REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga termomodernizacyjna dla właścicieli domów jednorodzinnych od 2019 roku

Ulga termomodernizacyjna dla właścicieli domów jednorodzinnych od 2019 roku
Ulga termomodernizacyjna dla właścicieli domów jednorodzinnych od 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 2019 roku pojawi się nowa ulga w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) i ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych – ulga termomodernizacyjna. Z ulgi będą mogli skorzystać właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Przepisy dotyczące ulgi termomodernizacyjnej znajdują się w rządowym projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Projekt ten przechodzi aktualnie procedurę legislacyjną w Sejmie. 25 października 2018 r. sejmowa komisja finansów publicznych zaaprobowała te przepisy

Autopromocja

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

Dla kogo ulga termomodernizacyjna

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) pojawić się ma nowy art. 26h, w którym zostanie uregulowana ulga termomodernizacyjna. Zatem z pewnością mogą skorzystać z tej ulgi osoby fizyczne płacące PIT według skali podatkowej i 19% stawki podatku (tzw. podatek liniowy).

Ponadto ulga termomodernizacyjna będzie dostępna dla podatników płacących ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Chodzi zarówno o przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą opodatkowanych tym ryczałtem, jak również o osoby nieprowadzące takiej działalności a uzyskujące przychody z najmu, dzierżawy lub innych podobnych umów (tzw. najem prywatny).

Z ulgi termomodernizacyjnej będą mogli korzystać także opodatkowane PIT lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych osoby fizyczne uzyskujące przychody ze sprzedaży produktów przetworzonych z własnej uprawy, hodowli lub chowu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet podatki 2019

W ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w art. 11 ust. 1 i 2 zostanie zapisane, że podatnicy uzyskujący ww. przychody wymienione w art. 6 ust. 1 (tj. z działalności gospodarczej), 1a (tj. z tzw. najmu prywatnego) i 1d (przychody ze sprzedaży  produktów przetworzonych z własnej uprawy, hodowli lub chowu), opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, mogą odliczyć od przychodów wydatki termomodernizacyjne określone w 26h ust. 1 ustawy PIT, jeżeli nie zostały odliczone od dochodu lub nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Wszystkie ww. osoby będą mogły korzystać z ulgi termomodernizacyjnej jeżeli tylko są właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnego budynku mieszkalnego. Bowiem odliczeniu w ramach tej ulgi będą podlegać właśnie wydatki poniesione na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, w takim domu jednorodzinnym.

Wyjaśnienie pojęcia „budynek mieszkalny jednorodzinny” określono w art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.

Natomiast definicję wyrażenia „przedsięwzięcie termomodernizacyjne” znajdziemy w art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

Co, ile i jak można odliczyć

W ramach ulgi termomodernizacyjnej można odliczyć (od dochodu w PIT lub od przychodu w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych) kwotę stanowiącą 23% wydatków poniesionych w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w jednorodzinnym budynku mieszkalnym.

Wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, których zakup uprawnia do ulgi termomodernizacyjnej zostanie określony w stosownym (wydanym na podstawie art. 26 h ustawy o PIT) rozporządzeniu ministra infrastruktury i budownictwa.

Warunkiem odliczenia jest zakończenie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Co ważne odliczać można także wydatki poniesione od 1 stycznia 2019 r. na przedsięwzięcia termomodernizacyjne rozpoczętego przed tym dniem.

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w ww. terminie 3 lat podatnik musi doliczyć kwoty uprzednio odliczone do dochodu (lub przychodu w przypadku ryczałtowców za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Nie można będzie odliczyć więcej niż 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Czyli limit 53 tys. dotyczy osoby podatnika bez względu na liczbę realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych latach.

Wysokość poniesionych wydatków na przedsięwzięcie termomodernizacyjne ustala się na podstawie faktur wystawionych wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Także trzeba będzie zbierać faktury VAT.

Autopromocja

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane VAT, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem jeżeli przedsiębiorca, będący podatnikiem VAT odliczył podatek naliczony na fakturach dot. wydatków termomodernizacyjnych związanych ze swoim domem jednorodzinnym (może to być w jakiejś części możliwe, gdy np. część domu jest wykorzystywany np. na biuro) – to odliczyć będzie mógł w ramach omawianej ulgi tylko wydatki w kwocie netto.

Odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Kwotę odliczenia nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie podatnika będzie można odliczyć w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok, w którym zaistniały te okoliczności.

Jakie wydatki nie podlegają odliczeniu

Odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu art. 3 pkt 6 Ordynacji podatkowej.


Jak już wspomniano omawiana ulga podatkowa przysługuje tylko w przypadku termomodernizacji domów jednorodzinnych. Podczas posiedzenia komisji finansów publicznych 25 października 2018 r. posłowie pytali przedstawicieli Ministra Finansów czy ulgi nie można byłoby rozszerzyć na wspólnoty mieszkaniowe.

Jak podała Polska Agencja Prasowa wiceminister finansów Filip Świtała wyjaśniał, że funkcjonuje już od pewnego czasu program - Fundusz Termomodernizacji i Remontów (FTiR), z którego środki są przeznaczane na refinansowanie części kosztów termomodernizacji w formie premii (p. termomodernizacyjnej, p. remontowej lub p. kompensacyjnej), które przysługują spółdzielniom, wspólnotom mieszkaniowym i właścicielom domów jednorodzinnych. Premia termomodernizacyjna z FTiR wynosi 20% kwoty kredytu zaciągniętego na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Uzupełnieniem ww. premii z FTiR jest uruchomienie programu priorytetowego „Czyste Powietrze”. W ramach tego programu właściciele oraz współwłaściciele budynków mieszkalnych jednorodzinnych będą mogli korzystać z dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW). Dofinansowanie to udzielane jest w formie dotacji oraz w formie pożyczek, na przygotowanie dokumentacji oraz na realizację przedsięwzięć mających na celu:

- poprawę efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń powietrza z istniejących budynków lub

- uniknięcie emisji takich zanieczyszczeń pochodzących z nowo budowanych budynków (omawiana nowelizacja ustaw podatkowych ma objąć zwolnieniem podatkowym świadczenia otrzymywane w ramach tego programu).

Ponadto proponowane są też zmiany m.in. w ustawie o termomodernizacji i remontach, które umożliwią włączenie samorządów gminnych do realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych na swoim terenie, finansowanych w części z Funduszu Termomodernizacji i Remontów, skierowanych do osób ubogich energetycznie. W powyższych przykładach beneficjentami pomocy państwa mają być osoby, które spełniają określone kryteria dochodowe i/lub majątkowe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przekształcenie, połączenie, wniesienie aportu a możliwość stosowania estońskiego CIT

    Estoński CIT staje się coraz bardziej popularną formą opodatkowania spółek. Warto jednak wskazać, że wiąże się z nią szereg ograniczeń i warunków, jakie musi spełnić spółka, aby móc korzystać z dobrodziejstw estońskiego CIT.

    MF: Kasowy PIT od 2025 roku. Niedługo pojawi się projekt

    W Ministerstwie Finansów toczą się już prace nad projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dot. wdrożenia w polskim systemie podatkowym kasowego PIT. W najbliższych dniach projekt ten ma zostać wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Takie informacje przekazał 22 lutego 2024 r. w Sejmie wiceminister finansów Jarosław Neneman. Ale te nowe przepisy wejdą w życie nie wcześniej niż od 2025 roku.

    Składka zdrowotna na ryczałcie - progi przychodów w 2024 roku

    O wysokości składki zdrowotnej dla podatników na ryczałcie decydują progi osiąganych przychodów oraz wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Jak prawidłowo obliczyć składkę zdrowotną dla ryczałtu w 2024 roku?

    Ulga dla seniorów przed otrzymaniem emerytury - co mówi prawo?

    Czy seniorzy mogą korzystać z ulgi podatkowej w PIT przed otrzymaniem emerytury, mimo osiągnięcia wieku emerytalnego? Chodzi o zwolnienie w podatku dochodowym nazywane „ulgą dla pracujących seniorów”.

    Niestaranny pracodawca zapłaci podatek za oszustwo pracownika. Wyrok TSUE nie usuwa wszystkich wątpliwości i nie daje wytycznych

    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 30 stycznia 2024 r. orzekł, że pracownik wykorzystujący dane swego pracodawcy do wystawiania fałszywych faktur jest zobowiązany do zapłaty wskazanej w nich kwoty podatku  Ale takie konsekwencje powinny dotknąć pracownika pod warunkiem, że pracodawca (podatnik VAT) dochował należytej staranności, rozsądnie wymaganej w celu kontrolowania działań swojego pracownika. Jeżeli pracodawca takiej staranności nie dochował, to poniesie konsekwencje sam i będzie musiał zapłacić podatek.

    Ekoschematy obszarowe - są już stawki płatności za 2023 rok [tabela]

    Ustalone zostały stawki płatności w ramach ekoschematów obszarowych za 2023 rok - informuje resort rolnictwa.

    Zwrot podatku - kiedy? Czy da się przyspieszyć?

    Gdy z zeznania podatkowego PIT wynika nadpłata podatku, to urząd skarbowy dokona jej zwrotu. W jakim terminie można spodziewać się zwrotu podatku? Czy można przyspieszyć zwrot korzystając z usługi Twój e-PIT?

    Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze a zmiana powierzchni użytków rolnych

    Jak wygląda kwestia zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze w przypadku zmiany powierzchni posiadanych przez producenta rolnego użytków rolnych? W jakich terminach składać wnioski o zwrot podatku akcyzowego wykorzystywanego do produkcji rolnej w 2024 roku?

    Wynagrodzenie kierowcy zawodowego w 2024 roku. Co się zmienia? O czym muszą wiedzieć firmy transportowe i sami kierowcy?

    Rok 2024 rozpoczął się kolejnymi, ważnymi zmianami dla polskich przewoźników, które przekładają się na wyższe koszty pracownicze, a wszystko wskazuje na to, że to jeszcze nie koniec. Od lipca czeka nas druga podwyżka płacy minimalnej, która może oznaczać wzrost kosztów zatrudnienia kierowców blisko o 900 zł. Istnieją jednak pewne sposoby optymalizacji wynagrodzeń kierowców, dzięki którym mogą zyskać nie tylko przedsiębiorcy transportowi, ale również sami truckerzy, wykonujący przewozy za granicę. Jakie są najważniejsze zmiany w wynagrodzeniach kierowców i co mogą zrobić firmy, by jak najwięcej zaoszczędzić?

    Umowa o pracę na czas określony. TSUE: trzeba podać przyczynę wypowiedzenia

    W wyroku z 20 lutego 2024 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) orzekł, że pracownik zatrudniony na czas określony musi zostać poinformowany przez pracodawcę o przyczynach rozwiązania z nim umowy o pracę za wypowiedzeniem, jeśli informacji takiej udziela się pracownikowi zatrudnionemu na czas nieokreślony. Zdaniem TSUE polskie przepisy przewidujące wskazanie tych przyczyn jedynie pracownikom zatrudnionym na czas nieokreślony naruszają prawo podstawowe pracownika na czas określony do skutecznego środka prawnego. W Polsce dopiero od 26 kwietnia 2023 r w Kodeksie pracy istnieje obowiązek podawania przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas określony. Wcześniej przyczynę wypowiedzenia pracodawca musiał wskazywać tylko w przypadku rozwiązania umowy bez zachowania wypowiedzenia. 

    REKLAMA