REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacje z programu „Czyste powietrze” bez podatku od 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Od 2019 r. nie będzie podatku od dotacji w programie Czyste powietrze /fot. Fotolia
Od 2019 r. nie będzie podatku od dotacji w programie Czyste powietrze /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od września br. można składać wnioski w ramach antysmogowego programu „Czyste powietrze”, w którego ramach rząd zaplanował przeznaczyć 103 mld zł w dotacjach i pożyczkach na termomodernizację budynków i wymianę pieców. Od 1 stycznia 2019 r. otrzymanie takiej dotacji zostanie zwolnione z podatku.

Nie spieszymy się z wypłatą środków z programu „Czyste powietrze” w br., bo beneficjenci musieliby zapłacić podatek od otrzymanej dotacji - przyznał minister środowiska Henryk Kowalczyk. Podkreślił, że sytuacja zmieni się od stycznia 2019 roku.

REKLAMA

Szef resortu środowiska przypomniał podczas wtorkowego posiedzenia sejmowej komisji środowiska, że od 19 września br. trwa nabór wniosków w ramach antysmogowego programu „Czyste powietrze”. W jego ramach rząd zaplanował przeznaczyć 103 mld zł w dotacjach i pożyczkach na termomodernizację budynków i wymianę pieców.

Minister przyznał, że "na razie, rzeczywiście nie spieszymy się z wypłatą środków finansowych w starym roku (2018 r. - PAP) z prostej przyczyny, którą (gazeta- PAP) Fakt ze swoją swadą upubliczniła, że znaleźli błąd w programie i od dotacji wszyscy zapłacimy podatek".

"Właśnie ze względu na to, że zwolnienie podatkowe dotacji wejdzie w życie 1 stycznia 2019 roku, rzeczywiście pośpiech w wypłacie w roku 2018 byłby wpuszczeniem w pułapkę beneficjentów, którzy rzeczywiście w roku 2018 ten podatek od dotacji zapłacili" - przekonywał minister.

Kowalczyk wyjaśnił, że od 1 stycznia 2019 roku dotacje uzyskane z programu „Czyste powietrze” nie będą zaliczane jako dochód stąd nie trzeba będzie płacić od nich podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minister ocenił, że program „Czyste powietrze” finansowo się "bilansuje". Poinformował, że w 2019 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dysponuje "ponad 5 mld zł, które może przeznaczyć na fundusz termomodernizacji, na program „Czyste powietrze”". Z kolei wojewódzkie fundusze ochrony środowiska 0,5 mld zł - dodał.

"NFOŚiGW będzie mógł z własnych środków przeznaczać rocznie ok. 1,5 mld zł na dotacje" - wskazał Kowalczyk. Narodowy Fundusz - zdaniem ministra - przekaże (przez cały czas trwania programu) na dotacje ok. 18 mld zł.

Minister ocenił, że ulgi podatkowe w programie „Czyste powietrze” kosztować będą państwo rocznie ok. 1,7 mld zł; przez cały czas trwania programu - ok. 17 mld zł.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Kowalczyk poinformował, że finansowanie programu ma być także uzupełnione z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2021-2027.

Wyliczenia ministra krytykowała opozycja. Szef komisji środowiska (PO) poseł Stanisław Gawłowski przekonywał, że nie ma "tych 100 mld zł" na realizację programu. Ocenił, że problem z finansowaniem może pojawić się już w przyszłym roku, gdyż 5 mld zł z NFOŚiGW - o którym wspomniał Kowalczyk - to roczny budżet Narodowego Funduszu. (PAP)

autor: Michał Boroń

mick/ drag/

Zobacz: Podatki 2019

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA