REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uchwała NSA - zawieszenie terminów w administracji w trakcie pandemii

ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Uchwała NSA - zawieszenie terminów
Uchwała NSA - zawieszenie terminów
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

27 marca Naczelny Sąd Administracyjny zajął się bardzo istotną sprawą, która dotyczyła regulacji zagadnienia zawieszenia terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych na gruncie tzw. ustawy covidowej. Należy wskazać, iż powyższy temat pozostawał obiektem sporu między podatnikami a fiskusem i znaczna część spraw z tym związana oczekuje nadal na rozstrzygnięcie przez sądy administracyjne.

Jak wyglądał spór w judykaturze?

W dotychczasowym orzecznictwie sądów administracyjnych art. 15zzr ust. 1 ustawy o COVID-19 wzbudzał słusznie uzasadnione wątpliwości. Z jednej strony pojawiały się głosy, że w ramach definicji prawa administracyjnego zawiera się także prawo podatkowe. Znaczna część orzeczeń w tej sprawie dotyczyła jednak liczenia terminu uprawniającego do zastosowania zwolnienia podatkowego w podatku od spadków i darowizn dla osób z tzw. grupy zerowej. Przy dokonywanej wykładni treści tego przepisu, sądy administracyjne niejednokrotnie odwoływały się do różnego rodzaju wykładni, w tym wykładni językowej, funkcjonalnej, czy celowościowej, a nawet wykładni prokonstytucyjnej, wskazując przy tym, że norma prawna wynikająca z art. 15zzr ust. 1 ustawy o COVID-19 ma charakter ochronny dla podatnika w sytuacji, gdy dotyczy to zawieszenia biegu 6-miesięcznego terminu do skorzystania ze zwolnienia w podatku od spadków i darowizn.

REKLAMA

Autopromocja

W niektórych sprawach, gdzie kwestią sporu było przedawnienie zobowiązania w podatku od nieruchomości, NSA stwierdził, że podstawa prawna w przypadku zawieszenia biegu terminu przedawnienia musi wynikać z regulacji ustawowej, przyznając tym samym rację powyżej wskazanemu stanowisku.

Jednakże część judykatury stanęła w opozycji do tak wyrażonych stanowisk, twierdząc, że sporny przepis nie pozwala na stwierdzenie, że z jego treści wywodzić można także dodatkowe obowiązki na gruncie prawa podatkowego, gdyż jest to autonomiczna gałąź prawa w stosunku do prawa administracyjnego.

Wobec takiego stanu rzeczy NSA wskazał, że pojawiło się zagadnienie prawne, które wzbudza istotne wątpliwości i 27 marca 2023 r. wydał uchwałę (sygn. akt I FPS 2/22) w składzie siedmiu sędziów w zakresie wpływu przepisów ustawy covidowej na bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

NSA rozstrzygnął spór

NSA podkreślił, że rozdźwięk między prawem administracyjnym, a prawem podatkowym należało rozstrzygnąć opierając się na zasadzie „in dubio pro tributario”, czyli na korzyść podatnika. Sąd jednoznacznie odniósł się do koncepcji autonomii prawa podatkowego od prawa administracyjnego. W stosunku do obydwu gałęzi prawa, szczególnie na gruncie prawa materialnego, zachodzi istotne rozgraniczenie, zatem nie można stwierdzić, iż obydwie te dziedziny są ze sobą powiązane ścisłą więzią. Analizując bezpośrednią treść omawianego przepisu prawnego, NSA wyjaśnił, iż brak odwołania się ustawodawcy w jego treści do pojęcia prawa podatkowego nie stanowi przesłanki do zastosowania wykładni rozszerzającej przez organy podatkowe. Taką praktykę należało uznać za niedozwoloną. Dlatego NSA stwierdził, że art. 15zzr ust. 1 pkt 3 ustawy COVID-19 nie dotyczy wstrzymania i rozpoczęcia zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzystne rozstrzygnięcie dla podatników

Należy zwrócić uwagę, iż jest to bardzo korzystne stanowisko NSA dla podatników. Na etapie toczących się nadal postępowań sądowych, które mają związek z art. 15zzr ust. 1 pkt 3 ustawy o COVID-19, sądy będą zobligowane do uwzględnienia treści powyższej uchwały przy dokonywaniu rozstrzygnięć. Ponadto decyzje wydane przez organy podatkowe na podstawie art. 15zzr ust. 1 pkt 3 ustawy o COVID-19 powinny podlegać w takiej sytuacji uchyleniu, ponieważ zostały wydane po upływie ustawowego terminu przedawnienia. Pomimo tak korzystnej uchwały, trzeba również zauważyć, że wykładnia rozszerzająca treści art. 15zzr ust. 1 okazywała się w niektórych sytuacjach korzystna dla podatników, czego przykładem są sprawy dotyczące terminu na zgłoszenie spadku lub darowizny w celu zastosowania zwolnienia podatkowego. Choć NSA nie wykluczył możliwości powoływania się na art. 15zzr ust. 1 ustawy o COVID-19 w odniesieniu do chociażby wspomnianej powyżej sytuacji w podatku od spadków i darowizn, to jednak zachodzą przypuszczenia, że rozstrzygnięcie może wpłynąć na orzecznictwo sądów administracyjnych także w tym zakresie.

Autor: Marek Gwóźdź, Counsel ID Advisory

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA