REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Członek zarządu spółki na kontrakcie menadżerskim

Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Członek zarządu spółki na kontrakcie menadżerskim
Członek zarządu spółki na kontrakcie menadżerskim

REKLAMA

REKLAMA

Jakie skutki prawne ma podpisanie z członkiem zarządu spółki kontraktu menadżerskiego? Czym różni się sytuacja członka zarządu na kontrakcie menadżerskim w porównaniu do zatrudnienia go na umowę o pracę?

Jak zatrudnić członka zarządu spółki? Umowa o pracę, czy kontrakt menadżerski?

Kodeks spółek handlowych (KSH) dopuszcza możliwość powierzenia pełnienia funkcji członka zarządu na podstawie umowy o pracę. Dopuszczalne jest również zawarcie pomiędzy członkiem zarządu a spółką tzw. kontraktu menadżerskiego lub innej umowy nienazwanej. Umowy menadżerskie czy też umowy o zarządzanie nie zostały normatywnie uregulowane. Nie ma wyodrębnionego zespołu przepisów, który określałby elementy konieczne takiej umowy. W praktyce kontrakt menadżerski znajduje przede wszystkim zastosowanie w przypadku spółek, w których wspólnicy nie są zainteresowani pełnieniem funkcji w zarządzie. Chcieliby natomiast powierzyć zarządzenie spółką profesjonalnym, wykwalifikowanym menedżerom.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest kontrakt menadżerski?

Kontrakt menadżerski zalicza się do umów nienazwanych, zawieranych w ramach swobody umów. Do kontraktu mają zastosowanie przepisy ogólne prawa zobowiązań. Przedmiotem tej umowy, jest zarządzanie przez osobę fizyczną przedsiębiorstwem, bez podległości służbowej zarządcy i bez kierownictwa dającego zlecenia. W konsekwencji, zawarcie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem (kontraktu menedżerskiego) powoduje przeniesienie przez właścicieli tego przedsiębiorstwa na osobę zarządzającą (menedżera) uprawnień do samodzielnego podejmowania czynności faktycznych i prawnych dotyczących zarządzania przedsiębiorstwem. Menadżer zyskuje  samodzielność w zakresie zarządzania i kierowania przedsiębiorstwem. Zyskuje także swobodę w wyborze sposobu stylu zarządzania.

Członek zarządu spółki jako pracownik. Członek zarządu spółki działający na podstawie umowy cywilnoprawnej. Różnice.

Tych cech nie wykazuje stosunek pracy, w którym podmiot zatrudniający jest uprawniony do wydawania pracownikowi wiążących poleceń. W przypadku kontraktu menadżerskiego zakres odpowiedzialności menadżera określają przepisy Kodeksu cywilnego. Chyba że strony umowy uregulują tę kwestię w treści, zgodnie z zasadą swobody umów. Niedopuszczalne jest jednak postanowienie umowne, zgodnie z którym menadżer nie będzie odpowiedzialny za szkodę, którą wyrządzi umyślnie.

W przypadku zatrudnienia członka zarządu na podstawie umowy o pracę istnieje obowiązek ustalenia i wypłaty wynagrodzenia. Zgodnie z reżimem ustalonym przez przepisy prawa pracy. Członek zarządu ma prawo do wszelkiego rodzaju dodatkowych składników wynagrodzenia i urlopów wypoczynkowych czy zdrowotnych. Zaangażowanie członka zarządu w tej formie, niesie za sobą wszelkie konsekwencje związane ze stosunkiem pracy. Na przykład ograniczenie odpowiedzialności czy ochrona przed rozwiązaniem stosunku pracy.

REKLAMA

Stosunek pracy jest odrębnym stosunkiem prawnym od członkostwa w zarządzie spółki. W przypadku, gdy członka zarządu obok powołania według przepisów KSH łączy ze spółką dodatkowo umowa o pracę, odwołanie członka zarządu z pełnienia tej funkcji nie jest równoznaczne z wypowiedzeniem albo innego typu rozwiązaniem umowy o pracę. W wypadku jednoczesnego pełnienia funkcji członka zarządu i pozostawania w stosunku pracy ze spółką dochodzi do nakładania się na siebie zakresów działania Kodeksu pracy (KP) i KSH. Mimo że członek zarządu może być w każdym czasie odwołany uchwałą wspólników, nie pozbawia go to ewentualnych roszczeń ze stosunku pracy lub innego stosunku prawnego dotyczącego pełnienia funkcji członka zarządu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sytuacja menadżera, wykonującego swoje obowiązki na podstawie umowy o pracę, ściśle związana jest z jego statusem pracownika. Zakres jego obowiązków powinien wynikać z umowy o pracę uzupełnionej innymi aktami wewnętrznymi pracodawcy. Podlega on jednak przede wszystkim regulacjom prawa pracy. Jego odpowiedzialność określają przepisy KP. Jest ona ograniczona tylko do odpowiedzialności wobec pracodawcy i wyłączona wobec kontrahentów firmy.

Czy kontrakt menadżerski to dobry wybór?

Atrakcyjność kontraktu menedżerskiego znajduje swój wyraz przede wszystkim w pozostawieniu stronom swobody co do ustalenia zasad wynagradzania menedżera. Przede wszystkim umożliwia uzależnienie prawa do wynagrodzenia od efektów pracy zarządcy. Strony umowy mogą dowolnie ustalić system i sposób wynagradzania menedżera, terminy, czas i miejsce wypłaty świadczeń. Kontrakt menadżerski daje stronom dużą swobodę w zakresie uregulowania zasad wykonywania powierzonych obowiązków zawodowych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA