Zakup mebli - ewidencja księgowa
REKLAMA
REKLAMA
Jak zaksięgować zakup mebli?
Gmina jest właścicielem mieszkania które zostało wynajęte dla repatriantów, zakupiono meble w celu wyposażenia tego mieszkania, meble zostały przyjęte na stan w urzędzie, czy meble powinny by ujęte jak później z inwentaryzacją, czy to nie powinien być, tylko koszt bieżący bez wprowadzania na stan?
REKLAMA
Zabudowa stolarska, meble wbudowane na stałe stanowią wyposażenie budynku i nie są ujmowane jako oddzielny obiekt inwentarzowy środka trwałego. Samodzielne meble powinny być objęte ewidencją bilansową lub pozabilansową zgodnie z przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości jednostki.
Meble jako wyposażenie budynku czy oddzielny obiekt inwentarzowy
Zgodnie z objaśnieniami załącznika do rozporządzenia z 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych do wyposażenia budynku zalicza się wszystkie instalacje wbudowane w konstrukcje budynku na stałe, przykładowo instalacje sanitarne, elektryczne, sygnalizacyjne, komputerowe, telekomunikacyjne, przeciwpożarowe oraz normalne wyposażenie budynku takie jak wbudowane meble.
Jeżeli zakupione meble zostały ujęte jako oddzielny obiekt inwentarzowy środka trwałego to zgodnie z zapisami art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości podlegają one inwentaryzacji drogą spisu ich ilości z natury, wyceny tych ilości, porównania wartości z danymi ksiąg rachunkowych oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic.
Zgodnie z zapisami art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości przez środki trwałe rozumie się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki.
Jednostka w momencie zakupu powinna rozstrzygnąć czy zakupione meble stanowią odrębny środek trwały i w zależności od ich cech charakterystycznych ująć w ewidencji bilansowej lub uznać za nakłady na środek trwały - majątkowe lub bieżące w zależności od wartości i kwoty istotnej wskazanej w przyjętych zasadach (polityce) rachunkowości.
Stałe wyposażenie budynku nie jest oddzielnym przedmiotem inwentaryzacji. Inwentaryzacji podlega budynek jako wyodrębniony składnik środków trwałych.
Podstawa prawna:
- art. 3 ust. 1 pkt 15, art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2021 r., poz. 217)
- załącznik do rozporządzenia z 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz.U. z 2016 r. poz. 1864).
Jarosław Jurga
Porada pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX
Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX
W INFORLEX znajdziesz wszystko o zmianach w prawie i podatkach
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat