REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklama w grach scenariuszowych jako sposób na pozyskanie klientów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Taraszewska
PR-imo public relations
Reklama w grach scenariuszowych jako sposób na pozyskanie klientów / fot. Fotolia
Reklama w grach scenariuszowych jako sposób na pozyskanie klientów / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wzrasta rola reklamy natywnej, która stanowi naturalną część procesu konsumpcji treści. Uwaga reklamodawców coraz częściej kieruje się w te miejsca, które angażując odbiorców, gwarantują wyższy poziom zapamiętania promowanego przekazu. Nowym sposobem jest lokowanie reklam w webowo-mobilnych grach scenariuszowych, niedostępnych wcześniej dla internetowej społeczności.

REKLAMA

Autopromocja

Z raportu „Digital, Social & Mobile in 2015” wynika, że w Polsce mamy 25,7 mln aktywnych internatów oraz 15,9 mln aktywnych użytkowników mobilnych. Dziennie spędzają ponad 6 godzin przed różnymi ekranami, w tym 90 minut korzystając ze smartfonów i 61 minut przy tabletach (badanie Millward Brown „AdReaction 2014”). Jednymi z najczęściej instalowanych aplikacji na smartfonach są gry. Z badania „IAB Polska Mobile, 2013” wynika, że robi to 64 proc. świadomych posiadaczy urządzeń mobilnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polski startup, jakiego jeszcze nie było

To właśnie w kierunku kanału mobilnego zwraca się rosnąca uwaga reklamodawców, a systemem, który ma sporą szansę powodzenia jest reklama natywna lokowana w webowo-mobilnych grach scenariuszowych. - Gry zespołowe oparte na scenariuszach to znana forma rozrywki, jednak wykorzystywana do tej pory tylko w grach miejskich, decyzyjnych czy przy eventach typu team building. Obecnie drużynowe gry scenariuszowe przenoszą się do internetu i kanału mobilnego, stając się źródłem docierania z reklamą do skupionego w jednym miejscu szerokiego grona odbiorców o podobnych zainteresowaniach – mówi Grzegorz Bośko, twórca pierwszej polskiej platformy mobilnej do tworzenia gier scenariuszowych Towemade.

Technologie i rozwiązania mobilne pomagają w prowadzeniu firmy

Oczywiście w internecie dostępne są serwisy społecznościowe umożliwiające użytkownikom łączenie się w grupy. Niemniej żadne z dotychczasowych rozwiązań nie pozwoliło reklamodawcom i graczom na budowanie własnych scenariuszy zabaw, udostępnianie ich innym oraz czerpanie korzyści dodatkowych. Żaden z polskich serwisów nie zaoferował także aplikacji mobilnej oraz nie umożliwił budowania drużyn o wielkości setek czy nawet tysięcy osób podejmujących wspólnie decyzje. – Gry, o których mowa, stanowią nie tylko narzędzie reklamowe, ale także element programu lojalnościowego czy źródło pozyskania danych statystycznych opartych na decyzjach podejmowanych przez członków grających drużyn. Własnoręcznie stworzoną grą scenariuszową możemy wypromować produkty i usługi lub sprawdzić reakcje grup docelowych na przedstawianą ofertę – dodaje Przemysław Kłosiński, koordynator projektu Towemade.

Czy przedsiębiorstwa są gotowe na klienta mobilnego?

Przykład: Pierwszą ogólnopolską grą przygotowaną przez Towemade jest „Niebezpieczna droga”. Do zabawy, której sponsorem została platforma szkoleniowa „Cyfrowa Szkoła”, zapraszani są uczniowie szkół podstawowych i średnich. Przed graczami zebranymi w organizacje reprezentujące klasy zostanie postawione wyzwanie przejścia niebezpiecznej drogi. Scenariusz zbudowano ze 100 kroków, a cała zabawa będzie polegać na wyborze kierunków (prosto, lewo, prawo) przy założeniu, że tylko jeden z nich jest prawidłowy. Każda klasa będzie mogła grać wiele razy, natomiast wygra ta, która jako pierwsza bezpiecznie pokona wszystkie kroki. Dla zwycięzców sponsor zabawy ufunduje nagrody w postaci tabletów nowej generacji. Gra rusza na początku października 2015 r.

„Niebezpieczna droga” / wizualizacje z gry

Jak działa reklama w grach scenariuszowych?

Webowo-mobilne gry scenariuszowe pozwalają na tworzenie i przemycanie dyskretnych, spersonalizowanych reklam, które już dziś odnotowują czterokrotnie wyższe wskaźniki klikalności (CTR) niż reklamy w formie masowych bannerów wyświetlanych na smartfonach. Sami klienci także zdecydowanie chętniej i częściej oglądają reklamy dopasowane do ich zainteresowań (53 proc. ankietowanych w badaniu IPG Media Lab/Sharethrough). Dlatego w webowo-mobilnych grach scenariuszowych przekaz reklamowy stanowi jeden z elementów rozgrywki. Będąc zaaranżowanym w plansze gry, jako element graficzny, tekstowy lub wideo, staje się nieinwazyjny, przez co – łatwiejszy do przyswojenia i zapamiętania. Nie irytuje i nie wymaga przekierowania gracza na stronę klienta, by dowiedział się więcej o promowanej firmie, produkcie czy usłudze. Stanowi za to jeden z kroków w grze, przez co w sposób intuicyjny przemyca wiedzę o reklamodawcy.

Jak firmy monitorują publikacje na swój temat w internecie

Przykład: Grę tworzy sklep internetowy sprzedający meble i elementy wyposażenia wnętrza. Celem jest zaangażowanie obecnych i potencjalnych klientów, a także promocja oferty produktowej. Nagrodą dla zwycięskiej drużyny jest zniżka na zakupy w sklepie online. Wyzwaniem dla graczy – stworzenie idealnego wnętrza zbudowanego z oferty produktowej dostępnej w promowanym sklepie. Swój scenariusz sklep opiera na 50ciu wizualizacjach graficznych mebli i elementów wyposażenia wnętrza dostępnych w ofercie, a także 50ciu wizualizacjach mebli czy aranżacji zakupionych w bankach zdjęć. Wygrywa ta organizacja, która jako pierwsza stworzy idealny dom, czyli zbudowany wyłącznie z oferty dostępnej w sklepie reklamodawcy.

Jaką korzyść uzyskuje sklep? Wzrost znajomości oferty produktowej oraz zainteresowanie ze strony obecnych i potencjalnych klientów. To wszystko dzięki prostej grze, w której w sposób nienachalny wykorzystano reklamę produktów sklepu.

Webowo-mobilna gra o bonus

Kluczowym jest pytanie, czy prosty, obrazkowy scenariusz może przyciągnąć gracza przyzwyczajonego do gier o wysokim poziomie graficznym? - Może, jeżeli zaproponowana rozgrywka będzie użyteczna i zapewniająca korzyści dodatkowe. To one sprawiają, że użytkownik chce uczestniczyć w zabawie przez długi czas – tłumaczy Grzegorz Bośko, i dodaje: - Pamiętajmy, że istotą produkcji casualowych jest prostota. Ma być lekko i przyjemnie, dzięki czemu z grą trafi się do znacznie liczniejszego grona odbiorców.

Pomocne w pozyskaniu i zaangażowaniu graczy są wszelkiego rodzaju bonusy otrzymywane za udział w zabawie. Taką korzyścią mogą być np. nagrody materialne, gadżety czy zniżki na zakupy. Nagradzanie uczestników jest bardzo ważne, jednak przy planowaniu należy wziąć pod uwagę, że w omawianym modelu gier zespołowych reklamodawca dociera do szerokiej publiczności. Graczem nie jest bowiem jedna osoba, ale grupa tworząca organizację. Wygrywa nie użytkownik, ale wszyscy członkowie zwycięskiej drużyny.

Czym jest Internet Rzeczy?

Przykład: Grę tworzy producent chemii gospodarczej. Celem jest wypromowanie nowości produktowej – linii dekoracyjnych odświeżaczy powietrza. Nagrodą są miesięczne zapasy produktów. Aby móc oszacować wielkość i liczbę nagród, producent jeszcze przed rozpoczęciem zabawy ustala skład liczebny drużyn (minimalną i maksymalną liczbę osób w ramach jednej organizacji). Nie ma zatem ryzyka, że wygranych będzie więcej niż możliwości budżetowe sponsora zabawy.

Nie musisz mieć wiedzy IT, żeby zbudować własną grę

Utworzenie scenariusza webowo-mobilnej gry zespołowej to proste zadanie, do realizacji którego nie potrzeba wiedzy technicznej. - Reklamodawca czy gracz posiłkuje się wizualizacjami dostępnymi w platformie mobilnej lub dodaje własne ilustracje. Grę tworzy samodzielnie i oczywiście bezpłatnie. Powstające scenariusze ograniczone są wyłącznie kreatywnością reklamodawców, a nie ich umiejętnościami IT. W proponowanym modelu płaci się wyłącznie za odsłonę reklamy lub w modelu indywidualnie ustalonym z reklamodawcą – mówi Przemysław Kłosiński.

Oczywiście reklamodawca nie jest zobligowany do tworzenia własnych gier i pozyskiwania do nich graczy. Może wykorzystać już istniejące scenariusze i wykupić reklamę natywną w tych, których gracze pokrywają się z grupą docelową, do której chce trafić. Pamiętajmy, że po zakończeniu rozgrywki reklamodawca zawsze otrzymuje raport ze statystykami, mając realne odniesienie jakie było zainteresowanie daną grą, kto wziął w niej udział i jakie miał preferencje.

Scenariusze postrzegane jako gry webowo-mobilne polegające na podejmowaniu grupowych decyzji w kolejnych krokach zaprojektowanych przez autora, to nowe narzędzie w rękach marketerów. Czy przekazy promocyjne umieszczane w tego typu rozgrywkach sprawdzą się? Rosnące zainteresowanie różnymi formami reklamy natywnej wykorzystywanej nie tylko w kanałach webowych, ale także mobilnych pozwala sądzić, że tak. Jak widać, proces ten już rozpoczął się.

Źródło: www.towemade.com

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA