REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PUE ZUS stanie się niedługo częścią platformy gov.pl

PUE ZUS e-wnioski
PUE ZUS e-wnioski
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Platforma Usług Elektronicznych ZUS stanie się niedługo częścią wielkiej platformy gov.pl – zapowiedziała prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych prof. Gertruda Uścińska. Dodała, że rozwijane będą funkcjonujące rozwiązania informatyczne, np. e-wizyty i e-wnioski, będzie też więcej aplikacji mobilnych.

Urząd online. PUE ZUS

Platforma Usług Elektronicznych PUE ZUS jest pierwszym w Polsce elektronicznym urzędem. Ma 10 mln użytkowników. Umożliwia dostęp do usług online, a także daje możliwości samodzielnego tworzenia dokumentów.

REKLAMA

REKLAMA

Od 14 czerwca 2012 r. z Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS przeprowadzono 28,8 mln rozmów telefonicznych. Jej pracownicy ponad 223 tys. razy oddzwonili do klientów ZUS i odpowiedzieli na ponad 5 mln e-maili. Konsultanci COT obsługują również osoby niesłyszące i niedosłyszące.

W czasie wtorkowej konferencji w Warszawie podsumowano 10 lat działania Platformy Usług Elektronicznych ZUS i Centrum Obsługi Telefonicznej.

W ocenie prezes ZUS "ogromny przełom technologiczny z punktu widzenia obsługi obywateli przez państwo dokonał się, "kiedy z ogromną determinacją i odwagą wprowadzono 1 grudnia 2018 r. elektroniczne zwolnienia".

REKLAMA

"To było pokazanie kierunku unowocześnienia państwa, unowocześnienia obsługi obywateli, włączenia w ten system lekarzy i pracodawców" – powiedziała Uścińska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwróciła uwagę, że postulaty odejścia od wydawania zaświadczeń papierowych były zgłaszane przez wiele lat. Zaznaczyła, że "to się znakomicie sprawdziło w czasie pandemii".

e-dokumenty liczone w milionach

"W marcu 2020 r. liczba wystawionych zwolnień wyniosła 3,3 mln. Było to przekroczenie granic bezpieczeństwa funkcjonowania. Dzięki PUE ZUS mogliśmy zupełnie inaczej się komunikować" – powiedziała prof. Uścińska.

Zaznaczyła, że PUE ZUS jest ważną bazą danych tego, kto i na co choruje. Chodzi też o to, żeby dodać do niego świadczenia rzeczowe, a więc przed ZUS-em jest zadanie zintegrowania, ubudżetowienia faktycznych kosztów opieki zdrowotnej, łącznie ze świadczeniami pieniężnymi.

Przyznała, że COVID-19 nie tylko wymusił zarządzanie kryzysowe, ale także przyczynił się do zmian technologicznych, które ZUS wykorzystał, inwestując w unowocześnienie systemu.

Prezes ZUS powiedziała, że pandemia spowodowała również inne podejście do tworzenia prawa. Jako przykład wskazała wprowadzony w czerwcu 2020 r. dodatek solidarnościowy.

"Pokazał on, że nowoczesne prawo, jeśli jest proste – daje się w 97-98 proc. stosować automatycznie" – powiedziała prof. Uścińska.

Podkreśliła, że "ZUS może stać się także nowoczesnym centrum informatycznym, jeśli chodzi o świadczenia na rzecz rodziny". Wspomniała, że od stycznia w całości przejęto obsługę kapitału opiekuńczego czy żłobkowego.

Powiedziała, że Centrum Świadczeń, w którym docelowo będzie pracowało ok. 100 osób, obsługuje ponad 20 mln spraw.

Kreator wniosków po ukraińsku

Wspomniała, że w trzy tygodnie udało się np. stworzyć kreator wniosków w języku ukraińskim. "Kiedyś przygotowania tego rodzaju trwałyby ok. 9 miesięcy" – stwierdziła prof. Uścińska.

Mówiąc o planach na przyszłość, prezes ZUS powiedziała, że "będzie rozwijane to, co już zostało wprowadzone, np. e-wizyty, e-wnioski, ale także będzie więcej mobilnych aplikacji dla osób w średnim wieku czy młodych".

"Musimy pracować nad lepszą koordynacją bazy danych" – zaznaczyła. Zapowiedziała, że PUE ZUS "stanie się niedługo częścią platformy gov.pl.

Minister Rodziny i Polityki Społecznej Marlena Maląg powiedziała, że dzięki sprawnemu wdrożeniu systemu przez ZUS.pl obecnie miliardy złotych trafiają do polskich rodzin.

"W 2016 r., kiedy wprowadzaliśmy świadczenie +Rodzina 500 plus+ złożono wówczas online niespełna 20 proc. wniosków. Dziś mamy sytuację odwrotną" – powiedziała minister Maląg. Dodała, że dziś wnioski wyłącznie drogą elektroniczną składają rodzice, m.in. w programach "Rodzina 500 plus" czy "Dobry start".

Wspomniała, że ratowanie miejsc pracy, dzięki np. tarczy antykryzysowej, było realizowane poprzez cyfrowe rozwiązania. Zaznaczyła, że symbolem cyfrowej rewolucji, jaką przeszła administracja publiczna, jest również okres walki z pandemią. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA