REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Członek zarządu spółki na kontrakcie menadżerskim

Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Członek zarządu spółki na kontrakcie menadżerskim
Członek zarządu spółki na kontrakcie menadżerskim

REKLAMA

REKLAMA

Jakie skutki prawne ma podpisanie z członkiem zarządu spółki kontraktu menadżerskiego? Czym różni się sytuacja członka zarządu na kontrakcie menadżerskim w porównaniu do zatrudnienia go na umowę o pracę?

Jak zatrudnić członka zarządu spółki? Umowa o pracę, czy kontrakt menadżerski?

Kodeks spółek handlowych (KSH) dopuszcza możliwość powierzenia pełnienia funkcji członka zarządu na podstawie umowy o pracę. Dopuszczalne jest również zawarcie pomiędzy członkiem zarządu a spółką tzw. kontraktu menadżerskiego lub innej umowy nienazwanej. Umowy menadżerskie czy też umowy o zarządzanie nie zostały normatywnie uregulowane. Nie ma wyodrębnionego zespołu przepisów, który określałby elementy konieczne takiej umowy. W praktyce kontrakt menadżerski znajduje przede wszystkim zastosowanie w przypadku spółek, w których wspólnicy nie są zainteresowani pełnieniem funkcji w zarządzie. Chcieliby natomiast powierzyć zarządzenie spółką profesjonalnym, wykwalifikowanym menedżerom.

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest kontrakt menadżerski?

Kontrakt menadżerski zalicza się do umów nienazwanych, zawieranych w ramach swobody umów. Do kontraktu mają zastosowanie przepisy ogólne prawa zobowiązań. Przedmiotem tej umowy, jest zarządzanie przez osobę fizyczną przedsiębiorstwem, bez podległości służbowej zarządcy i bez kierownictwa dającego zlecenia. W konsekwencji, zawarcie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem (kontraktu menedżerskiego) powoduje przeniesienie przez właścicieli tego przedsiębiorstwa na osobę zarządzającą (menedżera) uprawnień do samodzielnego podejmowania czynności faktycznych i prawnych dotyczących zarządzania przedsiębiorstwem. Menadżer zyskuje  samodzielność w zakresie zarządzania i kierowania przedsiębiorstwem. Zyskuje także swobodę w wyborze sposobu stylu zarządzania.

Członek zarządu spółki jako pracownik. Członek zarządu spółki działający na podstawie umowy cywilnoprawnej. Różnice.

Tych cech nie wykazuje stosunek pracy, w którym podmiot zatrudniający jest uprawniony do wydawania pracownikowi wiążących poleceń. W przypadku kontraktu menadżerskiego zakres odpowiedzialności menadżera określają przepisy Kodeksu cywilnego. Chyba że strony umowy uregulują tę kwestię w treści, zgodnie z zasadą swobody umów. Niedopuszczalne jest jednak postanowienie umowne, zgodnie z którym menadżer nie będzie odpowiedzialny za szkodę, którą wyrządzi umyślnie.

W przypadku zatrudnienia członka zarządu na podstawie umowy o pracę istnieje obowiązek ustalenia i wypłaty wynagrodzenia. Zgodnie z reżimem ustalonym przez przepisy prawa pracy. Członek zarządu ma prawo do wszelkiego rodzaju dodatkowych składników wynagrodzenia i urlopów wypoczynkowych czy zdrowotnych. Zaangażowanie członka zarządu w tej formie, niesie za sobą wszelkie konsekwencje związane ze stosunkiem pracy. Na przykład ograniczenie odpowiedzialności czy ochrona przed rozwiązaniem stosunku pracy.

REKLAMA

Stosunek pracy jest odrębnym stosunkiem prawnym od członkostwa w zarządzie spółki. W przypadku, gdy członka zarządu obok powołania według przepisów KSH łączy ze spółką dodatkowo umowa o pracę, odwołanie członka zarządu z pełnienia tej funkcji nie jest równoznaczne z wypowiedzeniem albo innego typu rozwiązaniem umowy o pracę. W wypadku jednoczesnego pełnienia funkcji członka zarządu i pozostawania w stosunku pracy ze spółką dochodzi do nakładania się na siebie zakresów działania Kodeksu pracy (KP) i KSH. Mimo że członek zarządu może być w każdym czasie odwołany uchwałą wspólników, nie pozbawia go to ewentualnych roszczeń ze stosunku pracy lub innego stosunku prawnego dotyczącego pełnienia funkcji członka zarządu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sytuacja menadżera, wykonującego swoje obowiązki na podstawie umowy o pracę, ściśle związana jest z jego statusem pracownika. Zakres jego obowiązków powinien wynikać z umowy o pracę uzupełnionej innymi aktami wewnętrznymi pracodawcy. Podlega on jednak przede wszystkim regulacjom prawa pracy. Jego odpowiedzialność określają przepisy KP. Jest ona ograniczona tylko do odpowiedzialności wobec pracodawcy i wyłączona wobec kontrahentów firmy.

Czy kontrakt menadżerski to dobry wybór?

Atrakcyjność kontraktu menedżerskiego znajduje swój wyraz przede wszystkim w pozostawieniu stronom swobody co do ustalenia zasad wynagradzania menedżera. Przede wszystkim umożliwia uzależnienie prawa do wynagrodzenia od efektów pracy zarządcy. Strony umowy mogą dowolnie ustalić system i sposób wynagradzania menedżera, terminy, czas i miejsce wypłaty świadczeń. Kontrakt menadżerski daje stronom dużą swobodę w zakresie uregulowania zasad wykonywania powierzonych obowiązków zawodowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA