REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-2 druk 2022 - nowy wzór (wersja 7) od 10 stycznia

Subskrybuj nas na Youtube
PIT-2 formularz 2022 - nowy wzór (wersja 7) od 10 stycznia
PIT-2 formularz 2022 - nowy wzór (wersja 7) od 10 stycznia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało siódmą wersję wzoru formularza PIT-2(7). Wersję tę należy stosować od 10 stycznia 2022 r. Opublikowano też nowy wzór oświadczenia PIT-2A.

PIT-2 - nowy wzór formularza na 2022 rok (wersja 7)

Od 2022 roku zmieniły się zasady procedowania i ogłaszania wzorów formularzy w podatkach dochodowych (PIT i CIT). Odstąpiono od ogłaszania wzorów tych formularzy w drodze rozporządzeń Ministra Finansów, na rzecz ich udostępniania w BIP Ministerstwa Finansów. Zatem nowy, obowiązujący w 2022 roku druk PIT-2 miał zostać opublikowany wyłącznie na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. I faktycznie nowy wzór formularza PIT-2 (wersja 7) został opublikowany na stronach Ministerstwa Finansów z pewnym poślizgiem - bowiem dopiero w dniu 10 stycznia 2022 r. I od tego dnia trzeba stosować tę wersję formularza.

REKLAMA

Autopromocja
Formularz PIT-2(7)

Formularz PIT-2(7)

Druk PIT-2(7) został opublikowany w dniu 10 stycznia 2022 r. na stronach Ministerstwa Finansów w dwóch miejscach:

- na stronie https://www.gov.pl/web/finanse/pit-formularze  - PIT-2(7) - tu jest opublikowana adnotacja "PIT-2 (7) ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r."

- na stronie Portalu Podatkowego podatki.gov.pl (dział PIT, podstrona Formularze do druku PIT) PIT-2(7)  - tu przy tym wzorze jest opublikowana adnotacja: dotyczy formularzy składanych od 10 stycznia 2022 r.

Jak widać jest pewna niekonsekwencja w adnotacjach Ministerstwa Finansów, co może budzić wątpliwości od kiedy i do jakich dochodów można stosować wersję siódmą formularza PIT-2A, a do kiedy (i do jakich dochodów) można było stosować poprzednią (szóstą) wersję tego druku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecna (siódma) wersja formularza PIT-2(7) jest niemal identyczna jak wersja szósta PIT-2(6). W porównaniu do poprzedniej wersji formularza zniknęło tylko odwołanie do kwoty zmniejszającej podatek obowiązującej w 2021 roku.

Ważne!
Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytania redakcji portalu infor.pl udzieliło 31 stycznia 2022 r. następujących wyjaśnień odnośnie stosowania wersji (wzorów) 6 i 7 formularzy PIT-2:
Wzory PIT-2 i PIT-2A (w wersji 7 - przypisek PH) mają zastosowanie do dochodów od 2022 r. Wynika to bezpośrednio z opisu w BIP, który się wyświetla przy otwieraniu strony z PIT-2 i PIT-2A. https://www.gov.pl/web/finanse/pit-formularze. Zatem formularze PIT-2 i PIT-2A, składane od tego dnia (od 10 stycznia 2022 r. - przypisek PH), powinny mieć wersję 7. Należy też podkreślić, że wszystkie formularze złożone do 9 stycznia 2022 r. na poprzedniej Wersji lub wersjach i w poprzednich latach zachowują swoją moc. Nie należy ich składać ponownie w związku z nowym wariantem oświadczenia PIT-2 i PIT-2A.
Wzory 6 PIT-2 i PIT-2A mają zastosowanie do dochodów uzyskanych do 9 stycznia 2022 r. Ponownie podkreślamy, że jeżeli podatnik złożył PIT-2 albo PIT-2A wcześniej (również w latach ubiegłych), w wersji 6, to nie musi ich ponownie składać
.

PIT-2 druk 2022 - część A

Tak jak dotąd PIT-2 zawiera oświadczenie pracownika dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Pracownik w PIT-2 wskazuje zakład pracy (pracodawcę), który jest właściwy do zmniejszania miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej. Pracownik oświadcza też na tym druku, że:
1) nie otrzymuje emerytury lub renty za pośrednictwem płatnika,
2) nie osiąga dochodów z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną,
3) nie otrzymuje świadczeń pieniężnych wypłacanych z Funduszu Pracy lub z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
4) nie osiąga dochodów, od których jestem obowiązany(-na) opłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podstawie art. 44 ust. 3 ustawy o PIT, tj. dochodów:
a) z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy o PIT,
b) z najmu lub dzierżawy.

Formularz PIT-2(7) - część A

Formularz PIT-2(7) - część A

PIT-2 w 2022 roku - nowy wzór formularza (wersja 7) - część B

W części B tego formularza pracownik składa swój podpis i wskazuje datę wypełnienia formularza.

Formularz PIT-2(7) - część B

Formularz PIT-2(7) - część B

Tak jak dotąd oświadczenie PIT-2 należy złożyć płatnikowi przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w roku podatkowym. Oświadczenia PIT-2 nie składa się, jeżeli stan faktyczny wynikający z oświadczenia złożonego w latach poprzednich nie uległ zmianie. Jeżeli podatnik powiadomi zakład pracy o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, zakład pracy nie zmniejsza zaliczki w wyżej określony sposób.

Tak jak dotąd na druku PIT-2 znajduje się pouczenie, że za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi pracownikowi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym.

Nowy wzór formularza PIT-2A na 2022 rok

Ministerstwo Finansów opublikowało też nowy wzór oświadczenia PIT-2A dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na PIT. Jest to również siódma wersja tego formularza.

Druk PIT-2A(7) został opublikowany w dniu 10 stycznia 2022 r. na stronach Ministerstwa Finansów w dwóch miejscach:

- na stronie https://www.gov.pl/web/finanse/pit-2a - PIT-2A(7) - tu jest opublikowana adnotacja "PIT-2A (7) ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r."

- na stronie https://www.podatki.gov.pl/pit/formularze-do-druku-pit/PIT-2A(7)  - tu jest opublikowana adnotacja: wzór ten dotyczy formularzy składanych od 10 stycznia 2022 r.

Jak widać jest pewna niekonsekwencja w adnotacjach Ministerstwa Finansów, co może budzić wątpliwości od kiedy i do jakich dochodów można stosować wersję siódmą formularza PIT-2A, a do kiedy (i do jakich dochodów) można było stosować poprzednią (szóstą) wersję tego druku.

PIT-2A - dla kogo?

Formularz PIT-2A jest przeznaczony dla:
- osób otrzymujących rentę lub emeryturę z zagranicy,
- osób otrzymujących stypendium,
- osób tymczasowo aresztowanych lub skazanych otrzymujących należności za pracę,
- osób otrzymujących świadczenia integracyjne.

PIT-2A - kiedy składać i jak wypełnić?

Tak jak w poprzednich latach oświadczenie PIT-2A trzeba złożyć płatnikowi przed pierwszą wypłatą należności w roku podatkowym lub przed upływem miesiąca, w którym podatnik zaczął osiągać takie dochody.

W części A druku PIT-2A trzeba wpisać dane identyfikacyjne podatnika (nazwisko, pierwsze imię oraz datę urodzenia) a także wpisać pełną nazwę płatnika jako podmiotu właściwego do zmniejszania miesięcznej zaliczki na PIT o kwotę 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej PIT.

W części B formularza PIT-2A podatnik podpisuje oświadczenie i wskazuje datę wypełnienia formularza.

Tak jak w przypadku PIT-2 - za podanie nieprawdy lub zatajenie w PIT-2A i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym.

oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA