REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana stawek kilometrówki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej opracowało projekt rozporządzenia, który zakłada aktualizację stawek za 1 km przebiegu pojazdu do wysokości przeciętnych kosztów ponoszonych przez pracowników w związku ze służbowym użytkowaniem pojazdów prywatnych, czyli tzw. kilometrówki.


Tak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej na interpelację poselską (nr 3245/12) w sprawie podstawy obliczania refundacji pracownikowi kosztów używania prywatnego samochodu do celów służbowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Resort poinformował, że z uwagi na wzrastające ceny paliwa i koszty eksploatacji pojazdów Instytut Transportu Samochodowego (ITS) sporządził w ubiegłym roku analizę naukową pn. „Analiza kosztów eksploatacji pojazdów oraz oszacowanie na jej podstawie wysokości stawek za 1 km przebiegu pojazdu”. Celem analizy było oszacowanie aktualnych kosztów eksploatacji pojazdów i ocena, czy wysokość obowiązujących stawek za 1 km przebiegu pojazdu nadal umożliwia pokrywanie kosztów używania pojazdów prywatnych do celów służbowych, w sytuacji rosnących realnych kosztów eksploatacji pojazdów.

Wyniki badań przeprowadzonych przez ITS wykazały, że aktualne stawki nie odpowiadają przeciętnym kosztom użytkowania pojazdów w Polsce.

Na podstawie wniosków płynących z powyższego opracowania, resort opracował projekt zmiany rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. Nr 27, poz. 271, z późn. zm.), przewidujący aktualizację stawek za 1 km przebiegu pojazdu do wysokości przeciętnych kosztów ponoszonych przez pracowników w związku ze służbowym użytkowaniem pojazdów prywatnych.

REKLAMA

Obecnie w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej trwają prace legislacyjne mające na celu uzgodnienie przedmiotowego projektu z ministrem finansów, który podpisuje projektowane rozporządzenie w porozumieniu. W związku z powyższym, ostateczny termin wejścia w życie planowanych zmian jest uzależniony od ich uzgodnienia z ministrem finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Odnosząc się do proponowanej aktualizacji podstawy obliczania stawek w zależności od kategorii pojazdu i pojemności skokowej silnika, uprzejmie informuję, iż dane liczbowe dotyczące zarejestrowanych w Polsce samochodów, zawarte w powoływanej wyżej analizie ITS, istotnie wskazują na zasadnicze zmiany w strukturze parku samochodowego w naszym kraju w ciągu ostatnich lat. W szczególności grupa samochodów osobowych z silnikami do 900 ccm z biegiem lat straciła na popularności. Jej udział w strukturze parku był znaczny jeszcze 20 lat temu, kiedy dominowały w Polsce Fiaty 126 p, natomiast obecnie liczba tego rodzaju pojazdów stale ulega zmniejszeniu. Jako zasadne należy więc uznać rozważenie zmiany zakresów objętości skokowej silników samochodowych, do których odnoszą się przedmiotowe stawki. Należy jednak zaznaczyć, że wprowadzenie nowych, wyższych kategorii pojemności skokowej silnika oraz wyższych stawek dla tych pojemności wiąże się z koniecznością dokonania odpowiednich obliczeń co do wartości granicznych pojemności skokowych, adekwatnych do aktualnej struktury parku samochodowego oraz wysokości stawek, które odpowiadałyby zmienionym wartościom. Wykonanie tych obliczeń powinno zostać zlecone odpowiedniej jednostce naukowej.

W związku z powyższym, resort transportu, budownictwa i gospodarki morskiej rozważy podjęcie działań w celu dokonania odpowiednich obliczeń i ewentualnego ustalenia nowych kategorii pojemności skokowej silnika w ramach prac nad kolejną zmianą przedmiotowego rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r.

Należy przy tym stwierdzić, że celem regulacji dotyczących przedmiotowych stawek, w zależności od rodzaju pojazdu i pojemności skokowej silnika, jest zagwarantowanie pracownikom zwrotu kosztów używania pojazdów prywatnych do celów służbowych, przy jednoczesnym zabezpieczeniu wpływów podatkowych budżetu państwa poprzez ograniczenie możliwości odliczania powyższych kosztów przez pracodawców od podstawy opodatkowania w nadmiernej wysokości. Wprowadzanie nowych podziałów i kategorii pojazdów dla obliczania stawek, niezwiązanych z wysokością kosztów ponoszonych przez pracowników (np. w zależności od norm emisji spalin), nie znajduje więc uzasadnienia.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA