Dochód trzeba ustalać zgodnie z ustawą o PIT
REKLAMA
Nowe prawo
Sposób ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w księdze podatkowej, w związku z prowadzoną działalnością określa rozporządzenie ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. nr 152, poz. 1475 z późn. zm.). Rozporządzenie to jednak, określając wzór księgi, nie wyjaśnia zasad ustalania dochodu z działalności. Ministerstwo Finansów w opublikowanym komunikacie z 9 stycznia 2007 r. wyjaśniło, że zasady te ustalają przepisy ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.; dalej ustawa o PIT) i na podstawie tych zasad dochód z działalności powinien być ustalany.
Resort finansów podkreślił, że dochód z działalności gospodarczej u podatników prowadzących księgi przychodów i rozchodów ustalany jest na podstawie art. 24 ust. 2 ustawy o podatku PIT i stanowi różnicę pomiędzy przychodem a kosztami uzyskania przychodów, z uwzględnieniem różnic pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego. W analogiczny sposób ustalany jest dochód do obliczenia zaliczki na podatek dochodowy, z tym że różnice remanentowe uwzględniane są wtedy, gdy podatnik na koniec miesiąca sporządza remanent towarów, surowców i materiałów pomocniczych lub naczelnik urzędu skarbowego zarządzi sporządzenie takiego remanentu.
Jeśli chodzi o koszty uzyskania przychodów, resort wskazał, że w efekcie nowelizacji ustawy o PIT, która weszła w życie 1 stycznia 2007 r. zrezygnowano z dotychczasowego rozróżniania reklamy publicznej i niepublicznej, umożliwiając zaliczenie do kosztów wszystkich wydatków na reklamę (zniesiono limit 0,25 proc. przychodów). Wydatki na reklamę zaliczane są do kosztów podatkowych w pełnej wysokości bez względu na charakter reklamy, natomiast wydatki na reprezentację wyłączone zostały z kosztów podatkowych. Zdaniem ministerstwa, skoro ustawa o PIT wyłącza z kosztów podatkowych wydatki na reprezentację oraz umożliwia zaliczenie do tych kosztów wszystkich wydatków na reklamę, to w podatkowej księdze przychodów i rozchodów podatnicy nie wykazują wydatków z tych tytułów w wysokości limitowanej - nie wypełniają kolumny nr 12.
Znowelizowane przepisy ustawy o PIT zmieniły także definicję samochodu osobowego. Od 1 stycznia 2007 r. obowiązuje definicja samochodu osobowego określona w art. 5a pkt 19 oraz art. 5c ustawy o PIT. Inaczej została określona również data uzyskania przychodu. Od początku roku przychód powstaje w dniu wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż w dniu wystawienia faktury albo uregulowania należności.
Ważne!
Od 1 stycznia 2007 r. zrezygnowano z rozróżniania reklamy publicznej i niepublicznej, umożliwiając zaliczenie do kosztów podatkowych wszystkich wydatków na reklamę
Ewa Matyszewska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat