REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadpłata PIT 2019 – zwrot w terminie 45 dni przy rozliczeniu elektronicznym

Nadpłata PIT 2019 – zwrot w terminie 45 dni przy rozliczeniu elektronicznym
Nadpłata PIT 2019 – zwrot w terminie 45 dni przy rozliczeniu elektronicznym

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z uchwaloną przez Sejm 4 października 2018 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw od 2019 roku (czyli już od rozliczenia za 2018 rok) ma obowiązywać 45-dniowy termin zwrotu nadpłaty PIT liczony od dnia złożenia zeznania podatkowego (lub jego korekty) „za pomocą środków komunikacji elektronicznej”.

Co to jest nadpłata PIT i kiedy powstaje

Jeżeli korzystamy z ulg i odliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), to w zdecydowanej większości wypadków wypełniając roczne zeznanie podatkowe (np. PIT-37), przy obliczeniu zobowiązania podatkowego wyjdzie nam nadpłata. Nadpłata w PIT, to różnica pomiędzy sumą zaliczek pobranych przez płatników w danym roku podatkowym a tzw. podatkiem należnym, czyli podatkiem wynikającym z zeznania podatkowego. Jeżeli suma zaliczek pobranych przez płatników w danym roku podatkowym będzie mniejsza niż wyliczony podatek należny, to pojawi się kwota podatku DO ZAPŁATY.

REKLAMA

REKLAMA

Za nadpłatę w PIT jest traktowany także tzw. dodatkowy zwrot podatku z tytułu ulgi na dziecko (przysługuje w przypadku, gdy rodzice nie mają wystarczająco dużego podatku by móc dokonać odliczenia), a także kwota przysługująca podatnikowi PIT, który w roku rozpoczęcia działalności poniósł stratę lub osiągnął dochód niższy od przysługującego odliczenia z tytułu ulgi na działalność badawczo-rozwojową.

Zgodnie z art. 73 § 2 Ordynacji podatkowej nadpłata w PIT powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego (jeżeli wynika z niego nadpłata) albo z dniem złożenia korekty zeznania rocznego. Jeżeli korektę zeznania z nadpłatą składa podatnik z własnej inicjatywy powinien dołączyć jeszcze wniosek o zwrot nadpłaty.

Czasem nadpłata może wyniknąć z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego lub orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Wtedy nadpłata również powstanie z dniem złożenia korekty zeznania rocznego razem z wnioskiem o zwrot nadpłaty.

REKLAMA

Co się dzieje z nadpłatą PIT

Jeżeli podatnik PIT ma zaległości z tytułu innych podatków, to urząd skarbowy (jeżeli stwierdzi taki stan), zaliczy nadpłatę automatycznie na poczet tych zaległości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik przewidując jakieś przyszłe zobowiązania podatkowe może zawnioskować o zaliczenie nadpłaty na poczet swoich przyszłych zobowiązań podatkowych.

W innych sytuacjach nadpłata podlega zwrotowi podatnikowi.

Jakie terminy zwrotu nadpłaty PIT obowiązują do końca 2018 roku

Obecnie nadpłata z tytułu PIT podlega zwrotowi w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania rocznego PIT.

Wyjątek został przewidziany dla podatników PIT, którzy są posiadaczami Karty Dużej Rodziny – otrzymują oni zwrot nadpłaty w ciągu 30 dni od dnia złożenia zeznania rocznego PIT.

Natomiast w przypadku korekty zeznania rocznego (art. 77 § 2 Ordynacji podatkowej):

1) w trybie określonym w art. 274 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej (czyli z urzędu przez urząd skarbowy – jest to możliwe w przypadku błędów rachunkowych lub innych oczywistych omyłek, które mogą być skorygowane przez urząd skarbowy o ile zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku albo kwoty nadwyżki podatku do przeniesienia lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 5000 zł) – nadpłata podlega zwrotowi w terminie 3 miesięcy od dnia upływu terminu do wniesienia sprzeciwu;

2) przez podatnika – nadpłata podlega zwrotowi w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia korekty.

W innych przypadkach korekty (art. 77 § 1 pkt 6 Ordynacji podatkowej) nadpłata podlega zwrotowi w terminie:

2 miesięcy od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz skorygowanym zeznaniem – lecz nie wcześniej niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Terminy zwrotu nadpłaty PIT od 1 stycznia 2019 r.

Zgodnie z omawianą nowelizacją ustawy o PIT, od 2019 roku nastąpi skrócenie, z trzech miesięcy do 45 dni, terminu zwrotu nadpłaty wynikającej ze złożonego zeznania lub korekty tego zeznania przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych o ile zostanie ono (zeznanie lub korekta) złożone za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.


Stosowne zmiany w tym zakresie zajdą w art. 77 i 78 Ordynacji podatkowej.

w art. 77:

a)     w § 1 (Nadpłata podlega zwrotowi w terminie: )

–     po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:

„5a)  45 dni od dnia złożenia za pomocą środków komunikacji elektronicznej zeznania, o którym mowa w art. 73 §

2 pkt 1, przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, z zastrzeżeniem § 2;”,

–     w pkt 6 część wspólna otrzymuje brzmienie:

„– lecz nie wcześniej niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania lub deklaracji, o których mowa w art. 73 § 2, albo 45 dni od dnia złożenia za pomocą środków komunikacji elektronicznej zeznania, o którym mowa w art. 73 § 2 pkt 1, przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych.”,

b) § 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

§ 2. Nadpłata wynikająca ze skorygowanej deklaracji podlega zwrotowi w terminie:

  1. 45 dni od dnia jej skorygowania – w przypadku skorygowania za pomocą środków komunikacji elektronicznej zeznania, o którym mowa w art. 73 § 2 pkt 1, przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych; (…)

W innych przypadkach niż elektroniczne złożenie zeznania lub jego korekty trzeba będzie czekać, tak jak dotąd maksymalnie 3 miesiące na zwrot nadpłaty.

Ministerstwo Finansów chce tym samym promować swoją nową usługę „Twój e-PIT” i jednocześnie minimalizować liczbę PIT-ów składanych w formie papierowej.

Warto też wiedzieć (zwłaszcza, że termin zwrotu nadpłaty się skróci), że niezwrócone w terminie nadpłaty powinny być oprocentowane zgodnie z art. 78 § 1. Ordynacji podatkowej w wysokości równej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych (aktualnie 8% w skali roku). Zatem jeżeli urząd zwróci nam nadpłatę po terminie powinniśmy dostać dodatkowo odsetki za zwłokę

W uzasadnieniu projektu omawianej nowelizacji Ministerstwo Finansów zauważa także, że jeżeli urząd skarbowy nie ma wątpliwości co do wykazanej kwoty nadpłaty, to może zwrócić tą kwotę podatnikowi nawet następnego dnia po wpłynięciu zeznania do urzędu:

 (…) określone w ustawie – Ordynacja podatkowa maksymalne terminy dokonywania zwrotów, nie obligują urzędów skarbowych do dokonywania zwrotów w ostatnich dniach. Faktyczna data dokonania zwrotu zależy bowiem od wyników oceny ryzyka i analiz przeprowadzonych przez organ dokonujący zwrotu nadpłaconego podatku. Działania te, podobnie jak przeprowadzane w uzasadnionych przypadkach czynności sprawdzające, są konieczne, eliminują bowiem oszustwa związane z wyłudzeniem zwrotów nadwyżek lub nadpłat podatku, co przekłada się na uszczelnienie systemu podatkowego i wzrost wpływów do budżetu państwa. Działania te, poza przypadkami, w których stwierdzono nieprawidłowości, nie zmieniają terminu, w którym należny jest zwrot.
Często też dane wykazane w złożonych zeznaniach lub deklaracjach wymagają dodatkowych wyjaśnień. Zgodnie z obowiązującymi standardami, urzędy skarbowe w celu uzyskania wyjaśnień, zobligowane są do wyboru w pierwszej kolejności telefonicznej bądź np. e-mailowej formy kontaktu z podatnikiem (w przypadku, gdy przepisy prawa podatkowego na to pozwalają). Powyższe usprawnia komunikację pomiędzy urzędem skarbowym a podatnikiem i skutkuje skróceniem terminu załatwienia danej sprawy poprzez szybsze uzyskanie niezbędnych informacji, wyjaśnień lub dokumentów. W każdym przypadku, w którym urząd skarbowy, w wyniku analizy kwoty wykazanej do zwrotu kwoty nadpłaty stwierdzi, że brak jest uzasadnionych podstaw do wstrzymania jej zwrotu, powinien tego zwrotu dokonać bez zbędnej zwłoki. Powyższe oznacza, że w przypadku braku wątpliwości do wykazanych w zeznaniu lub deklaracji wartości, zwrot może być dokonany w następnym dniu po wpływie zeznania do urzędu.

Ustawa z 4 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA