REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na termomodernizację od 2019 r. - wysokość, uprawnieni

Blog Księgowy
Piszemy o finansach i podatkach
Prawo, podatki 2019/fot. Shutterstock
Prawo, podatki 2019/fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna wejdzie w życie od 2019 roku. Jednak będą mogli z niej skorzystać również ci, którzy są już w trakcie modernizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Jaka będzie wysokość ulgi w 2019 r.? Kto będzie uprawniony do jej utrzymania?

Ulga podatkowa – ratunek na smog. Wysokość ulgi w 2019 r.

Skutecznym lekarstwem na walkę ze smogiem może okazać się nowa ulga podatkowa na termomodernizację domów w wysokości do 23 % inwestycji. W ramach nowej ulgi, która ma obowiązywać od 2019 r., będzie można odliczyć od przychodu (przez 3 lata) nawet 53 tys. zł.

REKLAMA

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna będzie przypominać dawną ulgę remontową natomiast będzie obejmowała wyłącznie termomodernizację budynków jednorodzinnych, w tym wymianę kotłów na paliwa stałe.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Komu będzie przysługiwać?

Jak zakłada projekt (który Rząd skierował do Sejmu 2 października 2018 roku) z ulgi termomodernizacyjnej będą mogli skorzystać (pod pewnymi warunkami) „podatnicy podatki PIT opłacający podatek według skali podatkowej 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszących wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych”

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna wejdzie w życie od 2019 roku. Jednak będą mogli z niej skorzystać również ci, którzy są już w trakcie modernizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Przepis umożliwia im odliczanie poniesionych wydatków od 1 stycznia 2019 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pierwszym roku funkcjonowania ulgi Ministerstwo Finansów prognozuje, iż skorzysta z niej około 100 tys. podatników. MF zakłada, że z roku na rok liczby będą miały tendencję rosnącą. Koszt takiej termomodernizacji domu jednorodzinnego wynosie od 200 do 400 zł za m2 powierzchni użytkowej.

Inwestycja w termomodernizację domu o powierzchni 150 m2 wyniesie ok 45 tys. zł. Do odliczenia przysługuje podstawa podatku czyli w tym wypadku 10 350 zł (23% z 45 tys. zł). W efekcie, podatnik nie odda fiskusowi 1863 zł (wg stawki podatkowej 18%).

W przypadku, gdyby kwota odliczenia nie pokrywała się z rocznym dochodem podatnika, odliczeń mógłby dokonać w kolejnych latach – pod warunkiem że nie będzie to trwało dłużej niż 6 lat licząc od końca roku podatkowego pierwszego wydatku.

Głównym celem programu, jest progres efektywności energetycznej domów jednorodzinnych Polaków. Eksperci twierdzą, że smog w Polsce zabija około 46 tys. osób rocznie a przedwczesnych zgonów na świecie jest ok. 7 milionów. Jakość powietrza jest dużym problemem, który wymaga politycznej interwencji. Część samorządów wprowadziło na własną rękę drobne regulację, które w efekcie mają pomóc chronić środowisko i powietrze.

Dominujący udział w jakości powietrza ma jakość paliw stałych stosowanych w piecach domowych. Najczęściej konsumenci są zdani na sprzedawców, którzy na własną korzyść – stosując nieuczciwe praktyki sprzedażowe, ukrywali niewygodne informacje odnośnie kaloryczności produktu czy zawartości pyłów i siarki. Po wejściu w życie nowych przepisów – na rynku dostęp do lepszej jakości paliw z certyfikatami znacząco wzrósł.

Najczęstszą przyczyną powstawania smogu jest brak termomodernizacji w zabudowach przed 1979 rokiem. Obowiązujące normy oraz jakoś budowy w tamtym okresie była znacząco niższa – co niesie za sobą niekorzystny wpływ na emisję zanieczyszczeń powietrza. Następnym czynnikiem, które stanowi zagrożenie naszemu środowisku jest transport samochodowy a dokładnie stosunek ilości osób przemieszczających się w samochodach osobowych w stosunku do transportu publicznego. Coraz częściej wspierane są akcje, które mają na celu zachęcić Polaków do korzystania z transportu miejskiego a nawet znalezienia zdrowszej alternatywy dla 4 kółek – rower np. program „rowerem do pracy”.

Walka ze smogiem jest w interesie całego społeczeństwa. Ważne jest eliminowanie przyczyn jego powstawania – należy zadbać o jakość surowców spalanych w piecach, ograniczyć emisję spalin samochodowych oraz pobudzać świadomość ekologiczną społeczeństwa.

Polecamy serwis: Ulgi

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA