REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

TOP 10 zmian w prawie w 2010 roku - cz. II

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W poniższej publikacji przedstawiamy kolejne miejsca naszego rankingu.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

III miejsce w naszym rankingu zajmuje ustawa z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 223, poz. 1778). Powyższa nowelizacja weszła w życie 29 stycznia 2010 r. Wprowadziła ona definicję „postępowania o udzielenie zamówienia publicznego” oraz zmieniła definicję „usług”. Ponadto, rozróżniła usługi na usługi priorytetowe i niepriorytetowe, oraz wprowadziła nowe przesłanki stosowania trybów niekonkurencyjnych. Dodatkowo, powyższą nowelizacją zmieniono terminy składania ofert, wprowadzono konstrukcję unieważniania umów w sprawach zamówień publicznych, oraz usunięto konstrukcję protestu oraz znacznie zmieniono przepisy o środkach ochrony prawnej.

IV miejsce zajmuje ustawa z dnia 17 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 7, poz. 45), która weszła w życie 19 kwietnia 2010 r. i zmieniła właściwość sądu w sprawach o ustanowienie kuratora dla osoby prawnej. Obecnie właściwy jest w tych sprawach sąd rejestrowy, w którego okręgu osoba prawna ma lub miała ostatnią siedzibę. Co więcej, nowelizacja ta wprowadziła możliwość ubiegania się o ustanowienie profesjonalnego pełnomocnika z urzędu przez stronę (zarówno osobę fizyczną, jak i prawną), która nie została zwolniona od kosztów sądowych. Przy czym, aby ubiegać się o ustanowienie profesjonalnego pełnomocnika z urzędu wystarczy złożenie oświadczenia przez osobę fizyczną, że nie jest ona w stanie ponieść kosztów wynagrodzenia pełnomocnika bez uszczerbku utrzymania koniecznego dla siebie i rodziny. Osoby prawne lub inne jednostki organizacyjne, które mocą ustawy mają przyznaną zdolność sądową, niezwolnione przez sąd od kosztów sądowych, również mogą ubiegać się o ustanowienie profesjonalnego pełnomocnika z urzędu, jeżeli wykażą, że nie mają dostatecznych środków na poniesienie kosztów jego wynagrodzenia.

V miejsce w naszym rankingu zajmuje nowelizacja Kodeksu postępowania karnego (Dz. U. z 2009 r. Nr 206, poz. 1589), która 8 czerwca 2010 r. weszła w życie i zwiększyła uprawnienia radców prawnych jako pełnomocników w postępowaniu karnym. Radcowie prawni obecnie mogą być pełnomocnikami (ale nie obrońcami) w postępowaniu karnym bez żadnych ograniczeń.

REKLAMA

VI miejsce w naszym rankingu zajmuje nowelizacja ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji (Dz. U. z 2010 r. Nr 40, poz. 228), która weszła w życie 17 czerwca 2010 r. i którą przywrócono możliwość obniżenia wysokości opłat komorniczych przez sąd. Zgodnie z tą nowelizacją, sąd rejonowy może obniżyć wysokość opłaty komorniczej stosunkowej w przypadku, gdy uprawniony (dłużnik lub wierzyciel w sytuacji, gdy będzie zobowiązany do uiszczenia opłaty w przypadku niecelowego wszczęcia egzekucji) złoży wniosek o obniżenie opłaty stosunkowej do sądu, przy którym działa komornik. Wniosek ten powinien zostać złożony w terminie 7 dni od dnia dowiedzenia się przez uprawnionego o ściągnięciu opłaty, albo od dnia doręczenia postanowienia zawierającego wezwanie do uiszczenia opłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizację z punktu widzenia dłużników, jak i wierzycieli należy ocenić pozytywnie, gdyż przyczynia się ona do obniżenia negatywnych skutków finansowych dotkliwych dla dłużników utrzymujących się ze stałych, zazwyczaj niewysokich świadczeń. Inaczej oceniła ją jednak Krajowa Rada Komornicza, która w sierpniu 2010 r. zaskarżyła nowelizację do Trybunału Konstytucyjnego jako sprzeczną między innymi z art. 21 Konstytucji - ochroną prawa własności. Według samorządu miarkowanie, zwłaszcza bez określenia dolnej granicy opłaty egzekucyjnej, w oczywisty sposób uszczupli wpływy komorników, którzy mają ustawowy obowiązek prowadzić kancelarię i pokrywać koszty egzekucji (również tych nieskutecznych).

Kolejne miejsca w naszym rankingu zostaną omówione w następnej i zarazem ostatniej części naszych publikacji.

 

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA