REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mechanizm 1 proc. wymaga zmian

Mechanizm 1 proc. wymaga zmian / Fot. Fotolia
Mechanizm 1 proc. wymaga zmian / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, przekazując 1 proc. podatku w ramach rozliczenia rocznego PIT, powinni się zachowywać, jak rozsądny minister finansów - rozumieć, że zasoby są ograniczone, a potrzeb społecznych jest bardzo dużo. To poszło w zupełnie innym kierunku; mechanizm 1 proc. wymaga zmian - oceniają eksperci.

REKLAMA

Autopromocja

W tym roku 12,5 mln osób przekazało 1 proc. podatku organizacjom pożytku publicznego; w sumie otrzymały one ponad 557 mln zł; o ponad 50 mln więcej niż rok temu. Organizacji, które w tym roku wsparli podatnicy, jest ponad 7,8 tys.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najwięcej środków, ponad 136 mln zł, otrzymała Fundacja Dzieciom Zdążyć z Pomocą, która pozostaje rekordzistą niezmiennie od kilku lat. Następne w kolejności OPP otrzymały od podatników ponad 100 mln zł mniej: Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym "Słoneczko" - 20,7 mln zł, Avalon - Bezpośrednia Pomoc Niepełnosprawnym - 15,7 mln zł i Fundacja "Rosa" - 10,3 mln zł. Najmniejsze otrzymane kwoty nie przekraczały 1 zł.

Utrudnienia w wyprowadzaniu zysków za granicę - zmiany w PIT i CIT

"To bardzo dobrze, że coraz więcej Polaków przekazuje część podatków na ten cel, jednak system wymaga zmian" - ocenił w rozmowie z PAP Kuba Wygnański z Pracowni Badań i Innowacji Społecznych Stocznia oraz członek Rady Działalności Pożytku Publicznego.

Ekspert zwrócił uwagę na fakt, że dużą część środków z 1 proc. za każdym razem otrzymują te organizacje, które zbierają na tzw. subkonta, czyli na rzecz konkretnych podopiecznych. Ich liczba ma bezpośrednie przełożenie na wynik organizacji.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

"To wsparcie jest chwalebne, jednak system w założeniach miał być czymś w rodzaju budżetu partycypacyjnego. To znaczy, że przekazując 1 proc. pieniędzy publicznych obywatele powinni się zachowywać, jak rozsądny minister finansów - czyli rozumieć, że zasoby są bardzo ograniczone, a potrzeb społecznych o publicznym charakterze jest bardzo dużo. To poszło w zupełnie innym kierunku" - powiedział Wygnański.

"Być może jakoś inaczej powinniśmy wymyślić mechanizm, który pomaga ludziom w beznadziejnej sytuacji materialnej związanej na przykład z położeniem medycznym. Pierwotnym celem 1 proc. było jednak znacznie bardziej równomierne wsparcie tych instytucji, które działają na rzecz pożytku publicznego" - podkreślił ekspert.

Podobnego zdania jest ekspert z Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce Tomasz Schimanek. Jak podkreśla, pozytywne jest to, że coraz więcej osób przekazuje 1 proc. podatku na rzecz OPP.

Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

"Negatywne niestety jest to, że utrwalają się niedobre tendencje. Myślę tutaj przede wszystkim o przekazywaniu 1 proc. na osoby indywidualne. Nie jest to oczywiście niezgodne z prawem, natomiast jest zdecydowanie niezgodne z intencją tego mechanizmu. Miał on służyć temu żeby obywatele dzielili się swoim podatkiem i przekazywali go na dobro wspólne" - podkreślił w rozmowie z PAP Schimanek.

"Przekazywanie tego 1 proc. na konkretne osoby nie ma niewiele wspólnego z dobrem wspólnym, chociaż ja nie kwestionuje oczywiście, że te osoby potrzebują wsparcia. Od tego są inne instrumenty, np. darowizny. 1 proc. nie temu miał służyć. Niestety to się utrwala i umacnia" - dodał.

Ekspert zwrócił uwagę, że organizacje z pierwszej dziesiątki zebrały około 40 proc. wszystkich środków. "To są w większości duże ogólnopolskie organizacje, natomiast ten 1 proc. to była szansa, aby wesprzeć organizacje lokalne. Tam, gdzie tak na prawdę te pieniądze rzeczywiście byłyby potrzebne; te lokalne organizacje, które z reguły mają niewiele środków" - powiedział Schimanek.

Eksperci przypominają, że 1 proc. nie jest darowizną - są to pieniądze publiczne, którymi - w ograniczonym zakresie - możemy dysponować.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Według resortu finansów, który co roku publikuje informacje na temat przekazywania 1 proc. na rzecz OPP, zainteresowanie mechanizmem 1 proc. sukcesywnie rośnie. W pierwszym roku obowiązywania regulacji umożliwiających przekazywanie OPP 1 proc. podatku (w 2004 r., czyli chodziło o podatek za 2003 r.) zdecydowało się na to 80 tys. podatników (0,3 proc. ogółu), była to kwota 10,4 mln zł. Zdecydowany wzrost kwoty i liczby podatników nastąpił w 2008 r. (w rozliczeniu za 2007 r.), gdy procedury uproszczono - 1 proc. przekazują naczelnicy urzędów skarbowych, nie trzeba tego robić samemu.(PAP)

gdyj/ akw/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA