REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej pracy i szkoleń, mniej wolnego – świat księgowych w Polskim Ładzie

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Polski Ład. Więcej pracy dla księgowych
Polski Ład. Więcej pracy dla księgowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Po wejściu w życie Polskiego Ładu księgowi mają więcej pracy, a w dodatku są z niej mniej zadowoleni. Życzyliby sobie rzadszych zmian w prawie podatkowym i więcej czasu dla bliskich – wynika z badania przeprowadziła z okazji Dnia Księgowego.

Nowelizowania Polskiego Ładu

W ubiegłym roku prawo podatkowe w Polsce zmieniało się średnio co dwa tygodnie. Obecnie przez Parlament przetacza się proces nowelizowania Polskiego Ładu. Projekt ten jest tak skomplikowany, że budził zastrzeżenia nawet wśród pracowników Urzędów Skarbowych, którzy zgłaszali problemy z interpretacją wprowadzanych przepisów.

REKLAMA

Autopromocja

W tej sytuacji dla wielu przedsiębiorców księgowy stał się kimś więcej niż tylko osobą rozliczającą koszty prowadzenia działalności i wyliczającą podatek. – Do niedawna księgowy sprawdzał dokumenty przekazane przez klienta i informował go wysokości zobowiązań podatkowych. Myślę, że obecnie dla przedsiębiorcy księgowy to osoba darzona szczególnym zaufaniem, która pełni rolę doradcy, powiernika, a nawet nauczyciela – mówi Joanna Grochala, księgowa w firmie inFakt.

Polski Ład. Więcej pracy, która nie daje satysfakcji

Poziom skomplikowania przepisów Polskiego Ładu spowodował, że księgowi od 1 stycznia mają więcej pracy – wskazało tak 97% ankietowanych. W dodatku jest to praca, która nie przynosi im satysfakcji. Aż 77% badanych przyznało, że odczuwa spadek zadowolenia z wykonywanych obowiązków.

Polski Ład a księgowi

INFOR

Ankietowani wskazali również, że przez brak czasu musieli odmówić podjęcia się obsługi nowego klienta. Taka sytuacja spotkała 67% z nich. A zapytań od przedsiębiorców jest wciąż sporo. – Nowi klienci często są gotowi zapłacić za usługi księgowe więcej niż wcześniej  tylko po to, by mieć poczucie, że są w profesjonalnych rękach. Mam klientów, którzy zmienili księgowego w tym roku, bo jak podkreślali, chcą mieć pewność co do rozliczeń swoich podatków, składek ZUS itd. – opowiada księgowy Adam Pietrzak.

Zmiany w Polskim Ładzie - księgowość

INFOR

Ilość pracy przekłada się na wzrost cen za obsługę – 83% księgowych potwierdziło, że w związku z Polskim Ładem było zmuszonych podnieść stawki. Nowe przepisy spowodowały też konieczność dokształcania się. Aż 98% badanych w ciągu ostatnich sześciu miesięcy brało udział w szkoleniach i kursach dotyczących przepisów Polskiego Ładu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Klienci doceniają i nadal ufają księgowym

Adam Pietrzak wskazuje też na inny efekt Polskiego Ładu: klienci mają zdecydowanie więcej pytań do księgowych i bardziej doceniają ich pracę. Potwierdzają to wyniki badania - 73% respondentów odpowiedziało, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy poczuło się docenionych przez klientów. Ponadto, pomimo chaosu w zmianach podatkowych, poziom zaufania na linii przedsiębiorcy-księgowi nie spada. – W tym duecie zapadają najważniejsze decyzje dotyczące prowadzenia działalności, a to buduje lepsze relacje – uważa Joanna Grochala.

Czego życzą sobie księgowi?

Badani specjaliści chcieliby przede wszystkim większej stabilizacji przepisów podatkowych – wskazało tak aż 84% spośród nich. W odniesieniu do życia zawodowego życzą sobie też uproszczenia przepisów dotyczących PIT i CIT (48%), ZUS (46%) i VAT (45%), a także częstszych wyrazów docenienia ze strony klientów (30%).

A prywatnie? Księgowi wskazali, że potrzebują przede wszystkim więcej wolnego czasu. Najchętniej spędziliby go w gronie swoich bliskich (54%) oraz poświęcili na realizację hobby (27%). Z kolei 35% badanych odpowiedziało, że potrzebuje urlopu – i to dłuższego niż zazwyczaj. – Chciałbym, żeby klienci rozumieli, że gramy z nimi w jednej drużynie, że księgowy to nie osoba, która utrudnia im życie, bo przykładowo nie chce uznać zakupu okularów korekcyjnych jako kosztu uzyskania przychodu. I chciałbym poznać wreszcie mitycznego "księgowego kolegi", który tak prowadzi księgowość, że kolega nie płaci podatków – śmieje się Adam Pietrzak.

Metodologia badania

Badanie ankietowe zostało przeprowadzone w dniach 3-6 czerwca 2022 roku wśród 180 księgowych współpracujących z firmą inFakt.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA