REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć podwójnego OC

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zmiany w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych przynoszą ze sobą wiele korzystnych dla kierowców rozstrzygnięć prawnych. Nowelizacja pomoże uniknąć kłopotliwych sytuacji, gdy trzeba płacić za podwójne OC. Nie oznacza to jednak, że zniknęły wszystkie pułapki, w które może wpaść kierowca. Warto więc poznać nowe przepisy, by uniknąć kar a dodajmy, że od tego roku brak ubezpieczenia OC kosztuje znacznie więcej.


Podwójne OC
 - problem wielu kierowców rozwiązany


Z badania przeprowadzonego przez CUK Centrum Ubezpieczeń Komunikacyjnych wynika, że aż 7% kierowców musiało kiedyś płacić za podwójne ubezpieczenie. Konieczność opłacania dwóch składek dotyczyła tych kierowców, którzy nie wypowiedzieli właściwie dotychczasowej umowy, a zawarli nową. W jakich przypadkach mogło dojść do takiej sytuacji? - Wedle starych przepisów umowa była przedłużana automatycznie przez ubezpieczyciela na kolejny rok, gdy kończył się okres obowiązywania starej umowy, a nie została ona wypowiedziana najpóźniej na dzień przed jej wygaśnięciem. Niestety zdarzało się, że ktoś zapomniał wypowiedzieć umowę lub zrobił to zbyt późno, a zakupił już polisę u innego ubezpieczyciela. Pułapka czyhała też na kierowców, którzy kupili używany samochód i ubezpieczyli go, nie bacząc na fakt, że jest on już objęty polisą. W takich sytuacjach konieczne było płacenie obu składek przez cały okres trwania umów - wyjaśnia Elżbieta Wójcik, wiceprezes Aviva Towarzystwa Ubezpieczeń Ogólnych S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w ustawie przynoszą bardzo dobrą wiadomość dla kierowców - automatycznie przedłużoną umowę można wypowiedzieć w każdym czasie, dzięki czemu już nie zapłacisz podwójnego OC za cały rok. Oczywiście należy uiścić składki za okres, w którym obowiązywało automatycznie przedłużone ubezpieczenie. Ponadto umowę można wypowiedzieć na formularzu u agentareprezentującego danego ubezpieczyciela lub wysłać odpowiedni formularz do ubezpieczyciela pocztą (wtedy wypowiedzenie umowy liczy się od dnia stempla pocztowego). Należy jednak pamiętać o tym, że nowe zasady mają zastosowanie do ubezpieczeń zawartych już po wejściu w życie ustawy, a zatem począwszy od 11 lutego 2012 roku. 


Ubezpieczyciel powiadomi nas o wygasaniu umowy, ale nie zawsze!


Nowe przepisy zdejmują nam też z głowy konieczność pamiętania o terminie, do którego ważna jest nasza polisa. Ubezpieczyciel jest zobowiązany do poinformowania o zbliżającym się końcu umowy i przekazania klientowi - najpóźniej 14 dni przed datą końca umowy - oferty składkowej na kolejny okres wraz z informacjami o możliwości zmiany wysokości składki ze względu na wymienione okoliczności oraz informacjami o trybie i formie wypowiedzenia wznawianej umowy. Należy pamiętać, że ten obowiązek ubezpieczyciela dotyczy umów zawieranych od 11 lutego 2012 roku, a zatem kierowcy pierwszych ofert składkowych powinni spodziewać się końcem stycznia 2013 roku.

Jednak na kierowców czyha tym razem inna pułapka - możliwość, że zapomnimy o ubezpieczeniu kupionego samochodu używanego. O czym powinniśmy pamiętać? - Kierowcy mogli przyzwyczaić się już, że polisy są odnawiane automatycznie, jeśli nie wypowiedzą wcześniej umowy. Zmiany w ustawie o ubezpieczeniach zniosły jednak automatyczne przedłużenie polisy w sytuacji, gdy kierowca kupuje używany samochód. Bardzo ważne jest więc pilnowanie tego, by ubezpieczyć samochód, również dlatego, że wzrosły kary za brak OC. Pamiętajmy więc, by sprawdzić kiedy kończy się ubezpieczenie zanim kupimy samochód. Jeśli np. kupimy auto w sobotę wieczór czy w niedzielę i w tym samym dniu wygasa jego polisa OC, to niemal pewne jest, że nie znajdziemy agenta, który mógłby podpisać z nami umową i tym samym - zapłacimy karę za brak ciągłości ubezpieczenia - mówi Wójcik.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wyższe kary za brak OC


Od 1 stycznia 2012 roku obowiązują wyższe kary za brak OC, które może nałożyć Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Jest to spowodowane zmianami w sposobach naliczania kar: wcześniej wysokość kary zależała od kursu euro. Z początkiem roku jednak kara za brak OC liczona jest według minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w Polsce. Samochody osobowe, które nie posiadają aktualnej polisy mogą zostać objęte karą w wysokości 3000 zł, czyli dwukrotnego minimalnego wynagrodzenia, natomiast samochody ciężarowe - 4500 zł, czyli trzykrotnego minimalnego wynagrodzenia. - mówi Joanna Byczyńska, AGROMAX -Autoryzowany Dealer Kia i Mitsubishi.

Kary naliczane są według czasu, w którym samochód nie był ubezpieczony, więc jeśli chodzi o samochody osobowe:

a) za brak OC przez maksymalnie 3 dni zapłacimy 20% kary podstawowej, czyli 600 zł;

b) za brak OC w okresie krótszym niż 14 dni, ale dłuższym niż 3 dni - zapłacimy 50% kary podstawowej, czyli 1500 zł;

c) za brak OC przez co najmniej 14 dni kara wynosi 100%, a zatem - 3000 zł.
Pamiętać jednak musimy, że brak OC to także konieczność pokrycia z własnej kieszeni szkód przez siebie wyrządzonych.

Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych wychodzi naprzeciw oczekiwaniom kierowców i w wielu sytuacjach przyniesie realną poprawę. Pamiętaj jednak - szczególnie, gdy kupujesz samochód używany - by dokładnie zorientować się, kiedy wygasa ważność jego polisy, bowiem kary za brak ubezpieczenia mogą być dotkliwe.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA