REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ePUAP2 już działa - ponad 1200 nowych kont dziennie

Subskrybuj nas na Youtube
ePUAP2 już działa - ponad 1200 nowych kont dziennie
ePUAP2 już działa - ponad 1200 nowych kont dziennie

REKLAMA

REKLAMA

Uruchomiona w sierpniu 2015 r. platforma ePUAP2 działa. Codziennie rejestruje się na niej ponad 1200 nowych użytkowników. Kolejnymi planami ministerstwa jest doskonalenie platformy i rozszerzanie jej usług - mówił na poniedziałkowej konferencji szef Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji Andrzej Halicki.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) jest ogólnopolską platformą teleinformatyczną służąca do komunikacji obywateli i przedsiębiorców z administracją publiczną. Platforma udostępnia infrastrukturę technologiczną do świadczenia obywatelom i przedsiębiorcom podstawowych usług w zakresie komunikacji elektronicznej z administracją. Wśród użytkowników ePUAP znajdują się zarówno jednostki administracji centralnej, jak i samorządy, a wśród nich urzędy gmin. To flagowe, od lat realizowane przedsięwzięcie MAC.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

"Dzisiaj jeden z najważniejszych dni jeżeli chodzi o naszą komunikację (...), jeden z najważniejszych dlatego, że gdyby Państwo mieli mnie zapytać na jesieni jakie najtrudniejsze wyzwania stoją przed ministerstwem to dylemat +co zrobić z platformą ePUAP+ był jednym z kluczowych" - powiedział na poniedziałkowej konferencji minister administracji i cyfryzacji Andrzej Halicki.

Jak poinformował, w listopadzie ub.r. została podjęta decyzja o uruchomieniu "procesu naprawczego" ePUAP. Proces ten trwał 6-8 miesięcy. Ostatecznie 17 sierpnia została uruchomiona nowa platforma ePUAP2. Halicki mówił, że platforma w obecnej wersji jest tańsza w utrzymaniu, nowocześniejsza, z przyjaznym interfejsem i bardziej wydajna.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Aby skorzystać z ePUAP należy założyć tzw. Profil Zaufany, czyli narzędzie potwierdzające tożsamość. Umożliwia on składanie pism elektronicznych ze skutkiem prawnym bez konieczności stosowania podpisu kwalifikowanego. Pozwoli to załatwiać obywatelom wiele spraw urzędowych, nie tylko w Polsce, ale w całej UE. Założenie profilu trwa mniej niż 5 minut, a użytkownik chcący założyć go w razie trudności może skorzystać z pomocy urzędnika.

REKLAMA

Do tej pory przez platformę można było złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, zgłosić jego utratę czy uszkodzenie; wnioskować o odpis aktu stanu cywilnego. Można było także złożyć pismo ogólne do podmiotu publicznego. Do dotychczasowych usług oferowanych przez ePUAP codziennie dołączają kolejne. Do najnowszych z nich należy m.in. wniosek o wpisanie wyborcy do rejestru wyborców, czy skreślenie z rejestru wyborców.

Jak podkreślał Halicki mimo braku promocji ePUAP ze strony ministerstwa zauważalny jest "bardzo wyraźny wzrost zainteresowania". "Z kilkuset, ok. 400 profili dziennie, dziś dochodzimy do 1200, nawet więcej. (...) Sukcesywnie będziemy zwiększać liczbę placówek, w których można zakładać profil zaufany i instytucje, z którymi będziemy współpracować w najbliższej przyszłości. Kluczem są urzędy gminne i Poczta Polska. Poczta Polska jako strategiczny partner uruchomi takich placówek (w których będzie można założyć profil zaufany - PAP) kilkaset w ciągu najbliższych kilku miesięcy" - deklarował.

Dyrektor Departamentu Informatyzacji w MAC Sebastian Christof wskazywał, że obok rosnącej liczby profili rośnie również liczba podpisów dokonywanych za pomocą ePUAP. Dziennie użytkownicy dokonują blisko 20 tys. podpisów.

"O samej platformie będziemy informować już od 21 września. Wówczas dotrze szersza informacja na temat korzyści płynących z założenia profilu" - mówił minister. Halicki dodał, że dotychczasowe wstrzymanie promocji platformy wśród obywateli poskutkowało jej stabilniejszym rozwojem. Zapowiedział, że w promocji platformy ePUAP weźmie udział premier Ewa Kopacz.

Oprócz zwiększania wydajności i stabilności, trwają także prace nad uruchomieniem platformy w wersji mobilnej.

W związku z rozwojem platformy Ministerstwo ogłosiło konkurs na Centra Aktywności Cyfrowej. W konkursie mogą brać udział powiaty oraz gminy miejskie. Całkowita pula konkursu wynosi 2 mln zł. Wniosek należy złożyć za pośrednictwem platformy ePUAP w terminie do 29 września br. Szczegóły konkursy dostępne są na stronie internetowej biuletynu informacji publicznej MAC. (PAP) kfk/ jzi/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA