Ruchomy cel: dane o kliencie
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Zespół analityków Redakcji portalu decyzje-IT.pl wspólnie z IBM Polska przeprowadził badanie rynku techniką wywiadów telefonicznych na grupie docelowej 150 polskich przedsiębiorstw, w strukturach których działa zespół osób zajmujących się analizą danych o klientach. Badanie zostało zrealizowane w okresie między 2 lipca a 6 sierpnia 2015 roku.
Przeprowadzone badanie jest pierwszą w Polsce tego typu inicjatywą, a jego wyniki mają charakter informacyjny i ujawniają m.in.:
- Najczęstsze źródła danych, cele gromadzenia i przetwarzania danych oraz stosowanie modeli danych o klientach w analityce biznesowej
- Obecny poziom wykorzystywania narzędzi analitycznych
- Stopień zaawansowania i wykorzystywania analityki danych o klientach
- Głównych odbiorców danych gromadzonych i przetwarzanych przez dedykowane komórki organizacyjne
- Miejsce i rolę działania Data Scientist, czyli analityka danych nieustrukturyzowanych.
Podczas przeprowadzonego badania okazało się, że najczęściej wykorzystywanymi źródłami danych o klientach są bazy danych, z których korzysta aż 90% respondentów. Znacznie mniej, bo 52% respondentów pozyskuje dane z zgromadzone w hurtowni danych.
Z uzyskanych odpowiedzi wynika, iż najczęściej dane o klientach są gromadzone i przetwarzane na potrzeby raportowania. Tak odpowiedziało 97% respondentów. Blisko 68% przedsiębiorstw gromadzi dane o klientach na potrzeby predykcji, natomiast 30% z nich, jako cel gromadzenia i przetwarzania danych o klientach wskazało identyfikowanie anomalii (wykrywanie nadużyć, niebezpiecznych zjawisk, defraudacji).
Z uzyskanych odpowiedzi wynika, że najczęściej wykorzystywane narzędzia to: raportowanie standardowe, w tym kostki OLAP (46%) oraz systemy typu Business Intelligence (42%).
Okazuje się, że Zarząd w 100% przypadków – nie Dział Sprzedaży lub Marketingu stał się głównym beneficjentem danych o kliencie. W przypadku 74% przedsiębiorstw analizy danych o klientach wykonywane są na rzecz Działów Sprzedaży. Następnie, w 60% przypadków, działy analiz dostarczają danych do Działów Marketingu oraz Działów Finansowych.
W przypadku przedsiębiorstw, w których Data Scientist występuje ustaliliśmy, iż najczęściej pracuje on w Dziale IT (50%). Pozostały działami, które zostały wymienione przez respondentów były Działy Analiz oraz Controllingu.
Chcesz dowiedzieć się więcej: POBIERZ RAPORT
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat