REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Umowa o dzieło – rozliczenie PIT /fot.Shutterstock
Umowa o dzieło – rozliczenie PIT /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku umowy o dzieło to zlecający pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i przekazuje je do urzędu. Osoba, która pracowała na podstawie umowy o dzieło w danym roku podatkowym, po zakończeniu roku (do końca lutego) powinna otrzymać informację podatkową PIT-11, na podstawie której może się rozliczyć.

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z form zatrudniania pracowników jest umowa o dzieło. Kodeks cywilny reguluje warunki dotyczące zawierania takich umów. Podpisuje się ją w sytuacji, gdy praca ma prowadzić do osiągnięcia określonego efektu (materialnego lub niematerialnego), co oznacza, że jest to umowa rezultatu. Obecnie od umowy o dzieło nie ma obowiązku odprowadzenia składek ZUS, jednak dochód uzyskiwany na jej podstawie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Wyjątkową sytuacją jest podpisanie umowy o dzieło z własnym pracownikiem (zatrudnionym na podstawie umowy o pracę), wówczas wynagrodzenie podlega oskładkowaniu na takich samych zasadach, jak ma to miejsce ze stosunku pracy. Często pojawia się pytanie, czy jeżeli w poprzednim roku podatkowym zatrudniało się pracowników na podstawie umowy o dzieło, należy wystawić dla nich informacje podatkowe PIT-11.

Co powinna zawierać umowa o dzieło?

Zgodnie z art. 627 Kodeksu cywilnego zamawiający zleca wykonanie określonej czynności, a przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do jej wykonania. Dodatkowo należy pamiętać, że za zrealizowaną pracę wykonawcy przysługuje wynagrodzenie. Jak już wspomniano, umowa o dzieło to umowa rezultatu - jej wykonanie wiąże się z osiągnięciem określonego utworu, którego wynik może być konkretny, materialny - w formie fizycznej - bądź niematerialny. Aby umowa została zakwalifikowana jako umowa o dzieło, powinna przede wszystkim określać cechy dzieła. W przypadku umów o dzieło to wykonawca ponosi odpowiedzialność za niewykonanie przedmiotu umowy oraz z tytułu rękojmi za wady dzieła.  Nie odpowiada jednak za brak staranności.

Ważne!

REKLAMA

Umowa o dzieło to umowa rezultatu. Na jej podstawie wykonawca zobowiązuje do wykonania określonego dzieła.

Ustalenie wynagrodzenia

Z przepisów Kodeksu cywilnego wynika, że zapłata za dzieło należy się w chwili oddania dzieła, jeżeli strony umowy nie postanowiły inaczej. Co ważne, przyjęta przy podpisywaniu umowy metoda rozliczeń będzie wpływała na prawo do późniejszych zmian kwoty wynagrodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynagrodzenie ryczałtowe

Wynagrodzenie ryczałtowe to z góry określone wynagrodzenie, podane w oznaczonej kwocie. W tym przypadku osoba, która przyjmuje zamówienie, bierze na siebie ryzyko strat, gdy wystąpią sytuacje nieprzewidziane i nie były brane pod uwagę przy podpisywaniu umowy. Przy tej metodzie przyjmujący zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia.

Kosztorys

Kosztorys jest bardziej skomplikowaną metodą służącą do określania wysokości wynagrodzenia za wykonanie dzieła. Jest on bowiem zestawieniem kosztów materiałów i robocizny, których należy użyć do wykonania dzieła. W przypadku użycia tej metody wykonawca może żądać podwyższenia wynagrodzenia. Zwiększenie wypłaty przysługuje przykładowo, gdy kosztorys przygotował zamawiający, a w trakcie wykonywania dzieła pojawiła się konieczność przeprowadzenia dodatkowych prac, które nie zostały przewidziane. Jeżeli autorem kosztorysu jest wykonawca, może on żądać wyższego wynagrodzenia tylko, gdy zachował należytą staranność i nie był w stanie przewidzieć dodatkowych prac związanych z realizacją dzieła. Zamawiający zawsze powinien wyrazić zgodę na prace nieprzewidziane w kosztorysie. Ma on wtedy prawo odstąpienia od umowy w przypadku wzrostu wynagrodzenia.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018


Ustalanie wynagrodzenia i kosztów umowy o dzieło

W większości przypadków dochody z umowy o dzieło są opodatkowane na zasadach ogólnych. Wyjątek stanowią umowy na kwotę nie wyższą niż 200 zł brutto, do których ma zastosowanie zryczałtowany podatek. Przy obliczaniu wynagrodzenia można zastosować 20% lub 50% koszty uzyskania przychodów, które zmniejszają podstawę opodatkowania. W przypadku, gdy podpisujemy umowę o dzieło z osobą, która posiada w naszej firmie umowę o pracę, wówczas dodatkowo należy ja oskładkować. Dlatego warto przed podpisaniem umowy dowiedzieć się, jaki dokładnie będzie koszt zawarcia takiej umowy, wyliczyć wartość  podatku dochodowego, który będzie trzeba odprowadzić do US za wykonawcę oraz ustalić samą kwotę do zapłaty wykonawcy. W tym celu warto skorzystać z dostępnych kalkulatorów wynagrodzeń, jak np. kalkulator umów o dzieło. Dzięki niemu można porównać koszty zatrudnienia przy zastosowaniu różnych stawek kosztów uzyskania przychodów czy innego rodzaju opodatkowania.

Umowa o dzieło - opodatkowanie i PIT-11

W przypadku umowy o dzieło to zlecający pobiera zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i przekazuje je do urzędu. Osoba, która pracowała na podstawie umowy o dzieło w danym roku podatkowym, po zakończeniu roku (maksymalnie do końca lutego) powinna otrzymać informację podatkową PIT-11, na podstawie której może się rozliczyć z fiskusem. Deklaracja ta zawiera informacje o wysokości: osiągniętego przychodu z tytułu umowy o dzieło, kosztów uzyskania przychodów, zaliczek pobranych na podatek dochodowy oraz  w niektórych przypadkach o wysokość pobranych składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Brak PIT-11 w przypadku umowy o dzieło

Gdy umowa o dzieło zawarta jest jednorazowo na kwotę 200 zł lub niższą, w związku z czym pobrano zryczałtowany podatek (bez uwzględniania kosztów uzyskania przychodów), zlecający nie ma obowiązku wystawiania do niej PIT-11. Co ważne, nie ma znaczenia łączna wartość wszystkich umów o dzieło z danego miesiąca - dla zastosowania ryczałtu liczy się kwota z konkretnej umowy. W przypadku takich umów zlecający informuje jedynie urząd skarbowy o wysokości podatku na formularzu PIT-8AR, nie przekazuje innych zestawień PIT, a co za tym idzie wykonawca nie wykazuje takiego wynagrodzenia podczas rozliczenia rocznego.

Autor: Zespół wFirma.pl

wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA