REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga termomodernizacyjna dla właścicieli domów jednorodzinnych od 2019 roku

Ulga termomodernizacyjna dla właścicieli domów jednorodzinnych od 2019 roku
Ulga termomodernizacyjna dla właścicieli domów jednorodzinnych od 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 2019 roku pojawi się nowa ulga w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) i ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych – ulga termomodernizacyjna. Z ulgi będą mogli skorzystać właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Przepisy dotyczące ulgi termomodernizacyjnej znajdują się w rządowym projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Projekt ten przechodzi aktualnie procedurę legislacyjną w Sejmie. 25 października 2018 r. sejmowa komisja finansów publicznych zaaprobowała te przepisy. 

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

Dla kogo ulga termomodernizacyjna

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) pojawić się ma nowy art. 26h, w którym zostanie uregulowana ulga termomodernizacyjna. Zatem z pewnością mogą skorzystać z tej ulgi osoby fizyczne płacące PIT według skali podatkowej i 19% stawki podatku (tzw. podatek liniowy).

Ponadto ulga termomodernizacyjna będzie dostępna dla podatników płacących ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Chodzi zarówno o przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą opodatkowanych tym ryczałtem, jak również o osoby nieprowadzące takiej działalności a uzyskujące przychody z najmu, dzierżawy lub innych podobnych umów (tzw. najem prywatny).

Z ulgi termomodernizacyjnej będą mogli korzystać także opodatkowane PIT lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych osoby fizyczne uzyskujące przychody ze sprzedaży produktów przetworzonych z własnej uprawy, hodowli lub chowu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet podatki 2019

W ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w art. 11 ust. 1 i 2 zostanie zapisane, że podatnicy uzyskujący ww. przychody wymienione w art. 6 ust. 1 (tj. z działalności gospodarczej), 1a (tj. z tzw. najmu prywatnego) i 1d (przychody ze sprzedaży  produktów przetworzonych z własnej uprawy, hodowli lub chowu), opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, mogą odliczyć od przychodów wydatki termomodernizacyjne określone w 26h ust. 1 ustawy PIT, jeżeli nie zostały odliczone od dochodu lub nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Wszystkie ww. osoby będą mogły korzystać z ulgi termomodernizacyjnej jeżeli tylko są właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnego budynku mieszkalnego. Bowiem odliczeniu w ramach tej ulgi będą podlegać właśnie wydatki poniesione na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, w takim domu jednorodzinnym.

Wyjaśnienie pojęcia „budynek mieszkalny jednorodzinny” określono w art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.

Natomiast definicję wyrażenia „przedsięwzięcie termomodernizacyjne” znajdziemy w art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

Co, ile i jak można odliczyć

REKLAMA

W ramach ulgi termomodernizacyjnej można odliczyć (od dochodu w PIT lub od przychodu w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych) kwotę stanowiącą 23% wydatków poniesionych w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w jednorodzinnym budynku mieszkalnym.

Wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, których zakup uprawnia do ulgi termomodernizacyjnej zostanie określony w stosownym (wydanym na podstawie art. 26 h ustawy o PIT) rozporządzeniu ministra infrastruktury i budownictwa.

Warunkiem odliczenia jest zakończenie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Co ważne odliczać można także wydatki poniesione od 1 stycznia 2019 r. na przedsięwzięcia termomodernizacyjne rozpoczętego przed tym dniem.

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w ww. terminie 3 lat podatnik musi doliczyć kwoty uprzednio odliczone do dochodu (lub przychodu w przypadku ryczałtowców za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Nie można będzie odliczyć więcej niż 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Czyli limit 53 tys. dotyczy osoby podatnika bez względu na liczbę realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych latach.

Wysokość poniesionych wydatków na przedsięwzięcie termomodernizacyjne ustala się na podstawie faktur wystawionych wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Także trzeba będzie zbierać faktury VAT.

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane VAT, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem jeżeli przedsiębiorca, będący podatnikiem VAT odliczył podatek naliczony na fakturach dot. wydatków termomodernizacyjnych związanych ze swoim domem jednorodzinnym (może to być w jakiejś części możliwe, gdy np. część domu jest wykorzystywany np. na biuro) – to odliczyć będzie mógł w ramach omawianej ulgi tylko wydatki w kwocie netto.

Odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Kwotę odliczenia nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie podatnika będzie można odliczyć w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok, w którym zaistniały te okoliczności.

Jakie wydatki nie podlegają odliczeniu

Odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu art. 3 pkt 6 Ordynacji podatkowej.


Jak już wspomniano omawiana ulga podatkowa przysługuje tylko w przypadku termomodernizacji domów jednorodzinnych. Podczas posiedzenia komisji finansów publicznych 25 października 2018 r. posłowie pytali przedstawicieli Ministra Finansów czy ulgi nie można byłoby rozszerzyć na wspólnoty mieszkaniowe.

Jak podała Polska Agencja Prasowa wiceminister finansów Filip Świtała wyjaśniał, że funkcjonuje już od pewnego czasu program - Fundusz Termomodernizacji i Remontów (FTiR), z którego środki są przeznaczane na refinansowanie części kosztów termomodernizacji w formie premii (p. termomodernizacyjnej, p. remontowej lub p. kompensacyjnej), które przysługują spółdzielniom, wspólnotom mieszkaniowym i właścicielom domów jednorodzinnych. Premia termomodernizacyjna z FTiR wynosi 20% kwoty kredytu zaciągniętego na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Uzupełnieniem ww. premii z FTiR jest uruchomienie programu priorytetowego „Czyste Powietrze”. W ramach tego programu właściciele oraz współwłaściciele budynków mieszkalnych jednorodzinnych będą mogli korzystać z dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW). Dofinansowanie to udzielane jest w formie dotacji oraz w formie pożyczek, na przygotowanie dokumentacji oraz na realizację przedsięwzięć mających na celu:

- poprawę efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń powietrza z istniejących budynków lub

- uniknięcie emisji takich zanieczyszczeń pochodzących z nowo budowanych budynków (omawiana nowelizacja ustaw podatkowych ma objąć zwolnieniem podatkowym świadczenia otrzymywane w ramach tego programu).

Ponadto proponowane są też zmiany m.in. w ustawie o termomodernizacji i remontach, które umożliwią włączenie samorządów gminnych do realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych na swoim terenie, finansowanych w części z Funduszu Termomodernizacji i Remontów, skierowanych do osób ubogich energetycznie. W powyższych przykładach beneficjentami pomocy państwa mają być osoby, które spełniają określone kryteria dochodowe i/lub majątkowe.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

REKLAMA

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

Lista ok. 40 zmian deregulacyjnych przepisów dla biznesu od 1 maja 2025 r. Kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

REKLAMA

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

REKLAMA