REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ruszyły prace nad europejskim standardem e-faktury

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ruszyły prace Polskiego Krajowego Forum Elektronicznego Fakturowania, które ma opracować dla Komisji Europejskiej propozycje, niezbędne do opracowania europejskiego standardu elektronicznej faktury VAT.

Polskie forum, powołane pod patronatem ministerstw gospodarki i finansów jest częścią Europejskiego Wielostronnego Forum Elektronicznego Fakturowania, które do końca 2013 roku ma zbadać i ocenić wszystkie aspekty funkcjonowania e-faktur w poszczególnych krajach UE. Wynikiem mają być rekomendacje zmian niezbędnych do wdrożenia Europejskiej Agendy Cyfrowej, która zakłada, że w 2020 r. e-faktury mają być dominująca metodą fakturowania w Unii

REKLAMA

Autopromocja

Koordynacją polskich działań ma się zająć państwowy Instytut Logistyki i Magazynowania (ILiM). W poniedziałek, 19 grudnia w czasie pierwszego spotkania Forum w ministerstwie gospodarki Tadeusz Rudnicki z ILiM mówił, że w celu rozpowszechnienia e-faktur w obrocie pomiędzy państwami Unii KE musi zmienić Dyrektywę o podatku VAT. Dlatego zbiera informacje o problemach, jakie z elektronicznymi fakturami występują w poszczególnych krajach

"Obowiązująca Dyrektywa o VAT jest napisana w taki sposób, że jej interpretacje poszczególnych krajach UE są bardzo zróżnicowane - od uniemożliwienia w praktyce e-fakturowania po pełną swobodę" - wyjaśnił Rudnicki.

Jak dodał, innym problemem jest brak jednego wzoru, standaryzacji formy faktury elektronicznej, która byłaby akceptowana w obrocie handlowym, ale i w rozliczeniach z fiskusem. "Pracę muszą doprowadzić do powstania modelu danych standardowych faktury, co jest niezbędne by ją wdrożyć w obszarze europejskim" - podkreślił.

"Mimo, że w pewnych typach działalności poziom użycia e-faktur jest bardzo wysoki, to w całej UE e-faktury stanowią tylko 5 proc. liczby wymienianych faktur" - zaznaczył Rudnicki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazywał, że korzyści z e-faktur są dobrze znane, nie chodzi tylko o zmniejszanie kosztów i np. oszczędność papieru, ale - jak mówił - elektroniczna faktura wyraźnie zmniejsza efektywność ekonomiczną w ogóle. Procesy biznesowe z wykorzystaniem elektronicznego fakturowania, co pociąga za sobą elektronizację innych czynności i procesów ma przynieść polepszenie ich efektywności, a więc i efektywności całego biznesu - podkreślił.

Najpopularniejszym standardem e-faktury jest EDI (Electronic Data Interchange), powszechnie stosowany w rozliczeniach między podmiotami. W Polsce EDI jest w użyciu od 10 lat i korzysta z niej m.in. 20 sieci handlowych przy transakcjach z 5 tys. producentów.

Elżbieta Hałas z ILiM zwróciła uwagę, że na tle Europy Polska wypada nieźle, jeśli chodzi o używanie e-faktur. Przytoczyła badania, przeprowadzone na próbie 500 wybranych firm w poszczególnych krajach. W Polsce 46 proc. faktur, wystawionych przez badane firmy miało formę elektroniczną. Najlepszy wynik - 68,5 proc. osiągnęły Niemcy, przed Polską znalazły się jeszcze Chorwacja i Hiszpania, gdzie udział e-faktur u badanych firm wynosił w przedziale 50-60 proc.

Radca prawny z Krajowej Izby Rozliczeniowej Robert Podpłoński podkreślał z kolei, że obwiązujące w Polsce rozporządzenie MF wskazuje na format EDI albo na kwalifikowany podpis elektroniczny jako spełniające wymagania dla ważności e-faktury, ale jednocześnie dopuszcza się stosowanie innych technologii, zapewniających integralność i autentyczność faktury.

Kolejne spotkanie Forum ma ise odbyć za miesiąc. Jak zadeklarował dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej w MG Sebastian Christow, swoje stanowisko wobec e-faktur zaprezentują wtedy przedstawiciele ministerstwa finansów.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA