REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ePUAP2 już działa - ponad 1200 nowych kont dziennie

Subskrybuj nas na Youtube
ePUAP2 już działa - ponad 1200 nowych kont dziennie
ePUAP2 już działa - ponad 1200 nowych kont dziennie

REKLAMA

REKLAMA

Uruchomiona w sierpniu 2015 r. platforma ePUAP2 działa. Codziennie rejestruje się na niej ponad 1200 nowych użytkowników. Kolejnymi planami ministerstwa jest doskonalenie platformy i rozszerzanie jej usług - mówił na poniedziałkowej konferencji szef Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji Andrzej Halicki.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) jest ogólnopolską platformą teleinformatyczną służąca do komunikacji obywateli i przedsiębiorców z administracją publiczną. Platforma udostępnia infrastrukturę technologiczną do świadczenia obywatelom i przedsiębiorcom podstawowych usług w zakresie komunikacji elektronicznej z administracją. Wśród użytkowników ePUAP znajdują się zarówno jednostki administracji centralnej, jak i samorządy, a wśród nich urzędy gmin. To flagowe, od lat realizowane przedsięwzięcie MAC.

REKLAMA

REKLAMA

"Dzisiaj jeden z najważniejszych dni jeżeli chodzi o naszą komunikację (...), jeden z najważniejszych dlatego, że gdyby Państwo mieli mnie zapytać na jesieni jakie najtrudniejsze wyzwania stoją przed ministerstwem to dylemat +co zrobić z platformą ePUAP+ był jednym z kluczowych" - powiedział na poniedziałkowej konferencji minister administracji i cyfryzacji Andrzej Halicki.

Jak poinformował, w listopadzie ub.r. została podjęta decyzja o uruchomieniu "procesu naprawczego" ePUAP. Proces ten trwał 6-8 miesięcy. Ostatecznie 17 sierpnia została uruchomiona nowa platforma ePUAP2. Halicki mówił, że platforma w obecnej wersji jest tańsza w utrzymaniu, nowocześniejsza, z przyjaznym interfejsem i bardziej wydajna.

Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Aby skorzystać z ePUAP należy założyć tzw. Profil Zaufany, czyli narzędzie potwierdzające tożsamość. Umożliwia on składanie pism elektronicznych ze skutkiem prawnym bez konieczności stosowania podpisu kwalifikowanego. Pozwoli to załatwiać obywatelom wiele spraw urzędowych, nie tylko w Polsce, ale w całej UE. Założenie profilu trwa mniej niż 5 minut, a użytkownik chcący założyć go w razie trudności może skorzystać z pomocy urzędnika.

Do tej pory przez platformę można było złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, zgłosić jego utratę czy uszkodzenie; wnioskować o odpis aktu stanu cywilnego. Można było także złożyć pismo ogólne do podmiotu publicznego. Do dotychczasowych usług oferowanych przez ePUAP codziennie dołączają kolejne. Do najnowszych z nich należy m.in. wniosek o wpisanie wyborcy do rejestru wyborców, czy skreślenie z rejestru wyborców.

Jak podkreślał Halicki mimo braku promocji ePUAP ze strony ministerstwa zauważalny jest "bardzo wyraźny wzrost zainteresowania". "Z kilkuset, ok. 400 profili dziennie, dziś dochodzimy do 1200, nawet więcej. (...) Sukcesywnie będziemy zwiększać liczbę placówek, w których można zakładać profil zaufany i instytucje, z którymi będziemy współpracować w najbliższej przyszłości. Kluczem są urzędy gminne i Poczta Polska. Poczta Polska jako strategiczny partner uruchomi takich placówek (w których będzie można założyć profil zaufany - PAP) kilkaset w ciągu najbliższych kilku miesięcy" - deklarował.

Dyrektor Departamentu Informatyzacji w MAC Sebastian Christof wskazywał, że obok rosnącej liczby profili rośnie również liczba podpisów dokonywanych za pomocą ePUAP. Dziennie użytkownicy dokonują blisko 20 tys. podpisów.

"O samej platformie będziemy informować już od 21 września. Wówczas dotrze szersza informacja na temat korzyści płynących z założenia profilu" - mówił minister. Halicki dodał, że dotychczasowe wstrzymanie promocji platformy wśród obywateli poskutkowało jej stabilniejszym rozwojem. Zapowiedział, że w promocji platformy ePUAP weźmie udział premier Ewa Kopacz.

Oprócz zwiększania wydajności i stabilności, trwają także prace nad uruchomieniem platformy w wersji mobilnej.

W związku z rozwojem platformy Ministerstwo ogłosiło konkurs na Centra Aktywności Cyfrowej. W konkursie mogą brać udział powiaty oraz gminy miejskie. Całkowita pula konkursu wynosi 2 mln zł. Wniosek należy złożyć za pośrednictwem platformy ePUAP w terminie do 29 września br. Szczegóły konkursy dostępne są na stronie internetowej biuletynu informacji publicznej MAC. (PAP) kfk/ jzi/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA