REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadpłata PIT 2019 – zwrot w terminie 45 dni przy rozliczeniu elektronicznym

Nadpłata PIT 2019 – zwrot w terminie 45 dni przy rozliczeniu elektronicznym
Nadpłata PIT 2019 – zwrot w terminie 45 dni przy rozliczeniu elektronicznym

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z uchwaloną przez Sejm 4 października 2018 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw od 2019 roku (czyli już od rozliczenia za 2018 rok) ma obowiązywać 45-dniowy termin zwrotu nadpłaty PIT liczony od dnia złożenia zeznania podatkowego (lub jego korekty) „za pomocą środków komunikacji elektronicznej”.

Co to jest nadpłata PIT i kiedy powstaje

Jeżeli korzystamy z ulg i odliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), to w zdecydowanej większości wypadków wypełniając roczne zeznanie podatkowe (np. PIT-37), przy obliczeniu zobowiązania podatkowego wyjdzie nam nadpłata. Nadpłata w PIT, to różnica pomiędzy sumą zaliczek pobranych przez płatników w danym roku podatkowym a tzw. podatkiem należnym, czyli podatkiem wynikającym z zeznania podatkowego. Jeżeli suma zaliczek pobranych przez płatników w danym roku podatkowym będzie mniejsza niż wyliczony podatek należny, to pojawi się kwota podatku DO ZAPŁATY.

REKLAMA

REKLAMA

Za nadpłatę w PIT jest traktowany także tzw. dodatkowy zwrot podatku z tytułu ulgi na dziecko (przysługuje w przypadku, gdy rodzice nie mają wystarczająco dużego podatku by móc dokonać odliczenia), a także kwota przysługująca podatnikowi PIT, który w roku rozpoczęcia działalności poniósł stratę lub osiągnął dochód niższy od przysługującego odliczenia z tytułu ulgi na działalność badawczo-rozwojową.

Zgodnie z art. 73 § 2 Ordynacji podatkowej nadpłata w PIT powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego (jeżeli wynika z niego nadpłata) albo z dniem złożenia korekty zeznania rocznego. Jeżeli korektę zeznania z nadpłatą składa podatnik z własnej inicjatywy powinien dołączyć jeszcze wniosek o zwrot nadpłaty.

Czasem nadpłata może wyniknąć z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego lub orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Wtedy nadpłata również powstanie z dniem złożenia korekty zeznania rocznego razem z wnioskiem o zwrot nadpłaty.

REKLAMA

Co się dzieje z nadpłatą PIT

Jeżeli podatnik PIT ma zaległości z tytułu innych podatków, to urząd skarbowy (jeżeli stwierdzi taki stan), zaliczy nadpłatę automatycznie na poczet tych zaległości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik przewidując jakieś przyszłe zobowiązania podatkowe może zawnioskować o zaliczenie nadpłaty na poczet swoich przyszłych zobowiązań podatkowych.

W innych sytuacjach nadpłata podlega zwrotowi podatnikowi.

Jakie terminy zwrotu nadpłaty PIT obowiązują do końca 2018 roku

Obecnie nadpłata z tytułu PIT podlega zwrotowi w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania rocznego PIT.

Wyjątek został przewidziany dla podatników PIT, którzy są posiadaczami Karty Dużej Rodziny – otrzymują oni zwrot nadpłaty w ciągu 30 dni od dnia złożenia zeznania rocznego PIT.

Natomiast w przypadku korekty zeznania rocznego (art. 77 § 2 Ordynacji podatkowej):

1) w trybie określonym w art. 274 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej (czyli z urzędu przez urząd skarbowy – jest to możliwe w przypadku błędów rachunkowych lub innych oczywistych omyłek, które mogą być skorygowane przez urząd skarbowy o ile zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku albo kwoty nadwyżki podatku do przeniesienia lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 5000 zł) – nadpłata podlega zwrotowi w terminie 3 miesięcy od dnia upływu terminu do wniesienia sprzeciwu;

2) przez podatnika – nadpłata podlega zwrotowi w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia korekty.

W innych przypadkach korekty (art. 77 § 1 pkt 6 Ordynacji podatkowej) nadpłata podlega zwrotowi w terminie:

2 miesięcy od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz skorygowanym zeznaniem – lecz nie wcześniej niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Terminy zwrotu nadpłaty PIT od 1 stycznia 2019 r.

Zgodnie z omawianą nowelizacją ustawy o PIT, od 2019 roku nastąpi skrócenie, z trzech miesięcy do 45 dni, terminu zwrotu nadpłaty wynikającej ze złożonego zeznania lub korekty tego zeznania przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych o ile zostanie ono (zeznanie lub korekta) złożone za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.


Stosowne zmiany w tym zakresie zajdą w art. 77 i 78 Ordynacji podatkowej.

w art. 77:

a)     w § 1 (Nadpłata podlega zwrotowi w terminie: )

–     po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:

„5a)  45 dni od dnia złożenia za pomocą środków komunikacji elektronicznej zeznania, o którym mowa w art. 73 §

2 pkt 1, przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, z zastrzeżeniem § 2;”,

–     w pkt 6 część wspólna otrzymuje brzmienie:

„– lecz nie wcześniej niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania lub deklaracji, o których mowa w art. 73 § 2, albo 45 dni od dnia złożenia za pomocą środków komunikacji elektronicznej zeznania, o którym mowa w art. 73 § 2 pkt 1, przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych.”,

b) § 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

§ 2. Nadpłata wynikająca ze skorygowanej deklaracji podlega zwrotowi w terminie:

  1. 45 dni od dnia jej skorygowania – w przypadku skorygowania za pomocą środków komunikacji elektronicznej zeznania, o którym mowa w art. 73 § 2 pkt 1, przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych; (…)

W innych przypadkach niż elektroniczne złożenie zeznania lub jego korekty trzeba będzie czekać, tak jak dotąd maksymalnie 3 miesiące na zwrot nadpłaty.

Ministerstwo Finansów chce tym samym promować swoją nową usługę „Twój e-PIT” i jednocześnie minimalizować liczbę PIT-ów składanych w formie papierowej.

Warto też wiedzieć (zwłaszcza, że termin zwrotu nadpłaty się skróci), że niezwrócone w terminie nadpłaty powinny być oprocentowane zgodnie z art. 78 § 1. Ordynacji podatkowej w wysokości równej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych (aktualnie 8% w skali roku). Zatem jeżeli urząd zwróci nam nadpłatę po terminie powinniśmy dostać dodatkowo odsetki za zwłokę

W uzasadnieniu projektu omawianej nowelizacji Ministerstwo Finansów zauważa także, że jeżeli urząd skarbowy nie ma wątpliwości co do wykazanej kwoty nadpłaty, to może zwrócić tą kwotę podatnikowi nawet następnego dnia po wpłynięciu zeznania do urzędu:

 (…) określone w ustawie – Ordynacja podatkowa maksymalne terminy dokonywania zwrotów, nie obligują urzędów skarbowych do dokonywania zwrotów w ostatnich dniach. Faktyczna data dokonania zwrotu zależy bowiem od wyników oceny ryzyka i analiz przeprowadzonych przez organ dokonujący zwrotu nadpłaconego podatku. Działania te, podobnie jak przeprowadzane w uzasadnionych przypadkach czynności sprawdzające, są konieczne, eliminują bowiem oszustwa związane z wyłudzeniem zwrotów nadwyżek lub nadpłat podatku, co przekłada się na uszczelnienie systemu podatkowego i wzrost wpływów do budżetu państwa. Działania te, poza przypadkami, w których stwierdzono nieprawidłowości, nie zmieniają terminu, w którym należny jest zwrot.
Często też dane wykazane w złożonych zeznaniach lub deklaracjach wymagają dodatkowych wyjaśnień. Zgodnie z obowiązującymi standardami, urzędy skarbowe w celu uzyskania wyjaśnień, zobligowane są do wyboru w pierwszej kolejności telefonicznej bądź np. e-mailowej formy kontaktu z podatnikiem (w przypadku, gdy przepisy prawa podatkowego na to pozwalają). Powyższe usprawnia komunikację pomiędzy urzędem skarbowym a podatnikiem i skutkuje skróceniem terminu załatwienia danej sprawy poprzez szybsze uzyskanie niezbędnych informacji, wyjaśnień lub dokumentów. W każdym przypadku, w którym urząd skarbowy, w wyniku analizy kwoty wykazanej do zwrotu kwoty nadpłaty stwierdzi, że brak jest uzasadnionych podstaw do wstrzymania jej zwrotu, powinien tego zwrotu dokonać bez zbędnej zwłoki. Powyższe oznacza, że w przypadku braku wątpliwości do wykazanych w zeznaniu lub deklaracji wartości, zwrot może być dokonany w następnym dniu po wpływie zeznania do urzędu.

Ustawa z 4 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA