REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

  • Artykuł sponsorowany
ksef, faktury, księgowość
KSeF - kto ponosi ryzyko?
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

Jednocześnie jest to inwestycja rządowa, co oznacza, że czeka nas wiele dziur logicznych w działaniu systemu, kłopotów z serwerem, czy problemów z prawidłowym działaniem niektórych funkcjonalności. Już na papierze jesteśmy w stanie wyłapać błędy w KSeF, ciekawe zatem jak to będzie w praktyce, kiedy każdy przedsiębiorca w Polsce będzie musiał wystawiać i przesyłać faktury z pomocą systemu e-faktur.

REKLAMA

REKLAMA

Ludzkie i systemowe błędy w KSeF - kto za to odpowiada?

Centralizacja procesu wystawiania, przesyłania i przechowywania faktur teoretycznie oznacza, że przedsiębiorcy dostają do rąk narzędzie bezpieczniejsze i łatwiejsze do weryfikacji. Jednakże już teraz widać, że błędy w KSeF mogą się z łatwością pojawiać i to nie tylko z winy samych użytkowników systemu. Pojawiają się przy tym wątpliwości czy odpowiedzialność za ryzyka związane z korzystaniem z KSeF zostanie sprawiedliwie rozłożona między organy podatkowe i przedsiębiorców.

Odpowiedzialność za błędne dane na fakturze

Omyłki przy wypełnianiu danych na fakturze to rzecz normalna, szczególnie jeżeli informacje te są wpisywane ręcznie. Wystarczy pomylić jedną cyfrę w NIP i problem gotowy. Co w takiej sytuacji?

Zasadniczo system nie powinien przyjąć błędnie wprowadzonej faktury. Jeżeli dane o kontrahencie nie pokrywają się z danymi podmiotów zapisanych w bazie, system powinien odrzucić fakturę i tym samym nie zarejestrować jej w systemie. W takim przypadku przedsiębiorca będzie po prostu zmuszony przesłać fakturę ponownie po poprawieniu błędów.

REKLAMA

Błąd na fakturze może jednak nie dotyczyć danych odbiorcy, a na przykład daty jej wystawienia czy płatności. Nie będzie niczym „niespodziewanym”, jeżeli system będzie także przyjmował dokumenty z nieprawidłowymi informacjami o kupującym. To prowadzi do pytania – kto odpowiada za błędy w KSeF?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzenie nowego systemu nie zmienia zasad gry – w dalszym ciągu za treść faktury i jej zgodność ze stanem faktycznym odpowiada podatnik. KSeF pełni rolę narzędzia, nie sprawia, że to organ podatkowy przejmuje odpowiedzialność za wprowadzane dane. Oznacza to, że jeśli przedsiębiorca popełni błędy w KSeF przy wystawianiu faktury, system taki dokument może przyjąć, a odpowiedzialność podatkowa i ewentualne konsekwencje karno-skarbowe obciążą wystawcę.

Błędy systemowe – czy to pułapka na podatników?

Od błędów ludzkich, takich jak np. pomyłka w stawce VAT, gdzie odpowiedzialność spoczywa na przedsiębiorcy, należy odróżnić błędy systemowe. Awaria KSeF skutkująca brakiem możliwości wystawienia faktury obliguje przedsiębiorcę do obrania innej ścieżki działania. Jak wskazują nowe przepisy (wchodzące w życie 1 lutego 2026 roku), w okresie trwania awarii systemu podatnik wystawia faktury w postaci elektronicznej zgodnie ze wzorem udostępnionym na podstawie art. 106gb ust. 8 ustawy o VAT – chodzi o wzór faktury ustrukturyzowanej. Faktury takie następnie udostępnia nabywcy w sposób z nim uzgodniony (np. mailowo). Trzeba jednak pamiętać, że podatnik niezwłocznie, nie później niż w następnym dniu roboczym po dniu wystawienia dokumentu (o ile awaria KSeF została naprawiona), ma obowiązek przesłać go do Krajowego Systemu e-Faktur w celu przydzielenia numeru identyfikującego.

Co z innymi błędami? No tego na razie nie wiadomo. Wydaje się jednak, że w przypadku błędu zauważonego przez podatnika powinien on zrobić zrzut ekranu na potwierdzenie wystąpienia danego rodzaju awarii i zgłosić to do działu serwisowego. Jeżeli jednak nie zostanie on wypatrzony, wówczas można się spodziewać, że odpowiedzialność za błąd systemu przejdzie na przedsiębiorcę.

Warto już teraz wybrać system księgowy zintegrowany z KSeF, jak 360 Księgowość.

Co ze „skomplikowanymi” fakturami?

Faktury wystawiane w KSeF opierają się na ujednoliconym schemacie XML. Ma to zapewnić standaryzację faktur. To jednak tworzy pewne pytania – jak zachowa się system w przypadku skomplikowanych i rozbudowanych modeli dokumentowania sprzedaży?

Niektóre gałęzie gospodarki z uwagi na swoją specyfikę wypracowały własne modele, które oprócz samego rachunku zawierającego kwotę do zapłaty wystawiają również szereg innych dokumentów (np. protokoły odbioru, specyfikacje czy oświadczenia wykonawców). Do tej pory cały pakiet był przekazywany kontrahentowi w wersji papierowej lub elektronicznej (w pliku .pdf). Po doręczeniu odbiorca mógł zgłosić uwagi, rozpocząć negocjacje i uzgodnienia, które często wpływały na ostateczną wysokość należności. A w takim wypadku dochodzi do zmiany w dokumentach, w tym w danych zawartych na fakturze.

Prawodawca chyba nie przewidział takiej ewentualności, bowiem KSeF nie ma możliwości wgrania załączników, które obecnie są traktowane jako części faktur. Przy tym nie wiadomo czy taka funkcjonalność zostanie dodana do systemu – ministerstwo milczy na ten temat. Jak widać, przedsiębiorcy będą musieli sami wypracować rozwiązanie.

Na chwilę obecną prawnicy wskazują na dwie możliwości:

  • sprzedawca wystawia równocześnie fakturę ustrukturyzowaną oraz fakturę handlową z załącznikami;
  • dotychczasowa faktura VAT zostaje zastąpiona dokumentem handlowym, np. notą obciążeniową wraz z kompletem załączników, a po akceptacji kontrahenta, przedsiębiorcą wystawia fakturę ustrukturyzowaną.

Faktury „puste” albo ich brak – dalej będzie to możliwe?

Jednym z głównych celów wprowadzenia w życie KSeF jest eliminacja dokumentów wystawianych bez rzeczywistej transakcji, czyli tzw. pustych faktur. Nowy system ma to utrudnić, gdyż każda faktura zostaje automatycznie zarejestrowana w bazie ministerstwa finansów. Oszuści będą mieli pod górkę, ale z pewnością nie wyeliminuje to nielegalnych praktyk, a co za tym idzie, uczciwi podatnicy w dalszym ciągu będą mogli zostać wciągnięci w karuzele VAT.

Puste faktury

Fakt wystawienia i przesłania faktury do systemu nie jest jednoznaczny z tym, że opisane w nim zdarzenie gospodarcze rzeczywiście miało miejsce. Organy skarbowe uzyskują dostęp do treści faktury i informacji o jej wystawieniu, ale nie mają wiedzy o tym czy transakcja była realna. Dopiero w trakcie standardowego postępowania kontrolnego są w stanie to stwierdzić.

W praktyce oznacza to, że sam wgląd organów do systemu nie daje gwarancji wyeliminowania pustych faktur. W dalszym ciągu niezbędne będą kontrole polegające na sprawdzeniu, czy kontrahenci faktycznie wykonali świadczenia wskazane w fakturze. Zaletą KSeF jest natomiast możliwość szybszej reakcji urzędów – dzięki wstępnej analizie dokumentów znajdujących się w systemie i porównywaniu danych między przedsiębiorcami, organ jest stanie o wiele łatwiej wyłapać nieprawidłowości.

Brak faktur – tego też KSeF nie wyeliminuje

KSeF obejmuje wyłącznie transakcje udokumentowane. Zatem jeśli strony dojdą do porozumienia, że faktura w ich transakcji nie jest „niezbędna”, sprzedawca może w ogóle nie wystawić dokumentu. System nie będzie miał żadnej wiedzy o istnieniu takiej wymiany gospodarczej - bo niby skąd miałby ją pozyskać?

Szara strefa oparta na transakcjach nieudokumentowanych nie zniknie w ogóle, co więcej, poprzez zwiększenie kontroli ze strony organów podatkowych może jedynie wzrosnąć. Wydaje się jednak, że tego problemu nie da się łatwo rozwiązać, dopóki będą istniały podatki, dopóty ludzie będą starali się ich unikać.

Autoryzacja w KSeF – również może być źródłem problemów

Aktualnie wystawianie faktur bez wiedzy przedsiębiorcy na jego dane jest bardzo łatwe. Wystarczy sporządzić właściwy dokument i w sumie to wszystko. Barierą jest jednak księgowość – jeżeli faktura nie zostanie zaewidencjonowana i jej odzwierciedlenie nie znajdzie się w deklaracji, to tak jakby nie istniała. Co innego jeżeli chodzi o KSeF.

Mimo że do systemu mają dostęp jedynie osoby autoryzowane, to również tutaj może dojść do oszustw. Aby korzystać z KSeF, przedsiębiorca musi nadać odpowiednie uprawnienia pracownikom i księgowym. Proces ten odbywa się za pomocą narzędzi Ministerstwa Finansów. Problem polega na tym, że procedura ta jest skomplikowana, szczególnie dla przedsiębiorców mniej obeznanych z technologią. Brak starannego nadzoru nad uprawnieniami może skutkować wystawieniem faktury przez osobę niepowołaną. Tyle że w tym wypadku dokument ten jest od razu „księgowany”, tj. zostaje zarejestrowany w systemie, do którego dostęp mają organy podatkowe.

W takim przypadku odpowiedzialność spada na przedsiębiorcę, mimo że faktycznym sprawcą nadużycia była osoba trzecia. To z kolei może rodzić poważne konsekwencje, między innymi odpowiedzialność podatkową lub nawet ryzyko postępowań karnych skarbowych, jeśli organ uzna, że firma współuczestniczyła w procederze.

Błędy w KSeF – ustawa przewiduje wysokie kary

To, że za błędy w wystawianiu faktur będą naliczane kary, nikogo raczej nie dziwi. Na szczęście przewidziano okres testowy – w 2026 rok organ nie będzie nakładał kar za błędy w KSeF. Później to się już zmieni.

Nowelizacja ustawy o VAT przewiduje sankcje wobec podatników, którzy:

  • nie korzystają z faktury ustrukturyzowanej w KSeF pomimo nałożonego obowiązku;
  • w czasie awarii lub niedostępności systemu wystawią dokument niezgodny ze wzorem udostępnionym przez Ministerstwo Finansów;
  • nie prześlą faktury do KSeF w odpowiednim terminie po ustaniu przerwy technicznej.

W takich sytuacjach naczelnik urzędu skarbowego może w drodze decyzji administracyjnej nałożyć na podatnika karę sięgającą nawet 100% podatku wskazanego na danej fakturze. Jeśli dokument nie zawiera VAT, kara może wynieść do 18,7% wartości brutto wskazanej na fakturze wystawionej poza systemem.

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA