REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ruszyły prace nad europejskim standardem e-faktury

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ruszyły prace Polskiego Krajowego Forum Elektronicznego Fakturowania, które ma opracować dla Komisji Europejskiej propozycje, niezbędne do opracowania europejskiego standardu elektronicznej faktury VAT.

Polskie forum, powołane pod patronatem ministerstw gospodarki i finansów jest częścią Europejskiego Wielostronnego Forum Elektronicznego Fakturowania, które do końca 2013 roku ma zbadać i ocenić wszystkie aspekty funkcjonowania e-faktur w poszczególnych krajach UE. Wynikiem mają być rekomendacje zmian niezbędnych do wdrożenia Europejskiej Agendy Cyfrowej, która zakłada, że w 2020 r. e-faktury mają być dominująca metodą fakturowania w Unii

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Koordynacją polskich działań ma się zająć państwowy Instytut Logistyki i Magazynowania (ILiM). W poniedziałek, 19 grudnia w czasie pierwszego spotkania Forum w ministerstwie gospodarki Tadeusz Rudnicki z ILiM mówił, że w celu rozpowszechnienia e-faktur w obrocie pomiędzy państwami Unii KE musi zmienić Dyrektywę o podatku VAT. Dlatego zbiera informacje o problemach, jakie z elektronicznymi fakturami występują w poszczególnych krajach

"Obowiązująca Dyrektywa o VAT jest napisana w taki sposób, że jej interpretacje poszczególnych krajach UE są bardzo zróżnicowane - od uniemożliwienia w praktyce e-fakturowania po pełną swobodę" - wyjaśnił Rudnicki.

Jak dodał, innym problemem jest brak jednego wzoru, standaryzacji formy faktury elektronicznej, która byłaby akceptowana w obrocie handlowym, ale i w rozliczeniach z fiskusem. "Pracę muszą doprowadzić do powstania modelu danych standardowych faktury, co jest niezbędne by ją wdrożyć w obszarze europejskim" - podkreślił.

"Mimo, że w pewnych typach działalności poziom użycia e-faktur jest bardzo wysoki, to w całej UE e-faktury stanowią tylko 5 proc. liczby wymienianych faktur" - zaznaczył Rudnicki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wskazywał, że korzyści z e-faktur są dobrze znane, nie chodzi tylko o zmniejszanie kosztów i np. oszczędność papieru, ale - jak mówił - elektroniczna faktura wyraźnie zmniejsza efektywność ekonomiczną w ogóle. Procesy biznesowe z wykorzystaniem elektronicznego fakturowania, co pociąga za sobą elektronizację innych czynności i procesów ma przynieść polepszenie ich efektywności, a więc i efektywności całego biznesu - podkreślił.

Najpopularniejszym standardem e-faktury jest EDI (Electronic Data Interchange), powszechnie stosowany w rozliczeniach między podmiotami. W Polsce EDI jest w użyciu od 10 lat i korzysta z niej m.in. 20 sieci handlowych przy transakcjach z 5 tys. producentów.

Elżbieta Hałas z ILiM zwróciła uwagę, że na tle Europy Polska wypada nieźle, jeśli chodzi o używanie e-faktur. Przytoczyła badania, przeprowadzone na próbie 500 wybranych firm w poszczególnych krajach. W Polsce 46 proc. faktur, wystawionych przez badane firmy miało formę elektroniczną. Najlepszy wynik - 68,5 proc. osiągnęły Niemcy, przed Polską znalazły się jeszcze Chorwacja i Hiszpania, gdzie udział e-faktur u badanych firm wynosił w przedziale 50-60 proc.

Radca prawny z Krajowej Izby Rozliczeniowej Robert Podpłoński podkreślał z kolei, że obwiązujące w Polsce rozporządzenie MF wskazuje na format EDI albo na kwalifikowany podpis elektroniczny jako spełniające wymagania dla ważności e-faktury, ale jednocześnie dopuszcza się stosowanie innych technologii, zapewniających integralność i autentyczność faktury.

Kolejne spotkanie Forum ma ise odbyć za miesiąc. Jak zadeklarował dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej w MG Sebastian Christow, swoje stanowisko wobec e-faktur zaprezentują wtedy przedstawiciele ministerstwa finansów.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA