REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga termomodernizacyjna dla właścicieli domów jednorodzinnych od 2019 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ulga termomodernizacyjna dla właścicieli domów jednorodzinnych od 2019 roku
Ulga termomodernizacyjna dla właścicieli domów jednorodzinnych od 2019 roku

REKLAMA

REKLAMA

Od 2019 roku pojawi się nowa ulga w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) i ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych – ulga termomodernizacyjna. Z ulgi będą mogli skorzystać właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Przepisy dotyczące ulgi termomodernizacyjnej znajdują się w rządowym projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Projekt ten przechodzi aktualnie procedurę legislacyjną w Sejmie. 25 października 2018 r. sejmowa komisja finansów publicznych zaaprobowała te przepisy. 

REKLAMA

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

Dla kogo ulga termomodernizacyjna

REKLAMA

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) pojawić się ma nowy art. 26h, w którym zostanie uregulowana ulga termomodernizacyjna. Zatem z pewnością mogą skorzystać z tej ulgi osoby fizyczne płacące PIT według skali podatkowej i 19% stawki podatku (tzw. podatek liniowy).

Ponadto ulga termomodernizacyjna będzie dostępna dla podatników płacących ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Chodzi zarówno o przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą opodatkowanych tym ryczałtem, jak również o osoby nieprowadzące takiej działalności a uzyskujące przychody z najmu, dzierżawy lub innych podobnych umów (tzw. najem prywatny).

Z ulgi termomodernizacyjnej będą mogli korzystać także opodatkowane PIT lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych osoby fizyczne uzyskujące przychody ze sprzedaży produktów przetworzonych z własnej uprawy, hodowli lub chowu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet podatki 2019

REKLAMA

W ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w art. 11 ust. 1 i 2 zostanie zapisane, że podatnicy uzyskujący ww. przychody wymienione w art. 6 ust. 1 (tj. z działalności gospodarczej), 1a (tj. z tzw. najmu prywatnego) i 1d (przychody ze sprzedaży  produktów przetworzonych z własnej uprawy, hodowli lub chowu), opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, mogą odliczyć od przychodów wydatki termomodernizacyjne określone w 26h ust. 1 ustawy PIT, jeżeli nie zostały odliczone od dochodu lub nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Wszystkie ww. osoby będą mogły korzystać z ulgi termomodernizacyjnej jeżeli tylko są właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnego budynku mieszkalnego. Bowiem odliczeniu w ramach tej ulgi będą podlegać właśnie wydatki poniesione na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, w takim domu jednorodzinnym.

Wyjaśnienie pojęcia „budynek mieszkalny jednorodzinny” określono w art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.

Natomiast definicję wyrażenia „przedsięwzięcie termomodernizacyjne” znajdziemy w art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

Co, ile i jak można odliczyć

W ramach ulgi termomodernizacyjnej można odliczyć (od dochodu w PIT lub od przychodu w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych) kwotę stanowiącą 23% wydatków poniesionych w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w jednorodzinnym budynku mieszkalnym.

Wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, których zakup uprawnia do ulgi termomodernizacyjnej zostanie określony w stosownym (wydanym na podstawie art. 26 h ustawy o PIT) rozporządzeniu ministra infrastruktury i budownictwa.

Warunkiem odliczenia jest zakończenie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Co ważne odliczać można także wydatki poniesione od 1 stycznia 2019 r. na przedsięwzięcia termomodernizacyjne rozpoczętego przed tym dniem.

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w ww. terminie 3 lat podatnik musi doliczyć kwoty uprzednio odliczone do dochodu (lub przychodu w przypadku ryczałtowców za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Nie można będzie odliczyć więcej niż 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Czyli limit 53 tys. dotyczy osoby podatnika bez względu na liczbę realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych latach.

Wysokość poniesionych wydatków na przedsięwzięcie termomodernizacyjne ustala się na podstawie faktur wystawionych wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Także trzeba będzie zbierać faktury VAT.

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane VAT, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem jeżeli przedsiębiorca, będący podatnikiem VAT odliczył podatek naliczony na fakturach dot. wydatków termomodernizacyjnych związanych ze swoim domem jednorodzinnym (może to być w jakiejś części możliwe, gdy np. część domu jest wykorzystywany np. na biuro) – to odliczyć będzie mógł w ramach omawianej ulgi tylko wydatki w kwocie netto.

Odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Kwotę odliczenia nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie podatnika będzie można odliczyć w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok, w którym zaistniały te okoliczności.

Jakie wydatki nie podlegają odliczeniu

Odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu art. 3 pkt 6 Ordynacji podatkowej.


Jak już wspomniano omawiana ulga podatkowa przysługuje tylko w przypadku termomodernizacji domów jednorodzinnych. Podczas posiedzenia komisji finansów publicznych 25 października 2018 r. posłowie pytali przedstawicieli Ministra Finansów czy ulgi nie można byłoby rozszerzyć na wspólnoty mieszkaniowe.

Jak podała Polska Agencja Prasowa wiceminister finansów Filip Świtała wyjaśniał, że funkcjonuje już od pewnego czasu program - Fundusz Termomodernizacji i Remontów (FTiR), z którego środki są przeznaczane na refinansowanie części kosztów termomodernizacji w formie premii (p. termomodernizacyjnej, p. remontowej lub p. kompensacyjnej), które przysługują spółdzielniom, wspólnotom mieszkaniowym i właścicielom domów jednorodzinnych. Premia termomodernizacyjna z FTiR wynosi 20% kwoty kredytu zaciągniętego na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Uzupełnieniem ww. premii z FTiR jest uruchomienie programu priorytetowego „Czyste Powietrze”. W ramach tego programu właściciele oraz współwłaściciele budynków mieszkalnych jednorodzinnych będą mogli korzystać z dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW). Dofinansowanie to udzielane jest w formie dotacji oraz w formie pożyczek, na przygotowanie dokumentacji oraz na realizację przedsięwzięć mających na celu:

- poprawę efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń powietrza z istniejących budynków lub

- uniknięcie emisji takich zanieczyszczeń pochodzących z nowo budowanych budynków (omawiana nowelizacja ustaw podatkowych ma objąć zwolnieniem podatkowym świadczenia otrzymywane w ramach tego programu).

Ponadto proponowane są też zmiany m.in. w ustawie o termomodernizacji i remontach, które umożliwią włączenie samorządów gminnych do realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych na swoim terenie, finansowanych w części z Funduszu Termomodernizacji i Remontów, skierowanych do osób ubogich energetycznie. W powyższych przykładach beneficjentami pomocy państwa mają być osoby, które spełniają określone kryteria dochodowe i/lub majątkowe.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

REKLAMA