REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć podwójnego OC

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zmiany w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych przynoszą ze sobą wiele korzystnych dla kierowców rozstrzygnięć prawnych. Nowelizacja pomoże uniknąć kłopotliwych sytuacji, gdy trzeba płacić za podwójne OC. Nie oznacza to jednak, że zniknęły wszystkie pułapki, w które może wpaść kierowca. Warto więc poznać nowe przepisy, by uniknąć kar a dodajmy, że od tego roku brak ubezpieczenia OC kosztuje znacznie więcej.


Podwójne OC
 - problem wielu kierowców rozwiązany


Z badania przeprowadzonego przez CUK Centrum Ubezpieczeń Komunikacyjnych wynika, że aż 7% kierowców musiało kiedyś płacić za podwójne ubezpieczenie. Konieczność opłacania dwóch składek dotyczyła tych kierowców, którzy nie wypowiedzieli właściwie dotychczasowej umowy, a zawarli nową. W jakich przypadkach mogło dojść do takiej sytuacji? - Wedle starych przepisów umowa była przedłużana automatycznie przez ubezpieczyciela na kolejny rok, gdy kończył się okres obowiązywania starej umowy, a nie została ona wypowiedziana najpóźniej na dzień przed jej wygaśnięciem. Niestety zdarzało się, że ktoś zapomniał wypowiedzieć umowę lub zrobił to zbyt późno, a zakupił już polisę u innego ubezpieczyciela. Pułapka czyhała też na kierowców, którzy kupili używany samochód i ubezpieczyli go, nie bacząc na fakt, że jest on już objęty polisą. W takich sytuacjach konieczne było płacenie obu składek przez cały okres trwania umów - wyjaśnia Elżbieta Wójcik, wiceprezes Aviva Towarzystwa Ubezpieczeń Ogólnych S.A.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w ustawie przynoszą bardzo dobrą wiadomość dla kierowców - automatycznie przedłużoną umowę można wypowiedzieć w każdym czasie, dzięki czemu już nie zapłacisz podwójnego OC za cały rok. Oczywiście należy uiścić składki za okres, w którym obowiązywało automatycznie przedłużone ubezpieczenie. Ponadto umowę można wypowiedzieć na formularzu u agentareprezentującego danego ubezpieczyciela lub wysłać odpowiedni formularz do ubezpieczyciela pocztą (wtedy wypowiedzenie umowy liczy się od dnia stempla pocztowego). Należy jednak pamiętać o tym, że nowe zasady mają zastosowanie do ubezpieczeń zawartych już po wejściu w życie ustawy, a zatem począwszy od 11 lutego 2012 roku. 


Ubezpieczyciel powiadomi nas o wygasaniu umowy, ale nie zawsze!


Nowe przepisy zdejmują nam też z głowy konieczność pamiętania o terminie, do którego ważna jest nasza polisa. Ubezpieczyciel jest zobowiązany do poinformowania o zbliżającym się końcu umowy i przekazania klientowi - najpóźniej 14 dni przed datą końca umowy - oferty składkowej na kolejny okres wraz z informacjami o możliwości zmiany wysokości składki ze względu na wymienione okoliczności oraz informacjami o trybie i formie wypowiedzenia wznawianej umowy. Należy pamiętać, że ten obowiązek ubezpieczyciela dotyczy umów zawieranych od 11 lutego 2012 roku, a zatem kierowcy pierwszych ofert składkowych powinni spodziewać się końcem stycznia 2013 roku.

Jednak na kierowców czyha tym razem inna pułapka - możliwość, że zapomnimy o ubezpieczeniu kupionego samochodu używanego. O czym powinniśmy pamiętać? - Kierowcy mogli przyzwyczaić się już, że polisy są odnawiane automatycznie, jeśli nie wypowiedzą wcześniej umowy. Zmiany w ustawie o ubezpieczeniach zniosły jednak automatyczne przedłużenie polisy w sytuacji, gdy kierowca kupuje używany samochód. Bardzo ważne jest więc pilnowanie tego, by ubezpieczyć samochód, również dlatego, że wzrosły kary za brak OC. Pamiętajmy więc, by sprawdzić kiedy kończy się ubezpieczenie zanim kupimy samochód. Jeśli np. kupimy auto w sobotę wieczór czy w niedzielę i w tym samym dniu wygasa jego polisa OC, to niemal pewne jest, że nie znajdziemy agenta, który mógłby podpisać z nami umową i tym samym - zapłacimy karę za brak ciągłości ubezpieczenia - mówi Wójcik.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wyższe kary za brak OC


Od 1 stycznia 2012 roku obowiązują wyższe kary za brak OC, które może nałożyć Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Jest to spowodowane zmianami w sposobach naliczania kar: wcześniej wysokość kary zależała od kursu euro. Z początkiem roku jednak kara za brak OC liczona jest według minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w Polsce. Samochody osobowe, które nie posiadają aktualnej polisy mogą zostać objęte karą w wysokości 3000 zł, czyli dwukrotnego minimalnego wynagrodzenia, natomiast samochody ciężarowe - 4500 zł, czyli trzykrotnego minimalnego wynagrodzenia. - mówi Joanna Byczyńska, AGROMAX -Autoryzowany Dealer Kia i Mitsubishi.

Kary naliczane są według czasu, w którym samochód nie był ubezpieczony, więc jeśli chodzi o samochody osobowe:

a) za brak OC przez maksymalnie 3 dni zapłacimy 20% kary podstawowej, czyli 600 zł;

b) za brak OC w okresie krótszym niż 14 dni, ale dłuższym niż 3 dni - zapłacimy 50% kary podstawowej, czyli 1500 zł;

c) za brak OC przez co najmniej 14 dni kara wynosi 100%, a zatem - 3000 zł.
Pamiętać jednak musimy, że brak OC to także konieczność pokrycia z własnej kieszeni szkód przez siebie wyrządzonych.

Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych wychodzi naprzeciw oczekiwaniom kierowców i w wielu sytuacjach przyniesie realną poprawę. Pamiętaj jednak - szczególnie, gdy kupujesz samochód używany - by dokładnie zorientować się, kiedy wygasa ważność jego polisy, bowiem kary za brak ubezpieczenia mogą być dotkliwe.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA