REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PUE ZUS stanie się niedługo częścią platformy gov.pl

PUE ZUS e-wnioski
PUE ZUS e-wnioski
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Platforma Usług Elektronicznych ZUS stanie się niedługo częścią wielkiej platformy gov.pl – zapowiedziała prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych prof. Gertruda Uścińska. Dodała, że rozwijane będą funkcjonujące rozwiązania informatyczne, np. e-wizyty i e-wnioski, będzie też więcej aplikacji mobilnych.

Urząd online. PUE ZUS

Platforma Usług Elektronicznych PUE ZUS jest pierwszym w Polsce elektronicznym urzędem. Ma 10 mln użytkowników. Umożliwia dostęp do usług online, a także daje możliwości samodzielnego tworzenia dokumentów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Od 14 czerwca 2012 r. z Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS przeprowadzono 28,8 mln rozmów telefonicznych. Jej pracownicy ponad 223 tys. razy oddzwonili do klientów ZUS i odpowiedzieli na ponad 5 mln e-maili. Konsultanci COT obsługują również osoby niesłyszące i niedosłyszące.

W czasie wtorkowej konferencji w Warszawie podsumowano 10 lat działania Platformy Usług Elektronicznych ZUS i Centrum Obsługi Telefonicznej.

W ocenie prezes ZUS "ogromny przełom technologiczny z punktu widzenia obsługi obywateli przez państwo dokonał się, "kiedy z ogromną determinacją i odwagą wprowadzono 1 grudnia 2018 r. elektroniczne zwolnienia".

REKLAMA

"To było pokazanie kierunku unowocześnienia państwa, unowocześnienia obsługi obywateli, włączenia w ten system lekarzy i pracodawców" – powiedziała Uścińska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwróciła uwagę, że postulaty odejścia od wydawania zaświadczeń papierowych były zgłaszane przez wiele lat. Zaznaczyła, że "to się znakomicie sprawdziło w czasie pandemii".

e-dokumenty liczone w milionach

"W marcu 2020 r. liczba wystawionych zwolnień wyniosła 3,3 mln. Było to przekroczenie granic bezpieczeństwa funkcjonowania. Dzięki PUE ZUS mogliśmy zupełnie inaczej się komunikować" – powiedziała prof. Uścińska.

Zaznaczyła, że PUE ZUS jest ważną bazą danych tego, kto i na co choruje. Chodzi też o to, żeby dodać do niego świadczenia rzeczowe, a więc przed ZUS-em jest zadanie zintegrowania, ubudżetowienia faktycznych kosztów opieki zdrowotnej, łącznie ze świadczeniami pieniężnymi.

Przyznała, że COVID-19 nie tylko wymusił zarządzanie kryzysowe, ale także przyczynił się do zmian technologicznych, które ZUS wykorzystał, inwestując w unowocześnienie systemu.

Prezes ZUS powiedziała, że pandemia spowodowała również inne podejście do tworzenia prawa. Jako przykład wskazała wprowadzony w czerwcu 2020 r. dodatek solidarnościowy.

"Pokazał on, że nowoczesne prawo, jeśli jest proste – daje się w 97-98 proc. stosować automatycznie" – powiedziała prof. Uścińska.

Podkreśliła, że "ZUS może stać się także nowoczesnym centrum informatycznym, jeśli chodzi o świadczenia na rzecz rodziny". Wspomniała, że od stycznia w całości przejęto obsługę kapitału opiekuńczego czy żłobkowego.

Powiedziała, że Centrum Świadczeń, w którym docelowo będzie pracowało ok. 100 osób, obsługuje ponad 20 mln spraw.

Kreator wniosków po ukraińsku

Wspomniała, że w trzy tygodnie udało się np. stworzyć kreator wniosków w języku ukraińskim. "Kiedyś przygotowania tego rodzaju trwałyby ok. 9 miesięcy" – stwierdziła prof. Uścińska.

Mówiąc o planach na przyszłość, prezes ZUS powiedziała, że "będzie rozwijane to, co już zostało wprowadzone, np. e-wizyty, e-wnioski, ale także będzie więcej mobilnych aplikacji dla osób w średnim wieku czy młodych".

"Musimy pracować nad lepszą koordynacją bazy danych" – zaznaczyła. Zapowiedziała, że PUE ZUS "stanie się niedługo częścią platformy gov.pl.

Minister Rodziny i Polityki Społecznej Marlena Maląg powiedziała, że dzięki sprawnemu wdrożeniu systemu przez ZUS.pl obecnie miliardy złotych trafiają do polskich rodzin.

"W 2016 r., kiedy wprowadzaliśmy świadczenie +Rodzina 500 plus+ złożono wówczas online niespełna 20 proc. wniosków. Dziś mamy sytuację odwrotną" – powiedziała minister Maląg. Dodała, że dziś wnioski wyłącznie drogą elektroniczną składają rodzice, m.in. w programach "Rodzina 500 plus" czy "Dobry start".

Wspomniała, że ratowanie miejsc pracy, dzięki np. tarczy antykryzysowej, było realizowane poprzez cyfrowe rozwiązania. Zaznaczyła, że symbolem cyfrowej rewolucji, jaką przeszła administracja publiczna, jest również okres walki z pandemią. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA