REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Czym jest Internet Rzeczy? / fot. Fotolia
Czym jest Internet Rzeczy? / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pomysł podłączania do Internetu przedmiotów (tzw. Internet Rzeczy) pozornie niemających z nim nic wspólnego jest jednym z najnowszych światowych trendów w dziedzinie IT. Specjaliści z branży oraz analitycy widzą w tym ogromny potencjał i zastrzegają, że nie jest to chwilowa moda, ale kierunek, w którym podążać będzie cały rynek. Firma badawcza Gartner prognozuje, że do roku 2020 liczba urządzeń wpisujących się w definicję Internetu Rzeczy osiągnie 26 mld.

REKLAMA

REKLAMA

Internet Rzeczy wydaje się naturalnym następstwem faktu, że dostęp do klasycznego Internetu staje się coraz powszechniejszy. Koszty podłączenia spadają, coraz więcej urządzeń wyposażonych jest w Wi-Fi. Podłączanie do sieci kolejnych przedmiotów codziennego użytku jest swoistym łataniem luki technologicznej.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Internet Rzeczy

W największym skrócie jest to podłączanie do Internetu (lub przy pomocy sieci do innych przedmiotów) dowolnych urządzeń. Możemy tu mówić o telewizorach, lodówkach, oświetleniu, systemach grzewczych czy nawet elementach ubioru. W szerszym pojmowaniu zjawiska możemy także brać pod uwagę podłączanie do sieci (pośrednio lub bezpośrednio) zwierząt i ludzi. Przykładów na wykorzystanie Internetu Rzeczy jest mnóstwo. Może to być np. lodówka automatycznie zamawiająca w naszym ulubionym sklepie produkty, których nam brakuje lub są na wyczerpaniu, czy telewizor pobierający najnowszy odcinek subskrybowanego serialu. Może to też być zegarek, który zsynchronizowany z kalendarzem i telefonem wyśle wiadomość o spóźnieniu, jeżeli wykryje, że jesteśmy jeszcze w drodze do planowanego miejsca spotkania. Internet Rzeczy nie musi mieć zastosowania tylko wśród indywidualnych konsumentów. Dzięki niemu już niedługo możemy stać się mieszkańcami inteligentnych miast. Strategiczne tereny miejskie będą wyposażone w czujniki, nadajniki oraz inne urządzenia, które połączone ze sobą i Internetem w znaczący sposób poprawią jakość życia mieszkańców. Przykładami mogą być chociażby lampy dostosowujące moc oświetlenia do warunków panujących na ulicach, sygnalizacja świetlna działająca odpowiednio do poziomu natężenia ruchu, śmietniki dające znać odpowiednim służbom w momencie, kiedy są już prawie wypełnione itd.

Sprzedaż przez internet - obowiązki przedsiębiorcy

Jakie korzyści dla przedsiębiorców?

Nad tematem Internetu Rzeczy warto się również pochylić w obszarach dostępnych dla każdego i jednocześnie niewymagających wysokich nakładów finansowych, jakim są beacony. Dzięki tym nadajnikom oraz obsługującej je aplikacji możemy niemalże każdy przedmiot uczynić częścią świata Internetu Rzeczy. Przykładem zastosowania beaconów, a co za tym idzie Internetu Rzeczy w biznesie, jest branża Retail. W czasach ogromnej konkurencji każdy ze sprzedawców musi natrudzić się, żeby zachęcić klienta do zakupów w jego sklepie. Dodatkowym utrudnieniem są wszechobecne sklepy internetowe, oferujące często te same produkty w korzystniejszych cenach. Dzięki Internetowi Rzeczy sprzedawca ma szansę w indywidualny sposób dotrzeć do klienta, zlikwidować efekt spamu, który może jedynie zniechęcić do zakupów, i mieć pewność, że oferta trafiła do osoby, która rzeczywiście może być nią zainteresowana. Przykładowy scenariusz takiej sytuacji może

wyglądać następująco:

  • Podczas przechodzenia obok sklepu klient otrzymuje na swój telefon komunikat, np. w formie powitania i zaproszenia do sklepu, z informacją, że czekają na niego specjalnie przygotowane rabaty.

  • Po wejściu do środka klient kierowany jest do odpowiedniego regału, na którym czeka na niego wybrany produkt.

  • Jeżeli klient zdecydował się na zakup i dodał produkt do koszyka w swojej aplikacji, sprzedawca może zaoferować mu produkt komplementarny w specjalnej cenie – co dodatkowo stymuluje sprzedaż.

  • W przypadku braku zainteresowania klienta zakupem jest możliwość zaoferowania jeszcze korzystniejszej oferty w momencie, gdy będzie się on oddalał od sklepu.

Jak firmy monitorują publikacje na swój temat w internecie

Dzięki temu, że sprzedawca posiada historię zakupów każdego z klientów, możliwe jest także budowanie relacji posprzedażowej. Pracownik widząc klienta w sklepie, widzi na swoim pulpicie, co i kiedy kupił, przez co już na wstępie posiada punkt zaczepienia do konwersacji mogącej zakończyć się udaną sprzedażą. Jest to jednak tylko jeden z wielu przykładów użycia tej technologii w handlu, inne to m.in. oprowadzanie konsumentów po sklepach, pomoc w zlokalizowaniu interesujących produktów, udzielanie szczegółowych informacji o towarach. Beacony wraz z aplikacją mobilną mogą też być używane w systemach lojalnościowych. Klient nie musi nosić w portfelu kolejnej karty, zamiast tego może zbierać punkty w danej sieci sklepów poprzez zbliżenie telefonu do beacona podczas finalizacji zakupów. Oszczędza na tym także firma oferująca program lojalnościowy, nie musi bowiem kupować kart. Gdzie w tym wszystkim korzyść dla sprzedawcy? Poza tak oczywistą zaletą, jaką jest szansa na zainteresowanie potencjalnego klienta ofertą korzystniejszą niż ta, którą ma konkurencja, przedsiębiorca ma również możliwość swoistego „śledzenia” swoich klientów. Dzięki temu może on mieć dostęp do zaawansowanych analiz pokazujących, jacy klienci, kiedy i co kupują, jak wyglądają ich przejścia po sklepie, które towary wzbudzają ich zainteresowanie, a które nie; gdzie spędzają najwięcej czasu oraz wiele innych.

Polecamy: Umowy terminowe po zmianach (książka)

Nie tylko handel

Internet Rzeczy znajduje także zastosowanie w obszarze usprawniania codziennych czynności. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób niepełnosprawnych, niewidomych, które mogą korzystać z głosowych informacji przekazywanych na telefony przy klasycznych informacjach pisanych. Przykładem takiego zastosowania może być muzeum, w którym osoba taka otrzymywałaby szczegółowy, głosowy opis eksponatu po zbliżeniu się do niego. Inną opcją mogłaby być sprawna nawigacja takich osób wewnątrz budynków, pomagająca szybko i sprawnie osiągnąć cel.

Z czego składa się usługa Wszystko?

  • Beacony – produkowane przez Comarch na terenie Polski, miniaturowe i bezprzewodowe nadajniki emitujące sygnał w technologii Bluetooth 4.0.

  • Aplikacja mobilna Wszystko – bezpłatna aplikacja na telefony i tablety z systemami Android i iOS wyłapująca sygnał beaconów i wyświetlająca na ekranie urządzenia odpowiedni komunikat, ofertę, specyfikację produktu lub inne informacje. Dostosowuje ona komunikację do profilu odbiorcy i zgromadzonych na jego temat informacji.

  • Serwis beacon.wszystko.pl – portal dla klientów usługi pozwalający zarządzać urządzeniami Comarch beacon oraz automatyzować procesy działań marketingowych. Narzędzie pozwala m.in. konfigurować posiadane beacony, definiować treści przekazywanych komunikatów i promocji, kontrolować parametry beaconów, takie jak temperatura, stan baterii, położenie, a także analizować kluczowe statystyki obejmujące zliczanie ruchu i określanie profilu klienta.

  • Serwis okazje.wszystko.pl – portal dla konsumentów, z poziomu którego mają oni możliwość wyszukania najatrakcyjniejszych ofert, z możliwością wyboru okolicy, w której się znajdują. Dzięki niemu mogą oni także dzielić się ofertami z innymi użytkownikami aplikacji Wszystko.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Oferowana przez Comarch usługa Wszystko jest elementem najnowszego trendu wykorzystania beaconów w Internecie Rzeczy. Dzięki swojej elastyczności może być stosowana w różnych branżach oraz gałęziach biznesu – praktycznie bez ograniczeń. Od handlu przez usługi po produkcję. Jej zalety może odczuć zarówno firma ją stosująca (dzięki usprawnieniu procesów biznesowych, zaawansowanym analizom), jak i każdy z nas, instalując ją w swoim telefonie i odbierając od sprzedawców indywidualne komunikaty i rabaty niedostępne dla innych.

Autor: Piotr Polański

Źródło: COMARCH

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA