankietowanych firm rodzinnych przewiduje dalszy wzrost i nowe inwestycje w kolejnym roku.

Europejskie firmy rodzinne wykorzystują globalne możliwości gospodarcze

Europejskie przedsiębiorstwa rodzinne intensyfikują wysiłki zagraniczne, poddając w wątpliwość powszechne przekonanie, że są mniej skłonne do rozwoju w skali międzynarodowej. Spośród ankietowanych spółek 74% już prowadzi działalność poza granicami kraju, podczas gdy dwa lata temu odsetek ten wynosił 60%.

Co więcej, blisko co czwarte z nich (23%) planuje dalsze inwestycje w rozwój działalności zagranicznej. Najczęściej podawanymi przez nich priorytetami na najbliższe dwa lata jest zdobywanie nowych rynków i rozszerzanie eksportu swoich towarów.

Pomimo panującego w opinii publicznej błędnego przekonania, firmy rodzinne są otwarte na nowe źródła finansowania i chętnie oferują odpowiednim inwestorom udziały w swoim kapitale

Przez odpowiednich inwestorów rozumie się przede wszystkim takich, którzy mają podobny apetyt na ryzyko gospodarcze i związane z nim ewentualne zyski, a także kierują się podobnymi wartościami i podejściem do danego rodzaju działalności. Takim typem "odpowiedniego" inwestora okazują się być zamożni klienci indywidualni (ang. High-net-worth individuals; HNWI). 42% firm rodzinnych było już przedmiotem inwestycji bezpośrednich od takich klientów, z czego dla 92% z nich było to pozytywne doświadczenie.

Inne najważniejsze wnioski raportu:

- Europejskie firmy rodzinne wykazują się zdolnością łatwego dostosowywania do środowiska i są chętne do podejmowania szybkich decyzji o strategicznym znaczeniu: 41% ankietowanych planuje strategiczne zmiany w swojej działalności w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Wśród najczęstszych rozwiązań wymieniano przekazanie zarządzania spółką kolejnemu pokoleniu (26%) lub jej sprzedaż (21%). Obydwa kroki wiążą się z radykalnymi zmianami w zakresie stylu zarządzania i struktury własnościowej;

- Dążąc do dalszego wzrostu, wielu właścicieli przedsiębiorstw rodzinnych podejmuje kroki w kierunku wzrostu profesjonalizacji w firmie: udoskonalają swoje struktury zarządzania i zatrudniają osoby trzecie. W 88% z nich już funkcjonują formalne mechanizmy zarządzania, a 75% posiada w zarządzie osoby spoza rodziny;

- Przedsiębiorstwa rodzinne rozszerzają swoją działalność filantropijną: 34% ankietowanych uważa ją za istotny element swojej działalności, natomiast jeszcze dwa lata temu było to 18%. Firmy rodzinne pozostają jednak najczęściej "cichymi bohaterami" - ich działania filantropijne mają zwykle charakter lokalny i nie odbijają się szerokim echem.

Pomimo silnego dążenia do wzrostu i znacznego potencjału w tym zakresie, firmy rodzinne zmagają się z poważnymi wyzwaniami, które mogą stawać na ich drodze do sukcesu. Do najważniejszych problemów należy zaliczyć konkurencję, pozyskiwanie i zatrzymywanie u siebie nowych pracowników oraz spadek opłacalności. Rozmiar przedsiębiorstwa ma także wpływ na jego możliwości w zakresie rozwoju i konkurencyjności. Czasami, aby sprostać powyższym wyzwaniom, właściciele przedsiębiorstw zmuszeni są do podejmowania trudnych decyzji związanych z przyszłością ich firm.

"Sektor przedsiębiorstw rodzinnych charakteryzuje się wysoką dynamiką. Tego typu spółki zaczynają wychodzić z cienia i coraz częściej przedstawiają się jako 'firmy rodzinne'. Cieszymy się, że rozwijają się i wykazują determinację i potencjał do dalszego wzrostu. Wyzwania przed jakimi stają są jednak niepokojące, a jeśli nie uda się im w porę zaradzić, mogą one mieć niekorzystny wpływ na ich przyszłą działalność - stwierdził Christophe Bernard, globalny dyrektor ds. firm rodzinnych w KPMG. - Przedsiębiorstwa rodzinne nie tylko stanowią ostoję wielu współczesnych gospodarek, ale mogą także być ich przyszłością. Jeśli tylko firmy rodzinne nauczą się szybko pokonywać wyzwania z jakimi się spotykają, ich przyszłość z pewnością jawić się będzie w jasnych barwach".

Pełna wersja raportu dostępna jest pod adresem: http://www.kpmgfamilybusiness.com.


Raport

Raport opiera się o obadania i spostrzeżenia Globalnego Centrum Doskonałości KPMG na rzecz Firm Rodzinnych, a także wnioski z poprzednich dwóch badań:

- Barometry Europejskich Firm Rodzinnych - przeprowadzone w latach 2013 - 2015 we współpracy z EFB (Europejskie Przedsiębiorstwa Rodzinne) i zawierające spostrzeżenia odnośnie wiary we własne możliwości wśród firm rodzinnych z Europy. Czwarta edycja "Barometru Europejskich Firm Rodzinnych - Kierunek sukces" została wydana we wrześniu 2015 r. w oparciu o 1401 kwestionariuszy wypełnionych w 25 krajach europejskich;

- Ogólnoświatowa ankieta dla firm rodzinnych pt. "Rodzina ma znaczenie - finansowanie rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych przez inwestorów indywidualnych" - przeprowadzona przez KPMG i zawierająca odpowiedzi 125 przedsiębiorstw rodzinnych i 125 zamożnych klientów indywidualnych z 29 krajów, odpowiadających łącznie za 82,4% globalnego PKB (opublikowana we wrześniu 2014 r.).

KPMG

KPMG to ogólnoświatowa sieć profesjonalnych przedsiębiorstw świadczących usługi w zakresie audytu, podatków i doradztwa. Działamy w 155 krajach, a w naszych firmach członkowskich na całym świecie zatrudnionych jest ponad 155 tys. osób. Niezależne firmy członkowskie sieci KPMG wchodzą w skład KPMG International Cooperative - podmiotu prawa szwajcarskiego. Każda z firm zrzeszonych w KPMG jest odrębnym podmiotem prawnym i jako taki funkcjonuje w relacjach z innymi.

Globalne centrum doskonałości KPMG na rzecz przedsiębiorstw rodzinnych

Dzięki dziesiątkom lat doświadczeń w pracy z firmami rodzinnymi, specjaliści KPMG z różnych krajów rozumieją charakter działalności rodzinnej i pasjonują się nią. Globalne Centrum Doskonałości KPMG na rzecz Przedsiębiorstw Rodzinnych ma na celu wykorzystywanie specjalistycznej wiedzy swoich firm członkowskich na rzecz przedsiębiorstw rodzinnych, pozwalając im docierać do swoich klientów ze specjalistyczną ofertą.

http://www.kpmgfamilybusiness.com

Źródło: KPMG International

KONTAKT:

Christophe Bernard, globalny dyrektor ds. przedsiębiorstw rodzinnych

tel. +33 (0)1 5568 9020

e-mail: cbernard@kpmg.fr

Brian Bannister, ogólnoświatowy dyrektor ds. komunikacji

tel. +44 20 76942601

e-mail: Brian.Bannister@kpmg.co.uk

Źródło informacji: PR Newswire - PARYŻ, 17 listopada 2015 r.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA