REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT 2019/2020 - jak sprawdzić kiedy nastąpi zwrot nadpłaconego podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Zeznanie roczne PIT - jak sprawdzić kiedy nastąpi zwrot nadpłaconego podatku
Zeznanie roczne PIT - jak sprawdzić kiedy nastąpi zwrot nadpłaconego podatku
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W 2018 roku na Portalu Podatkowym została uruchomiona usługa umożliwiająca sprawdzenie stanu realizacji zwrotu nadpłat z rozliczeń rocznych podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) za rok 2017. W 2019 roku ta usługa nie jest jeszcze dostępna ale jak poinformował 5 marca 2019 r. naszą redakcję Wydział do Spraw Komunikacji Krajowej Administracji Skarbowej "usługa umożliwiająca sprawdzenie stanu realizacji zwrotu nadpłaty PIT jest w fazie testów i w najbliższych dniach zostanie udostępniona podatnikom". W 2020 roku nowością w usłudze Twój e-PIT jest możliwość sprawdzenia, na jakim etapie jest zwrot nadpłaty podatku przez urząd skarbowy.

Nadpłata PIT - jak sprawdzić?

W 2020 roku nowością w usłudze Twój e-PIT jest możliwość sprawdzenia, na jakim etapie jest zwrot  nadpłaty podatku przez urząd skarbowy. Aby to zrobić, trzeba przejść do zakładki „Złożone dokumenty”. Ministerstwo Finansów poinformuje podatnika w tej zakładce o każdym etapie zwrotu nadpłaty:
- kiedy podatnik wyśle swój PIT i dotrze on do urzędu skarbowego,
- kiedy roczne zeznanie PIT trafi do rozliczenia. Oznacza to, że nadpłata wkrótce trafi do ciebie (podamy też wysokość zwrotu),
- kiedy urząd skarbowy rozliczy zeznanie PIT podatnika. Oznacza to, że nastąpił zwrot nadpłaty podatku na rachunek bankowy – jeśli podatnik wskazał numer tego rachunku w swoim rocznym zeznaniu PIT albo zgłosił w latach poprzednich – lub przekazem pocztowym.

Nadpłata zostanie zwrócona szybciej, jeśli podatnik wskazał swój rachunek bankowy, na który urząd skarbowy może ją przekazać. Można to zrobić przez złożenie korekty swojego e-PIT albo formularza ZAP-3 (w systemie e-Deklaracje na podatki.gov.pl).

Jeśli nadpłata nie przekracza 23,20 zł i nie został wskazany rachunek bankowy do zwrotu, to podatnik powinien wskazać fiskusowi ten rachunek, bo inaczej nie dostanie zwrotu tej nadpłaty.

REKLAMA

REKLAMA

W 2019 roku Ministerstwo Finansów nie udostępniło póki co usługi pozwalającej szybko sprawdzić termin zwrotu nadpłaty. Jednak 5 marca 2019 r. Wydział do Spraw Komunikacji Krajowej Administracji Skarbowej poinformował naszą redakcję, że  "Usługa umożliwiająca sprawdzenie przez podatnika stanu realizacji zwrotu nadpłaty wynikającej ze złożonego zeznania w podatku dochodowym od osób fizycznych za rok 2018, zostanie wkrótce udostępniona na stronach Portalu Podatkowego. Wprowadzenie usługi w roku bieżącym zostało zaplanowane po uruchomieniu usługi „Twój e-Pit” i jest związane m.in. ze zmianą przepisu art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określającego termin złożenia zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym. Aktualnie usługa umożliwiająca sprawdzenie stanu realizacji zwrotu nadpłaty PIT jest w fazie testów i w najbliższych dniach zostanie udostępniona podatnikom. Informacje o udostępnieniu usługi będą podane na stronach internetowych Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej."

Warto wiedzieć, że od 2019 roku (czyli od rozliczenia za 2018 rok) obowiązuje 45-dniowy termin zwrotu nadpłaty PIT liczony od dnia złożenia zeznania podatkowego (lub jego korekty) „za pomocą środków komunikacji elektronicznej” (czyli w szczególności przy skorzystaniu z usługi Twój e-PIT, czy przy pomocy aplikacji e-Deklaracje).

Stan realizacji zwrotu nadpłaty można sprawdzić pod adresem: https://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/pp/zwrot-nadplaty-pit  (Uwaga! ta wyszukiwarka nie działa już w 2020 roku)

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby sprawdzić stan zwrotu nadpłaty należy podać:

  • PESEL/NIP - numer identyfikacyjny PESEL lub NIP pierwszego podatnika na zeznaniu,
  • kwotę przychodu za 2017 rok - wartość przychodu w pełnych zł (końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a te wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych).
    Dla zeznań złożonych:
    • indywidualnie to kwota przychodu podatnika,
    • wspólnie z małżonkiem to kwota przychodu podatnika, a jeśli nie występuje to kwota przychodu małżonka.
    Jest to kwota wykazana z zeznaniu podatkowym za rok 2017 w pozycji:
    • - PIT-28(19, 20) – poz. 45
    • - PIT-36(23, 24, 25) – poz. 90, 141
    • - PIT-36L(12, 13,14) – poz. 13, 18
    • - PIT-37(23, 24) – poz. 64, 95

Jeśli wprowadzone dane są poprawne i w aplikacji jest dostępna informacja o złożonym zeznaniu podatkowym otrzymasz jedną z informacji:

  • stan zrealizowany - zrealizowano
    co oznacza, że wskazany etap realizacji zwrotu nadpłaty został w urzędzie zrealizowany.

albo

  •   - w trakcie realizacji
    co oznacza, że proces zwrotu nadpłaty w urzędzie skarbowym jeszcze trwa.

Gdy podane dane są niepoprawne lub w aplikacji brak informacji o zeznaniu podatkowym, zwracany jest komunikat: 

Podano błędne dane lub brak informacji o zeznaniu na dzień wyszukiwania.

Uwaga: zeznanie podatkowe po złożeniu może być widoczne w aplikacji z kilkudniowym opóźnieniem. Ministerstwo Finansów zachęca do składania deklaracji drogą elektroniczną.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

W sprawach indywidualnych należy kontaktować się z właściwym urzędem skarbowym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA