REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadpłata PIT 2019 – zwrot w terminie 45 dni przy rozliczeniu elektronicznym

Nadpłata PIT 2019 – zwrot w terminie 45 dni przy rozliczeniu elektronicznym
Nadpłata PIT 2019 – zwrot w terminie 45 dni przy rozliczeniu elektronicznym

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z uchwaloną przez Sejm 4 października 2018 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw od 2019 roku (czyli już od rozliczenia za 2018 rok) ma obowiązywać 45-dniowy termin zwrotu nadpłaty PIT liczony od dnia złożenia zeznania podatkowego (lub jego korekty) „za pomocą środków komunikacji elektronicznej”.

Co to jest nadpłata PIT i kiedy powstaje

Jeżeli korzystamy z ulg i odliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), to w zdecydowanej większości wypadków wypełniając roczne zeznanie podatkowe (np. PIT-37), przy obliczeniu zobowiązania podatkowego wyjdzie nam nadpłata. Nadpłata w PIT, to różnica pomiędzy sumą zaliczek pobranych przez płatników w danym roku podatkowym a tzw. podatkiem należnym, czyli podatkiem wynikającym z zeznania podatkowego. Jeżeli suma zaliczek pobranych przez płatników w danym roku podatkowym będzie mniejsza niż wyliczony podatek należny, to pojawi się kwota podatku DO ZAPŁATY.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Za nadpłatę w PIT jest traktowany także tzw. dodatkowy zwrot podatku z tytułu ulgi na dziecko (przysługuje w przypadku, gdy rodzice nie mają wystarczająco dużego podatku by móc dokonać odliczenia), a także kwota przysługująca podatnikowi PIT, który w roku rozpoczęcia działalności poniósł stratę lub osiągnął dochód niższy od przysługującego odliczenia z tytułu ulgi na działalność badawczo-rozwojową.

Zgodnie z art. 73 § 2 Ordynacji podatkowej nadpłata w PIT powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego (jeżeli wynika z niego nadpłata) albo z dniem złożenia korekty zeznania rocznego. Jeżeli korektę zeznania z nadpłatą składa podatnik z własnej inicjatywy powinien dołączyć jeszcze wniosek o zwrot nadpłaty.

Czasem nadpłata może wyniknąć z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego lub orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Wtedy nadpłata również powstanie z dniem złożenia korekty zeznania rocznego razem z wnioskiem o zwrot nadpłaty.

REKLAMA

Co się dzieje z nadpłatą PIT

Jeżeli podatnik PIT ma zaległości z tytułu innych podatków, to urząd skarbowy (jeżeli stwierdzi taki stan), zaliczy nadpłatę automatycznie na poczet tych zaległości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnik przewidując jakieś przyszłe zobowiązania podatkowe może zawnioskować o zaliczenie nadpłaty na poczet swoich przyszłych zobowiązań podatkowych.

W innych sytuacjach nadpłata podlega zwrotowi podatnikowi.

Jakie terminy zwrotu nadpłaty PIT obowiązują do końca 2018 roku

Obecnie nadpłata z tytułu PIT podlega zwrotowi w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania rocznego PIT.

Wyjątek został przewidziany dla podatników PIT, którzy są posiadaczami Karty Dużej Rodziny – otrzymują oni zwrot nadpłaty w ciągu 30 dni od dnia złożenia zeznania rocznego PIT.

Natomiast w przypadku korekty zeznania rocznego (art. 77 § 2 Ordynacji podatkowej):

1) w trybie określonym w art. 274 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej (czyli z urzędu przez urząd skarbowy – jest to możliwe w przypadku błędów rachunkowych lub innych oczywistych omyłek, które mogą być skorygowane przez urząd skarbowy o ile zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty, kwoty zwrotu podatku albo kwoty nadwyżki podatku do przeniesienia lub wysokości straty w wyniku tej korekty nie przekracza kwoty 5000 zł) – nadpłata podlega zwrotowi w terminie 3 miesięcy od dnia upływu terminu do wniesienia sprzeciwu;

2) przez podatnika – nadpłata podlega zwrotowi w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia korekty.

W innych przypadkach korekty (art. 77 § 1 pkt 6 Ordynacji podatkowej) nadpłata podlega zwrotowi w terminie:

2 miesięcy od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz skorygowanym zeznaniem – lecz nie wcześniej niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Terminy zwrotu nadpłaty PIT od 1 stycznia 2019 r.

Zgodnie z omawianą nowelizacją ustawy o PIT, od 2019 roku nastąpi skrócenie, z trzech miesięcy do 45 dni, terminu zwrotu nadpłaty wynikającej ze złożonego zeznania lub korekty tego zeznania przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych o ile zostanie ono (zeznanie lub korekta) złożone za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.


Stosowne zmiany w tym zakresie zajdą w art. 77 i 78 Ordynacji podatkowej.

w art. 77:

a)     w § 1 (Nadpłata podlega zwrotowi w terminie: )

–     po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:

„5a)  45 dni od dnia złożenia za pomocą środków komunikacji elektronicznej zeznania, o którym mowa w art. 73 §

2 pkt 1, przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, z zastrzeżeniem § 2;”,

–     w pkt 6 część wspólna otrzymuje brzmienie:

„– lecz nie wcześniej niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania lub deklaracji, o których mowa w art. 73 § 2, albo 45 dni od dnia złożenia za pomocą środków komunikacji elektronicznej zeznania, o którym mowa w art. 73 § 2 pkt 1, przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych.”,

b) § 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

§ 2. Nadpłata wynikająca ze skorygowanej deklaracji podlega zwrotowi w terminie:

  1. 45 dni od dnia jej skorygowania – w przypadku skorygowania za pomocą środków komunikacji elektronicznej zeznania, o którym mowa w art. 73 § 2 pkt 1, przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych; (…)

W innych przypadkach niż elektroniczne złożenie zeznania lub jego korekty trzeba będzie czekać, tak jak dotąd maksymalnie 3 miesiące na zwrot nadpłaty.

Ministerstwo Finansów chce tym samym promować swoją nową usługę „Twój e-PIT” i jednocześnie minimalizować liczbę PIT-ów składanych w formie papierowej.

Warto też wiedzieć (zwłaszcza, że termin zwrotu nadpłaty się skróci), że niezwrócone w terminie nadpłaty powinny być oprocentowane zgodnie z art. 78 § 1. Ordynacji podatkowej w wysokości równej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych (aktualnie 8% w skali roku). Zatem jeżeli urząd zwróci nam nadpłatę po terminie powinniśmy dostać dodatkowo odsetki za zwłokę

W uzasadnieniu projektu omawianej nowelizacji Ministerstwo Finansów zauważa także, że jeżeli urząd skarbowy nie ma wątpliwości co do wykazanej kwoty nadpłaty, to może zwrócić tą kwotę podatnikowi nawet następnego dnia po wpłynięciu zeznania do urzędu:

 (…) określone w ustawie – Ordynacja podatkowa maksymalne terminy dokonywania zwrotów, nie obligują urzędów skarbowych do dokonywania zwrotów w ostatnich dniach. Faktyczna data dokonania zwrotu zależy bowiem od wyników oceny ryzyka i analiz przeprowadzonych przez organ dokonujący zwrotu nadpłaconego podatku. Działania te, podobnie jak przeprowadzane w uzasadnionych przypadkach czynności sprawdzające, są konieczne, eliminują bowiem oszustwa związane z wyłudzeniem zwrotów nadwyżek lub nadpłat podatku, co przekłada się na uszczelnienie systemu podatkowego i wzrost wpływów do budżetu państwa. Działania te, poza przypadkami, w których stwierdzono nieprawidłowości, nie zmieniają terminu, w którym należny jest zwrot.
Często też dane wykazane w złożonych zeznaniach lub deklaracjach wymagają dodatkowych wyjaśnień. Zgodnie z obowiązującymi standardami, urzędy skarbowe w celu uzyskania wyjaśnień, zobligowane są do wyboru w pierwszej kolejności telefonicznej bądź np. e-mailowej formy kontaktu z podatnikiem (w przypadku, gdy przepisy prawa podatkowego na to pozwalają). Powyższe usprawnia komunikację pomiędzy urzędem skarbowym a podatnikiem i skutkuje skróceniem terminu załatwienia danej sprawy poprzez szybsze uzyskanie niezbędnych informacji, wyjaśnień lub dokumentów. W każdym przypadku, w którym urząd skarbowy, w wyniku analizy kwoty wykazanej do zwrotu kwoty nadpłaty stwierdzi, że brak jest uzasadnionych podstaw do wstrzymania jej zwrotu, powinien tego zwrotu dokonać bez zbędnej zwłoki. Powyższe oznacza, że w przypadku braku wątpliwości do wykazanych w zeznaniu lub deklaracji wartości, zwrot może być dokonany w następnym dniu po wpływie zeznania do urzędu.

Ustawa z 4 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA