Które wydatki na edukację można zaliczyć do kosztów

Sebastian Bobrowski
rozwiń więcej
inforCMS
Kiedy wydatki na edukację, w tym spotkania, konferencje i literaturę branżową, mogą zostać zakwalifikowane do kosztów? Czy pozwalają odliczyć podatek VAT?

 

Autopromocja

 

 

Powiązanie wydatków na edukację i szkolenia z przychodami firmy wydaje się być łatwe do udowodnienia, a mimo tego czasami urzędnicy kwestionują takie koszty firmowe.


Koszt firmowy musi być powiązany z przychodem


Aby wydatki na dokształcanie przedsiębiorcy mogły zostać zapisane w kosztach firmowych, muszą być  powiązane z profilem prowadzonej działalności lub służyć prowadzeniu i rozwojowi firmy w sposób nie budzący wątpliwości. Edukacja bowiem prawie w każdym przypadku służy nie tylko uzyskaniu przychodu, ale także rozwojowi osobistemu osób, które się uczą. Dlatego istnieje możliwość, że urzędnicy zinterpretują wydatek na edukację jako przede wszystkim osobisty, mimo że da się logicznie uzasadnić jego powiązanie z działalnością firmy, w tym np. z uzyskaniem źródła przychodu w przyszłości.


Wydatki na studia podyplomowe właściciela firmy


Studia podyplomowe to duży wydatek, ale dość popularny wśród przedsiębiorców, gdyż kierunki zwykle są nastawione na zdobycie praktycznych umiejętności, a zajęcia najczęściej odbywają się w weekendy. Czesne za studia podyplomowe można zaliczyć do kosztów, jeśli zostanie wykazany związek pomiędzy wybranym kierunkiem nauki a osiąganym przychodem. Np. dla kancelarii prawno-rachunkowej wydatek na studia podyplomowe w zakresie prawa pracy, prawa karnego, prawa bankowego, dotacji unijnych, rachunkowości zarządczej, ekonomii, itp. to właściwe koszty firmowe, które nie powinny wzbudzić wątpliwości. Natomiast ta sama firma nie ma prawa zaliczyć do kosztów wydatku np. na studia podyplomowe z dziennikarstwa, chyba że w zakresie jej działalności jest także wydawanie publikacji drukowanych czy prowadzenie serwisu internetowego. Warto zauważyć, że istnieją takie kierunki studiów podyplomowych, które zwykle łatwo dopasować do większości  działalności gospodarczych - chodzi o studia z zakresu marketingu, zarządzania firmą i dziedzin pokrewnych. Każdy przedsiębiorca ma bowiem prawo podejmować działania zmierzające do zwiększenia sprzedaży i do takich zalicza się edukacja z marketingu i zarządzania.

Co decyduje o momencie powstania kosztów

Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia

W celu ujęcia wydatku jako koszt firmowy, niezbędny jest rachunek lub faktura uzyskane od instytucji organizującej studia podyplomowe, np. uniwersytetu. Warto pamiętać, że w momencie zaliczenia czesnego do kosztów, przedsiębiorca ma prawo także rozliczyć wydatki na dojazd na zajęcia czy zakup materiałów edukacyjnych. Oczywiście muszą one być udokumentowane.


Kursy językowe a koszt


Biorąc pod uwagę fakt, że koszt firmowy może dopiero w przyszłości wiązać się z uzyskaniem przychodu (taka zasada dotyczy np. wydatków na reklamę i PR), kurs językowy nie powinien budzić wątpliwości urzędników. Mimo tego zwykle urzędnicy traktują kursy językowe jako wydatek o charakterze osobistym, służący podniesieniu wiedzy i rozwoju przedsiębiorcy, a niekoniecznie przychodów firmy. Aby kurs językowy stał się kosztem firmowym, musi istnieć możliwość powiązania nauki języka z działalnością firmy w danym momencie, do czego mogą posłużyć dowody potwierdzające współpracę z zagranicznym kontrahentem (np. stosowna umowa).

Przykładem może być wyrok Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 19 maja 2010 roku (ITPB1/415-778/10-2/RS). Uznanie wydatków na kurs języka chińskiego za koszt uzyskania przychodu w przypadku firmy zajmującej się pośrednictwem handlowym pomiędzy kontrahentami krajowymi a kontrahentami z Chin jest uzasadnione, gdyż znajomość języka chińskiego umożliwia bądź zabezpiecza źródło  przychodów. Również wszelkie wydatki związane z odbyciem kursu, na przykład podróż do Chin, mogą zostać zaliczone w poczet kosztów uzyskania przychodu.

Czy wydatek na flagę narodową zaliczymy w koszty


Kurs prawa jazdy kategorii B nie może zostać uznany za koszt


Każdy przedsiębiorca ma prawo rozliczać koszty użytkowania samochodu w ramach działalności gospodarczej. Niestety, możliwość rozliczenia wydatków na kurs prawa jazdy i egzamin jest bardzo ograniczona. Tak naprawdę istnieje ona tylko w jednym przypadku - zdobyte prawo jazdy musi mieć ścisły związek wyłącznie z prowadzoną działalnością gospodarczą - tak określa np. interpretacja IPPB1/415-1250/08-2/AŻ z 20 stycznia 2009 roku. Innymi słowy, zdaniem urzędników skarbowych jeżeli tylko istnieje podejrzenie, że prawo jazdy będzie wykorzystywane także do celów osobistych, nie ma możliwości zakwalifikowania jego kosztu do kosztów firmowych. Taka interpretacja w praktyce całkowicie wyklucza możliwość rozliczenia kosztów kursu prawa jazdy kat. B i egzaminu. Natomiast z pewnością wspomniany „ścisły związek” łatwiej jest udowodnić w przypadku wydatków na inne kategorie uprawnień do kierowania pojazdami, które są wykorzystywane do celów firmowych.

 



Wydatki na literaturę i prasę


Wszelkie wydatki poniesione na zakup literatury, prasy, eBooków, a także dostępu do płatnych portali naukowych, stanowią koszt uzyskania przychodu, jeżeli ich tematyka jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą. W przypadku przedsiębiorstwa zajmującego się inwestowaniem na giełdzie, zakup pisma przekazującego informacje o sytuacji na rynku kapitałowym jest kosztem uzyskania przychodu, natomiast literatura piękna nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i nie może zostać uznana za koszt. Natomiast podobnie jak w przypadku szkoleń, istnieje szereg pozycji książkowych, które w zasadzie każdy przedsiębiorca może zakwalifikować do kosztów - chodzi zwłaszcza o książki poświęcone marketingowi i zarządzaniu firmą.


Spotkania naukowe i szkolenia dla klientów


Firma ma prawo rozliczać wydatki związane z szeroko pojętym edukowaniem rynku zarówno o branży, jak i swoich produktach. Edukacja branży może wiązać się z organizowaniem, sponsorowaniem lub uczestniczeniem w konferencjach, spotkaniach i sympozjach naukowych. Jeżeli udział firmy w tego typu inicjatywach ma charakter reklamowy (wiąże się z rozdawaniem folderów, ulotek, gadżetów, prezentacją produktów lub usług, itp.), dane wydarzenie nie musi nawet ściśle wiązać się z charakterem prowadzonej działalności - wystarczy, że przedsiębiorca zdoła dzięki niemu dotrzeć z reklamą do potencjalnych klientów. Jeżeli zaś udział przedsiębiorcy ma charakter czysto naukowy, tematyka powinna być powiązana z charakterem prowadzonej działalności.

Od marca wyższe diety za delegacje służbowe

Spóźnione koszty firmowe wciąż można rozliczyć

Podobnie, przedsiębiorca ma prawo edukować klientów w zakresie swoich produktów i usług oraz ich wykorzystania, organizując dla nich dedykowane szkolenia. Mówi o tym interpretacja ITPB1/415-87/10/PSZ z 15 kwietnia 2010 r., zgodnie z którą koszt uzyskania przychodu stanowi wydatek na szkolenie, które obejmuje m.in. „informowanie klientów o oferowanych produktach, nadchodzących nowościach i trendach we wzornictwie, informowanie o właściwościach oraz zastosowaniu sprzedawanych towarów, zapoznanie się z parametrami technicznymi towarów”. Podobne stanowisko zajęła także Izba Skarbowa w Bydgoszczy w dniu 30 marca 2012 r. (ITPB1/415-1292/11/PSZ).


Wydatki na edukację a VAT


Wszelkie wydatki związane z edukacją opodatkowane VAT-em, które są związane z prowadzoną działalnością, dają możliwość odliczenia podatku VAT. Oczywiście, musi istnieć zależność przyczynowo - skutkowa pomiędzy poniesionym wydatkiem a przychodem. Należy pamiętać, że to podatnik musi umieć wykazać, że poniesione przez niego wydatki wiążą się z działalnością i mogą wpłynąć na osiągnięcie przychodu.

Księgowość
Podatek od pustostanów. Jest zapowiedź nowych przepisów dotyczących wykorzystania 2 mln pustostanów
07 wrz 2024

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności 2024: 3 kluczowe przepisy [komunikat PFRON]. Co z dofinansowaniem do wynagrodzeń lub refundacją składek ZUS i KRUS?
06 wrz 2024

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

Interpretacje dotyczące podatku o nieruchomości nie są publikowane przez Dyrektora KIS. Dlaczego?
05 wrz 2024

Podatnicy potrzebują dostępu do interpretacji indywidualnych dotyczących podatku od nieruchomości. Niestety dziś nie ma jednolitej bazy interpretacji w tym zakresie. Można by wprowadzić te rozwiązanie przy okazji prac nad procedowanymi obecnie zmianami do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. 

Urzędnicy skarbowi kontrolują rachunki bankowe obywateli i firm. Ponad miarę. UODO do MF: przepisy niezgodne z Konstytucją i prawem unijnym
08 wrz 2024

Obowiązujące obecnie przepisy dają organom podatkowym niemal nieograniczony dostęp do rachunków bankowych oraz informacji kredytowych podatników. Otrzymaliśmy już kilka sygnałów od naszych Klientów, którzy zostali zapytani przez organy skarbowe o operacje na ich kontach bankowych, głównie dotyczące dużych przelewów, takich jak darowizny między ojcem a synem.

Podatek od nieruchomości zmieni się od 2025 r. Fotowoltaika, budowle, obiekty małej architektury, urządzenia budowlane. Ministerstwo Finansów zmienia projekt
06 wrz 2024

W dniu 3 września 2024 r. wieczorem Ministerstwo Finansów opublikowało na stronach Rządowego Centrum Legislacji nową wersję projektu przewidującego dużą nowelizację przepisów w zakresie podatku od nieruchomości. 

Wakacje składkowe od 1 listopada 2024 r. Kto skorzysta?
05 wrz 2024

Od 1 listopada 2024 r. będzie można skorzystać z wakacji składkowych. Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku wybrać miesiąc, za który nie płacą za siebie składek na ubezpieczenia społeczne.

Reorganizacja służby celno skarbowej w trakcie sezonu urlopowego. Nowe zarządzenie MF
05 wrz 2024

Zmiany zachodzące w służbie celno – skarbowej, wprowadzone w sezonie urlopowym, mają poprawić skuteczność i wydajność pracy w walce z przestępczością celną i podatkową. Odejście od delegatur na rzecz nowo utworzonych pionów bez wątpienia ograniczy ilość zastępców naczelników urzędów celno skarbowych  oraz pozwoli na skuteczniejsze działanie podwładnych funkcjonariuszy.

Podatek od nieruchomości nie będzie hamulcowym dla OZE. Zmiany w projekcie ustawy o podatkach lokalnych
06 wrz 2024

Jest już nowa wersja projektu ustawy o podatkach lokalnych. Na zmianach najbardziej zyskuje branża OZE, której udało się wpisać do przepisów opodatkowanie elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii tylko od części budowlanych. Wraca więc powiązanie przepisów podatkowych z prawem budowlanym.

Składka zdrowotna 2025: co koniecznie trzeba zmienić w przepisach. Na pewno nie można płacić podatku od składki - a tak jest teraz
06 wrz 2024

Składka zdrowotna pobierana jako danina publiczna jest dla zobowiązanego wydatkiem a nie jego „dochodem”, dlatego też nie powinna być podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym obciążającym te podmioty – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Wskazuje też kilka innych koniecznych zmian w tej składce.

Zmiany w CEIDG - wnioski o wpis do rejestru tylko on-line! Są też nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
06 wrz 2024

Jest projekt zmian ustawy o zasadach funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będą nowe uproszczenia dla przedsiębiorców oraz całkowita elektronizacja procesu składania wniosków o wpis do CEIDG.

pokaż więcej
Proszę czekać...