MF zachęca do udziału w akcji "Weź paragon"
REKLAMA
"Akcja "Nie bądź jeleń, weź paragon" to akcja ogólnokrajowych kontroli, a przede wszystkim kampania informacyjno-edukacyjna, kampania społeczna wsparta wyjątkowo przez zaproszonego do współpracy znanego polskiego rysownika Andrzeja Mleczkę" - powiedziała podczas piątkowego spotkania z dziennikarzami rzeczniczka prasowa administracji podatkowej Wiesława Dróżdż.
REKLAMA
"Paragon to, jeśli chodzi o budżet państwa, przede wszystkim dowód na to, że naliczony w cenie podatek nie trafia do nieuczciwego przedsiębiorcy, a do budżetu państwa" - powiedziała rzeczniczka.
Poinformowała, że inspektorzy prowadzący kontrole podczas ubiegłych wakacji zauważyli, że w miejscowościach turystycznych - nadmorskich i górskich - dynamicznie rosła rentowność sezonowych barów, restauracji czy sklepów. Zdaniem MF świadczy to o tym, że sprzedawcy zaczęli uczciwie ewidencjonować sprzedaż.
Dróżdż zaznaczyła, że tegoroczna akcja "Weź paragon" jest pierwszą prowadzoną przez resort finansów wspólnie z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Rzeczniczka prasowa UOKiK Małgorzata Cieloch powiedziała, że hasło akcji "Nie bądź jeleń, weź paragon" mówi zarówno o samej akcji, ale także o tym, jak często konsumenci są wykorzystywani przez sprzedawców, którzy nie wydają paragonów.
Poinformowała, że kupujący ma prawo do zareklamowania wadliwego towaru w ciągu dwóch lat od daty zakupu (z wyjątkiem artykułów spożywczych). "Mamy bardzo dużo czasu na dochodzenie swoich roszczeń, ale ważny warunek to dowód zakupu" - dodała.
Zauważyła, że do UOKiK trafiają skargi konsumentów, którzy donoszą o blaknięciu paragonów, co sprawia, że dane na nich zawarte są nieczytelne. Zaapelowała, by paragony przechowywać w miejscu, do którego nie ma dostępu światło.
MF namawia konsumentów, by w przypadku nieotrzymania paragonu od sprzedawcy zgłaszać tan fakt w urzędzie kontroli skarbowej. Z kolei UOKiK przypomina, że w razie problemów z zakupami czy odrzuconą reklamacją można liczyć na bezpłatną pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Poradę prawną można również uzyskać dzwoniąc pod darmowy numer infolinii konsumenckiej 800 007 707.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat