REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ePUAP2 już działa - ponad 1200 nowych kont dziennie

Subskrybuj nas na Youtube
ePUAP2 już działa - ponad 1200 nowych kont dziennie
ePUAP2 już działa - ponad 1200 nowych kont dziennie

REKLAMA

REKLAMA

Uruchomiona w sierpniu 2015 r. platforma ePUAP2 działa. Codziennie rejestruje się na niej ponad 1200 nowych użytkowników. Kolejnymi planami ministerstwa jest doskonalenie platformy i rozszerzanie jej usług - mówił na poniedziałkowej konferencji szef Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji Andrzej Halicki.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) jest ogólnopolską platformą teleinformatyczną służąca do komunikacji obywateli i przedsiębiorców z administracją publiczną. Platforma udostępnia infrastrukturę technologiczną do świadczenia obywatelom i przedsiębiorcom podstawowych usług w zakresie komunikacji elektronicznej z administracją. Wśród użytkowników ePUAP znajdują się zarówno jednostki administracji centralnej, jak i samorządy, a wśród nich urzędy gmin. To flagowe, od lat realizowane przedsięwzięcie MAC.

REKLAMA

REKLAMA

"Dzisiaj jeden z najważniejszych dni jeżeli chodzi o naszą komunikację (...), jeden z najważniejszych dlatego, że gdyby Państwo mieli mnie zapytać na jesieni jakie najtrudniejsze wyzwania stoją przed ministerstwem to dylemat +co zrobić z platformą ePUAP+ był jednym z kluczowych" - powiedział na poniedziałkowej konferencji minister administracji i cyfryzacji Andrzej Halicki.

Jak poinformował, w listopadzie ub.r. została podjęta decyzja o uruchomieniu "procesu naprawczego" ePUAP. Proces ten trwał 6-8 miesięcy. Ostatecznie 17 sierpnia została uruchomiona nowa platforma ePUAP2. Halicki mówił, że platforma w obecnej wersji jest tańsza w utrzymaniu, nowocześniejsza, z przyjaznym interfejsem i bardziej wydajna.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Aby skorzystać z ePUAP należy założyć tzw. Profil Zaufany, czyli narzędzie potwierdzające tożsamość. Umożliwia on składanie pism elektronicznych ze skutkiem prawnym bez konieczności stosowania podpisu kwalifikowanego. Pozwoli to załatwiać obywatelom wiele spraw urzędowych, nie tylko w Polsce, ale w całej UE. Założenie profilu trwa mniej niż 5 minut, a użytkownik chcący założyć go w razie trudności może skorzystać z pomocy urzędnika.

REKLAMA

Do tej pory przez platformę można było złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, zgłosić jego utratę czy uszkodzenie; wnioskować o odpis aktu stanu cywilnego. Można było także złożyć pismo ogólne do podmiotu publicznego. Do dotychczasowych usług oferowanych przez ePUAP codziennie dołączają kolejne. Do najnowszych z nich należy m.in. wniosek o wpisanie wyborcy do rejestru wyborców, czy skreślenie z rejestru wyborców.

Jak podkreślał Halicki mimo braku promocji ePUAP ze strony ministerstwa zauważalny jest "bardzo wyraźny wzrost zainteresowania". "Z kilkuset, ok. 400 profili dziennie, dziś dochodzimy do 1200, nawet więcej. (...) Sukcesywnie będziemy zwiększać liczbę placówek, w których można zakładać profil zaufany i instytucje, z którymi będziemy współpracować w najbliższej przyszłości. Kluczem są urzędy gminne i Poczta Polska. Poczta Polska jako strategiczny partner uruchomi takich placówek (w których będzie można założyć profil zaufany - PAP) kilkaset w ciągu najbliższych kilku miesięcy" - deklarował.

Dyrektor Departamentu Informatyzacji w MAC Sebastian Christof wskazywał, że obok rosnącej liczby profili rośnie również liczba podpisów dokonywanych za pomocą ePUAP. Dziennie użytkownicy dokonują blisko 20 tys. podpisów.

"O samej platformie będziemy informować już od 21 września. Wówczas dotrze szersza informacja na temat korzyści płynących z założenia profilu" - mówił minister. Halicki dodał, że dotychczasowe wstrzymanie promocji platformy wśród obywateli poskutkowało jej stabilniejszym rozwojem. Zapowiedział, że w promocji platformy ePUAP weźmie udział premier Ewa Kopacz.

Oprócz zwiększania wydajności i stabilności, trwają także prace nad uruchomieniem platformy w wersji mobilnej.

W związku z rozwojem platformy Ministerstwo ogłosiło konkurs na Centra Aktywności Cyfrowej. W konkursie mogą brać udział powiaty oraz gminy miejskie. Całkowita pula konkursu wynosi 2 mln zł. Wniosek należy złożyć za pośrednictwem platformy ePUAP w terminie do 29 września br. Szczegóły konkursy dostępne są na stronie internetowej biuletynu informacji publicznej MAC. (PAP) kfk/ jzi/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA