Nadpłata PIT 2019 – zwrot w terminie 45 dni przy rozliczeniu elektronicznym

Co to jest nadpłata PIT i kiedy powstaje
Jeżeli korzystamy z ulg i odliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), to w zdecydowanej większości wypadków wypełniając roczne zeznanie podatkowe (np. PIT-37), przy obliczeniu zobowiązania podatkowego wyjdzie nam nadpłata. Nadpłata w PIT, to różnica pomiędzy sumą zaliczek pobranych przez płatników w danym roku podatkowym a tzw. podatkiem należnym, czyli podatkiem wynikającym z zeznania podatkowego. Jeżeli suma zaliczek pobranych przez płatników w danym roku podatkowym będzie mniejsza niż wyliczony podatek należny, to pojawi się kwota podatku DO ZAPŁATY.
Za nadpłatę w PIT jest traktowany także tzw. dodatkowy zwrot podatku z tytułu ulgi na dziecko (przysługuje w przypadku, gdy rodzice nie mają wystarczająco dużego podatku by móc dokonać odliczenia), a także kwota przysługująca podatnikowi PIT, który w roku rozpoczęcia działalności poniósł stratę lub osiągnął dochód niższy od przysługującego odliczenia z tytułu ulgi na działalność badawczo-rozwojową.
Zgodnie z art. 73 § 2 Ordynacji podatkowej nadpłata w PIT powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego (jeżeli wynika z niego nadpłata) albo z dniem złożenia korekty zeznania rocznego. Jeżeli korektę zeznania z nadpłatą składa podatnik z własnej inicjatywy powinien dołączyć jeszcze wniosek o zwrot nadpłaty.
Czasem nadpłata może wyniknąć z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego lub orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Wtedy nadpłata również powstanie z dniem złożenia korekty zeznania rocznego razem z wnioskiem o zwrot nadpłaty.
Co się dzieje z nadpłatą PIT
Jeżeli podatnik PIT ma zaległości z tytułu innych podatków, to urząd skarbowy (jeżeli stwierdzi taki stan), zaliczy nadpłatę automatycznie na poczet tych zaległości.
Podatnik przewidując jakieś przyszłe zobowiązania podatkowe może zawnioskować o zaliczenie nadpłaty na poczet swoich przyszłych zobowiązań podatkowych.
W innych sytuacjach nadpłata podlega zwrotowi podatnikowi.
Jakie terminy zwrotu nadpłaty PIT obowiązują do końca 2018 roku
Obecnie nadpłata z tytułu PIT podlega zwrotowi w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania rocznego PIT.
Wyjątek został przewidziany dla podatników PIT, którzy są posiadaczami Karty Dużej Rodziny – otrzymują oni zwrot nadpłaty w ciągu 30 dni od dnia złożenia zeznania rocznego PIT.
Natomiast w przypadku korekty zeznania rocznego (art. 77 § 2 Ordynacji podatkowej):
1) w trybie określonym w art. 274 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej (czyli z urzędu przez urząd skarbowy – jest to możliwe w przypadku błędów rachunkowych lub innych oczywistych omyłek, które mogą być skorygowane przez urząd skarbowy o ile zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku albo kwoty nadwyżki podatku do przeniesienia lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 5000 zł) – nadpłata podlega zwrotowi w terminie 3 miesięcy od dnia upływu terminu do wniesienia sprzeciwu;
2) przez podatnika – nadpłata podlega zwrotowi w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia korekty.
W innych przypadkach korekty (art. 77 § 1 pkt 6 Ordynacji podatkowej) nadpłata podlega zwrotowi w terminie:
2 miesięcy od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz skorygowanym zeznaniem – lecz nie wcześniej niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania.
Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata
Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry
Terminy zwrotu nadpłaty PIT od 1 stycznia 2019 r.
Zgodnie z omawianą nowelizacją ustawy o PIT, od 2019 roku nastąpi skrócenie, z trzech miesięcy do 45 dni, terminu zwrotu nadpłaty wynikającej ze złożonego zeznania lub korekty tego zeznania przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych o ile zostanie ono (zeznanie lub korekta) złożone za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
Stosowne zmiany w tym zakresie zajdą w art. 77 i 78 Ordynacji podatkowej.
w art. 77:
a) w § 1 (Nadpłata podlega zwrotowi w terminie: )
– po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) 45 dni od dnia złożenia za pomocą środków komunikacji elektronicznej zeznania, o którym mowa w art. 73 §
2 pkt 1, przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, z zastrzeżeniem § 2;”,
– w pkt 6 część wspólna otrzymuje brzmienie:
„– lecz nie wcześniej niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania lub deklaracji, o których mowa w art. 73 § 2, albo 45 dni od dnia złożenia za pomocą środków komunikacji elektronicznej zeznania, o którym mowa w art. 73 § 2 pkt 1, przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych.”,
b) § 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
§ 2. Nadpłata wynikająca ze skorygowanej deklaracji podlega zwrotowi w terminie:
- 45 dni od dnia jej skorygowania – w przypadku skorygowania za pomocą środków komunikacji elektronicznej zeznania, o którym mowa w art. 73 § 2 pkt 1, przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych; (…)
W innych przypadkach niż elektroniczne złożenie zeznania lub jego korekty trzeba będzie czekać, tak jak dotąd maksymalnie 3 miesiące na zwrot nadpłaty.
Ministerstwo Finansów chce tym samym promować swoją nową usługę „Twój e-PIT” i jednocześnie minimalizować liczbę PIT-ów składanych w formie papierowej.
Warto też wiedzieć (zwłaszcza, że termin zwrotu nadpłaty się skróci), że niezwrócone w terminie nadpłaty powinny być oprocentowane zgodnie z art. 78 § 1. Ordynacji podatkowej w wysokości równej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych (aktualnie 8% w skali roku). Zatem jeżeli urząd zwróci nam nadpłatę po terminie powinniśmy dostać dodatkowo odsetki za zwłokę
W uzasadnieniu projektu omawianej nowelizacji Ministerstwo Finansów zauważa także, że jeżeli urząd skarbowy nie ma wątpliwości co do wykazanej kwoty nadpłaty, to może zwrócić tą kwotę podatnikowi nawet następnego dnia po wpłynięciu zeznania do urzędu:
(…) określone w ustawie – Ordynacja podatkowa maksymalne terminy dokonywania zwrotów, nie obligują urzędów skarbowych do dokonywania zwrotów w ostatnich dniach. Faktyczna data dokonania zwrotu zależy bowiem od wyników oceny ryzyka i analiz przeprowadzonych przez organ dokonujący zwrotu nadpłaconego podatku. Działania te, podobnie jak przeprowadzane w uzasadnionych przypadkach czynności sprawdzające, są konieczne, eliminują bowiem oszustwa związane z wyłudzeniem zwrotów nadwyżek lub nadpłat podatku, co przekłada się na uszczelnienie systemu podatkowego i wzrost wpływów do budżetu państwa. Działania te, poza przypadkami, w których stwierdzono nieprawidłowości, nie zmieniają terminu, w którym należny jest zwrot.
Często też dane wykazane w złożonych zeznaniach lub deklaracjach wymagają dodatkowych wyjaśnień. Zgodnie z obowiązującymi standardami, urzędy skarbowe w celu uzyskania wyjaśnień, zobligowane są do wyboru w pierwszej kolejności telefonicznej bądź np. e-mailowej formy kontaktu z podatnikiem (w przypadku, gdy przepisy prawa podatkowego na to pozwalają). Powyższe usprawnia komunikację pomiędzy urzędem skarbowym a podatnikiem i skutkuje skróceniem terminu załatwienia danej sprawy poprzez szybsze uzyskanie niezbędnych informacji, wyjaśnień lub dokumentów. W każdym przypadku, w którym urząd skarbowy, w wyniku analizy kwoty wykazanej do zwrotu kwoty nadpłaty stwierdzi, że brak jest uzasadnionych podstaw do wstrzymania jej zwrotu, powinien tego zwrotu dokonać bez zbędnej zwłoki. Powyższe oznacza, że w przypadku braku wątpliwości do wykazanych w zeznaniu lub deklaracji wartości, zwrot może być dokonany w następnym dniu po wpływie zeznania do urzędu.
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Komentarze(0)
Pokaż: