REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oszuści podatkowi pod lupą inspektorów skarbowych

REKLAMA

W 2009 r. inspektorzy kontroli skarbowej skupią się na walce z podmiotami zajmującymi się najgroźniejszymi dla budżetu oszustwami podatkowymi, związanymi z VAT i akcyzą - wynika z przedstawionych w poniedziałek przez Ministerstwo Finansów zadań kontroli skarbowej na bieżący rok.

Z dokumentu wynika, że w 2009 r. kontrola będzie nastawiona na walkę z podmiotami, często łączącymi się w zorganizowane grupy przestępcze, których celem są oszustwa w VAT i akcyzie. Ich wyeliminowanie z rynku ma przynieść wyższe wpływy podatkowe.

Według resortu, kontrole w 2009 r. będą nastawione na zwalczanie nieprawidłowości związanych: z unikaniem zapłaty akcyzy (przede wszystkim od paliw); oszustwami w zakresie VAT (także w obrocie międzynarodowym w UE, wyłudzaniem VAT za pomocą fikcyjnych faktur); unikaniem płacenia podatków dochodowych poprzez przerzucanie dochodów do podmiotów powiązanych; ujawnianiem szarej strefy w handlu internetowym, gospodarowaniem mieniem Skarbu Państwa.

Jak wskazuje MF, kontrole dotyczące akcyzy od paliw będą dotyczyć obrotu paliwami przez zorganizowane grupy przestępcze, zajmujące się ich fałszowaniem i sprzedawaniem bez płacenia podatków. Działania w tym zakresie mają na celu rozbicie gangów i odzyskanie podatków.

Inspektorzy mają się też skupić na tzw. oszustwach karuzelowych w VAT. Polegają one na tworzeniu łańcucha dostaw towaru, który prędzej, czy później wraca do firmy będącej w tym łańcuchu pierwszym ogniwem. Niektóre podmioty w nim uczestniczące nie odprowadzają należnego VAT, a inne wbrew prawu korzystają z 0 proc. stawki VAT. Zdaniem MF w skali poszczególnych krajów UE straty wywołane przestępstwami karuzelowymi powodują ogromne starty.

W poszukiwaniu nadużyć związanych z unikaniem opodatkowania podatkiem dochodowym inspektorzy skarbowi będą kontrolować zarejestrowane w Polsce oddziały zagranicznych firm. Pod lupę fiskusa trafią też podatnicy, którzy wykazują zwolnione z podatku dochody uzyskane zagranicą, ale także podatnicy rozliczający się na zasadach ogólnych, którzy przerzucają dochody na podatników rozliczających się ryczałtem.

Fiskus ma też walczyć z szarą strefą. Według danych MF, najczęściej dochody ukrywają małe firmy, prowadzące uproszczoną księgowość oraz nieobjęte sprawozdawczością statystyczną. Zdaniem służb skarbowych w przypadku szarej strefy 20 proc. strat budżetowych wynika z działalności firm niezarejestrowanych, a 80 proc. z działalności legalnych firm, które nieewidencjonują swoich obrotów.

Dlatego też ostrze kontroli ma być wymierzone w działające oficjalnie firmy, uchylające się od płacenia podatków. Zdaniem MF, do nadużyć dochodzi też w przypadku firm rozliczających się ryczałtem, wykazujących niskie przychody. Wyniki przeprowadzonej wcześniej kontroli w branży pogrzebowej wskazują np., że firmy te nie zadeklarowały 40 proc. przychodów.

Jak zapowiada MF, kontrolerzy zamierzają wykorzystać nowoczesne narzędzia do analizy i monitorowania internetu, które pozwolą wykryć firmy ukrywające dochody z handlu w sieci.

Ponadto inspektorzy będą kontrolowali celowość i zgodność z prawem wydatkowania środków publicznych, zasady uzyskiwania i wykorzystania pożyczek publicznych, gwarancji, czy poręczeń Skarbu Państwa, zakres gospodarowania państwowymi nieruchomościami, skuteczność odzyskiwania wierzytelności publicznych.

Do zadań inspektorów kontroli skarbowej zaliczono także działania zmierzające do pociągnięcia do odpowiedzialności karnej sprawców oszustw o dużej wartości, działających w zorganizowanych grupach przestępczych i sprawców czynów, które mają charakter afer gospodarczych.

REKLAMA

Autopromocja

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA