REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć podwójnego OC

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zmiany w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych przynoszą ze sobą wiele korzystnych dla kierowców rozstrzygnięć prawnych. Nowelizacja pomoże uniknąć kłopotliwych sytuacji, gdy trzeba płacić za podwójne OC. Nie oznacza to jednak, że zniknęły wszystkie pułapki, w które może wpaść kierowca. Warto więc poznać nowe przepisy, by uniknąć kar a dodajmy, że od tego roku brak ubezpieczenia OC kosztuje znacznie więcej.


Podwójne OC
 - problem wielu kierowców rozwiązany


Z badania przeprowadzonego przez CUK Centrum Ubezpieczeń Komunikacyjnych wynika, że aż 7% kierowców musiało kiedyś płacić za podwójne ubezpieczenie. Konieczność opłacania dwóch składek dotyczyła tych kierowców, którzy nie wypowiedzieli właściwie dotychczasowej umowy, a zawarli nową. W jakich przypadkach mogło dojść do takiej sytuacji? - Wedle starych przepisów umowa była przedłużana automatycznie przez ubezpieczyciela na kolejny rok, gdy kończył się okres obowiązywania starej umowy, a nie została ona wypowiedziana najpóźniej na dzień przed jej wygaśnięciem. Niestety zdarzało się, że ktoś zapomniał wypowiedzieć umowę lub zrobił to zbyt późno, a zakupił już polisę u innego ubezpieczyciela. Pułapka czyhała też na kierowców, którzy kupili używany samochód i ubezpieczyli go, nie bacząc na fakt, że jest on już objęty polisą. W takich sytuacjach konieczne było płacenie obu składek przez cały okres trwania umów - wyjaśnia Elżbieta Wójcik, wiceprezes Aviva Towarzystwa Ubezpieczeń Ogólnych S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w ustawie przynoszą bardzo dobrą wiadomość dla kierowców - automatycznie przedłużoną umowę można wypowiedzieć w każdym czasie, dzięki czemu już nie zapłacisz podwójnego OC za cały rok. Oczywiście należy uiścić składki za okres, w którym obowiązywało automatycznie przedłużone ubezpieczenie. Ponadto umowę można wypowiedzieć na formularzu u agentareprezentującego danego ubezpieczyciela lub wysłać odpowiedni formularz do ubezpieczyciela pocztą (wtedy wypowiedzenie umowy liczy się od dnia stempla pocztowego). Należy jednak pamiętać o tym, że nowe zasady mają zastosowanie do ubezpieczeń zawartych już po wejściu w życie ustawy, a zatem począwszy od 11 lutego 2012 roku. 


Ubezpieczyciel powiadomi nas o wygasaniu umowy, ale nie zawsze!


Nowe przepisy zdejmują nam też z głowy konieczność pamiętania o terminie, do którego ważna jest nasza polisa. Ubezpieczyciel jest zobowiązany do poinformowania o zbliżającym się końcu umowy i przekazania klientowi - najpóźniej 14 dni przed datą końca umowy - oferty składkowej na kolejny okres wraz z informacjami o możliwości zmiany wysokości składki ze względu na wymienione okoliczności oraz informacjami o trybie i formie wypowiedzenia wznawianej umowy. Należy pamiętać, że ten obowiązek ubezpieczyciela dotyczy umów zawieranych od 11 lutego 2012 roku, a zatem kierowcy pierwszych ofert składkowych powinni spodziewać się końcem stycznia 2013 roku.

Jednak na kierowców czyha tym razem inna pułapka - możliwość, że zapomnimy o ubezpieczeniu kupionego samochodu używanego. O czym powinniśmy pamiętać? - Kierowcy mogli przyzwyczaić się już, że polisy są odnawiane automatycznie, jeśli nie wypowiedzą wcześniej umowy. Zmiany w ustawie o ubezpieczeniach zniosły jednak automatyczne przedłużenie polisy w sytuacji, gdy kierowca kupuje używany samochód. Bardzo ważne jest więc pilnowanie tego, by ubezpieczyć samochód, również dlatego, że wzrosły kary za brak OC. Pamiętajmy więc, by sprawdzić kiedy kończy się ubezpieczenie zanim kupimy samochód. Jeśli np. kupimy auto w sobotę wieczór czy w niedzielę i w tym samym dniu wygasa jego polisa OC, to niemal pewne jest, że nie znajdziemy agenta, który mógłby podpisać z nami umową i tym samym - zapłacimy karę za brak ciągłości ubezpieczenia - mówi Wójcik.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wyższe kary za brak OC


Od 1 stycznia 2012 roku obowiązują wyższe kary za brak OC, które może nałożyć Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Jest to spowodowane zmianami w sposobach naliczania kar: wcześniej wysokość kary zależała od kursu euro. Z początkiem roku jednak kara za brak OC liczona jest według minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w Polsce. Samochody osobowe, które nie posiadają aktualnej polisy mogą zostać objęte karą w wysokości 3000 zł, czyli dwukrotnego minimalnego wynagrodzenia, natomiast samochody ciężarowe - 4500 zł, czyli trzykrotnego minimalnego wynagrodzenia. - mówi Joanna Byczyńska, AGROMAX -Autoryzowany Dealer Kia i Mitsubishi.

Kary naliczane są według czasu, w którym samochód nie był ubezpieczony, więc jeśli chodzi o samochody osobowe:

a) za brak OC przez maksymalnie 3 dni zapłacimy 20% kary podstawowej, czyli 600 zł;

b) za brak OC w okresie krótszym niż 14 dni, ale dłuższym niż 3 dni - zapłacimy 50% kary podstawowej, czyli 1500 zł;

c) za brak OC przez co najmniej 14 dni kara wynosi 100%, a zatem - 3000 zł.
Pamiętać jednak musimy, że brak OC to także konieczność pokrycia z własnej kieszeni szkód przez siebie wyrządzonych.

Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych wychodzi naprzeciw oczekiwaniom kierowców i w wielu sytuacjach przyniesie realną poprawę. Pamiętaj jednak - szczególnie, gdy kupujesz samochód używany - by dokładnie zorientować się, kiedy wygasa ważność jego polisy, bowiem kary za brak ubezpieczenia mogą być dotkliwe.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

REKLAMA