Ulga na dziecko dla przedsiębiorców w 2013 roku

ulga na dziecko w PIT, ulga prorodzinna 2013
Nowy kształt przepisów dot. ulgi prorodzinnej od 2013 r. może sprawić, że dla przedsiębiorcy, który dziś stosuje podatek liniowy bardziej opłacalne stanie się rozliczanie według skali podatkowej. Dotyczy to jednak wąskiej grupy przedsiębiorców uzyskujących roczne dochody na poziomie ok. 130 tys. zł i wychowujących co najmniej troje dzieci. Formę opodatkowania można zmienić do 20 stycznia.

11 listopada 2012 r. Prezydent RP podpisał ustawę z 24 października 2012 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawa ta wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r. i będzie miała zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2013 r.

Autopromocja

Poza zmianami w uldze prorodzinnej, z dodatkowym  ograniczeniem w korzystaniu z 50% kosztów uzyskania przychodów muszą liczyć się dobrze zarabiający twórcy, dziennikarze i wynalazcy. Na etapie prac w Senacie została przywrócona ulga internetowa, choć już nie wszyscy będą mogli z niej korzystać.  

Wyższa ulga prorodzinna dla rodzin wielodzietnych

Obecnie (do rozliczenia dochodów uzyskanych w 2012 roku) każdy, kto wychowuje małoletnie dziecko (lub uczące się do 25. roku życia oraz otrzymujące zasiłek pielęgnacyjny lub rentę socjalną – bez względu na wiek), może korzystać z ulgi prorodzinnej. Pozwala ona zmniejszyć wyliczony podatek o 1112,04 zł (92,67 zł miesięcznie) na jedno dziecko, bez względu na osiągane dochody czy liczbę dzieci w rodzinie.

Od 2013 roku nie będzie to już takie proste. Przyjęte zmiany w uldze prorodzinnej są powiązane z jednej strony z wysokością zarobków rodziców, a z drugiej z liczbą wychowywanych dzieci. Ulga prorodzinna nie będzie już dostępna dla wszystkich podatników. Nie skorzystają z niej rodzice jednego dziecka,  których łączne dochody roczne przekraczają 112 tys. zł nawet jeśli są małżeństwem.


Polecamy: PDF - VAT Podatki 2014 - komentarz do zmian


Limit 112 tys. zł ma obowiązywać także w przypadku osób, które wychowują tylko jedno dziecko jako tzw. samotni rodzice (np. wdowa). Natomiast jeśli rodzice dziecka nie są małżonkami (np. pozostają w konkubinacie), limit przewidziany na każdego z nich będzie wynosić połowę ze 112 tys. zł, czyli 56 tys. złotych. Nie zmieni się natomiast sytuacja osób, które wychowują dwójkę dzieci (i to bez względu na wysokość dochodów i stan cywilny) oraz podatników z jednym dzieckiem (o ile ich zarobki nie przekraczają wskazanych limitów). Mają oni zachować prawo do zmniejszenia podatku o 1112,04 zł z tytuły wychowywania każdego dziecka.

W przypadku wychowywania trójki dzieci będzie można odliczyć  więcej.. Ulga będzie bowiem zwiększona o 50% na trzecie dziecko, co oznacza odliczenie od podatku dodatkowej kwoty 556,02 złotych na trzecie dziecko (w sumie 1668,08 zł). W przypadku natomiast czwartego dziecka (i każdego kolejnego) ulga zostanie zwiększona o 100%, czyli do kwoty 2224,08 zł rocznie.  

Przedsiębiorcy powinni sprawdzić opłacalność formy opodatkowania

Wybór formy opodatkowania prowadzących działalność jest uzależniony przede wszystkim od wysokości uzyskiwanych przychodów i ponoszonych kosztów. Jednak przedsiębiorcy posiadający rodzinę powinni wziąć pod uwagę także regulacje pozwalające im na zastosowanie preferencji podatkowych, takich jak ulga prorodzinna czy wspólne rozliczenie z małżonkiem.

Jest to ważne przede wszystkim w przypadku tych podatników, którzy ponoszą koszty uzyskania przychodu na takim poziomie, że nie opłaca im się wybór zryczałtowanych form opodatkowania (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych oraz karta podatkowa; w obu przypadkach nie ma możliwości uwzględnienia kosztów), a ich roczne dochody wynoszą co najmniej  99 tys. zł. Dla tej kwoty dochodów bardziej optymalną formą opodatkowania jest podatek liniowy (stawka 19%), który wynosi 18 810 zł (w przypadku skali podatkowej - stawka progresywna 18-proc. i 32-proc. - jest to 19 150 zł).

Rozliczenie PIT za 2012 r. - nowa ulga podatkowa na oszczędzanie w IKZE

Ulgi w PIT – w 2012 r. po staremu, zmiany dopiero od 2013 r.

Ulga internetowa 2013

Ile trzeba mieć podatku, by w pełni skorzystać z ulgi na dziecko

Masz dzieci i męża – skala podatkowa może być bardziej opłacalna

O opłacalności stosowania skali podatkowej zamiast podatku liniowego może jednak przesądzić sytuacja rodzinna przedsiębiorcy. Tylko opodatkowanie skalą podatkową pozwala bowiem na wspólne rozliczanie z małżonkiem czy korzystanie z ulgi prorodzinnej. Oznacza to, że dla przedsiębiorcy, który ma rodzinę, pomimo wyższego początkowo wyliczonego podatku według skali podatkowej, ta forma będzie korzystniejsza niż podatek liniowy, gdy dokona przysługujących mu odliczeń. Od nowego roku trzeba jednak uwzględnić nowe limity.

Nad zmianą formy opodatkowania nie będą musieli zastanawiać się przedsiębiorcy z jednym dzieckiem, których dochody kształtują się na poziomie ok. 112 tys. zł (przy założeniu, że pogorszeniu nie ulega sytuacja dochodowa małżonka). Dla nich korzystniejszym rozwiązaniem pozostanie opodatkowanie podatkiem liniowym.

Sytuacja może się jednak nieznacznie zmienić w przypadku przedsiębiorców mających co najmniej troje dzieci, gdyż ich zmniejszenie podatku za 2013 rok z tytułu ulgi prorodzinnej będzie wyższe co najmniej o 556 zł na jedno dziecko. Przedsiębiorca, który wychowuje czwórkę dzieci zmniejszy podatek za 2013 rok o 6116 zł (obecnie ulga wynosi 4448 zł).

Oznacza to, że skala podatkowa będzie lepszym rozwiązaniem do opodatkowania dochodów w wysokości do ok. 143 tys. zł (obecnie do ok. 130 tys. zł). Uwzględniając jednak, że wyboru formy opodatkowania dokonuje się najpóźniej do 20-tego stycznia danego roku, opierając się jedynie na prognozach dochodów i kosztów, to decyzja o zmianie formy opodatkowania w kontekście nowych limitów ulg może być spokojnie podjęta tylko przez te osoby, które dość dokładnie znają przyszłoroczne dochody (np. osoby samozatrudnione).  

Ile wyniesie ulga prorodzinna w 2013 roku

Małżeństwo o łącznych rocznych dochodach do 112 tys. zł

Małżeństwo o łącznych rocznych dochodach powyżej 112 tys. zł

Podatnik pozostający np. w konkubinacie, uzyskujący roczne dochody do 56 tys. zł

Podatnik pozostający np. w konkubinacie uzyskujący roczne dochody powyżej 56 tys. zł

Samotny rodzic o rocznych dochodach do 112 tys. zł

Samotny rodzic o rocznych dochodach powyżej 112 tys. zł

Jedno dziecko

Tak – 1112,4 zł rocznie - bez zmiany

Nie

Tak– 1112,4 zł rocznie -bez zmiany

Nie

Tak – 1112,4 zł rocznie - bez zmiany

Nie

Dwójka dzieci

Tak – 1112,4 zł na każde dziecko - bez zmiany

Tak - 1112,4 zł na każde dziecko - bez zmiany

Tak - 1112,4 zł na każde dziecko - bez zmiany

Tak - 1112,4 zł na każde dziecko - bez zmiany

Tak - 1112,4 zł na każde dziecko - bez zmiany

Tak - 1112,4 zł na każde dziecko - bez zmiany

Trójka dzieci

Tak – 2224,8 zł łącznie na pierwsze i drugie dziecko (2x1112,4 zł) oraz 1668,06 zł na trzecie dziecko – wyższe odliczenie o 556 zł

Tak –2224,8 zł łącznie na pierwsze i drugie dziecko (2x1112,4 zł) oraz 1668,06 zł na trzecie dziecko – wyższe odliczenie o 556 zł

Tak –2224,8 zł łącznie na pierwsze i drugie dziecko (2x1112,4 zł) oraz 1668,06 zł na trzecie dziecko – wyższe odliczenie o 556 zł

Tak –2224,8 zł łącznie na pierwsze i drugie dziecko (2x1112,4 zł) oraz 1668,06 zł na trzecie dziecko – wyższe odliczenie o 556 zł

Tak –2224,8 zł łącznie na pierwsze i drugie dziecko (2x1112,4 zł), oraz 1668,06 zł na trzecie dziecko – wyższe odliczenie o 556 zł

Tak –2224,8 zł łącznie na pierwsze i drugie dziecko (2x1112,4 zł), oraz 1668,06 zł na trzecie dziecko – wyższe odliczenie o 556 zł

Czwórka dzieci

Tak – 2224,08 zł łącznie na pierwsze i drugie dziecko (2x1112,4 zł), 1668,06 zł na trzecie dziecko oraz 2224,08 zł na czwarte dziecko – wyższe odliczenie o 1668 zł

Tak – 2224,08 zł łącznie na pierwsze i drugie dziecko (2x1112,4 zł), 1668,06 zł na trzecie dziecko oraz 2224,08 zł na czwarte dziecko - wyższe odliczenie o 1668 zł

Tak – 2224,08 zł łącznie na pierwsze i drugie dziecko (2x1112,4 zł), 1668,06 zł na trzecie dziecko oraz 2224,08 zł na czwarte dziecko -wyższe odliczenie o 1668 zł

Tak – 2224,08 zł łącznie na pierwsze i drugie dziecko (2x1112,4 zł), 1668,06 zł na trzecie dziecko oraz 2224,08 zł na czwarte dziecko - wyższe odliczenie o 1668 zł

Tak – 2224,08 zł łącznie na pierwsze i drugie dziecko (2x1112,4 zł), 1668,06 zł na trzecie dziecko oraz 2224,08 zł na czwarte dziecko - wyższe odliczenie o 1668 zł

Tak – 2224,08 zł łącznie na pierwsze i drugie dziecko (2x1112,4 zł), 1668,06 zł na trzecie dziecko oraz 2224,08 zł na czwarte dziecko - wyższe odliczenie o 1668 zł


Inne zmiany wprowadzone ustawą

Twórcy i wynalazcy z ograniczonymi kosztami 50%

Dobrze zarabiający twórcy uzyskujący przychody z praw autorskich, artyści uzyskujący przychody z praw pokrewnych (np. z praw do nagrań programów), a także wynalazcy przenoszący prawa własności do wynalazku czy też osoby przenoszące prawa do wzoru użytkowego lub znaku towarowego będą musieli pilnować limitu odliczanych kosztów. Koszty uzyskania przychodów z tych źródeł wynoszą obecnie 50%.

Przy czym, jeżeli podatnik ponosi w rzeczywistości wyższe koszty i ma na to potwierdzenie, może je zastosować. Rozpatrywany projekt zmian podatkowych zakłada, że np. twórca czy wynalazca uzyskujący odpowiednio przychód z praw autorskich lub z przeniesienia prawa własności wynalazku będzie mógł zastosować 50-proc. koszty do momentu aż przekroczą one 42 764 zł. Przy czym twórcy, artyści, naukowcy czy wynalazcy zachowują prawo do odliczenia kosztów w wysokości faktycznie poniesionej (co ważne, to prawo nie zostało ograniczone żadnym limitem).

Twórca, który zarabia 6 tys. zł z tytułu umowy o dzieło i stosuje 50-proc. koszty, po zmianie przepisów nie powinien stracić. Jego roczny przychód wynosi 72 tys. zł, a łączne koszty uzyskania w całym roku podatkowym 36 tys. zł Jeśli jednak ten sam twórca zarabiałby 14 tys. zł z tytułu umowy o dzieło, czyli 168 000 zł rocznie, to  w lipcu utraciłby prawo do 50-proc. kosztów (w tym miesiącu do części przychodów zastosowanie znalazłyby koszty 50-proc., a do części 20-proc.) W efekcie straciłby ok. 4.450 zł rocznie. 

Ulga internetowa istotnie okrojona

Z ulgą internetową w 2013 r. wszyscy mieli się rozstać. Tak jednak się nie stanie. Podatnicy, którzy wcześniej nie korzystali z tej ulgi, będą mogli w kolejnych dwóch latach odliczyć od dochodu udokumentowane wydatki poniesione na korzystanie z internetu, nie więcej jednak niż 760 zł.

Likwidacja ulgi internetowej może najbardziej dotknąć małżonków z wysokimi zarobkami (gdy każde z nich zarabia co najmniej o 760 zł niż wynosi I próg podatkowy, czyli powyżej 85 528 zł). W przypadku osoby, która rozlicza się według 18-proc. stawki dostęp do sieci po zmianie przepisów może być więc droższy o 136,80 zł (18 % z 760 zł). Odpowiednio w przypadku małżonków kwota ta może wzrosnąć łącznie do 272 złotych.

Katarzyna Rola – Stężycka, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
rozwiń więcej
Księgowość
Luka VAT znowu wzrasta. Powrót do poziomu dwucyfrowego
28 kwi 2024

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

KSeF - od kiedy? E-faktury obowiązkowe od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.
28 kwi 2024

KSeF będzie obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

pokaż więcej
Proszę czekać...