REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

TOP 10 zmian w prawie w 2010 roku - cz. II

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W poniższej publikacji przedstawiamy kolejne miejsca naszego rankingu.

REKLAMA

REKLAMA

III miejsce w naszym rankingu zajmuje ustawa z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 223, poz. 1778). Powyższa nowelizacja weszła w życie 29 stycznia 2010 r. Wprowadziła ona definicję „postępowania o udzielenie zamówienia publicznego” oraz zmieniła definicję „usług”. Ponadto, rozróżniła usługi na usługi priorytetowe i niepriorytetowe, oraz wprowadziła nowe przesłanki stosowania trybów niekonkurencyjnych. Dodatkowo, powyższą nowelizacją zmieniono terminy składania ofert, wprowadzono konstrukcję unieważniania umów w sprawach zamówień publicznych, oraz usunięto konstrukcję protestu oraz znacznie zmieniono przepisy o środkach ochrony prawnej.

IV miejsce zajmuje ustawa z dnia 17 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 7, poz. 45), która weszła w życie 19 kwietnia 2010 r. i zmieniła właściwość sądu w sprawach o ustanowienie kuratora dla osoby prawnej. Obecnie właściwy jest w tych sprawach sąd rejestrowy, w którego okręgu osoba prawna ma lub miała ostatnią siedzibę. Co więcej, nowelizacja ta wprowadziła możliwość ubiegania się o ustanowienie profesjonalnego pełnomocnika z urzędu przez stronę (zarówno osobę fizyczną, jak i prawną), która nie została zwolniona od kosztów sądowych. Przy czym, aby ubiegać się o ustanowienie profesjonalnego pełnomocnika z urzędu wystarczy złożenie oświadczenia przez osobę fizyczną, że nie jest ona w stanie ponieść kosztów wynagrodzenia pełnomocnika bez uszczerbku utrzymania koniecznego dla siebie i rodziny. Osoby prawne lub inne jednostki organizacyjne, które mocą ustawy mają przyznaną zdolność sądową, niezwolnione przez sąd od kosztów sądowych, również mogą ubiegać się o ustanowienie profesjonalnego pełnomocnika z urzędu, jeżeli wykażą, że nie mają dostatecznych środków na poniesienie kosztów jego wynagrodzenia.

V miejsce w naszym rankingu zajmuje nowelizacja Kodeksu postępowania karnego (Dz. U. z 2009 r. Nr 206, poz. 1589), która 8 czerwca 2010 r. weszła w życie i zwiększyła uprawnienia radców prawnych jako pełnomocników w postępowaniu karnym. Radcowie prawni obecnie mogą być pełnomocnikami (ale nie obrońcami) w postępowaniu karnym bez żadnych ograniczeń.

REKLAMA

VI miejsce w naszym rankingu zajmuje nowelizacja ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji (Dz. U. z 2010 r. Nr 40, poz. 228), która weszła w życie 17 czerwca 2010 r. i którą przywrócono możliwość obniżenia wysokości opłat komorniczych przez sąd. Zgodnie z tą nowelizacją, sąd rejonowy może obniżyć wysokość opłaty komorniczej stosunkowej w przypadku, gdy uprawniony (dłużnik lub wierzyciel w sytuacji, gdy będzie zobowiązany do uiszczenia opłaty w przypadku niecelowego wszczęcia egzekucji) złoży wniosek o obniżenie opłaty stosunkowej do sądu, przy którym działa komornik. Wniosek ten powinien zostać złożony w terminie 7 dni od dnia dowiedzenia się przez uprawnionego o ściągnięciu opłaty, albo od dnia doręczenia postanowienia zawierającego wezwanie do uiszczenia opłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizację z punktu widzenia dłużników, jak i wierzycieli należy ocenić pozytywnie, gdyż przyczynia się ona do obniżenia negatywnych skutków finansowych dotkliwych dla dłużników utrzymujących się ze stałych, zazwyczaj niewysokich świadczeń. Inaczej oceniła ją jednak Krajowa Rada Komornicza, która w sierpniu 2010 r. zaskarżyła nowelizację do Trybunału Konstytucyjnego jako sprzeczną między innymi z art. 21 Konstytucji - ochroną prawa własności. Według samorządu miarkowanie, zwłaszcza bez określenia dolnej granicy opłaty egzekucyjnej, w oczywisty sposób uszczupli wpływy komorników, którzy mają ustawowy obowiązek prowadzić kancelarię i pokrywać koszty egzekucji (również tych nieskutecznych).

Kolejne miejsca w naszym rankingu zostaną omówione w następnej i zarazem ostatniej części naszych publikacji.

 

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA