REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatkowe dochody budżetu państwa 2016

Podatkowe dochody budżetu państwa 2016
Podatkowe dochody budżetu państwa 2016

REKLAMA

REKLAMA

W 2016 roku dochody budżetu pochodzące z dwóch nowych podatków - bankowego i od hipermarketów - szacowane są na 7,5 mld złotych - poinformował podczas wtorkowego posiedzenia sejmowej Komisji finansów wiceminister finansów Leszek Skiba.

Sejmowa Komisja finansów opiniowała we wtorek projekt budżetu na 2016 rok w częściach dotyczących różnych instytucji finansowych.

REKLAMA

Autopromocja

Przedstawiciele resortu finansów relacjonowali m.in. wpływy pochodzące z dochodów podatkowych. W myśl projektu budżetu na 2016 rok szacowane są one na 276 mld 120 mln zł. Resort finansów, mówił wiceminister Leszek Skiba, planuje wzrost dochodów zarówno z PIT, CIT, jak i z VAT.

W przypadku nowych, wprowadzanych właśnie podatków wpływy szacowane są na ok. 7,5 mld zł (5,5 mld zł z podatku bankowego, 2 mld zł z podatku od hipermarketów). Łącznie dochody podatkowe mają wzrosnąć o 8,1 proc.

Druki PIT 2016

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedstawiciele MF informowali także m.in., że zapisane w budżecie dochody ze środków europejskich wynoszą ok. 62 mld zł.

Najwięcej emocji wśród posłów wywołała kwestia braku rozporządzenia, które ma określać plan finansowy rzecznika finansowego. Instytucja ta została utworzona jesienią ubiegłego roku w miejsce rzecznika ubezpieczonych.

Budżet RF referowała posłom pełniąca tę funkcję Aleksandra Wiktorow. Poinformowała, że rzecznik w 2016 roku ma wydać 17 mln zł, ale jest to kwota szacunkowa, bo RF utrzymuje się ze składek podmiotów kontrolowanych, a wciąż nie ma rozporządzenia ministra finansów, dotyczącego planu finansowego tej instytucji.

"Na początku wydawało mi się, że się przesłyszałam, iż minister finansów nie wydał wciąż rozporządzenia dotyczącego planu finansowego rzecznika finansowego" - powiedziała była wiceminister finansów Izabela Leszczyna, obecnie posłanka PO. "Mamy do czynienia z karygodnym zaniedbaniem" - dodała.

Obecna na posiedzeniu wiceminister finansów Hanna Majszczyk wyjaśniła jednak, że nie ma tu żadnego zaniedbania, po rozporządzenie jest przygotowywane, a ustawa o rzeczniku finansowym dała pół roku na jego przygotowanie, bo przez ten czas obowiązują jeszcze stare przepisy, dotyczące rzecznika ubezpieczonych.

Do polemiki doszło też przy omawianiu budżetu Komisji Nadzoru Finansowego na 2016 rok. Przewodniczący KNF Andrzej Jakubiak informował, że budżet ten wynosi 227 mln zł i stanowi 102 proc. budżetu na 2015 rok. W całości finansowany jest ze składek podmiotów nadzorowanych. Wzrost wydatków ma być przeznaczony m.in. na 5 nowych etatów w KNF.

Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Przewodniczący sejmowej komisji finansów Andrzej Jaworski (PiS) pytał, czym jest spowodowany ten wzrost zatrudnienia, skoro KNF już zatrudnia 984 osoby. Jakubiak wyjaśniał, że w związku z nową ustawą Komisja będzie finansowania ze składek szeregu nowych podmiotów, a nie tylko GPW i KDPW, jak dotąd. Stąd potrzeba nowych osób do obsługi tych składek.

Janusza Szewczaka (PiS) interesowała też kwestia potencjalnego konfliktu interesów w sytuacji, gdy członkowie kierownictwa KNF mają kredyty w bankach, które nadzorują. Jakubiak odpowiedział, że w ustawie o nadzorze nad rynkiem finansowym nie ma zakazu posiadania kredytów przez kierownictwo komisji.

Sejmowa komisja finansów omówiła też projekt budżetu GUS, którego planowane wydatki wynoszą ponad 416 mln zł i są o 3,8 proc. większe niż w 2015 roku.(PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA