REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uchwała NSA - zawieszenie terminów w administracji w trakcie pandemii

ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Uchwała NSA - zawieszenie terminów
Uchwała NSA - zawieszenie terminów
/
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

27 marca Naczelny Sąd Administracyjny zajął się bardzo istotną sprawą, która dotyczyła regulacji zagadnienia zawieszenia terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych na gruncie tzw. ustawy covidowej. Należy wskazać, iż powyższy temat pozostawał obiektem sporu między podatnikami a fiskusem i znaczna część spraw z tym związana oczekuje nadal na rozstrzygnięcie przez sądy administracyjne.

Jak wyglądał spór w judykaturze?

W dotychczasowym orzecznictwie sądów administracyjnych art. 15zzr ust. 1 ustawy o COVID-19 wzbudzał słusznie uzasadnione wątpliwości. Z jednej strony pojawiały się głosy, że w ramach definicji prawa administracyjnego zawiera się także prawo podatkowe. Znaczna część orzeczeń w tej sprawie dotyczyła jednak liczenia terminu uprawniającego do zastosowania zwolnienia podatkowego w podatku od spadków i darowizn dla osób z tzw. grupy zerowej. Przy dokonywanej wykładni treści tego przepisu, sądy administracyjne niejednokrotnie odwoływały się do różnego rodzaju wykładni, w tym wykładni językowej, funkcjonalnej, czy celowościowej, a nawet wykładni prokonstytucyjnej, wskazując przy tym, że norma prawna wynikająca z art. 15zzr ust. 1 ustawy o COVID-19 ma charakter ochronny dla podatnika w sytuacji, gdy dotyczy to zawieszenia biegu 6-miesięcznego terminu do skorzystania ze zwolnienia w podatku od spadków i darowizn.

REKLAMA

Autopromocja

W niektórych sprawach, gdzie kwestią sporu było przedawnienie zobowiązania w podatku od nieruchomości, NSA stwierdził, że podstawa prawna w przypadku zawieszenia biegu terminu przedawnienia musi wynikać z regulacji ustawowej, przyznając tym samym rację powyżej wskazanemu stanowisku.

Jednakże część judykatury stanęła w opozycji do tak wyrażonych stanowisk, twierdząc, że sporny przepis nie pozwala na stwierdzenie, że z jego treści wywodzić można także dodatkowe obowiązki na gruncie prawa podatkowego, gdyż jest to autonomiczna gałąź prawa w stosunku do prawa administracyjnego.

Wobec takiego stanu rzeczy NSA wskazał, że pojawiło się zagadnienie prawne, które wzbudza istotne wątpliwości i 27 marca 2023 r. wydał uchwałę (sygn. akt I FPS 2/22) w składzie siedmiu sędziów w zakresie wpływu przepisów ustawy covidowej na bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

NSA rozstrzygnął spór

NSA podkreślił, że rozdźwięk między prawem administracyjnym, a prawem podatkowym należało rozstrzygnąć opierając się na zasadzie „in dubio pro tributario”, czyli na korzyść podatnika. Sąd jednoznacznie odniósł się do koncepcji autonomii prawa podatkowego od prawa administracyjnego. W stosunku do obydwu gałęzi prawa, szczególnie na gruncie prawa materialnego, zachodzi istotne rozgraniczenie, zatem nie można stwierdzić, iż obydwie te dziedziny są ze sobą powiązane ścisłą więzią. Analizując bezpośrednią treść omawianego przepisu prawnego, NSA wyjaśnił, iż brak odwołania się ustawodawcy w jego treści do pojęcia prawa podatkowego nie stanowi przesłanki do zastosowania wykładni rozszerzającej przez organy podatkowe. Taką praktykę należało uznać za niedozwoloną. Dlatego NSA stwierdził, że art. 15zzr ust. 1 pkt 3 ustawy COVID-19 nie dotyczy wstrzymania i rozpoczęcia zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzystne rozstrzygnięcie dla podatników

Należy zwrócić uwagę, iż jest to bardzo korzystne stanowisko NSA dla podatników. Na etapie toczących się nadal postępowań sądowych, które mają związek z art. 15zzr ust. 1 pkt 3 ustawy o COVID-19, sądy będą zobligowane do uwzględnienia treści powyższej uchwały przy dokonywaniu rozstrzygnięć. Ponadto decyzje wydane przez organy podatkowe na podstawie art. 15zzr ust. 1 pkt 3 ustawy o COVID-19 powinny podlegać w takiej sytuacji uchyleniu, ponieważ zostały wydane po upływie ustawowego terminu przedawnienia. Pomimo tak korzystnej uchwały, trzeba również zauważyć, że wykładnia rozszerzająca treści art. 15zzr ust. 1 okazywała się w niektórych sytuacjach korzystna dla podatników, czego przykładem są sprawy dotyczące terminu na zgłoszenie spadku lub darowizny w celu zastosowania zwolnienia podatkowego. Choć NSA nie wykluczył możliwości powoływania się na art. 15zzr ust. 1 ustawy o COVID-19 w odniesieniu do chociażby wspomnianej powyżej sytuacji w podatku od spadków i darowizn, to jednak zachodzą przypuszczenia, że rozstrzygnięcie może wpłynąć na orzecznictwo sądów administracyjnych także w tym zakresie.

Autor: Marek Gwóźdź, Counsel ID Advisory

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA