REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?
Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

Jak automatyzacja zmienia branżę księgową?

Jeszcze do niedawna praca biur rachunkowych wiązała się z koniecznością ręcznego segregowania faktur, mozolnego dzielenia dokumentów na określone kategorie, a następnie wprowadzania ich do systemu księgowego. Ta rzeczywistość już minęła. Przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z e-faktur, a kolejne reformy narzucają cyfryzację obiegu dokumentów księgowych. Już w przyszłym roku obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie wszystkie firmy.

Taki postęp technologiczny wymaga od księgowych zmiany podejścia – zamiast skupiać się na pracy manualnej, muszą dziś nadzorować zautomatyzowane systemy, wykorzystując przy tym swoje umiejętności analityczne i technologiczne.

Nowoczesna księgowość opiera się na integracji danych, ich bieżącej analizie oraz właściwej interpretacji. Coraz więcej procesów – niegdyś czasochłonnych i podatnych na błędy – odbywa się dziś automatycznie: od wprowadzania dokumentów, przez wyliczenia, aż po klasyfikację zdarzeń księgowych.

To właśnie nadzór nad tymi procesami, ich weryfikacja oraz podejmowanie decyzji w oparciu o dane stają się codziennością pracy biur rachunkowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Które procesy można zautomatyzować?

Automatyzacja procesów księgowych obejmuje dziś znacznie więcej niż tylko odczytywanie dokumentów. Nowoczesne systemy, takie jak mOrganizer finansów, umożliwiają automatyczne odczytywanie danych z faktur papierowych, PDF-ów oraz e-Faktur KSeF, uzgadnianie płatności z konta bankowego, przypisywanie przelewów do faktur oraz kategoryzowanie wydatków i zdarzeń gospodarczych. Ponadto systemy te potrafią generować pliki JPK, przypominać o terminach podatkowych i archiwizować dokumenty zgodnie z wymogami RODO, zapewniając najwyższy standard bezpieczeństwa danych finansowych.

Przykładem skutecznego wykorzystania technologii w codziennej pracy jest działalność Biura rachunkowego MARKA z Łodzi, zrzeszonego w sieci OSCBR. Jak podkreśla właściciel biura Piotr Chalimoniuk:
- mOrganizer finansów to dla mojego biura ogromne wsparcie - pozwala nie tylko przyspieszyć pracę z dokumentami, generować raporty i zestawienia, ale także ułatwia komunikację z klientem. Wspólnie korzystamy z jednej platformy księgowej, a to upraszcza zdalne przekazywanie dokumentów. Kompleksowe wsparcie tego systemu zapewni księgowym spokój, a klientom ogromną wygodę. Polecam to rozwiązanie każdemu, kto prowadzi biuro rachunkowe i chce iść z duchem czasu - zautomatyzować rutynowe obowiązki i jednocześnie podnieść jakość obsługi klienta. To realna zmiana w codziennej pracy księgowego.

Korzyści automatyzacji księgowości dla biur rachunkowych

Inteligentne systemy nie tylko eliminują ryzyko pomyłki, ale także pozwalają księgowym pracować efektywniej i wydajniej. Wiąże się to ze sporą oszczędnością czasu, który mogą teraz przeznaczyć na inne zadania. Oszczędności dotyczą także zasobów ludzkich - zaczyna zanikać konieczność zatrudniania pomocników zajmujących się jedynie wprowadzaniem danych, czy żmudną segregacją papierowych dokumentów.

Czas to pieniądz również w branży księgowej, dlatego księgowe przeznaczają go na skalowanie usług bez jednoczesnego zwiększania zatrudnienia. Korzystają z możliwości poszerzenia oferty o dodatkowe produkty dla przedsiębiorców i zmieniają dotychczasową strategię. Wiele z nich odkrywa swoją nową rolę - stają się strategicznym doradcą księgowym, którego zadania są szersze niż do tej pory. Nowoczesne biura rachunkowe przekształcają się w centra wsparcia biznesowego, oferując nie tylko klasyczne usługi księgowe, ale coraz częściej też doradztwo podatkowe, zarządzanie finansami oraz konsultacje w zakresie wyboru i wdrażania systemów cyfrowych.

Zagrożenie – jakie ryzyka niesie automatyzacja dla biur rachunkowych?

Automatyzacja w księgowości przynosi ogromne korzyści, ale nie zastępuje roli specjalisty. To właśnie księgowy – dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu – nadaje sens danym, czuwa nad ich spójnością i podejmuje decyzje tam, gdzie technologia nie wystarczy. Umiejętność interpretacji zapisów, kontekst biznesowy i czujność zawodowa pozostają nieodzowne, szczególnie w kontekście odpowiedzialności za poprawność rozliczeń i bezpieczeństwo podatkowe klienta.

Świadoma księgowa nie powinna więc ograniczać się do roli „operatora systemu”. Jej praca to przede wszystkim analiza, interpretacja i reagowanie na nietypowe lub złożone przypadki – bo nawet najlepszy proces zautomatyzowany nie zastąpi profesjonalnego osądu i doświadczenia.

Kolejne zagrożenie wynika z błędnych przekonań albo wręcz niewiedzy. Przedsiębiorcy mogą pochopnie rezygnować z usług biur rachunkowych, licząc, że dzięki automatyzacji poradzą sobie sami. Jak podkreśla Piotr Chalimoniuk, może to być błąd:
- Prowadzenie nowoczesnej księgowości bez doświadczenia, znajomości przepisów i świadomego podejścia do możliwości nowych technologii w perspektywie czasu może prowadzić do poważnych błędów i konsekwencji finansowych, a nawet prawnych. Narzędzia cyfrowe w księgowości bywają złożone dlatego należy korzystać z systemów z pełnym zrozumieniem i umiejętnością ich krytycznej oceny. Takie umiejętności wyróżniają ekspertów z branży księgowej. Ich rola ewoluuje – z operacyjnych wykonawców w kierunku strategicznych doradców finansowych. Zamiast żmudnego wprowadzania danych, księgowi koncentrują się dziś na analizie, planowaniu i wspieraniu decyzji biznesowych.

REKLAMA

Czy księgowi powinni obawiać się utraty pracy?

Otwartość na zmiany i adaptacja do nowych technologii zapewni biurom rachunkowym napływ klientów jeszcze przez wiele lat. Konieczne jest także rozwinięcie kompetencji miękkich, umiejętność rozmowy z klientem, a także wsłuchiwanie się w jego potrzeby. Nowoczesna księgowość nie opiera się już wyłącznie na poprawnym rozliczeniu dokumentów — to także doradztwo, wsparcie strategiczne i aktywne kształtowanie rozwoju biznesu klienta.

Biura należące do Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR) doskonale rozumieją te zmiany. Stale rozwijają swoją ofertę o usługi komplementarne, wykorzystują zaawansowane narzędzia księgowe i konsekwentnie budują zaufanie wśród przedsiębiorców, dla których bezpieczeństwo i profesjonalizm są najważniejsze.

Narzędzia i systemy księgowe nadal wymagają od księgowych wysokich kompetencji:
- kontroli poprawności danych,
- śledzenia zmieniających się przepisów oraz
- analizy kontekstu finansowego klienta.

Dlatego przyszłość zawodu księgowego nie oznacza jego końca, ale ewolucję: od operacyjnego wykonawcy do strategicznego doradcy biznesowego. Zrozumienie nieuchronności zmian, rozwój technologicznych i interpersonalnych kompetencji oraz umiejętne wykorzystanie dostępnych narzędzi to dziś fundament utrzymania konkurencyjności na rynku usług.

Księgowi, którzy łączą wiedzę finansową z nowoczesnym podejściem i otwartością na technologie, nie tylko nie muszą obawiać się o przyszłość — ale aktywnie ją kształtują.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autorzy:
Piotr Chalimoniuk, Biuro rachunkowe MARKA
OSCBR - Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA