REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Członek zarządu spółki na kontrakcie menadżerskim

Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Członek zarządu spółki na kontrakcie menadżerskim
Członek zarządu spółki na kontrakcie menadżerskim

REKLAMA

REKLAMA

Jakie skutki prawne ma podpisanie z członkiem zarządu spółki kontraktu menadżerskiego? Czym różni się sytuacja członka zarządu na kontrakcie menadżerskim w porównaniu do zatrudnienia go na umowę o pracę?

Jak zatrudnić członka zarządu spółki? Umowa o pracę, czy kontrakt menadżerski?

Kodeks spółek handlowych (KSH) dopuszcza możliwość powierzenia pełnienia funkcji członka zarządu na podstawie umowy o pracę. Dopuszczalne jest również zawarcie pomiędzy członkiem zarządu a spółką tzw. kontraktu menadżerskiego lub innej umowy nienazwanej. Umowy menadżerskie czy też umowy o zarządzanie nie zostały normatywnie uregulowane. Nie ma wyodrębnionego zespołu przepisów, który określałby elementy konieczne takiej umowy. W praktyce kontrakt menadżerski znajduje przede wszystkim zastosowanie w przypadku spółek, w których wspólnicy nie są zainteresowani pełnieniem funkcji w zarządzie. Chcieliby natomiast powierzyć zarządzenie spółką profesjonalnym, wykwalifikowanym menedżerom.

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest kontrakt menadżerski?

Kontrakt menadżerski zalicza się do umów nienazwanych, zawieranych w ramach swobody umów. Do kontraktu mają zastosowanie przepisy ogólne prawa zobowiązań. Przedmiotem tej umowy, jest zarządzanie przez osobę fizyczną przedsiębiorstwem, bez podległości służbowej zarządcy i bez kierownictwa dającego zlecenia. W konsekwencji, zawarcie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem (kontraktu menedżerskiego) powoduje przeniesienie przez właścicieli tego przedsiębiorstwa na osobę zarządzającą (menedżera) uprawnień do samodzielnego podejmowania czynności faktycznych i prawnych dotyczących zarządzania przedsiębiorstwem. Menadżer zyskuje  samodzielność w zakresie zarządzania i kierowania przedsiębiorstwem. Zyskuje także swobodę w wyborze sposobu stylu zarządzania.

Członek zarządu spółki jako pracownik. Członek zarządu spółki działający na podstawie umowy cywilnoprawnej. Różnice.

Tych cech nie wykazuje stosunek pracy, w którym podmiot zatrudniający jest uprawniony do wydawania pracownikowi wiążących poleceń. W przypadku kontraktu menadżerskiego zakres odpowiedzialności menadżera określają przepisy Kodeksu cywilnego. Chyba że strony umowy uregulują tę kwestię w treści, zgodnie z zasadą swobody umów. Niedopuszczalne jest jednak postanowienie umowne, zgodnie z którym menadżer nie będzie odpowiedzialny za szkodę, którą wyrządzi umyślnie.

W przypadku zatrudnienia członka zarządu na podstawie umowy o pracę istnieje obowiązek ustalenia i wypłaty wynagrodzenia. Zgodnie z reżimem ustalonym przez przepisy prawa pracy. Członek zarządu ma prawo do wszelkiego rodzaju dodatkowych składników wynagrodzenia i urlopów wypoczynkowych czy zdrowotnych. Zaangażowanie członka zarządu w tej formie, niesie za sobą wszelkie konsekwencje związane ze stosunkiem pracy. Na przykład ograniczenie odpowiedzialności czy ochrona przed rozwiązaniem stosunku pracy.

REKLAMA

Stosunek pracy jest odrębnym stosunkiem prawnym od członkostwa w zarządzie spółki. W przypadku, gdy członka zarządu obok powołania według przepisów KSH łączy ze spółką dodatkowo umowa o pracę, odwołanie członka zarządu z pełnienia tej funkcji nie jest równoznaczne z wypowiedzeniem albo innego typu rozwiązaniem umowy o pracę. W wypadku jednoczesnego pełnienia funkcji członka zarządu i pozostawania w stosunku pracy ze spółką dochodzi do nakładania się na siebie zakresów działania Kodeksu pracy (KP) i KSH. Mimo że członek zarządu może być w każdym czasie odwołany uchwałą wspólników, nie pozbawia go to ewentualnych roszczeń ze stosunku pracy lub innego stosunku prawnego dotyczącego pełnienia funkcji członka zarządu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sytuacja menadżera, wykonującego swoje obowiązki na podstawie umowy o pracę, ściśle związana jest z jego statusem pracownika. Zakres jego obowiązków powinien wynikać z umowy o pracę uzupełnionej innymi aktami wewnętrznymi pracodawcy. Podlega on jednak przede wszystkim regulacjom prawa pracy. Jego odpowiedzialność określają przepisy KP. Jest ona ograniczona tylko do odpowiedzialności wobec pracodawcy i wyłączona wobec kontrahentów firmy.

Czy kontrakt menadżerski to dobry wybór?

Atrakcyjność kontraktu menedżerskiego znajduje swój wyraz przede wszystkim w pozostawieniu stronom swobody co do ustalenia zasad wynagradzania menedżera. Przede wszystkim umożliwia uzależnienie prawa do wynagrodzenia od efektów pracy zarządcy. Strony umowy mogą dowolnie ustalić system i sposób wynagradzania menedżera, terminy, czas i miejsce wypłaty świadczeń. Kontrakt menadżerski daje stronom dużą swobodę w zakresie uregulowania zasad wykonywania powierzonych obowiązków zawodowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA