REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedawnienie zobowiązań podatkowych a pandemia COVID-19 – uchwała NSA

Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Przedawnienie zobowiązań podatkowych a pandemia COVID-19 – uchwała NSA
Przedawnienie zobowiązań podatkowych a pandemia COVID-19 – uchwała NSA
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy w okresie pandemii COVID-19  bieg terminów przedawnienia zobowiązań podatkowych został zawieszony? Na to pytanie odpowiedział 27 marca 2023 r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale podjętej w składzie 7 sędziów.

27 marca 2023 r. zapadła uchwała 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego, która rozstrzyga największą w ostatnich kilku latach zagadkę w zakresie stosowania prawa podatkowego. Zagadkę, z jaką przyszło zmierzyć się organom podatkowym i sądom administracyjnym – czy okres pandemii COVID-19  zawieszał bieg terminów przedawnienia zobowiązań podatkowych. Twierdzenia organów w tym zakresie odbiegały od stanowisk prezentowanych w orzeczeniach sądowych. Uchwała NSA przesądza jednak, że art. 15 zzr ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych nie dotyczy wstrzymania, rozpoczęcia i zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych.

Walka o kilka miesięcy – spór organów, podatników i sądów administracyjnych

Źródłem rozbieżności interpretacyjnych stał się przepis art. 15 zzr ust. 1 pkt 3 ustawy COVID-owej. Zgodnie z którym w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19, bieg terminów przedawnienia – przewidzianych przepisami prawa administracyjnego – nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na ten okres.

Wprowadzone rozwiązanie miało na celu zabezpieczyć interesy obywateli na gruncie prawa administracyjnego, tj. wydłużyć terminy na wywiązanie się z określonych obowiązków, a także składanie wniosków o przyznanie poszczególnych uprawnień, by okres obostrzeń nałożonych przez rządzących ze względów bezpieczeństwa w okresie epidemii COVID-19.

W dyspozycji cytowanego przepisu organy podatkowe doszukały się furtki do bezkarnego przedłużania postępowań podatkowych i wydawania decyzji podatkowych po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Twierdziły, że przepis wprowadzający powyższą regułę na gruncie prawa administracyjnego, ma wpływ również na sprawy podatkowe.

Takiemu sposobowi działania sprzeciwiali się jednak profesjonalni pełnomocnicy i przedstawiciele doktryny, a przede wszystkim – strony bezpodstawnie wydłużanych postępowań. Ich zdaniem nie było podstaw do stosowania reguły o wstrzymaniu lub zawieszeniu biegu terminów przedawnienia na czas epidemii przewidzianych w przepisach administracyjnych.

Przeciwnicy praktyki organów podatkowych twierdzili zgodnie, że prawo podatkowe wykazuje tak wiele różnic w przyjętej procedurze, zasadach, celach oraz instytucjach od prawa administracyjnego, że nie sposób uznać go za jedną gałąź prawa. Tylko taka koncepcja uzasadniałaby analogiczne stosowanie przepisu, zgodnie z którym zawiesza się bieg terminów przedawnienia zobowiązań podatkowych na okres trwania epidemii oraz zagrożenia epidemicznego. Podnoszono również, że gdyby założeniem ustawodawcy było stosowanie przyjętego rozwiązania na gruncie prawa podatkowego, zostałoby to wprost wskazane w treści przepisu.

Sądy administracyjne w wydawanych wyrokach stanęły w obronie tezy korzystnej dla podatników. Wskazały, że przepis art. 15zzr ust. 1 wskazanej ustawy  nie ma wpływu na postępowania podatkowe, a tym samym – okres epidemii oraz zagrożenia epidemicznego nie zawiesza biegu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych. W uzasadnieniach wydawanych wyroków sądy potwierdzały, że prawo podatkowe i prawo administracyjne stanowią dwie odrębne gałęzi prawa. Z tego powodu nie sposób stosować cytowanego przepisu do spraw podatkowych i wydawać decyzji po upływie podstawowego terminu przedawnienia zobowiązania, wynikającego z przepisów Ordynacji podatkowej.

Uchwała NSA rozstrzyga wątpliwości i kończy praktykę organów

Rozstrzygnięcie opisanego wyżej sporu przyszło wraz z 27 marca 2023 r. Tego dnia NSA w składzie 7 sędziów wydał uchwałę, w której potwierdził, że art. 15 zzr ust. 1 pkt 3 ustawy COVID-owej nie dotyczy wstrzymania, rozpoczęcia i zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych.

Podjęta uchwała zapadła w wyniku rozpatrzenia przez NSA zagadnienia prawnego przedstawionego do rozstrzygnięcia składowi 7 sędziów, które pojawiło się przy rozpoznawaniu skargi kasacyjnej złożonej w związku z zastosowaniem przez organy podatkowe spornej regulacji.

Rozstrzygnięcie NSA jasno wskazuje, że nie ma podstaw do stosowania reguły o wstrzymaniu lub zawieszeniu biegu terminów przedawnienia zobowiązań podatkowych na czas epidemii.

Konsekwencją jej wydania jest ocena, że to, co wydawało się organom podatkowym oczywiste, okazało się nie być jednak prawidłową praktyką. Dotychczasowa praktyka stosowana powszechnie przez organy podatkowe była bezzasadna i zmierzała wyłącznie do sztucznego wydłużenia prowadzonych czynności, mimo upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, którego dotyczyły. Prowadziło to do wykorzystania przepisu, który de facto został wprowadzony w celu ochrony uprawnień podatników, na ich niekorzyść. Tym samym, decyzje podatkowe wydane w ciągu tych kilkunastu dni, które organy podatkowe „kupiły” sobie stosując sporny przepis, podlegają uchyleniu.

Podsumowanie

Ważne

5-letni bieg terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych nie uległ wydłużeniu na czas trwania stanu epidemii COVID-19. Przepisy ustawy COVID-owej o zawieszeniu biegu terminów przedawnienia, które mają zastosowanie w sprawach z zakresu prawa administracyjnego, nie wpływają na sprawy podatkowe prowadzone przez urzędy skarbowe. Potwierdziły to nie tylko sądy administracyjne, ale i niedawne rozstrzygnięcie wydane przez NSA. Dlatego też – jeśli organ wydał decyzję po 5 latach od momentu powstania zobowiązania podatkowego – powinna zostać uchylona.

Lidia Pawińska, Mariański Group

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA