REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy ustawy o kierujących pojazdami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Dzięgielewska
Marta Musioł
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zaczęła obowiązywać nowa ustawa o kierujących pojazdami. Głównym celem wprowadzenia nowych przepisów jest eliminacja negatywnych zjawisk, wynikających z dotychczasowych regulacji dotyczących procesu uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami silnikowymi.

W dniu 19 stycznia 2013 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2011 r. Nr 30, poz. 151 ze zm.) wraz z aktami wykonawczymi, w tym rozporządzeniem w sprawie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, instruktorów i wykładowców (Dz. U. z 2012 r., poz. 1019) oraz rozporządzeniem w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach (Dz. U. z 2012 r., poz. 995).

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Ustawa o kierujących pojazdami wraz z aktami wykonawczymi wprowadza wiele zmian, jednak z punktu widzenia praktycznego zasadne jest skupienie się w niniejszej publikacji na tych, które będą miały największe znaczenie dla przyszłych kierowców.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że zmianie ulegną przepisy dotyczące egzaminu teoretycznego na prawo jazdy. Zgodnie z nowymi regulacjami, część teoretyczna egzaminu składa się z 20 pytań z wiedzy podstawowej oraz 12 pytań z wiedzy specjalistycznej o wysokim, średnim lub niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Stosownie do poziomu znaczenia dla bezpieczeństwa ruchu danego pytania, została określona punktacja za udzielenie prawidłowej odpowiedzi na dane pytanie, od 1 do 3 punktów. Ponadto, co istotne, egzaminowany będzie miał na udzielenie odpowiedzi 15 sekund w przypadku pytań z wiedzy podstawowej, natomiast na przeczytanie i udzielenie odpowiedzi na pytania z wiedzy specjalistycznej przeznaczono 50 sekund, bez możliwość powrotu do poprzednich pytań. Suma punktów możliwych do uzyskania z części teoretycznej to 74. Uzyskanie powyżej 68 punktów z części teoretycznej uprawnia egzaminowanego do przystąpienie do części praktycznej egzaminu. Warto jednocześnie zaznaczyć, że baza pytań, które mogą zostać użyte podczas egzaminu teoretycznego została powiększona z kilkuset do kilku tysięcy. Dodatkowo, egzamin nie będzie się ograniczał jedynie do pytań tekstowych, czy ilustracji, ale zostaną także użyte filmy oraz animacje. Istotne jest także to, że pytania części teoretycznej egzaminu nie będą nigdzie udostępniane. Powyższe zmiany, sprawią zapewne, że zdanie egzaminu teoretycznego według nowych zasad będzie znacznie trudniejsze niż dotychczas.

Jak zmienią się zasady odliczania VAT od samochodu firmowego

Kolejną zmianą, jest wprowadzenie tzw. okresu próbnego dla kierowców, którzy uzyskali uprawnienia do kierowania pojazdami po raz pierwszy. Zgodnie z nowymi przepisami, okres próbny będzie trwać dwa lata. Między 4 a 8 miesiącem okresu próbnego kierowca będzie zobowiązany do odbycia kursu dokształcającego w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym. Dodatkowo, przed upływem 8 miesiąca okresu próbnego kierowcy zabrania się poruszania z prędkością powyżej 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej. Pojazd, którym porusza się kierowca przez okres pierwszych 8 miesięcy powinien być ponadto oznakowany nakleją przedstawiającą „zielony listek”. (co ważne przepisy dotyczące tzw. okresu próbnego dla młodych kierowców wejdą w życie z dniem 4 stycznia 2016 r.)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

REKLAMA

Następną zmianą, którą wprowadziła nowa ustawa jest podwyższenie, do 24 lat, wieku wymaganego do uzyskania uprawnień do prowadzenia motocykla, autobusu oraz zespołu pojazdów, o których mowa w ustawie o kierujących pojazdami tj. kategorie uprawnień A, D i D+E. Zmianę dotyczącą minimalnego wymaganego wieku przyszłych motocyklistów należy uznać za zmianę mającą na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Za równie istotną należy uznać zmianę dotyczącą egzaminu praktycznego dla tej kategorii kierowców. Zgodnie z nową ustawą, egzaminowani motocykliści będą musieli wykonać dodatkowe manewry podczas egzaminu praktycznego, które mają jeszcze dokładniej sprawdzić umiejętności nabyte podczas szkolenia.

Podsumowując, wymienione powyższej zmiany zostały wybrane spośród wszystkich zmian ujętych w nowej ustawie i aktach wykonawczych. Mają one największe, praktyczne znaczenie dla przyszłych kierowców, którzy dopiero rozpoczynają lub zamierzają rozpocząć kursy na prawo jazdy. Głównym założeniem nowej ustawy było wprowadzenie przepisów, które poprawią bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Przyszli kierowcy mogą oceniać nowe przepisy negatywnie, szczególnie przez pryzmat podniesienia cen za szkolenia oraz stawianych im wysokich wymagań. Można mieć jednak nadzieję, że dłuższe szkolenie, nowe egzaminy teoretyczne oraz wprowadzenie okresu próbnego, pozwolą uzyskać przyszłym kierowcom niezbędną wiedzę oraz doświadczenie potrzebne do bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym.

Patrycja Dzięgielewska, aplikant radcowski
Marta Musioł, młodszy prawnik

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA