REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sztuczna inteligencja w księgowości

Meritus
Meritus Systemy Informatyczne Sp. z o.o. jest kontynuatorem działalności firmy Meritus 2 Spółka Jawna, działającej od 1990 r.
Księgowość a technologia
Księgowość a technologia

REKLAMA

REKLAMA

Księgowość a technologia. Sztuczna inteligencja może istotnie zwiększyć efektywność operacji księgowych, zautomatyzować żmudne i czasochłonne procesy oraz wyeliminować ryzyko popełnienia błędu.

Księgowość a technologia

Jak wynika z raportu „Doing Business 2020”, polskie firmy poświęcają średnio 334 godzin rocznie na rozliczenie podatków, co przekłada się na prawie czternaście dób. Nie dziwi zatem fakt, że coraz więcej spółek, biur rachunkowych i indywidualnych księgowych pragnie mieć w swoich zespołach „cyfrowych pracowników”. Sztuczna inteligencja może pomóc znacznie zwiększyć efektywność kluczowych operacji księgowych, zautomatyzować żmudne i czasochłonne procesy oraz wyeliminować ryzyko popełnienia błędu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Według danych przedstawionych w raporcie "State of Polish AI 2021" opracowanym przez fundację Digital Poland, Polska zajmuje 1. miejsce wśród krajów Europy Środkowej i Wschodniej (CEE) i 7. miejsce w całej Unii Europejskiej pod względem liczby ekspertów pracujących nad rozwojem lub wdrożeniem sztucznej inteligencji. Firmy technologiczne świadczą usługi przede wszystkim dla firm z takich branż, jak IT i telekomunikacja (58%), finanse i bankowość (41%) czy handel i e-commerce (34%).

Sztuczna inteligencja w biurach rachunkowych

„Sztuczna inteligencja jest przełomową technologią, której wykorzystanie przekłada się na konkretne korzyści biznesowe. Coraz więcej przedsiębiorców jest świadomych tego, że wdrażanie innowacyjnych rozwiązań jest kluczowe dla rozwoju ich firm i zwiększania przewagi nad konkurencją. Obserwujemy, że coraz więcej spółek, biur rachunkowych i indywidualnych księgowych rezygnuje z tradycyjnej księgowości na rzecz inteligentnych systemów finansowo-księgowych. Innowacyjne programy przyspieszają codzienną pracę, usprawniają komunikację na linii księgowy–klient i zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa wrażliwych danych. Wychodząc naprzeciw potrzebom dzisiejszych klientów nasz zespół B&R stworzył program skanujfakture.pl, który wykorzystuje technologię sztucznej inteligencji, w tym algorytmy ewolucyjne i uczenie maszynowe” – powiedział Mateusz Kalinowski, CEO Meritus Systemy Informatyczne.

Digitalizacja procesów księgowych

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele programów finansowo-księgowych, które umożliwiają skanowanie i elektroniczny obieg faktur. Wybierając idealne rozwiązanie warto zapoznać się z różnymi ofertami oraz przeprowadzić dogłębną analizę funkcjonalności poszczególnych systemów. Na co warto zwrócić szczególną uwagę? Przede wszystkim na technologię. Program powinien być uzbrojony w skuteczny OCR (z ang. Invoice Opitcal Character Recognition), czyli innowacyjną technologię umożliwiającą optyczne rozpoznawanie znaków, a także sztuczną inteligencję.

REKLAMA

Dzięki wdrożeniu programu finansowo-księgowego opartego na OCR i technologii sztucznej inteligencji księgowi oraz przedsiębiorcy zajmujący się własną księgowością mogą wyeliminować ryzyko popełnienia błędu, znacznie zredukować czas potrzebny na procesowanie stosów dokumentów oraz obniżyć koszty operacyjne. Korzyści wynikające z zastosowania innowacyjnego systemu przemawiają za „zatrudnieniem” sztucznej inteligencji w roli pracownika, który przejmie najbardziej nużące i czasochłonne czynności związane z prowadzeniem księgowości, a tym samym odciąży zatrudnionych od nadmiaru obowiązków i pozwoli im poświęcić czas na zadania kreatywne, generujące większą wartość w biznesie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA