REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga termomodernizacyjna dla właścicieli domów jednorodzinnych od 2019 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ulga termomodernizacyjna dla właścicieli domów jednorodzinnych od 2019 roku
Ulga termomodernizacyjna dla właścicieli domów jednorodzinnych od 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 2019 roku pojawi się nowa ulga w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) i ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych – ulga termomodernizacyjna. Z ulgi będą mogli skorzystać właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Przepisy dotyczące ulgi termomodernizacyjnej znajdują się w rządowym projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Projekt ten przechodzi aktualnie procedurę legislacyjną w Sejmie. 25 października 2018 r. sejmowa komisja finansów publicznych zaaprobowała te przepisy. 

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

Dla kogo ulga termomodernizacyjna

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) pojawić się ma nowy art. 26h, w którym zostanie uregulowana ulga termomodernizacyjna. Zatem z pewnością mogą skorzystać z tej ulgi osoby fizyczne płacące PIT według skali podatkowej i 19% stawki podatku (tzw. podatek liniowy).

Ponadto ulga termomodernizacyjna będzie dostępna dla podatników płacących ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Chodzi zarówno o przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą opodatkowanych tym ryczałtem, jak również o osoby nieprowadzące takiej działalności a uzyskujące przychody z najmu, dzierżawy lub innych podobnych umów (tzw. najem prywatny).

Z ulgi termomodernizacyjnej będą mogli korzystać także opodatkowane PIT lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych osoby fizyczne uzyskujące przychody ze sprzedaży produktów przetworzonych z własnej uprawy, hodowli lub chowu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet podatki 2019

W ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w art. 11 ust. 1 i 2 zostanie zapisane, że podatnicy uzyskujący ww. przychody wymienione w art. 6 ust. 1 (tj. z działalności gospodarczej), 1a (tj. z tzw. najmu prywatnego) i 1d (przychody ze sprzedaży  produktów przetworzonych z własnej uprawy, hodowli lub chowu), opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, mogą odliczyć od przychodów wydatki termomodernizacyjne określone w 26h ust. 1 ustawy PIT, jeżeli nie zostały odliczone od dochodu lub nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Wszystkie ww. osoby będą mogły korzystać z ulgi termomodernizacyjnej jeżeli tylko są właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnego budynku mieszkalnego. Bowiem odliczeniu w ramach tej ulgi będą podlegać właśnie wydatki poniesione na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, w takim domu jednorodzinnym.

Wyjaśnienie pojęcia „budynek mieszkalny jednorodzinny” określono w art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.

Natomiast definicję wyrażenia „przedsięwzięcie termomodernizacyjne” znajdziemy w art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

Co, ile i jak można odliczyć

W ramach ulgi termomodernizacyjnej można odliczyć (od dochodu w PIT lub od przychodu w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych) kwotę stanowiącą 23% wydatków poniesionych w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w jednorodzinnym budynku mieszkalnym.

Wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, których zakup uprawnia do ulgi termomodernizacyjnej zostanie określony w stosownym (wydanym na podstawie art. 26 h ustawy o PIT) rozporządzeniu ministra infrastruktury i budownictwa.

Warunkiem odliczenia jest zakończenie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Co ważne odliczać można także wydatki poniesione od 1 stycznia 2019 r. na przedsięwzięcia termomodernizacyjne rozpoczętego przed tym dniem.

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w ww. terminie 3 lat podatnik musi doliczyć kwoty uprzednio odliczone do dochodu (lub przychodu w przypadku ryczałtowców za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Nie można będzie odliczyć więcej niż 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Czyli limit 53 tys. dotyczy osoby podatnika bez względu na liczbę realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych latach.

Wysokość poniesionych wydatków na przedsięwzięcie termomodernizacyjne ustala się na podstawie faktur wystawionych wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Także trzeba będzie zbierać faktury VAT.

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane VAT, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem jeżeli przedsiębiorca, będący podatnikiem VAT odliczył podatek naliczony na fakturach dot. wydatków termomodernizacyjnych związanych ze swoim domem jednorodzinnym (może to być w jakiejś części możliwe, gdy np. część domu jest wykorzystywany np. na biuro) – to odliczyć będzie mógł w ramach omawianej ulgi tylko wydatki w kwocie netto.

Odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Kwotę odliczenia nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie podatnika będzie można odliczyć w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok, w którym zaistniały te okoliczności.

Jakie wydatki nie podlegają odliczeniu

Odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu art. 3 pkt 6 Ordynacji podatkowej.


Jak już wspomniano omawiana ulga podatkowa przysługuje tylko w przypadku termomodernizacji domów jednorodzinnych. Podczas posiedzenia komisji finansów publicznych 25 października 2018 r. posłowie pytali przedstawicieli Ministra Finansów czy ulgi nie można byłoby rozszerzyć na wspólnoty mieszkaniowe.

Jak podała Polska Agencja Prasowa wiceminister finansów Filip Świtała wyjaśniał, że funkcjonuje już od pewnego czasu program - Fundusz Termomodernizacji i Remontów (FTiR), z którego środki są przeznaczane na refinansowanie części kosztów termomodernizacji w formie premii (p. termomodernizacyjnej, p. remontowej lub p. kompensacyjnej), które przysługują spółdzielniom, wspólnotom mieszkaniowym i właścicielom domów jednorodzinnych. Premia termomodernizacyjna z FTiR wynosi 20% kwoty kredytu zaciągniętego na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Uzupełnieniem ww. premii z FTiR jest uruchomienie programu priorytetowego „Czyste Powietrze”. W ramach tego programu właściciele oraz współwłaściciele budynków mieszkalnych jednorodzinnych będą mogli korzystać z dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW). Dofinansowanie to udzielane jest w formie dotacji oraz w formie pożyczek, na przygotowanie dokumentacji oraz na realizację przedsięwzięć mających na celu:

- poprawę efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń powietrza z istniejących budynków lub

- uniknięcie emisji takich zanieczyszczeń pochodzących z nowo budowanych budynków (omawiana nowelizacja ustaw podatkowych ma objąć zwolnieniem podatkowym świadczenia otrzymywane w ramach tego programu).

Ponadto proponowane są też zmiany m.in. w ustawie o termomodernizacji i remontach, które umożliwią włączenie samorządów gminnych do realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych na swoim terenie, finansowanych w części z Funduszu Termomodernizacji i Remontów, skierowanych do osób ubogich energetycznie. W powyższych przykładach beneficjentami pomocy państwa mają być osoby, które spełniają określone kryteria dochodowe i/lub majątkowe.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA