REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana stawek kilometrówki

REKLAMA

Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej opracowało projekt rozporządzenia, który zakłada aktualizację stawek za 1 km przebiegu pojazdu do wysokości przeciętnych kosztów ponoszonych przez pracowników w związku ze służbowym użytkowaniem pojazdów prywatnych, czyli tzw. kilometrówki.


Tak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej na interpelację poselską (nr 3245/12) w sprawie podstawy obliczania refundacji pracownikowi kosztów używania prywatnego samochodu do celów służbowych.

REKLAMA

REKLAMA

Resort poinformował, że z uwagi na wzrastające ceny paliwa i koszty eksploatacji pojazdów Instytut Transportu Samochodowego (ITS) sporządził w ubiegłym roku analizę naukową pn. „Analiza kosztów eksploatacji pojazdów oraz oszacowanie na jej podstawie wysokości stawek za 1 km przebiegu pojazdu”. Celem analizy było oszacowanie aktualnych kosztów eksploatacji pojazdów i ocena, czy wysokość obowiązujących stawek za 1 km przebiegu pojazdu nadal umożliwia pokrywanie kosztów używania pojazdów prywatnych do celów służbowych, w sytuacji rosnących realnych kosztów eksploatacji pojazdów.

Wyniki badań przeprowadzonych przez ITS wykazały, że aktualne stawki nie odpowiadają przeciętnym kosztom użytkowania pojazdów w Polsce.

Na podstawie wniosków płynących z powyższego opracowania, resort opracował projekt zmiany rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. Nr 27, poz. 271, z późn. zm.), przewidujący aktualizację stawek za 1 km przebiegu pojazdu do wysokości przeciętnych kosztów ponoszonych przez pracowników w związku ze służbowym użytkowaniem pojazdów prywatnych.

REKLAMA

Obecnie w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej trwają prace legislacyjne mające na celu uzgodnienie przedmiotowego projektu z ministrem finansów, który podpisuje projektowane rozporządzenie w porozumieniu. W związku z powyższym, ostateczny termin wejścia w życie planowanych zmian jest uzależniony od ich uzgodnienia z ministrem finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Odnosząc się do proponowanej aktualizacji podstawy obliczania stawek w zależności od kategorii pojazdu i pojemności skokowej silnika, uprzejmie informuję, iż dane liczbowe dotyczące zarejestrowanych w Polsce samochodów, zawarte w powoływanej wyżej analizie ITS, istotnie wskazują na zasadnicze zmiany w strukturze parku samochodowego w naszym kraju w ciągu ostatnich lat. W szczególności grupa samochodów osobowych z silnikami do 900 ccm z biegiem lat straciła na popularności. Jej udział w strukturze parku był znaczny jeszcze 20 lat temu, kiedy dominowały w Polsce Fiaty 126 p, natomiast obecnie liczba tego rodzaju pojazdów stale ulega zmniejszeniu. Jako zasadne należy więc uznać rozważenie zmiany zakresów objętości skokowej silników samochodowych, do których odnoszą się przedmiotowe stawki. Należy jednak zaznaczyć, że wprowadzenie nowych, wyższych kategorii pojemności skokowej silnika oraz wyższych stawek dla tych pojemności wiąże się z koniecznością dokonania odpowiednich obliczeń co do wartości granicznych pojemności skokowych, adekwatnych do aktualnej struktury parku samochodowego oraz wysokości stawek, które odpowiadałyby zmienionym wartościom. Wykonanie tych obliczeń powinno zostać zlecone odpowiedniej jednostce naukowej.

W związku z powyższym, resort transportu, budownictwa i gospodarki morskiej rozważy podjęcie działań w celu dokonania odpowiednich obliczeń i ewentualnego ustalenia nowych kategorii pojemności skokowej silnika w ramach prac nad kolejną zmianą przedmiotowego rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r.

Należy przy tym stwierdzić, że celem regulacji dotyczących przedmiotowych stawek, w zależności od rodzaju pojazdu i pojemności skokowej silnika, jest zagwarantowanie pracownikom zwrotu kosztów używania pojazdów prywatnych do celów służbowych, przy jednoczesnym zabezpieczeniu wpływów podatkowych budżetu państwa poprzez ograniczenie możliwości odliczania powyższych kosztów przez pracodawców od podstawy opodatkowania w nadmiernej wysokości. Wprowadzanie nowych podziałów i kategorii pojazdów dla obliczania stawek, niezwiązanych z wysokością kosztów ponoszonych przez pracowników (np. w zależności od norm emisji spalin), nie znajduje więc uzasadnienia.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA