REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Meldunek zniknie od 2016 r. - od 2013 r. spore ułatwienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dowód osobisty 2015, likwidacja obowiązku meldunkowego od 2016 roku, od 2013 roku wymeldowanie załatwiane razem z zameldowaniem w jednym urzędzie
Dowód osobisty 2015, likwidacja obowiązku meldunkowego od 2016 roku, od 2013 roku wymeldowanie załatwiane razem z zameldowaniem w jednym urzędzie

REKLAMA

REKLAMA

Już od 2013 roku wymeldowanie będzie można załatwić razem z zameldowaniem w nowym miejscu zamieszkania. Na zameldowanie będzie od 2013 roku 30 dni, a nie 4 jak obecnie, a także nie trzeba będzie się meldować na pobyt czasowy do 3 miesięcy. Od 1 stycznia 2016 r. zniknie obowiązek meldunkowy ale już od 2015 roku w dowodzie osobistym ma nie być adresu zameldowania. Elektroniczne dowody osobiste (z chipami) mają się pojawić od 2015 roku, chyba, że UE wymyśli nowocześniejsze instrumenty uwierzytelniające.

Rząd przyjął 26 października 2012 r. projekt nowelizacji ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ten przewiduje przesunięcie terminu wejścia w życie:
- ustawy o dowodach osobistych - na 1 stycznia 2015 r.
- ustawy o ewidencji ludności – na 1 stycznia 2015.

Dowód elektroniczny od 2015 roku

Projektowana ustawa nowelizuje ustawę o dowodach osobistych. Zmiany obejmą likwidację warstwy elektronicznej (chodzi o usunięcie wszystkich artykułów definiujących warstwę elektroniczną dowodu osobistego). Przesunięcie terminu wdrożenia dowodu elektronicznego jest zasadne ze względu na prace Komisji Europejskiej nad utworzeniem - do końca 2015 r. - jednolitego rynku cyfrowego. W jego efekcie mogą zostać wdrożone nowe instrumenty uwierzytelniające - niewykluczone jest, że będą one tańsze, prostsze i efektywniejsze niż elektroniczny dowód.

Projekt ustawy zakłada utworzenie od stycznia 2015 r. Rejestru Dowodów Osobistych, czyli rejestru centralnego prowadzonego w formie elektronicznej. Do rejestru bezpośredni dostęp będą miały urzędy gmin.

REKLAMA

Dzięki temu rozwiązaniu obywatel będzie mógł złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego w dowolnej gminie na terenie całego kraju, niezależnie od miejsca aktualnego zamieszkania. Będzie mógł także elektronicznie przesłać wniosek o wydanie dowodu, a w urzędzie pojawi się tylko raz przy odbiorze dokumentu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1 stycznia 2015 r. nie będzie się zamieszczać adresu zameldowania w dowodzie osobistym. Zmiana ta spowoduje, że obywatel nie będzie już musiał każdorazowo wymieniać dokumentu, w przypadku zmiany miejsca stałego pobytu.

Stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych na 2013 rok

Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki?

Obowiązek meldunkowy znika od 2016 roku - ułatwienia meldunkowe już od 1 stycznia 2013 r.

Przewidziano także nowelizację ustawy o ewidencji ludności, która zakłada zniesienie obowiązku meldunkowego od 1 stycznia 2016 r. oraz likwidację niektórych uciążliwych przepisów towarzyszących zameldowaniu.

Zakłada się również zmiany w ustawie o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Najważniejsze z nich (mają obowiązywać już od 2013 roku) to:
- wprowadzenie możliwości automatycznego wymeldowania przy zameldowaniu w nowym miejscu,
- odstąpienie od konieczności zgłaszania przy meldunku informacji o wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz przedkładania wojskowego dokumentu osobistego,
- likwidacja obowiązku meldunkowego wczasowiczów i turystów;
- likwidacja obowiązków właścicieli, dozorców, administratorów nieruchomości oraz zakładów pracy do weryfikowania wypełniania wymogu meldunkowego przez mieszkańców i pracowników,
- wprowadzenie możliwości wypełnienia obowiązku meldunkowego przez ustanowionego pełnomocnika,
- zniesienie obowiązku meldunkowego na pobyt czasowy do 3 miesięcy Polaków, obywateli państw Unii Europejskiej i państw EFTA – stron Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej,
- na realizację zameldowania będzie przeznaczone 30 dni, a nie jak obecnie 4; zniesione będą sankcje karne za niedopełnienie zameldowania przez obywateli polskich, obywateli państw Unii Europejskiej i państw EFTA - stron Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej.

Od stycznia 2013 roku zniesione zostaną również sankcje karne m.in. dla obywateli polskich czy obywateli UE, za niedopełnienie obowiązku meldunkowego.

Złagodzono procedury związane z wyjazdem za granicę. Aktualnie osoby wyjeżdżające za granicę na dłużej niż 3 miesiące mają obowiązek zgłosić swój wyjazd w biurze ewidencji ludności. Od stycznia 2013 roku obowiązek ten będzie dotyczył osób, które wyjeżdżają za granicę na dłużej niż 6 miesięcy.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw

Źródło: KPRM, MSW

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA