REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacje z programu „Czyste powietrze” bez podatku od 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Od 2019 r. nie będzie podatku od dotacji w programie Czyste powietrze /fot. Fotolia
Od 2019 r. nie będzie podatku od dotacji w programie Czyste powietrze /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od września br. można składać wnioski w ramach antysmogowego programu „Czyste powietrze”, w którego ramach rząd zaplanował przeznaczyć 103 mld zł w dotacjach i pożyczkach na termomodernizację budynków i wymianę pieców. Od 1 stycznia 2019 r. otrzymanie takiej dotacji zostanie zwolnione z podatku.

Nie spieszymy się z wypłatą środków z programu „Czyste powietrze” w br., bo beneficjenci musieliby zapłacić podatek od otrzymanej dotacji - przyznał minister środowiska Henryk Kowalczyk. Podkreślił, że sytuacja zmieni się od stycznia 2019 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Szef resortu środowiska przypomniał podczas wtorkowego posiedzenia sejmowej komisji środowiska, że od 19 września br. trwa nabór wniosków w ramach antysmogowego programu „Czyste powietrze”. W jego ramach rząd zaplanował przeznaczyć 103 mld zł w dotacjach i pożyczkach na termomodernizację budynków i wymianę pieców.

REKLAMA

Minister przyznał, że "na razie, rzeczywiście nie spieszymy się z wypłatą środków finansowych w starym roku (2018 r. - PAP) z prostej przyczyny, którą (gazeta- PAP) Fakt ze swoją swadą upubliczniła, że znaleźli błąd w programie i od dotacji wszyscy zapłacimy podatek".

"Właśnie ze względu na to, że zwolnienie podatkowe dotacji wejdzie w życie 1 stycznia 2019 roku, rzeczywiście pośpiech w wypłacie w roku 2018 byłby wpuszczeniem w pułapkę beneficjentów, którzy rzeczywiście w roku 2018 ten podatek od dotacji zapłacili" - przekonywał minister.

Kowalczyk wyjaśnił, że od 1 stycznia 2019 roku dotacje uzyskane z programu „Czyste powietrze” nie będą zaliczane jako dochód stąd nie trzeba będzie płacić od nich podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Minister ocenił, że program „Czyste powietrze” finansowo się "bilansuje". Poinformował, że w 2019 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dysponuje "ponad 5 mld zł, które może przeznaczyć na fundusz termomodernizacji, na program „Czyste powietrze”". Z kolei wojewódzkie fundusze ochrony środowiska 0,5 mld zł - dodał.

"NFOŚiGW będzie mógł z własnych środków przeznaczać rocznie ok. 1,5 mld zł na dotacje" - wskazał Kowalczyk. Narodowy Fundusz - zdaniem ministra - przekaże (przez cały czas trwania programu) na dotacje ok. 18 mld zł.

Minister ocenił, że ulgi podatkowe w programie „Czyste powietrze” kosztować będą państwo rocznie ok. 1,7 mld zł; przez cały czas trwania programu - ok. 17 mld zł.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Kowalczyk poinformował, że finansowanie programu ma być także uzupełnione z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2021-2027.

Wyliczenia ministra krytykowała opozycja. Szef komisji środowiska (PO) poseł Stanisław Gawłowski przekonywał, że nie ma "tych 100 mld zł" na realizację programu. Ocenił, że problem z finansowaniem może pojawić się już w przyszłym roku, gdyż 5 mld zł z NFOŚiGW - o którym wspomniał Kowalczyk - to roczny budżet Narodowego Funduszu. (PAP)

autor: Michał Boroń

mick/ drag/

Zobacz: Podatki 2019

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA