REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest Internet Rzeczy?

Subskrybuj nas na Youtube
Czym jest Internet Rzeczy? / fot. Fotolia
Czym jest Internet Rzeczy? / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pomysł podłączania do Internetu przedmiotów (tzw. Internet Rzeczy) pozornie niemających z nim nic wspólnego jest jednym z najnowszych światowych trendów w dziedzinie IT. Specjaliści z branży oraz analitycy widzą w tym ogromny potencjał i zastrzegają, że nie jest to chwilowa moda, ale kierunek, w którym podążać będzie cały rynek. Firma badawcza Gartner prognozuje, że do roku 2020 liczba urządzeń wpisujących się w definicję Internetu Rzeczy osiągnie 26 mld.

REKLAMA

Internet Rzeczy wydaje się naturalnym następstwem faktu, że dostęp do klasycznego Internetu staje się coraz powszechniejszy. Koszty podłączenia spadają, coraz więcej urządzeń wyposażonych jest w Wi-Fi. Podłączanie do sieci kolejnych przedmiotów codziennego użytku jest swoistym łataniem luki technologicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Internet Rzeczy

W największym skrócie jest to podłączanie do Internetu (lub przy pomocy sieci do innych przedmiotów) dowolnych urządzeń. Możemy tu mówić o telewizorach, lodówkach, oświetleniu, systemach grzewczych czy nawet elementach ubioru. W szerszym pojmowaniu zjawiska możemy także brać pod uwagę podłączanie do sieci (pośrednio lub bezpośrednio) zwierząt i ludzi. Przykładów na wykorzystanie Internetu Rzeczy jest mnóstwo. Może to być np. lodówka automatycznie zamawiająca w naszym ulubionym sklepie produkty, których nam brakuje lub są na wyczerpaniu, czy telewizor pobierający najnowszy odcinek subskrybowanego serialu. Może to też być zegarek, który zsynchronizowany z kalendarzem i telefonem wyśle wiadomość o spóźnieniu, jeżeli wykryje, że jesteśmy jeszcze w drodze do planowanego miejsca spotkania. Internet Rzeczy nie musi mieć zastosowania tylko wśród indywidualnych konsumentów. Dzięki niemu już niedługo możemy stać się mieszkańcami inteligentnych miast. Strategiczne tereny miejskie będą wyposażone w czujniki, nadajniki oraz inne urządzenia, które połączone ze sobą i Internetem w znaczący sposób poprawią jakość życia mieszkańców. Przykładami mogą być chociażby lampy dostosowujące moc oświetlenia do warunków panujących na ulicach, sygnalizacja świetlna działająca odpowiednio do poziomu natężenia ruchu, śmietniki dające znać odpowiednim służbom w momencie, kiedy są już prawie wypełnione itd.

Sprzedaż przez internet - obowiązki przedsiębiorcy

Jakie korzyści dla przedsiębiorców?

Nad tematem Internetu Rzeczy warto się również pochylić w obszarach dostępnych dla każdego i jednocześnie niewymagających wysokich nakładów finansowych, jakim są beacony. Dzięki tym nadajnikom oraz obsługującej je aplikacji możemy niemalże każdy przedmiot uczynić częścią świata Internetu Rzeczy. Przykładem zastosowania beaconów, a co za tym idzie Internetu Rzeczy w biznesie, jest branża Retail. W czasach ogromnej konkurencji każdy ze sprzedawców musi natrudzić się, żeby zachęcić klienta do zakupów w jego sklepie. Dodatkowym utrudnieniem są wszechobecne sklepy internetowe, oferujące często te same produkty w korzystniejszych cenach. Dzięki Internetowi Rzeczy sprzedawca ma szansę w indywidualny sposób dotrzeć do klienta, zlikwidować efekt spamu, który może jedynie zniechęcić do zakupów, i mieć pewność, że oferta trafiła do osoby, która rzeczywiście może być nią zainteresowana. Przykładowy scenariusz takiej sytuacji może

wyglądać następująco:

  • Podczas przechodzenia obok sklepu klient otrzymuje na swój telefon komunikat, np. w formie powitania i zaproszenia do sklepu, z informacją, że czekają na niego specjalnie przygotowane rabaty.

  • Po wejściu do środka klient kierowany jest do odpowiedniego regału, na którym czeka na niego wybrany produkt.

  • Jeżeli klient zdecydował się na zakup i dodał produkt do koszyka w swojej aplikacji, sprzedawca może zaoferować mu produkt komplementarny w specjalnej cenie – co dodatkowo stymuluje sprzedaż.

  • W przypadku braku zainteresowania klienta zakupem jest możliwość zaoferowania jeszcze korzystniejszej oferty w momencie, gdy będzie się on oddalał od sklepu.

Jak firmy monitorują publikacje na swój temat w internecie

Dzięki temu, że sprzedawca posiada historię zakupów każdego z klientów, możliwe jest także budowanie relacji posprzedażowej. Pracownik widząc klienta w sklepie, widzi na swoim pulpicie, co i kiedy kupił, przez co już na wstępie posiada punkt zaczepienia do konwersacji mogącej zakończyć się udaną sprzedażą. Jest to jednak tylko jeden z wielu przykładów użycia tej technologii w handlu, inne to m.in. oprowadzanie konsumentów po sklepach, pomoc w zlokalizowaniu interesujących produktów, udzielanie szczegółowych informacji o towarach. Beacony wraz z aplikacją mobilną mogą też być używane w systemach lojalnościowych. Klient nie musi nosić w portfelu kolejnej karty, zamiast tego może zbierać punkty w danej sieci sklepów poprzez zbliżenie telefonu do beacona podczas finalizacji zakupów. Oszczędza na tym także firma oferująca program lojalnościowy, nie musi bowiem kupować kart. Gdzie w tym wszystkim korzyść dla sprzedawcy? Poza tak oczywistą zaletą, jaką jest szansa na zainteresowanie potencjalnego klienta ofertą korzystniejszą niż ta, którą ma konkurencja, przedsiębiorca ma również możliwość swoistego „śledzenia” swoich klientów. Dzięki temu może on mieć dostęp do zaawansowanych analiz pokazujących, jacy klienci, kiedy i co kupują, jak wyglądają ich przejścia po sklepie, które towary wzbudzają ich zainteresowanie, a które nie; gdzie spędzają najwięcej czasu oraz wiele innych.

Polecamy: Umowy terminowe po zmianach (książka)

Nie tylko handel

Internet Rzeczy znajduje także zastosowanie w obszarze usprawniania codziennych czynności. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób niepełnosprawnych, niewidomych, które mogą korzystać z głosowych informacji przekazywanych na telefony przy klasycznych informacjach pisanych. Przykładem takiego zastosowania może być muzeum, w którym osoba taka otrzymywałaby szczegółowy, głosowy opis eksponatu po zbliżeniu się do niego. Inną opcją mogłaby być sprawna nawigacja takich osób wewnątrz budynków, pomagająca szybko i sprawnie osiągnąć cel.

Z czego składa się usługa Wszystko?

  • Beacony – produkowane przez Comarch na terenie Polski, miniaturowe i bezprzewodowe nadajniki emitujące sygnał w technologii Bluetooth 4.0.

  • Aplikacja mobilna Wszystko – bezpłatna aplikacja na telefony i tablety z systemami Android i iOS wyłapująca sygnał beaconów i wyświetlająca na ekranie urządzenia odpowiedni komunikat, ofertę, specyfikację produktu lub inne informacje. Dostosowuje ona komunikację do profilu odbiorcy i zgromadzonych na jego temat informacji.

  • Serwis beacon.wszystko.pl – portal dla klientów usługi pozwalający zarządzać urządzeniami Comarch beacon oraz automatyzować procesy działań marketingowych. Narzędzie pozwala m.in. konfigurować posiadane beacony, definiować treści przekazywanych komunikatów i promocji, kontrolować parametry beaconów, takie jak temperatura, stan baterii, położenie, a także analizować kluczowe statystyki obejmujące zliczanie ruchu i określanie profilu klienta.

  • Serwis okazje.wszystko.pl – portal dla konsumentów, z poziomu którego mają oni możliwość wyszukania najatrakcyjniejszych ofert, z możliwością wyboru okolicy, w której się znajdują. Dzięki niemu mogą oni także dzielić się ofertami z innymi użytkownikami aplikacji Wszystko.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Oferowana przez Comarch usługa Wszystko jest elementem najnowszego trendu wykorzystania beaconów w Internecie Rzeczy. Dzięki swojej elastyczności może być stosowana w różnych branżach oraz gałęziach biznesu – praktycznie bez ograniczeń. Od handlu przez usługi po produkcję. Jej zalety może odczuć zarówno firma ją stosująca (dzięki usprawnieniu procesów biznesowych, zaawansowanym analizom), jak i każdy z nas, instalując ją w swoim telefonie i odbierając od sprzedawców indywidualne komunikaty i rabaty niedostępne dla innych.

Autor: Piotr Polański

Źródło: COMARCH

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA