REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Życzenia prawne na Nowy 2012 Rok

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nowy 2012 Rok będzie z pewnością obfitował w zmiany w prawie, szczególnie ze względu na nie tak dawne wybory parlamentarne oraz wyzwania, jakie stoją przed nowym rządem. Pierwsze dni stycznia są doskonałą okazją nie tylko do podsumowań, ale również najlepszym momentem, aby przyjrzeć się, co nas czeka w rozpoczynającym się właśnie roku. Korzystając zatem z okazji chcielibyśmy przedstawić Państwu zmiany w prawie, które czekają nas w nadchodzącym roku oraz nasze życzenia prawne na Nowy 2012 Rok.


Przede wszystkim życzymy Państwu, aby zgodnie z obietnicą złożoną przez Premiera w exposé zostały wprowadzone przepisy, które pozwolą na usprawnienie pracy sądów i skrócenie czasu toczących się postępowań. Zapowiadane jest m.in. umożliwienie załatwiania większej ilości spraw drogą elektroniczną, które skutkowałoby zapewne obniżeniem kosztów, jakie obecnie pochłania administracja państwowa. Należy wskazać, że pierwsze zmiany w tym zakresie pojawiły się już w ubiegłym 2011 roku. Mamy zatem nadzieję i życzymy Państwu, aby w Nowym 2012 Roku miały miejsce kolejne modyfikacje przepisów, pozwalające na usprawnienie działania oraz poprawienie wydajności zarówno administracji państwowej, jak i sądów.

REKLAMA

Niezwykle istotną zmianą, na której wejście w życie czekamy w Nowym Roku, jest także nowelizacja ustawy Kodeks postępowania cywilnego, która zakłada m.in. likwidację odrębnego postępowania w sprawach gospodarczych. Zgodnie z projektem nowelizacji, sprawy między przedsiębiorcami mają być rozpoznawane przez sądy powszechne w zwykłej procedurze cywilnej. Ponadto, celem nowelizacji jest także wprowadzenie możliwości zaskarżenia do Sądu Najwyższego rozstrzygnięcia sądu drugiej instancji, który uchylił wyrok sądu pierwszej instancji i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia. Naszym życzeniem jest więc, aby zakładane cele nowelizacji zostały osiągnięte i aby rzeczywiście doprowadziła ona do usprawnienia postępowań toczących się pomiędzy przedsiębiorcami.

Korzystną zmianą byłaby z pewnością także nowelizacja ustawy Prawo budowlane, która miałaby doprowadzić do skrócenia czasu oczekiwania na wydanie pozwolenia na budowę. Zgodnie z zapowiedzią z exposé Premiera, wydanie pozwolenia na budowę trwałoby nie dłużej niż 100 dni dla wielkich inwestycji, zaś w przypadku mniejszych inwestycji przewidziana byłaby uproszczona procedura, trwająca maksymalnie do 60 dni. Miejmy nadzieję, że planowane zmiany zostaną wprowadzone.

Kolejną, równie ważną ustawą, która wejdzie w życie w Nowym Roku jest ustawa o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. Ustawa ta wprowadza przepisy dotyczące ochrony nabywcy lokali (w tym dokonywanych przez niego wpłat), umów deweloperskich oraz upadłości dewelopera. Najistotniejszą jednak nowością dotyczącą umów deweloperskich, którą wprowadzi ustawa w praktyce, jest obowiązek zawarcia umowy pomiędzy nabywcą lokalu, a deweloperem w formie aktu notarialnego. Nowa ustawa budzi wśród przyszłych nabywców lokali wiele nadziei.. Jednocześnie jednak, wiele obaw budzi samo zastosowanie i funkcjonowanie tej regulacji w praktyce. Dlatego też, pragniemy życzyć Państwu, aby wprowadzana ustawa rzeczywiście wpłynęła pozytywnie na sytuację zarówno nabywców lokali, jak i rynku mieszkaniowego.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotną zmianą, która zacznie obowiązywać w 2012 roku będzie nowelizacja ustawy Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie z proponowanymi zmianami m.in. w metryce sprawy ma zostać zawarta informacja o udziale poszczególnych urzędników w procesie wydawania rozstrzygnięć w sprawach zarówno administracyjnych, jak i podatkowych. Takie rozwiązanie ma doprowadzić do poprawienia przejrzystości wydawania rozstrzygnięć, a w związku z tym ograniczać nieprawidłowości i nadużycia pracowników administracji publicznej. Życzymy Państwu zatem, aby nowelizacja wpłynęła mobilizująco na urzędników, tak by wykonywali oni swoje obowiązki dokładnie, a przede wszystkim rzetelnie.

Warto również wspomnieć, że w Nowym Roku wejdzie w życie nowa ustawy o timeshare. Timeshare to prawo do korzystania z rzeczy (w głównej mierze z nieruchomości) w określonych, powtarzających się cyklicznie odstępach czasu w każdym roku. Zawarte w nowej ustawie przepisy mają na celu przede wszystkim objęcie większą ochroną konsumentów, którzy korzystają z usług timeshare. Ustawa określa m.in. podstawowe pojęcia związane z usługami timeshare, takie jak rodzaje umów stosowanych w tym zakresie, obowiązki przedsiębiorców oferujących takie usługi oraz oczywiście prawa konsumentów z nich korzystających.

Życzymy Państwu, aby wszystkie przedstawione przez nas powyżej życzenia prawne, spełniły się. Jednocześnie mamy nadzieje, że noworoczne refleksje rządu i parlamentarzystów zaowocują lepszymi pomysłami na „walkę z kryzysem” niż podwyżki podatków, czy też podwyższenie wieku emerytalnego. Mamy również nadzieję, że rozpoczynający się Nowy 2012 Rok przyniesie jeszcze więcej pozytywnych zmian w polskim prawie, które będą zarazem praktyczne, ale przede wszystkim jasno i precyzyjnie sformułowane, czego serdecznie Państwu i sobie życzymy.

 Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA