REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga internetowa w podatku dochodowym

Ulga internetowa w podatku dochodowym
Ulga internetowa w podatku dochodowym

REKLAMA

REKLAMA

Miała zniknąć zupełnie ale jednak została, choć mocno ograniczona. Ulga internetowa od rozliczenia dochodów uzyskanych w 2013 roku (tak samo jest w latach 2014-2019) przysługuje tylko tym podatnikom, którzy wcześniej z niej nie korzystali. Osoby te mogą odliczać wydatki na dostęp do internetu wyłącznie przez dwa kolejne lata podatkowe.

Początkowo Sejm uchwalił ustawę z 12 października 2012 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w której znalazł się przepis uchylający art. 26 w ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT. Jednak już 13 października 2012 r. minister finansów Jacek Rostowski zapowiedział, że na dalszym etapie legislacyjnym (w Senacie) ulga internetowa powróci ale już tylko jako przywilej podatkowy dla nowych użytkowników internetu. I tak się też stało.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ulgę internetową (w mocno jednak ograniczonej postaci) przywróciła uchwała Senatu z 18 października 2012 r., w której Senat zawarł 6 poprawek do ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Senat nie znalazł uzasadnienia dla uchylenia przepisu art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT, stanowiącego o prawie podatnika do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków ponoszonych z tytułu użytkowania sieci Internet. Senat uchwalił poprawki nr 3 i 6, które utrzymują tzw. ulgę internetową, jednocześnie jednak ograniczają możliwość skorzystania z tej ulgi.

Zdaniem Senatu, odliczenie wydatków na Internet powinno przysługiwać wyłącznie przez dwa kolejne lata podatkowe i tylko tym osobom, które do tej pory nie korzystały z tej ulgi.

Celem poprawek jest umożliwienie skorzystania z ulgi na Internet (co najwyżej w dwóch latach podatkowych) podatnikom, którzy do tej pory nie dokonywali odliczeń z tego tytułu lub po raz pierwszy uwzględnili tę ulgę w rozliczeniu za 2012 r.

REKLAMA

W tym ostatnim zakresie Senat, regulując stosowną sytuację przejściową, jednoznacznie przesądził, że podatnik, który po raz pierwszy skorzysta z odliczenia w roku podatkowym 2012, będzie mógł skorzystać z ulgi po raz drugi, tylko w roku 2013.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: 11 kluczowych zmian 2019 – PODATKI I KADRY

Przepisy dot. ulgi internetowej pozostają więc co do zasady bez zmian (odlicza się od dochodu wydatki poniesione z tytułu dostępu do Internetu, nie więcej niż 760 zł rocznie) ale dodany został przepis ograniczający ją podmiotowo od rozliczenia PIT za 2013 rok.

W art. 26 ustawy o PIT po ust. 6g dodany (przez Senat) został ust. 6h w brzmieniu:

„6h. Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 6a, przysługuje podatnikowi wyłącznie w kolejno po sobie następujących dwóch latach podatkowych, jeżeli w okresie poprzedzającym te lata nie korzystał z tego odliczenia.”

Na podstawie przepisów przejściowych do omawianej nowelizacji ustawy o PIT podatnik, który w zeznaniu podatkowym składanym za 2012 r. po raz pierwszy skorzystał z ulgi internetowej, może skorzystać z tego odliczenia wyłącznie za rok 2013.

24 października 2012 r. sejmowa komisja finansów publicznych zaakceptowała w całości poprawki Senatu.

Nowelizacja ustawy o PIT na 2013 r. zawierająca m.in. zmiany zasad rozliczania ulgi internetowej została uchwalona przez Sejm ostatecznie 24 października 2012 r. i podpisana przez Prezydenta 11 listopada 2012 r. Nowości obowiązują od 2013 roku i stosuje się je pierwszy raz do rozliczenia dochodów uzyskanych w 2013 roku.

Dotąd odliczała żona, teraz przez dwa lata może odliczać mąż

W świetle omawianej nowelizacji ustawy o PIT pojawiło się pytanie, czy jeżeli dotąd wydatki na internet ponosił jeden z domowników, a od 2013 roku będzie ponosił inny, to czy będzie mógł on odliczać na nowych zasadach.

Szczególnie wątpliwy jest przypadek rozliczających się wspólnie małżonków. Przykładowo żona odliczała dotąd (w rozliczeniu wspólnym z mężem) wydatki na Internet (na fakturach widniały dane tylko żony), to czy - jeżeli w 2013 i 2014 roku faktury będą wystawione wyłącznie na męża i on będzie opłacał te faktury – będzie on mógł skorzystać z ulgi internetowej w 2013 i 2014 roku?

Zadaliśmy to pytanie Ministerstwu Finansów. W imieniu resortu odpowiedziała naszej redakcji 23 listopada 2012 r. Pani Wiesława Dróżdż - Rzecznik Prasowy Ministra Finansów:

"... w zakresie ulgi internetowej, uprzejmie wyjaśniam, że w świetle przepisów uchwalonej 24 października tego roku ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z odliczenia wydatków z tytułu użytkowania sieci Internet skorzystają wyłącznie podatnicy, którzy wcześniej nie korzystali z tego odliczenia, a odliczenie będzie dotyczyć wydatków poniesionych wyłącznie przez kolejno po sobie następujące dwa lata podatkowe. Jeśli zatem wydatki z tytułu użytkowania sieci Internet obecnie jak i w latach wcześniejszych ponosiła żona, co potwierdzają dokumenty, to od dnia 1 stycznia 2013 r. utraci ona prawo do odliczenia z tego tytułu.  Natomiast jeżeli w latach 2013 i 2014 wydatki z tego tytułu ponosić będzie mąż, a ich wysokość będzie wynikała z dokumentów stwierdzających ich poniesienie, to jemu będzie przysługiwało odliczenie w tych latach. Warto także wskazać, że na podstawie art. 2 wskazanej nowelizacji, podatnik, który w zeznaniu podatkowym składanym za 2012 r. po raz pierwszy skorzystał z odliczenia wydatków na Internet zachowa także prawo do odliczenia tych wydatków za 2013 rok.

Natomiast dla wszystkich tych podatników, którzy w zeznaniach podatkowych składanych za 2011 r. i lata wcześniejsze korzystali z ulgi internetowej, zeznanie za 2012 r. będzie ostatnim, w którym będą mogli dokonać odliczenia poniesionych z tego tytułu wydatków."

Zatem mamy do czynienia z korzystną dla podatników interpretacją. Trzeba jedynie zadbać, by inny małżonek (czy domownik) ponosił faktycznie w nowym roku wydatki na internet - i by jego nazwisko widniało na fakturach.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA