Rozliczanie VAT
Przy działalności gospodarczej prowadzonej w internecie może pojawić się obowiązek rozliczania podatku od towarów i usług. Również w tym przypadku konieczna będzie rejestracja dla celów
VAT. W tym celu konieczne będzie złożenie w urzędzie skarbowym formularza VAT-R.
W tym podatku obowiązek podatkowy powstaje z chwilą: otrzymania zapłaty za zaliczeniem pocztowym (bez względu na datę wystawienia faktury), a jeżeli nie wystąpiło zaliczenie pocztowe: wydania towaru nabywcy niebędącemu podatnikiem
VAT (nawet zwolnionym podmiotowo) albo wystawienia faktury - w pozostałych wypadkach nie później jednak niż w siódmym dniu od wydania towaru. Jeżeli podatnik wysyła towar nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru jednej z tych osób.
Opodatkowanie VAT transakcji handlowych będzie zależało od wielu czynników. Przedstawmy te zasady na pewnym przykładzie. Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie szkoleń marketingowych. W podatku dochodowym rozlicza się na zasadach ogólnych, prowadząc księgę przychodów i rozchodów, nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Od września 2004 r. podatnik rozpoczął sprzedaż przedmiotów na Allegro. Za każdy wystawiony, jak również za każdy sprzedany przedmiot przez Allegro jest pobierana prowizja. Sprzedaż dotyczy m.in. spinek do koszul (z metali nieszlachetnych), broszek, kufli, porcelany, przedmiotów z metali (cyna, mosiądz), nart, drukarki (na części), podgrzewacza do butelek i pochodzą z majątku wspólnego podatnika i jego żony.
Przedmioty te nabywane są przez osoby fizyczne (na zasadzie licytacji). Zapłata za zakupiony towar następuje na konto bankowe podatnika, natomiast zakupiony towar jest wysyłany pocztą. Przedmioty te były kupowane przez podatnika na własny użytek kilka lub kilkanaście lat temu.
Sprzedaż opisanych przedmiotów będących osobistą własnością podatnika, wykorzystywanych w gospodarstwie domowym, których ilość i rodzaj nie wskazują na przeznaczenie handlowe, nie podlega opodatkowaniu VAT. Sprzedaż wymienionych w przykładzie towarów, które pochodzą z majątku prywatnego i nie są przedmiotem działalności gospodarczej, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Natomiast w przypadku zakupu towarów w celach handlowych (tj. w celu dalszej odsprzedaży) czynność ta zostanie uznana za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast art. 15 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, że
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zwolnienie podmiotowe
Podatnik prowadzący działalność za pośrednictwem internetu, podobnie jak podatnik prowadzący działalność w tradycyjny sposób, może korzystać z tzw. zwolnienia podmiotowego VAT. Przepisy ustawy o VAT przewidują, że zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 tys. euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Limit zwolnienia przeliczany jest na złote. Do wartości sprzedaży nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego
świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Dla roku 2007 limit wynosi 39 700 zł (zob. rozporządzenie ministra finansów z dnia 21 listopada 2006 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług; Dz.U. nr 220, poz. 1604). Taki limit dotyczy jednak tylko podatników, którzy prowadzą działalność cały rok. Jeśli okres ten jest krótszy, również limit zwolnienia podmiotowego z VAT jest odpowiednio mniejszy. Z przepisów wyraźnie wynika, że podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności opodatkowanych VAT w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty limitu. Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę limitu, zwolnienie traci moc z momentem przekroczenia tego limitu. W takim przypadku, opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość limitu określonego proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. W takim przypadku, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:
- sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty limitu zwolnienia podmiotowego VAT,
- przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.
Wspominaną wcześniej kwotę podatku naliczonego stanowi iloczyn ilości towarów objętych spisem z natury i kwoty podatku naliczonego przypadającej na jednostkę towaru, z podziałem na poszczególne
stawki podatkowe.
Podatnicy mogą oczywiście także samodzielnie zrezygnować ze zwolnienia, jednak tylko pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, z tym że w przypadku rozpoczynania działalności zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności opodatkowanej. Co ważne, podatnik, który utracił
prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił
prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w VAT.
Ponieważ w momencie przekroczenia limitu zwolnienie traci moc i od tego momentu sprzedaż podatnika podlega opodatkowaniu, podatnik który przewiduje przekroczenie limitu w trakcie roku podatkowego, powinien pamiętać o tym, że należy prowadzić ewidencję sprzedaży, tak aby możliwe było ustalenie momentu, w którym nastąpi przekroczenie kwoty uprawniającej do zwolnienia z VAT.
Sankcje karne
Przedsiębiorcy działający w internecie, którzy nie dopełnią obowiązków podatkowych, mogą zostać ukarani przez
organ podatkowy. Również nieprawidłowe wypełnianie tych obowiązków zagrożone jest sankcjami.
Zgodnie z przepisami kodeksu karnego skarbowego podatnik, który uchylając się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa deklaracji, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie.
Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości, sprawca czynu zabronionego podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych. Natomiast, gdy kwota podatku narażonego na uszczuplenie nie przekracza ustawowego progu, sprawca czynu zabronionego podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
Warto w tym miejscu wyjaśnić, co oznacza sformułowanie narażenie na uszczuplenie. Tę kwestię wyjaśnił m.in. Sąd Najwyższy w wyroku z 11 lutego 2003 r. (sygn. akt IV KKN 21/00; niepublikowany), w którym podkreślił, że narażenie na uszczuplenie podatku powinno być rozumiane jako działanie bądź zaniechanie biernego podmiotu stosunku prawnopodatkowego prowadzące do powstania różnicy między należną Skarbowi Państwa bądź jednostce samorządu terytorialnego kwotą podatku a kwotą przypadającą do uiszczenia według zeznania lub zgłoszenia straty. Narażeniem na uszczuplenie podatku jest przede wszystkim niezadeklarowanie należnej kwoty podatku, od którego uiszczenia sprawca się w ten sposób uchylił, w szczególności niezgłoszenie właściwemu organowi podatkowemu przedmiotu opodatkowania, niezgłoszenie danych mogących mieć wpływ na ustalenie zobowiązania podatkowego lub jego wysokości albo podania takich danych niezgodnie z rzeczywistością oraz nierzetelne prowadzenie ksiąg, a także każde inne działanie prowadzące do powstania różnicy między należną kwotą a wykazaną w zeznaniu podatkowym.
Również podatnik, który w celu zatajenia prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek lub rzeczywistych rozmiarów tej działalności, posługuje się imieniem i nazwiskiem, nazwą lub firmą innego podmiotu i przez to naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat trzech, albo obu tym karom łącznie.
Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości, sprawca czynu zabronionego podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych. Gdy kwota podatku narażonego na uszczuplenie nie przekracza ustawowego progu, sprawca czynu zabronionego podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
Zgodnie z art. 56 kodeksu podatnik, który składając organowi podatkowemu, innemu uprawnionemu organowi lub płatnikowi deklarację lub oświadczenie, podaje nieprawdę lub zataja prawdę albo nie dopełnia obowiązku zawiadomienia o zmianie objętych nimi danych, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości, sprawca czynu zabronionego podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie nie przekracza ustawowego progu, sprawca czynu zabronionego podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
Trzeba podkreślić, że przestępstwo z art. 56 kodeksu karnego skarbowego można popełnić jedynie umyślnie. Takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy w postanowieniu z 23 lutego 2006 r. (sygn. akt III KK 267/05; niepublikowany).
EWA MATYSZEWSKA
Źródło: Gazeta Prawna Nr 111/2007 z dnia 2007-06-11
Jak się bronić podczas kontroli
- czynnie uczestniczyć w postępowaniu kontrolnym
- pozyskiwać informacje, o tym, co się dzieje podczas kontroli
- przeglądać zgromadzone w sprawie dokumenty, składać do nich wyjaśnienia, zapoznawać się z dowodami, na których opiera się fiskus
- przedstawiać własne dowody w sprawie
- pozostawać w kontakcie z osobami, które prowadzą sprawę
- złożyć odwołanie od niekorzystnej decyzji wydanej przez urząd
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o PIT źródłem przychodów jest odpłatne zbycie innych rzeczy - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie. Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o PIT przychodem z odpłatnego zbycia innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o
koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Natomiast, stosownie do treści art. 24 ust. 6 ustawy o PIT, dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), jeżeli przychód ze sprzedaży nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.
Podatniczka za pośrednictwem Allegro dokonuje sprzedaży rzeczy używanych, które są jej własnością i były użytkowane przez nią dłużej niż 6 miesięcy, a wartość jednorazowej transakcji nie przekracza 1 tys. zł. Wartość jednorazowej transakcji nie ma znaczenia dla zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego ze sprzedaży wymienionych rzeczy. Wartość tej transakcji jest natomiast istotna dla podatku od czynności cywilnoprawnych.
Oznacza to, że sprzedaż rzeczy używanych (własnych) dokonywana przez podatniczkę za pośrednictwem Allegro po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie tych rzeczy, nie stanowi źródła przychodów, wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o PIT. A zatem przychód z tej sprzedaży nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że sprzedaż nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.
Wystawiona za wykonaną usługę
faktura (bądź rachunek) powinna odzwierciedlać stan faktyczny, tj. potwierdzać wykonanie określonych czynności. Na podstawie par. 9 rozporządzenia ministra finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 95, poz. 789 z późn. zm.), faktura VAT stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m.in. nazwę towaru lub usługi, jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług, cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto), sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem.
Zapisy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zgodnie z przepisem zawartym w par. 12 ust. 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia ministra finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. nr 152, poz. 1475 z późn. zm.) są dokonywane na podstawie wystawionych faktur VAT, dokumentów celnych, rachunków oraz faktur korygujących i not korygujących, odpowiadających warunkom określonych w odrębnych przepisach, lub innych dowodów wymienionych w par. 13 i 14, stwierdzających fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem.
W konsekwencji przychodem z prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie handlu na aukcji internetowej jest wartość wykazana na wystawionej fakturze dla odbiorcy krajowego lub zagranicznego. Jest to przychód z działalności gospodarczej, więc stanowi przychód należny do opodatkowania bez względu na fakt, czy należność została faktycznie zapłacona czy nie.
Podatnik, zaczynając prowadzenie działalności, po wpisie do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez gminę lub po wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego i uzyskaniu REGONU, jest zobowiązany dokonać zgłoszenia lub aktualizacji NIP - w zależności od formy prowadzonej działalności. Podatnik rozpoczynający prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego ma prawo do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu, złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania liniową stawką podatku w wysokości 19 proc. Jeżeli tego nie zrobi przed rozpoczęciem działalności, ponownie będzie miał takie prawo w następnym roku podatkowym. W przeciwnym wypadku będzie opodatkowany progresywną skalą podatkową ze stawkami 19, 30, 40 proc.
Należy jednak pamiętać, że nie w każdym przypadku opodatkowanie liniowym podatkiem jest korzystne. W szczególności taki sposób opodatkowania może być mniej korzystny dla osób, które rozliczają się z małżonkiem lub samotnie wychowują dziecko (przy podatku liniowym prawo do preferencyjnego rozliczania nie przysługuje). Osoby rozliczające się stawką liniową nie mają również prawa do odliczenia kwoty wolnej od podatku. W przypadku zatem, gdy ich dochody nieznacznie przekraczają kwotą pierwszego progu podatkowego, opodatkowanie stawką liniową może być niekorzystne.
W przypadku osób, które zdecydowały się rozliczać
podatek dochodowy według progresywnej skali podatkowej, należy pamiętać, że nie mogą one odliczać od dochodów wydatków na użytkowanie sieci
internet w miejscu zamieszkania podatnika. Takie odliczenie jest dopuszczalne tylko w przypadku, gdy koszt dostępu do sieci nie został zaliczony do kosztu uzyskania przychodu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Za datę powstania przychodu z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej uważa się dzień wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności - w zależności, które zdarzenie następuje wcześniej. Natomiast w przypadku, gdy usługodawca świadczy usługę o charakterze powtarzalnym i strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.
Z punktu widzenia świadczącego usługi w sieci istotne staje się rozliczenie przychodów uzyskiwanych w walutach obcych. Przychody takie przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.
W tym zakresie należy również wspomnieć o miejscu świadczenia usługi, które implikuje konieczność zapłaty VAT. W przypadku bowiem, gdy usługi elektroniczne są świadczone na rzecz podmiotów spoza
UE lub na rzecz zarejestrowanych podatników z krajów UE, uznaje się, że miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności stały adres lub miejsce zamieszkania.
W takim przypadku świadczący usługi internetowe w Polsce na rzecz takich podmiotów wystawia fakturę (dokument księgowy) bez kwoty VAT.
TRAJAN SZULADZIŃSKI
ekspert podatkowy
PODSTAWA PRAWNA
- Art. 9a ust. 1-2, art. 14 ust. 1-1i ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).
Sprzedawca powinien w pierwszej kolejności sprawdzić, czy jego działalność handlowa podlega opodatkowaniu VAT. W sytuacji gdy będzie on podatnikiem w świetle ustawy o podatku od towarów i usług powinien dokonać rejestracji jako
podatnik VAT i prowadzić stosowny rejestr VAT. Jest także zobligowany do składania deklaracji i rozliczania VAT, a także wystawiania faktur lub rejestrowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej. Te obowiązki, ze względu na specyfikę handlu w internecie, mogą budzić pewne wątpliwości, w szczególności dotyczące prawidłowego określenia momentu powstania obowiązku podatkowego, jak i obowiązku rejestrowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.
Nie ulega wątpliwości, że do prawidłowego wypełniania obowiązków wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług należy precyzyjnie określić moment powstania obowiązku podatkowego.
W praktyce spotykamy się z dwoma sposobami uregulowania należności za zakupiony towar: towar może być wysyłany za zaliczeniem pocztowym bądź nabywca dokonuje przedpłaty na rachunek bankowy sprzedawcy. Zaliczenie pocztowe jest najpowszechniej stosowaną formą zapłaty za towar wysyłany do nabywcy. W tym przypadku sprzedawca dokonuje wysyłki zamówionych towarów za pośrednictwem poczty (kuriera), która dostarcza towary do klienta, pobierając od niego zapłatę w formie gotówkowej. Obowiązek podatkowy przy sprzedaży za zaliczeniem pocztowym powstaje w chwili otrzymania zapłaty za towar (wpływu pieniędzy na rachunek bankowy).
W sytuacji gdy dostawa towaru następuje po uprzedniej wpłacie należnej kwoty przez nabywcę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania należności. Faktura przy przedpłacie powinna być wystawiona nie później niż siódmego dnia od otrzymania należności. Otrzymana z góry zapłata potraktowana być powinna przez sprzedawcę jako kwota brutto zawierająca VAT należny.
Osoby prowadzące sklepy internetowe muszą pamiętać, że dokonując sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są zobowiązane do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Minister finansów złagodził jednak ten wymóg określając w rozporządzeniu z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących wykaz czynności, które zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania.
Zgodnie z par. 2 pkt. 1 tego rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania, w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2007 r., zwolniona jest sprzedaż towarów w systemie wysyłkowym. Zwolnienie to określone jest w pozycji 43 załącznika do rozporządzenia i dotyczy sprzedaży, w związku z którą zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem prowadzenia szczegółowej ewidencji dowodów zapłaty, na podstawie których można ustalić dane osoby fizycznej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów. Powyższe zwolnienie nie dotyczy zatem podatników, którzy sami dostarczają towar nabywcy lub nie prowadzą stosownej ewidencji. Ci podatnicy mogą jedynie skorzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania ze względu na wysokość obrotu. Warto podkreślić także, że podatnik, który dokonuje sprzedaży towarów przez
internet, nie może skorzystać z żadnych zwolnień z obowiązku ewidencjonowania w kasie fiskalnej, jeżeli przedmiotem sprzedaży są towary wymienione w par. 4 rozporządzenia w sprawie kas.
EWA FLOR
doradca podatkowy, BDO Numerica
PODSTAWA PRAWNA
- Art. 15 ust. 1-2 oraz art. 19 ust. 4-5 i ust. 13 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
- Par. 2 pkt 1 rozporządzenia ministra finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. nr 51, poz. 375 z późn. zm.).
Wiele z osób działających w sieci nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń wynikających z niedeklarowania podstaw opodatkowania. W serwisach aukcyjnych mamy do czynienia z wieloma rodzajami sprzedawców. Są to w wielu przypadkach legalnie działające wyłącznie w sieci podmioty gospodarcze, które w pełni prawidłowo dokonują rozliczeń z urzędami skarbowymi nie narażając się na konsekwencje. Mamy do czynienia również z przedsiębiorcami, którzy poszerzają swoją ofertę o sprzedaż w sieci, bądź traktujących
internet jako dodatkową reklamę produktów. Jest to kategoria podmiotów legalnych. Z drugiej zaś strony możemy mieć do czynienia z zarejestrowanymi podmiotami, które deklarują sprzedaż tradycyjną, zatajając jednocześnie przed fiskusem sprzedaż w sieci, oraz z podmiotami działającymi w szarej strefie, które nie zgłaszają się do opodatkowania ze złej woli bądź nieświadomości. Organy podatkowe i skarbowe kierują swoją aktywność w celu wyeliminowania nieuczciwych sprzedawców naruszających
przepisy podatkowe oraz zasady uczciwej konkurencji. Organy podlegające Ministerstwu Finansów posiadają dobrze przeszkoloną kadrę pracowników w zakresie pracy z wykorzystaniem informacji zawartych w internecie oraz możliwości techniczne wystarczające na stopniowe eliminowanie niekorzystnych z punktu widzenia Skarbu Państwa zjawisk w sieci.
Osoby dokonujące sprzedaży na portalach aukcyjnych powinny mieć świadomość, kiedy mamy do czynienia z działalnością gospodarczą. Możemy to ustalić odpowiadając sobie na następujące pytania: czy handel podlega rejestracji w świetle przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, czy sprzedaż w sieci stanowi zasadnicze źródło dochodów sprzedającego czy też stanowi źródło uboczne, czy handel prowadzony jest wyłącznie w celu uzyskiwania dochodów, a nie pozbycia się używanych zbędnych przedmiotów. Ważną kwestią jest opodatkowanie VAT i ustalenie, czy prowadzona przez daną osobę sprzedaż podlega zgłoszeniu do opodatkowania tym podatkiem.
Każda osoba sprzedająca w sieci, w tym z wykorzystaniem portali aukcyjnych, powinna mieć świadomość, że dokonując sprzedaży więcej niż w pojedynczych przypadkach rzeczy zakupionych w celu dalszej odsprzedaży w sieci z zyskiem, powinny dokonać rejestracji działalności gospodarczej. Niedokonanie tej czynności może skutkować poważnymi konsekwencjami w zakresie ustalenia podatku dochodowego od osób fizycznych, jak również wymiarem w zakresie podatku od towarów i usług. Niezależnie od tego grożą wysokie kary wynikające z kodeksu karnego skarbowego, a konkretnie z art. 54 kodeksu, zgodnie z którym podatnik, który uchylając się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa deklaracji, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych, co aktualnie może stanowić przy minimalnej kwocie stawki dziennej do 22 464 zł grzywny, natomiast przy przyjęciu maksymalnej stawki nawet do 8 985 600 zł. Przy wykroczeniach opisanych w tym artykule maksymalną grzywną jest kwota 18 720 zł.
ZBIGNIEW WILIŃSKI
ekspert podatkowy, Urząd Skarbowy Wrocław-Psie Pole
PODSTAWA PRAWNA
- Art. 54 ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz.U. nr 83, poz. 930 z późn. zm.).
- Art. 5a pkt 6 oraz art. 5b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 68, poz. 450).
- Rozporządzenie ministra finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. nr 51, poz. 375 z późn. zm.).