REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga internetowa 2012 / 2013

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
ulga internetowa w PIT 2011 / 2012 / 2013
ulga internetowa w PIT 2011 / 2012 / 2013
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli korzystaliśmy w 2012 r. z Internetu możemy w rozliczeniu dochodów tego roku odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem ponoszone na ten cel wydatki ale nie więcej niż 760 zł. Od rozliczenia dochodów roku 2013 ulga internetowa ulega istotnemu ograniczeniu - odliczać będą mogli tylko ci podatnicy, którzy nie odliczali wcześniej niż za 2012 rok i tylko przez 2 lata.

W rozliczeniu za 2012 r. korzystanie z ulgi internetowej jest uzależnione tylko od ponoszenia wydatku na ten cel.

REKLAMA

Autopromocja

Już wcześniej (od rozliczenia za 2011 rok) zrezygnowano z ograniczenia polegającego na wymogu korzystania z Internetu w miejscu zamieszkania. Niezależnie od tego, gdzie odbywać się korzystanie z Internetu, w rozliczeniu dochodów uzyskanych w 2012 roku (podobnie jak odnośnie dochodów za 2011 rok) możliwe jest odliczenie ponoszonych na ten cel wydatków w ramach ulgi internetowej.

Ulga internetowa 2013

Polecamy poradnik: Podatki 2014 - PIT-Y za 2013 r.

REKLAMA

Odliczeniu w ramach przysługującego limitu podlegają wydatki faktycznie poniesione przez nas w roku podatkowym, niezależnie od tego, jakiego okresu dotyczyły. Oznacza to, że nawet jeśli usługi dostępu do Internetu opłacimy z góry, to wydatki podlegają odliczeniu w rozliczeniu za rok, w którym je poniesiemy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 2011 r. zniesiony został wymóg dokumentowania wydatków na korzystanie z Internetu fakturą VAT. W rozliczeniu dochodów uzyskanych w 2012 roku (podobnie jak odnośnie dochodów za 2011 rok) odliczenie wydatków na Internet jest możliwe na podstawie każdego dowodu, z którego będzie wynikał cel poniesionych wydatków oraz ich wysokość. Dokument taki musi też zawierać dane identyfikacyjne podatnika - jako osoby dokonującej wydatku odliczanego następnie w ramach ulgi internetowej.

Zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o PIT, wysokość wydatków z tytułu użytkowania sieci Internet ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę do zapłaty (art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy).

REKLAMA

Zatem warunkiem koniecznym do dokonania odliczenia z tytułu ulgi internetowej nie jest posiadanie faktury uwzględniającej rozbicie za poszczególne usługi, lecz posiadanie zgodnego ze specyfikacją kosztów operatora dowodu zapłaty (np. przelewu bankowego, przekazu pocztowego), z którego wynika komu i jaką kwotę podatnik zapłacił za korzystanie z usług internatowych.

Ministerstwo Finansów informowało ponadto, że już w rozliczeniu ulgi internetowej za 2010 r.  urzędy skarbowe respektowały zarówno faktury w formie papierowej jak i elektronicznej. Chodzi tu o tzw. e-faktury, czy ekofaktury - czyli obrazy faktur elektronicznych przesyłanych na adres e-mail odbiorcy.

Warto też zauważyć, że nie tylko oryginał, ale również duplikat faktury (lub innych dokumentów) może być podstawą skorzystania z ulgi internetowej. Zatem jeżeli zgubiliśmy oryginalną fakturę - wystąpmy do dostawcy internetu o jej duplikat. Każdy sprzedawca ma obowiązek wystawić duplikat faktury w razie zaginięcia oryginału.

Zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania z ulgi internetowej odliczenie co do zasady przysługuje tej osobie, której dane figurują na fakturze (lub innym dokumencie) potwierdzającej wydatki na ten cel.

Zatem jeżeli kilka osób mieszkających pod tym samym adresem wspólnie opłaca wydatki na internet - wszystkie te osoby mogą skorzystać z ulgi i każda z nich ma swój limit (760,- zł) o ile oczywiście wszyscy widnieją na fakturze (lub innym dokumencie) jako nabywcy usługi dostępu do internetu. Organy podatkowe (z Ministerstwem Finansów na czele) konsekwentnie stoją na stanowisku, że reguła powyższa dotyczy również małżonków. Ich zdaniem, jeśli oboje małżonkowie chcą skorzystać z odliczenia, to faktura (lub inny dokument) powinna zawierać dane każdego z nich.

Jednak powyższe stanowisko organów podatkowych w odniesieniu do małżonków rozliczających się wspólnie zakwestionował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 19 sierpnia 2008 r. (sygn. I SA/Łd 127/08). Sąd stwierdził w nim, że „nie podziela stanowiska, iż zamieszczenie na fakturze dokumentującej wydatek, danych tylko jednego z małżonków pozbawia prawa do skorzystania z "ulgi internetowej" drugiego z nich w sytuacji, gdy oboje małżonkowie ponosili rzeczywiste koszty użytkowania sieci informatycznej.”


Pamiętajmy jednocześnie, że faktury ani duplikatu (ani innych dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków na internet) nie musimy dołączać do PIT-a. Przechowujmy je jednak przez 5 lat od końca roku podatkowego, którego dotyczą. W takim bowiem czasie możemy się spodziewać ewentualnej kontroli fiskusa, który w takiej sytuacji może poprosić o wgląd w te dokumenty.

Odliczeniu w ramach ulgi podlegają wydatki zarówno za połączenia modemowe oraz stałe łącze, jak i wydatki na Internet bezprzewodowy. Ustawodawca nie ograniczył bowiem korzystania z ulgi ze względu na rodzaj połączenia z siecią.

Jeśli kwota wydatków wskazana na fakturze (lub innym dokumencie) dotyczy nie tylko usług dostępu do Internetu, ale też np. telewizji kablowej bądź usług telefonicznych, odliczeniu (w wysokości rzeczywiście poniesionej, lecz nie więcej niż wynosi limit) podlega wyłącznie kwota wydatków na usługi dostępu do Internetu. Dlatego warto zadbać o to, by nasz dostawca usług „pakietowych” wyodrębnił na fakturze (lub innym dokumencie) kwotę opłaty za sam dostęp do Internetu.

Nie można natomiast odliczyć wydatków na zakup urządzeń dostępowych do Internetu (np. modemu). W ustawie nie ma bowiem mowy o odliczeniach związanych z założeniem, rozbudową i modernizacją, bieżącym utrzymaniem czyli serwisem i obsługą techniczną sieci. Kwestia ta jest jednak dyskusyjna, gdyż bez zakupu tych urządzeń (modemu) oraz bez instalacji okablowania doprowadzającego sygnał Internetu do miejsca zamieszkania korzystanie z niego nie byłoby w ogóle możliwe.

Pamiętajmy, że odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do wydatków:

- które nie zostały skorygowane poprzez wystawienie faktury korygującej zmniejszającej należność

- które nie zostały nam zwrócone w jakiejkolwiek formie

- które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

W razie otrzymania zwrotu wydatków uprzednio odliczonych w ramach ulgi trzeba skorygować zeznanie roczne i dopłacić podatek z odsetkami za zwłokę.

Jeżeli jesteś telepracownikiem i pracodawca zapewnił Ci łącze w mieszkaniu albo zwraca Ci koszty – to ulga Ci nie przysługuje.

Ulgę internetową należy wykazać w załączniku PIT/O i dołączyć tylko do jednego z następujących zeznań: PIT-36, PIT-37 albo PIT-28. Zatem jeżeli osiągnęliśmy w 2011 r. tylko dochody objęte PIT-36L czy PIT-38 - nie skorzystamy z ulgi internetowej.

Niewykorzystany limit (760,- zł dla jednej osoby) nie przechodzi do odliczenia na następny rok.

Ulga internetowa przysługuje również na bezprzewodowy dostęp do internetu.

Odliczenie jest możliwe pod warunkiem posiadania dowodu poniesienia wydatku (dowodu wpłaty, potwierdzenia przelewu bankowego, przekazu pocztowego). Musi on zawierać nasze dane jako osoby wpłacającej. Przelew np. z konta współmałżonka ze wskazaniem drugiego jako osoby zobowiązanej w tytule bywa kwestionowany przez fiskusa.

W swoim expose z 18 listopada 2011 r. premier Donald Tusk zapowiedział likwidację ulgi internetowej. Miało się to stać od rozliczenia za 2013 rok. Początkowo Sejm uchwalił ustawę z 12 października 2012 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w której znalazł się przepis uchylający art. 26 w ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT. Jednak ulgę internetową (w mocno jednak ograniczonej postaci) przywróciła uchwała Senatu z 18 października 2012 r.

Od rozliczenia za 2013 rok z ulgi internetowej będą mogli skorzystać ci podatnicy PIT, którzy w 2013 roku ponieśli wydatki na internet i wcześniej (przed rozliczeniem za 2012 rok) nie korzystali z tego odliczenia. Tacy podatnicy będą mogli korzystać z ulgi internetowej nie dłużej niż w dwóch latach podatkowych. Podatnik, który po raz pierwszy skorzysta z odliczenia wydatków na internet w roku podatkowym 2012, będzie mógł skorzystać z ulgi po raz drugi, tylko w roku 2013.

Więcej na ten temat: Ulga internetowa 2013

Ulga internetowa w rozliczeniu za 2010 rok

Warto przypomnieć, że rozliczając dochody roku 2010 (i wcześniej) nie wolno nam było odliczyć wydatków ponoszonych na użytkowanie Internetu w mieszkaniu, które nie jest naszym miejscem zamieszkania, nawet jeśli jesteśmy jego prawnym właścicielem.

Miejsce zamieszkania, w stosunku do którego dokonywane jest odliczenie, powinno być zgodne z miejscem zamieszkania, określonym w formularzu EDG-1 składanym w urzędzie gminy lub NIP-3, złożonym w urzędzie skarbowym. Nie musi to być miejsce zameldowania, jednak musi to być faktyczne miejsce zamieszkania podatnika. Również np. wynajmowane mieszkanie. Jeśli posiadaliśmy więcej niż jeden lokal mieszkalny połączony z Internetem, rozliczając się za 2010 rok musieliśmy się zdecydować na odliczanie wydatków tylko z jednego z nich. W ustawie była bowiem mowa o jednym lokalu (budynku).

Jeżeli w pierwotnym zgłoszeniu podaliśmy inne miejsce zamieszkania, niż to, w odniesieniu do którego odliczamy ulgę na Internet, powinniśmy złożyć formularz aktualizacyjny EDG-1 albo NIP-3. Uchroni nas to nie tylko przed koniecznością wytłumaczenia się przed urzędem skarbowym z tych rozbieżności, ale też pozwoli uniknąć sankcji karnych skarbowych za niezaktualizowanie danych w ustawowym terminie.

Do 2010 roku odliczenie ulgi internetowej było możliwe, jeżeli wysokość wydatków została udokumentowana fakturą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Brak faktury VAT uniemożliwiał do 2010 r. skorzystanie z odliczenia. Nie było wtedy możliwe odliczenie wydatków na podstawie faktury (rachunków) wystawionych przez podmioty zagraniczne, nie będące podatnikami w rozumieniu polskiej ustawy o podatku od towarów i usług.

Ale od rozliczenia za 2011 rok jest inaczej.

Podstawa prawna: Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA