MF wycofuje się ze zmian w Ordynacji podatkowej w 2023 roku, także tych korzystnych dla podatników

CRIDO
rozwiń więcej
MF wycofuje się ze zmian w Ordynacji podatkowej w 2023 roku, także tych korzystnych dla podatników / Shutterstock

W czwartek 7 września 2023 r. wiceminister finansów Artur Soboń w wypowiedzi dla PAP zapewnił, że obecnie nie ma rządowych planów zajmowania się tematem nowelizacji Ordynacji podatkowej. Stanowisko wiceministra wydaje się zamykać kwestię kontrowersyjnych zmian w procedurze podatkowej, przynajmniej na jakiś czas. Warto jednak pamiętać o tym, że część propozycji ujętych w projekcie MF była korzystna dla podatników, a ich zarzucenie można uznać za „wylewanie dziecka z kąpielą”. 

Zmiany w Ordynacji podatkowej. Miały być ułatwienia dla podatników…

Żeby w pełni zrozumieć kontekst powyższej wypowiedzi ministra musimy cofnąć się do czerwca. Wtedy Ministerstwo Finansów ogłosiło rozpoczęcie konsultacji podatkowych dotyczących zmian w Ordynacji podatkowej, które miały potrwać do 31 sierpnia 2023 r. 

Wraz z ogłoszeniem konsultacji Ministerstwo wyjaśniało m.in. w wypowiedziach dla PAP, że projekt ustawy przewiduje liczne ułatwienia dla podatników, w tym:

Autopromocja
  • możliwość załatwiania niektórych spraw podatkowych na wniosek podatnika w postępowaniu uproszczonym,
  • możliwość umorzenia podatku przed terminem jego płatności, 
  • możliwość zapłacenia podatku przez osoby spoza najbliższej rodziny podatnika do kwoty 5 tys. zł (obecnie próg ten wynosi 1 tys. zł),
  • zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy wynika ona z korekty deklaracji,
  • uproszczenie trybu korygowania deklaracji z urzędu przez organ podatkowy w ramach czynności sprawdzających,
  • zniesienie kompetencji naczelnika urzędu skarbowego do przeprowadzania kontroli podatkowej na rzecz rozszerzenia uprawnień w ramach czynności sprawdzających. 

Co do zasady powyższy katalog zmian w Ordynacji podatkowej zawierał także konkretne usprawnienia, które nie budziły kontrowersji wśród podatników. Jednak niecałe dwa tygodnie po ogłoszeniu konsultacji Ministerstwo Finansów zmieniało zdanie i 4 lipca na Twitterze ogłosiło, że projekt zmian w Ordynacji podatkowej nie został wpisany do wykazu prac legislacyjnych rządu i nie będzie dalej procedowany. Co ciekawe, samych konsultacji nie odwołano. Zmienił się jedynie sposób ich określania, tj. Ministerstwo zaczęło używać terminu „prekonsultacje” i do 31 sierpnia zbierało opinie dotyczące projektu ustawy. 

...i ukryte zagrożenia

Wydaje się, że decyzja Ministerstwa o rezygnacji z dalszego procedowania projektu mogła mieć związek z szeregiem zastrzeżeń, które wzbudziły proponowane zmiany. Obok bowiem wymienionych ułatwień i uproszczenia procedur w projekcie zmian Ordynacji podatkowej znalazły się rozwiązania jednoznacznie negatywne dla podatników. Do takich zaliczyć należy zmiany dotyczące:

  • przedawnienia, które rozszerzały przesłanki pozwalające na zawieszenie biegu terminu przedawnienia,
  • interpretacji indywidualnych, których ważność miała zostać ograniczona w czasie do 5 lat,
  • tzw. odpowiedzialności kaskadowej członków zarządu spółki kapitałowej.

Szczególnie istotne z punktu widzenia ochrony podatnika były propozycje zmian dotyczących przedawnienia W swej istocie ich przyjęcie prowadziłoby do praktycznego wyeliminowania gwarancyjnego charakteru instytucji, którą jest 5 letni okres przedawnienia zobowiązań podatkowych.

Fikcyjne przedawnienie zobowiązań podatkowych

Pośród szeregu zmian dotyczących przedawniania w konsultowanym projekcie Ministerstwo proponowało wprowadzenie przerwania biegu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych wskutek dokonania wpisu hipoteki przymusowej lub zastawu skarbowego

Obecnie zgodnie z art. 70 § 8 Ordynacji podatkowej zobowiązania zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym w ogóle nie ulegają przedawnieniu. W praktyce jednak przepis ten nie może być skutecznie zastosowany przez organy podatkowe, ponieważ Trybunał Konstytucyjny uznał rozwiązanie polegające na nieprzedawnianiu się zobowiązań zabezpieczonych hipoteką za niekonstytucyjne (wyrok z 8 października 2013 r., sygn. akt SK 40/12). Orzeczenie to dotyczyło co prawda poprzedniego stanu prawnego, jednak zarówno sam Trybunał, jak i sądy administracyjne uznały, że obecna regulacja jest w rzeczywistości odpowiednikiem przepisu zakwestionowanego przez Trybunał. Obecnie zatem zobowiązania podatkowe zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym przedawniają się na zasadach ogólnych, a sam wpis hipoteki lub zastawu nie ma znaczenia dla biegu terminów przedawnienia. 

Wejście w życie proponowanej zmiany oznaczać będzie z kolei, że organy podatkowe uzyskają prostą możliwość przerywania biegu terminu przedawnienia. Dla zastosowania hipoteki przymusowej wymagane jest jedynie doręczenie podatnikowi na przykład decyzji ustalającej bądź określającej wysokość zobowiązania podatkowego. Brak jest jakichkolwiek innych przesłanek, jak np. wymogu uprawdopodobnienia, że zobowiązanie podatkowe nie zostanie wykonane, warunkujących zastosowanie tej instytucji. Powstaje więc istotne ryzyko, że organy podatkowe mogą dążyć do nadużywania hipoteki przymusowej lub zastawu skarbowego, wyłącznie w celu przerwania biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, podobnie jak miało to miejsce w przypadku instrumentalnego wszczynania postępowań karnoskarbowych. 

Kolejną problematyczną propozycją zawartą w projekcie zmian Ordynacji jest wprowadzenie dwóch nowych przesłanek zawieszających bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Pierwszą z nich miałoby być wszczęcie postępowania podatkowego w zakresie unikania opodatkowania, drugą – wszczęcie kontroli celno-skarbowej. Trudno jest znaleźć racjonalne uzasadnienie takiego rozszerzenia katalogu sytuacji, w których bieg terminu przedawniania ulega zwieszeniu. Za całkowicie chybioną należy uznać argumentację Ministerstwa, jakoby konieczne było „zapewnienie naczelnikom urzędów celno-skarbowych możliwości skutecznego określania zobowiązań podatkowych przed upływem terminu przedawnienia w sytuacji, w której zwiększyłaby się liczba kontroli celno-skarbowych po odejściu w KAS od kontroli podatkowej.” Niezrozumiałe jest tutaj łączenie propozycji zmian w zakresie biegu terminu przedawnienia ze zmianami organizacyjnymi, mającymi rzekomo wpłynąć na poprawę funkcjonowania organów podatkowych. 

Potrzebna jest dogłębna dyskusja

Mając na uwadze problematyczność części zmian w Ordynacji zaproponowanych w projekcie Ministerstwa pozytywnie ocenić należy przywołaną na wstępie wypowiedź wiceministra finansów. Uwagę zwraca zwłaszcza odniesienie się do kwestii przedawnienia i stwierdzenie wiceministra, że: „Przedłużenie terminów przedawniania nie jest rozwiązaniem, którego oczekują podatnicy to nie jest kierunek, w którym chcielibyśmy iść”. 

Tym samym przeprowadzone przez Ministerstwo Finansów „prekonsultacje”, nawet jeżeli z punktu widzenia organizacyjnego i komunikacyjnego nie były idealne, przełożyły się na pozytywny dla podatników efekt w postaci wycofania się z niekorzystnych dla nich zmian. Co może jednak martwić to, jak wynika z wypowiedzi wiceministra, zupełne zarzucenie prac nad nowelizacją Ordynacji podatkowej i odłożenie na półkę również rozwiązań upraszczających procedurę podatkową. W tym zakresie konieczna jest dogłębna dyskusja, którą postulował sam wiceminister w czasie ogłaszania prekonsulacji.

Magdalena Kuźniarska, Manager
Marcin Klukowski, Senior Consultant
Tax Advisory Services, CRIDO

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...