REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na termomodernizację od 2019 r. - wysokość, uprawnieni

Blog Księgowy
Piszemy o finansach i podatkach
Prawo, podatki 2019/fot. Shutterstock
Prawo, podatki 2019/fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna wejdzie w życie od 2019 roku. Jednak będą mogli z niej skorzystać również ci, którzy są już w trakcie modernizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Jaka będzie wysokość ulgi w 2019 r.? Kto będzie uprawniony do jej utrzymania?

Ulga podatkowa – ratunek na smog. Wysokość ulgi w 2019 r.

Skutecznym lekarstwem na walkę ze smogiem może okazać się nowa ulga podatkowa na termomodernizację domów w wysokości do 23 % inwestycji. W ramach nowej ulgi, która ma obowiązywać od 2019 r., będzie można odliczyć od przychodu (przez 3 lata) nawet 53 tys. zł.

REKLAMA

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna będzie przypominać dawną ulgę remontową natomiast będzie obejmowała wyłącznie termomodernizację budynków jednorodzinnych, w tym wymianę kotłów na paliwa stałe.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Komu będzie przysługiwać?

Jak zakłada projekt (który Rząd skierował do Sejmu 2 października 2018 roku) z ulgi termomodernizacyjnej będą mogli skorzystać (pod pewnymi warunkami) „podatnicy podatki PIT opłacający podatek według skali podatkowej 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszących wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych”

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna wejdzie w życie od 2019 roku. Jednak będą mogli z niej skorzystać również ci, którzy są już w trakcie modernizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Przepis umożliwia im odliczanie poniesionych wydatków od 1 stycznia 2019 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pierwszym roku funkcjonowania ulgi Ministerstwo Finansów prognozuje, iż skorzysta z niej około 100 tys. podatników. MF zakłada, że z roku na rok liczby będą miały tendencję rosnącą. Koszt takiej termomodernizacji domu jednorodzinnego wynosie od 200 do 400 zł za m2 powierzchni użytkowej.

Inwestycja w termomodernizację domu o powierzchni 150 m2 wyniesie ok 45 tys. zł. Do odliczenia przysługuje podstawa podatku czyli w tym wypadku 10 350 zł (23% z 45 tys. zł). W efekcie, podatnik nie odda fiskusowi 1863 zł (wg stawki podatkowej 18%).

W przypadku, gdyby kwota odliczenia nie pokrywała się z rocznym dochodem podatnika, odliczeń mógłby dokonać w kolejnych latach – pod warunkiem że nie będzie to trwało dłużej niż 6 lat licząc od końca roku podatkowego pierwszego wydatku.

Głównym celem programu, jest progres efektywności energetycznej domów jednorodzinnych Polaków. Eksperci twierdzą, że smog w Polsce zabija około 46 tys. osób rocznie a przedwczesnych zgonów na świecie jest ok. 7 milionów. Jakość powietrza jest dużym problemem, który wymaga politycznej interwencji. Część samorządów wprowadziło na własną rękę drobne regulację, które w efekcie mają pomóc chronić środowisko i powietrze.

Dominujący udział w jakości powietrza ma jakość paliw stałych stosowanych w piecach domowych. Najczęściej konsumenci są zdani na sprzedawców, którzy na własną korzyść – stosując nieuczciwe praktyki sprzedażowe, ukrywali niewygodne informacje odnośnie kaloryczności produktu czy zawartości pyłów i siarki. Po wejściu w życie nowych przepisów – na rynku dostęp do lepszej jakości paliw z certyfikatami znacząco wzrósł.

Najczęstszą przyczyną powstawania smogu jest brak termomodernizacji w zabudowach przed 1979 rokiem. Obowiązujące normy oraz jakoś budowy w tamtym okresie była znacząco niższa – co niesie za sobą niekorzystny wpływ na emisję zanieczyszczeń powietrza. Następnym czynnikiem, które stanowi zagrożenie naszemu środowisku jest transport samochodowy a dokładnie stosunek ilości osób przemieszczających się w samochodach osobowych w stosunku do transportu publicznego. Coraz częściej wspierane są akcje, które mają na celu zachęcić Polaków do korzystania z transportu miejskiego a nawet znalezienia zdrowszej alternatywy dla 4 kółek – rower np. program „rowerem do pracy”.

Walka ze smogiem jest w interesie całego społeczeństwa. Ważne jest eliminowanie przyczyn jego powstawania – należy zadbać o jakość surowców spalanych w piecach, ograniczyć emisję spalin samochodowych oraz pobudzać świadomość ekologiczną społeczeństwa.

Polecamy serwis: Ulgi

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA