REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulgi w PIT – w 2012 r. po staremu, zmiany dopiero od 2013 r.

Ulgi w PIT – w 2012 r. po staremu, zmiany dopiero od 2013 r. PIT 2013, PIT 2012, ulga na dziecko 2012 / 2013, ulga internetowa 2012 / 2013
Ulgi w PIT – w 2012 r. po staremu, zmiany dopiero od 2013 r. PIT 2013, PIT 2012, ulga na dziecko 2012 / 2013, ulga internetowa 2012 / 2013

REKLAMA

Projekt zmian w PIT przygotowany przez Ministerstwo Finansów został 12 października 2012 r. uchwalony przez Sejm. Senat 18 października uchwalił 6 poprawek (w tym przywrócił okrojoną znacznie ulgę internetową). Sejm uchwalił ostatecznie (uwzględniając wszystkie poprawki Senatu) nowelizację 24 października, a 11 listopada 2012 r. podpis na niej złożył Prezydent. Zmiany w PIT wejdą w życie dopiero w 2013 roku i będziemy odliczać ulgi na nowych zasadach na początku 2014 roku rozliczając dochody roku 2013. Ulga internetowa nie będzie zlikwidowana ale przysługiwać będzie tylko tym, którzy dopiero zaczynają korzystać z internetu.

Projekt nowelizacji ustawy o PIT i aktualny stan prac legislacyjnych

Projekt, po zaakceptowaniu przez Radę Ministrów, został skierowany do Sejmu i 12 października 2012 r. został uchwalony jako ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych .

6 poprawek do ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wniósł Senat uchwałą z 18 października 2012 r..

Nowelizacja ustawy o PIT na 2013 r. została uchwalona przez Sejm ostatecznie 24 października 2012 r. i podpisana przez Prezydenta 11 listopada 2012 r. Nowości obowiązywać będą od rozliczenia dochodów uzyskanych w 2013 roku.

Autopromocja

KSeF. Jak przygotować się do wystawiania e-faktur

Kup książkę:

KSeF. Jak przygotować się do wystawiania e-faktur + plakat KSeF. Krok po kroku

Najważniejsze nowości:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. ograniczenie stosowania ryczałtowych 50%. kosztów uzyskania przychodów, z tytułu przeniesienia praw autorskich tylko do osób, które z tego tytułu nie mają rocznych przychodów większych niż 85.528 zł (kwota graniczna I przedziału skali podatkowej). Projektowany przepis stanowi, że koszty takie nie będą mogły przekroczyć połowy wysokości kwoty z pierwszego przedziału skali podatkowej - czyli 42.764 zł.

Pozostanie utrzymana zasada, że jeżeli podatnik udowodni, że faktyczne koszty uzyskania przychodów były wyższe niż ryczałtowe - to koszty te będą uwzględniane w wysokości kosztów faktycznie poniesionych. Twórcy, których roczne przychody z przeniesienia praw autorskich nie przekroczą 85.528 zł nadal będą mogli stosować ryczałtowe 50% koszty podatkowe.

Autopromocja

Gorące tematy dla biur rachunkowych. SLIM VAT 3, KSeF, praca zdalna

Kup książkę:

Gorące tematy dla biur rachunkowych. SLIM VAT 3, KSeF, praca zdalna - Poradnik Gazety Prawnej

W tym zakresie poprawka Senatu nr 1 ma na celu umożliwienie potrącenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych po zakończeniu roku podatkowego przy rozliczaniu kosztów wyższych niż ryczałtowe. Zgodnie z art. 22 ust. 10 ustawy o PIT, w brzmieniu nadanym przez Sejm, faktycznie poniesione koszty uzyskania przychodów (z tytułów, o których mowa w ust. 9 pkt 1 – 3, 4 oraz 6 tego artykułu) bezpośrednio związane z przychodami, można odliczyć nie tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, ale także jeżeli zostały poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy. Odkodowanie takiej normy umożliwia odesłanie do odpowiedniego stosowania ust. 5 w art. 22 ustawy PIT. W opinii Senatu, skoro ustawodawca dopuszcza odliczenie kosztów poniesionych w latach poprzedzających rok podatkowy, to również powinien umożliwić rozliczenie kosztów powstałych w roku następnym po roku podatkowym. Poprawka Senatu umożliwia odliczenie kosztów powstałych do dnia złożenia zeznania podatkowego.

Ponadto poprawka Senatu nr 2 umożliwia rozliczenie rzeczywistych kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw własności intelektualnej również podatnikom osiągającym koszty uzyskania przychodów wyższe niż ½ kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej i jednocześnie nieprzekraczające 50% uzyskanych przychodów. W opinii Senatu, nowe rozwiązania dotyczące zasad odliczania kosztów przychodów z tytułu działalności twórców powodują, że nie każde faktycznie poniesione koszty, wyższe niż koszty ryczałtowe, będzie można odliczyć od przychodu.

Autopromocja

Bieżące aktualności o zmianach przepisów

Czy biuro rachunkowe ma nowe obowiązki w związku z wprowadzeniem KSeF? Zmiany w podatkach dochodowych na 2024 r. i innych zmianach w VAT 2024 oraz prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. I wiele innych bieżących tematów ...

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Zgodnie z art. 22 ust. 10 ustawy PIT (nienowelizowanym, w tym zakresie, przez rozpatrywaną przez Senat ustawę) jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich (praw własności przemysłowej) były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9 pkt 1-3, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych. W myśl przepisu, oznacza to, że podatnik może odliczyć koszty faktycznie poniesione, jeżeli udowodni, że przekroczyły one 50% przychodu. Takie brzmienie przepisu pozwalało podatnikowi (dotychczas), w każdej sytuacji, rozliczyć koszty faktycznie poniesione, jeśli były one wyższe niż koszty ryczałtowe. Wobec wprowadzenia limitu odliczenia kosztów ryczałtowych (nie więcej niż kwota 42.764 zł) może się pojawić wątpliwość, czy przedmiotowy przepis pozwoli odliczyć podatnikowi te rzeczywiste koszty, które mieszczą się w przedziale kwotowym od 42.764 zł do 50% przychodów. Biorąc pod uwagę cel przepisu zasadnym byłoby (zdaniem Senatu), aby podatnik mógł rozliczyć również udowodnione koszty, w wysokości niższej niż 50% przychodu.

2. ograniczenie ulgi na dzieci (prorodzinnej) - podatnicy, którzy osiągną w roku podatkowym dochody powyżej kwoty 112.000,- zł - i mają tylko jedno dziecko nie będą mieć prawa do ulgi prorodzinnej. Limit ten będzie liczony łącznie dla obojga małżonków.

Ulga z tytułu wychowywania dzieci 2011 / 2012

Dla osób mających dwoje dzieci nic się nie zmieni - ulga będzie przysługiwać bez względu na wysokość dochodów i tak jak do tej pory wynosić będzie 92,67 zł za każdy miesiąc (czyli 1112,04 zł za 12 miesięcy).

Osoby wychowujące troje i więcej dzieci będą miały większą ulgę.

Ulga zwiększy się od 2013 roku na trzecie dziecko o 50% i wyniesie miesięcznie 139,01 zł (1/4 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej PIT), czyli 1668,12 zł za 12 miesięcy wychowywania dzieci bez względu na wysokość uzyskanych dochodów. Teraz rodzice z trójką dzieci mogą odliczyć od PIT łącznie 3336,12 zł - po zmianach odliczą 556 zł więcej.

Natomiast ulga na czwarte i każde kolejne dziecko wyniesie od 2013 roku 185,34 zł miesięcznie (1/3 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej PIT), czyli 2224,08 zł za cały rok bez względu na wysokość uzyskanych dochodów.

Odnośnie znowelizowanych zasad rozliczania ulgi na dziecko poprawka Senatu nr 4 w sposób jednoznaczny wskazuje na wysokość ulgi podatkowej z tytułu wychowywania trojga i więcej dzieci. Przepis art. 27f ust. 2 pkt 3 ustawy PIT, w brzmieniu ustawy przekazanej przez Sejm, wskazuje że odliczeniu na pierwsze i drugie dziecko (w przypadku wychowywania przez podatnika trojga i więcej dzieci) podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek. Przepis ten może być rozumiany w ten sposób, że odliczenie obejmuje jedynie 1/6 kwoty zarówno za pierwsze jak i drugie dziecko (w sumie 1/6 kwoty), a nie odrębnie 1/6 kwoty za pierwsze i 1/6 kwoty za drugie dziecko (w sumie 2/6 kwoty). Na to ostanie wskazuje co prawda intencja przepisu, należy jednak mieć na uwadze, że aby wyinterpretować z przepisu pożądaną normę (1/6 kwoty na pierwsze i 1/6 kwoty na drugie dziecko), należałoby „przełamać” wykładnię językową - wykładnią odwołującą się do ratio legis. Senat uchwalił poprawkę nr 4 ( w art. 1 w pkt 4 w lit. a, w ust. 2 w pkt 3 w lit. a wyrazy „na pierwsze i drugie dziecko” zastępuje się wyrazami „odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko ), mając na względzie postulat formułowania przepisów w sposób jasny i nie budzący wątpliwości.

Podatek VAT - zmiany 2013 / 2014

Ulga na dziecko dla przedsiębiorców w 2013 roku

Akcyza na samochody 2012 / 2013

Meldunek zniknie od 2016 r. - od 2013 r. spore ułatwienia


3. ulga internetowa 2013

Początkowo resort finansów prezentował pogląd, że ulga internetowa spełniła już swoją rolę i nie będzie dalej potrzebna. Zapis wykreślenia tej ulgi znalazł się w projekcie nowelizacji ustawy o PIT i został uchwalony 12 października 2012 r. przez Sejm.

Jednak 13 października 2012 r. (już po uchwaleniu przez Sejm ustawy likwidującej ulgę internetową) minister finansów Jacek Rostowski zapowiedział, że na dalszym etapie legislacyjnym (w Senacie) ulga internetowa powróci ale już tylko jako przywilej podatkowy dla nowych użytkowników internetu.

I faktycznie Senat nie znalazł uzasadnienia dla uchylenia przepisu art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT, stanowiącego o prawie podatnika do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków ponoszonych z tytułu użytkowania sieci Internet.

Natomiast w art. 26 ustawy o PIT po ust. 6g dodany przez Senat został ust. 6h w brzmieniu:

„6h. Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 6a, przysługuje podatnikowi wyłącznie w kolejno po sobie następujących dwóch latach podatkowych, jeżeli w okresie poprzedzającym te lata nie korzystał z tego odliczenia.”

Na podstawie przepisów przejściowych do omawianej nowelizacji ustawy o PIT podatnik, który w zeznaniu podatkowym składanym za 2012 r. po raz pierwszy skorzystał z ulgi internetowej, może skorzystać z tego odliczenia wyłącznie za rok 2013.

Ulga internetowa 2013

KPiR 2013 - limit obrotów

Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki?

W 2012 r. będzie można korzystać z takich samych ulg i odliczeń co w 2011 roku. Zmiany mają wejść w życie z początkiem 2013 roku i mają dotyczyć dochodów uzyskanych w tym 2013 roku.

Oprócz dotychczasowych ulg i odliczeń w PIT w 2012 r. (czyli w rozliczeniu składanym do końca kwietnia 2013 r.) będziemy mogli po raz pierwszy skorzystać z nowej ulgi związanej z oszczędzaniem na emeryturę. Chodzi o wpłaty na Indywidualne Konta Zabezpieczenia Emerytalnego.

Limity ulg i odliczeń w PIT

IKZE i IKE - ulgi i zwolnienia w PIT dla oszczędzających na emeryturę

Ponadto Ministerstwo Finansów przedstawiło obszerny program (plan) prac legislacyjnych dotyczący projektów rozporządzeń Ministra Finansów w 2012 roku.

Nowelizacja ustawy o PIT - ustawa z 24 października 2012 r.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Faktura wystawiona na pracownika przez unijnego przewoźnika. Czy to jest import usług?

    Otrzymaliśmy fakturę za przelot pracownika na trasie Warszawa-Paryż. Dokument wystawił unijny przewoźnik, który wskazał na fakturze swój francuski numer VAT UE. Czy w tej sytuacji musimy rozliczyć import usług, jeśli faktura jest wystawiona na naszego pracownika, który nie prowadzi działalności gospodarczej?

    MF podnosi oprocentowanie obligacji skarbowych

    Ministerstwo Finansów podniosło preferencyjną marżę październikowych obligacji 2-letnich, których oprocentowanie wynika ze stopy referencyjnej NBP i marże dla obligacji 4-, 6-, 10 i 12-letnich, których oprocentowanie uzależnione jest od inflacji - poinformował resort.

    Sprawdzisz online salda i szczegóły rozliczeń z fiskusem. Usługa „Rozliczenia” już działa w e-Urzędzie Skarbowym

    Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa poinformowali 25 września 2023 r., że usługa „Rozliczenia” jest już dostępna w e-Urzędzie Skarbowym. Usługa ta pozwala podatnikom i płatnikom zweryfikować salda i szczegóły rozliczeń z urzędem skarbowym.

    Kara 3 tys. zł za paragon na ladzie. Przepisy milczą, fiskus wręcza mandaty

    Trzy tysiące złotych - tyle miała zapłacić sprzedawczyni w jednej z lodziarni w Polsce, którą urząd skarbowy ukarał mandatem za położenie paragonu na ladzie sklepu. Kara została ostatecznie uchylona przez Krajową Administrację Skarbową. Jednak przepisy nie regulują sposobu wręczania paragonów konsumentom, co prowadzi do kuriozalnych sytuacji.

    Bezrobocie w Polsce. Sierpień 2023 w liczbach

    Główny Urząd Statystyczny przedstawił najnowsze dane dotyczące bezrobocia w Polsce na koniec sierpnia 2023. Jak kształtują się te statystyki w porównaniu z poprzednimi miesiącami i co to oznacza dla rynku pracy?

    Ulga termomodernizacyjna - co można odliczyć?

    Ulga termomodernizacyjna to specjalne odliczenie podatkowe, które pozwala na zmniejszenie podstawy opodatkowania o wydatki poniesione na termomodernizację budynków mieszkalnych. Wielu właścicieli domów jednorodzinnych zastanawia się, jakie wydatki kwalifikują się do tej ulgi i jakie warunki trzeba spełnić, aby z niej skorzystać. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje na ten temat.

    Polska przyciąga zagranicznych inwestorów. Co sprzyja inwestycjom?

    Polska gospodarka znajduje się w fazie dynamicznego rozwoju i jest coraz bardziej atrakcyjna w oczach przedsiębiorców z innych krajów. Na warszawskiej giełdzie udział inwestorów zagranicznych osiągnął w I połowie roku poziom 65 procent - to najwyższy wynik w perspektywie całej dekady. 

    Handel hurtowy. Co pokazują dane GUS z sierpnia?

    Sierpniowe dane GUS o handlu hurtowym i nowych zamówieniach w przemyśle pokazują kontynuację spadkowego trendu z poprzednich miesięcy. Słabe wyniki handlu hurtowego ogółem w ujęciu rocznym są m.in. efektem wysokiej bazy z ubiegłego roku, w którym przedsiębiorstwa intensywnie budowały zapasy. Efekt ten widoczny jest szczególnie w przypadku półproduktów pochodzenia nierolniczego i złomu, których sprzedaż w sierpniu ubiegłego roku notowała blisko 60 proc. wzrost r/r a w sierpniu tego roku spadła w ujęciu rocznym o ponad 47 proc.

    Wymiana towaru na nowy w toku reklamacji a VAT. Czy trzeba wystawić fakturę korygującą i nową fakturę?

    Jesteśmy spółką z o.o. W maju 2023 r. sprzedaliśmy klientowi towar. Sprzedaż została udokumentowana fakturą. Na początku sierpnia klient zareklamował sprzedany mu towar i odesłał go do nas. Zamierzamy uznać reklamację i wysłać klientowi nowy towar. Czy w tej sytuacji powinniśmy wystawić fakturę korygującą "zerującą" oraz fakturę dokumentującą nową sprzedaż?

    Podatek Belki drenuje kieszenie Polaków. W pół roku fiskus ściągnął ponad 5 mld zł

    Podatek Belki coraz bardziej uwiera Polaków. Tylko w pół roku fiskus ściągnął od nich ponad 5 mld zł.

    REKLAMA