REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większa ochrona kredytobiorców przed egzekucją?

Większa ochrona kredytobiorców przed egzekucją?
Większa ochrona kredytobiorców przed egzekucją?

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów pracuje nad przepisami, które mają chronić dłużników banków w związku ze zniesieniem przez Trybunał Konstytucyjny bankowego tytułu egzekucyjnego. Bank mógłby występować z żądaniem wszczęcia egzekucji sądowej wobec dłużnika, ale wcześniej musiałby podjąć próbę restrukturyzacji kredytu.

Jak poinformowała PAP wiceminister finansów Izabela Leszczyna, przygotowywana przez ministerstwo zmiana ma wprowadzić obowiązek dla banku, aby przed wystąpieniem z żądaniem egzekucji, czy to sądowej, czy na podstawie tytułu egzekucyjnego w formie aktu notarialnego, musiał wykonać szereg czynności zmierzających do pozaegzekucyjnego zaspokojenia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

"Musiałby wystąpić do klienta z propozycją restrukturyzacji kredytu np. przez zawieszenie rat, wydłużenie okresu spłaty itp. Chcemy wprowadzić zasadę, że jeśli miałoby dojść do sprzedaży nieruchomości na rzecz egzekucji długu, to klient miałby prawo sprzedać ją sam, żeby uzyskać jak najlepszą cenę. Dopiero wtedy rozliczyłby się z bankiem" - wyjaśniła wiceminister.

REKLAMA

"Nasze propozycje będą gotowe na najbliższe posiedzenie podkomisji, która została powołana do prac nad projektami dotyczącymi BTE. Przedstawimy je posłom. Jeśli zechcą je przyjąć jako poprawki poselskie do projektu, to będziemy mogli odejść od BTE w cywilizowany sposób" - podkreśliła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister przyznała, że nie można udawać, iż po likwidacji BTE nie będzie problemu. "Widzimy go i w zamian chcemy dać rozwiązanie prokonsumenckie, ale z drugiej strony dające też jakieś instrumenty bankom. Nie można zapominać, że bank z jednej strony jest wierzycielem, a z drugiej depozytariuszem, który ma nasze oszczędności. Nie może być tak, że bank nie będzie miał żadnej możliwości egzekwowania długu" - wskazała.

Leszczyna pytana była, czy ministerstwo zgodzi się na skrócenie terminu, w którym zlikwidowany miałby zostać bankowy tytuł egzekucyjny (BTE). Projekty odpowiednich zmian przygotowane przez PiS i SLD przewidują dwutygodniowe vacatio legis, a projekt PO zakłada, że zmiana miałaby wejść w życie 1 sierpnia 2016 r.

Leszczyna odpowiedziała, że z wyroku Trybunału Konstytucyjnego wynika, iż bankowego tytułu egzekucyjnego nie można szybko zlikwidować, bowiem wprowadziłoby to chaos w sektorze bankowym. Dlatego bankom trzeba dać czas na dostosowanie się do zmiany, a ustawodawcy na przygotowanie nowych przepisów. Ministerstwo jest w stanie przystać na likwidację BTE z końcem tego roku pod warunkiem, że równolegle wprowadzone zostałyby proponowane przez ministerstwo regulacje.

Jak tłumaczyła, sprawa vacatio legis dla likwidacji BTE nie wygląda tak prosto, jak się to wydaje posłom opozycji. Zwróciła uwagę, że w Kodeksie postępowania cywilnego jest art. 777, z którego wynika, że w momencie, gdy zniknie bankowy tytuł egzekucyjny, banki będą mogły żądać od klientów oświadczenia o podaniu się egzekucji w formie aktu notarialnego.

"Wiemy, że tak się stanie, bowiem po wyroku TK prezes Związku Banków Polskich wystąpił z wnioskiem do ministra sprawiedliwości o ustalenie górnej granicy taksy notarialnej za taki akt notarialny" - powiedziała. "Jeżeli w związku ze zniesieniem bankowego tytułu egzekucyjnego nie zostaną wprowadzone przepisy promujące współpracę banku z klientem przed wszczęciem procedury egzekucyjnej, to dla klienta banku niewiele się zmieni, poza tym, że będzie musiał jeszcze opłacić notariusza" - wyjaśniła.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Banki będą miały również możliwość korzystania z innych instrumentów, takich jak weksle, czy choćby - dość kontrowersyjny wśród prawników w zakresie jego zgodności z Konstytucją - nakaz zapłaty określony w art. 485 Kodeksu cywilnego.

Bankowy tytuł egzekucyjny (BTE) to dokument stwierdzający istnienie wymagalnej wierzytelności banku wobec osoby, która dokonała z nim czynności bankowej (np. udzielony kredyt), lub która ustanowiła na rzecz banku zabezpieczenia takiej wierzytelności. Jeśli dana osoba nie wywiązuje się z umowy, bank wystawia BTE. Klauzulę wykonalności nadaje takiemu dokumentowi sąd i jest on wówczas podstawą wszczęcia egzekucji komorniczej.

W kwietniu br. TK zakwestionował jednak konstytucyjność tego instrumentu, ale w orzeczeniu sędziowie odroczyli termin utraty mocy zakwestionowanych przepisów aż do 1 sierpnia 2016 r. Tłumaczyli to umożliwieniem bankom "zakończenia spraw w toku oraz wydania przez ustawodawcę odpowiednich przepisów intertemporalnych".

Rozmawiał Marcin Musiał (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

REKLAMA

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA