REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-2 druk 2022 - nowy wzór (wersja 7) od 10 stycznia

Subskrybuj nas na Youtube
PIT-2 formularz 2022 - nowy wzór (wersja 7) od 10 stycznia
PIT-2 formularz 2022 - nowy wzór (wersja 7) od 10 stycznia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało siódmą wersję wzoru formularza PIT-2(7). Wersję tę należy stosować od 10 stycznia 2022 r. Opublikowano też nowy wzór oświadczenia PIT-2A.

PIT-2 - nowy wzór formularza na 2022 rok (wersja 7)

Od 2022 roku zmieniły się zasady procedowania i ogłaszania wzorów formularzy w podatkach dochodowych (PIT i CIT). Odstąpiono od ogłaszania wzorów tych formularzy w drodze rozporządzeń Ministra Finansów, na rzecz ich udostępniania w BIP Ministerstwa Finansów. Zatem nowy, obowiązujący w 2022 roku druk PIT-2 miał zostać opublikowany wyłącznie na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. I faktycznie nowy wzór formularza PIT-2 (wersja 7) został opublikowany na stronach Ministerstwa Finansów z pewnym poślizgiem - bowiem dopiero w dniu 10 stycznia 2022 r. I od tego dnia trzeba stosować tę wersję formularza.

REKLAMA

Autopromocja
Formularz PIT-2(7)

Formularz PIT-2(7)

Druk PIT-2(7) został opublikowany w dniu 10 stycznia 2022 r. na stronach Ministerstwa Finansów w dwóch miejscach:

- na stronie https://www.gov.pl/web/finanse/pit-formularze  - PIT-2(7) - tu jest opublikowana adnotacja "PIT-2 (7) ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r."

- na stronie Portalu Podatkowego podatki.gov.pl (dział PIT, podstrona Formularze do druku PIT) PIT-2(7)  - tu przy tym wzorze jest opublikowana adnotacja: dotyczy formularzy składanych od 10 stycznia 2022 r.

Jak widać jest pewna niekonsekwencja w adnotacjach Ministerstwa Finansów, co może budzić wątpliwości od kiedy i do jakich dochodów można stosować wersję siódmą formularza PIT-2A, a do kiedy (i do jakich dochodów) można było stosować poprzednią (szóstą) wersję tego druku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecna (siódma) wersja formularza PIT-2(7) jest niemal identyczna jak wersja szósta PIT-2(6). W porównaniu do poprzedniej wersji formularza zniknęło tylko odwołanie do kwoty zmniejszającej podatek obowiązującej w 2021 roku.

Ważne!
Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytania redakcji portalu infor.pl udzieliło 31 stycznia 2022 r. następujących wyjaśnień odnośnie stosowania wersji (wzorów) 6 i 7 formularzy PIT-2:
Wzory PIT-2 i PIT-2A (w wersji 7 - przypisek PH) mają zastosowanie do dochodów od 2022 r. Wynika to bezpośrednio z opisu w BIP, który się wyświetla przy otwieraniu strony z PIT-2 i PIT-2A. https://www.gov.pl/web/finanse/pit-formularze. Zatem formularze PIT-2 i PIT-2A, składane od tego dnia (od 10 stycznia 2022 r. - przypisek PH), powinny mieć wersję 7. Należy też podkreślić, że wszystkie formularze złożone do 9 stycznia 2022 r. na poprzedniej Wersji lub wersjach i w poprzednich latach zachowują swoją moc. Nie należy ich składać ponownie w związku z nowym wariantem oświadczenia PIT-2 i PIT-2A.
Wzory 6 PIT-2 i PIT-2A mają zastosowanie do dochodów uzyskanych do 9 stycznia 2022 r. Ponownie podkreślamy, że jeżeli podatnik złożył PIT-2 albo PIT-2A wcześniej (również w latach ubiegłych), w wersji 6, to nie musi ich ponownie składać
.

PIT-2 druk 2022 - część A

Tak jak dotąd PIT-2 zawiera oświadczenie pracownika dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Pracownik w PIT-2 wskazuje zakład pracy (pracodawcę), który jest właściwy do zmniejszania miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej. Pracownik oświadcza też na tym druku, że:
1) nie otrzymuje emerytury lub renty za pośrednictwem płatnika,
2) nie osiąga dochodów z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną,
3) nie otrzymuje świadczeń pieniężnych wypłacanych z Funduszu Pracy lub z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
4) nie osiąga dochodów, od których jestem obowiązany(-na) opłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podstawie art. 44 ust. 3 ustawy o PIT, tj. dochodów:
a) z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy o PIT,
b) z najmu lub dzierżawy.

Formularz PIT-2(7) - część A

Formularz PIT-2(7) - część A

PIT-2 w 2022 roku - nowy wzór formularza (wersja 7) - część B

W części B tego formularza pracownik składa swój podpis i wskazuje datę wypełnienia formularza.

Formularz PIT-2(7) - część B

Formularz PIT-2(7) - część B

Tak jak dotąd oświadczenie PIT-2 należy złożyć płatnikowi przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w roku podatkowym. Oświadczenia PIT-2 nie składa się, jeżeli stan faktyczny wynikający z oświadczenia złożonego w latach poprzednich nie uległ zmianie. Jeżeli podatnik powiadomi zakład pracy o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, zakład pracy nie zmniejsza zaliczki w wyżej określony sposób.

Tak jak dotąd na druku PIT-2 znajduje się pouczenie, że za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi pracownikowi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym.

Nowy wzór formularza PIT-2A na 2022 rok

Ministerstwo Finansów opublikowało też nowy wzór oświadczenia PIT-2A dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na PIT. Jest to również siódma wersja tego formularza.

Druk PIT-2A(7) został opublikowany w dniu 10 stycznia 2022 r. na stronach Ministerstwa Finansów w dwóch miejscach:

- na stronie https://www.gov.pl/web/finanse/pit-2a - PIT-2A(7) - tu jest opublikowana adnotacja "PIT-2A (7) ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r."

- na stronie https://www.podatki.gov.pl/pit/formularze-do-druku-pit/PIT-2A(7)  - tu jest opublikowana adnotacja: wzór ten dotyczy formularzy składanych od 10 stycznia 2022 r.

Jak widać jest pewna niekonsekwencja w adnotacjach Ministerstwa Finansów, co może budzić wątpliwości od kiedy i do jakich dochodów można stosować wersję siódmą formularza PIT-2A, a do kiedy (i do jakich dochodów) można było stosować poprzednią (szóstą) wersję tego druku.

PIT-2A - dla kogo?

Formularz PIT-2A jest przeznaczony dla:
- osób otrzymujących rentę lub emeryturę z zagranicy,
- osób otrzymujących stypendium,
- osób tymczasowo aresztowanych lub skazanych otrzymujących należności za pracę,
- osób otrzymujących świadczenia integracyjne.

PIT-2A - kiedy składać i jak wypełnić?

Tak jak w poprzednich latach oświadczenie PIT-2A trzeba złożyć płatnikowi przed pierwszą wypłatą należności w roku podatkowym lub przed upływem miesiąca, w którym podatnik zaczął osiągać takie dochody.

W części A druku PIT-2A trzeba wpisać dane identyfikacyjne podatnika (nazwisko, pierwsze imię oraz datę urodzenia) a także wpisać pełną nazwę płatnika jako podmiotu właściwego do zmniejszania miesięcznej zaliczki na PIT o kwotę 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej PIT.

W części B formularza PIT-2A podatnik podpisuje oświadczenie i wskazuje datę wypełnienia formularza.

Tak jak w przypadku PIT-2 - za podanie nieprawdy lub zatajenie w PIT-2A i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym.

oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA