Podatek tonażowy 2013
REKLAMA
REKLAMA
Projekt nowelizacji ustawy wpisuje się w pakiet działań Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w ramach jednego z projektów kluczowych ministra transportu „Polska Bandera”.
REKLAMA
Zaproponowano przepisy, które zmieniają niektóre zasady korzystania z podatku tonażowego odprowadzanego od dochodów (przychodów) osiąganych przez przedsiębiorców żeglugowych (armatorów), eksploatujących morskie statki handlowe w żegludze międzynarodowej.
Zmiany wynikają z konieczności dostosowania polskich regulacji do decyzji Komisji Europejskiej z 2009 r. o uznaniu systemu podatku tonażowego w międzynarodowym transporcie morskim w Polsce za zgodny z wewnętrznym rynkiem Unii Europejskiej.
W nowych przepisach określono, że przedsiębiorca żeglugowy (będący osobą fizyczną lub wspólnikiem spółki osobowej) nie będzie mógł odliczać od podatku tonażowego składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz składek na ubezpieczenie społeczne od podstawy opodatkowania tym podatkiem, uiszczanych w trakcie roku podatkowego.
Zgodnie z projektem, holowniki i pogłębiarki będzie można objąć podatkiem tonażowym tylko w przypadku świadczenia przez nie usług transportu morskiego i zastosowania wobec nich odpowiedniego kryterium czasu pracy w danym roku podatkowym.
Polecamy: Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki?
Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - poradnik
Postanowiono, że przedsiębiorca, zarządzający cudzymi statkami z obszaru Unii Europejskiej, będzie mógł korzystać z podatku tonażowego tylko wtedy, gdy będzie zatrudniał na lądzie lub na statkach większość obywateli państw członkowskich UE.
Nowe regulacje zakładają, że podatnik podatku tonażowego będzie korzystał z tej formy opodatkowania przez okres 10 lat (obecnie 5 lat). System podatku tonażowego ma obowiązywać od początku 2013 r. Jednocześnie, do końca 2013 r., zaplanowano okres przejściowy, czyli przewidziano prawo do opodatkowania podatkiem tonażowym na zasadach obecnie obowiązujących.
Zdaniem rządu zaproponowane rozwiązania mogą zwiększyć konkurencyjność polskiej gospodarki morskiej. Podatek tonażowy, jako uproszczona forma opodatkowania, jest bardziej przyjazny przedsiębiorcom żeglugowym. Powinien ich zachęcić do rejestracji statków pod polską banderą i zatrudniania polskich marynarzy.
Źródło: KPRM
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat