REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypełnianie i przekazanie formularza PIT-11

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Tylko do końca lutego pracodawcy mają czas na wypełnienie i przekazanie pracownikom formularzy PIT-11 za 2013 r. Warto poświęcić im więcej uwagi, gdyż w tym roku zmieniły się przepisy.

 

REKLAMA


Jak wypełnić formularz PIT-11


W teorii wypełnianie formularza PIT-11 nie powinno być skomplikowane. Druk ten, to nic innego jak informacja o dochodach pracownika, zaliczkach na poczet podatku dochodowego opłaconych w ciągu roku przez pracodawcę i pozostałych składkach (np. ZUS), które zostały pobrane z wynagrodzenia pracownika. W praktyce okazuje się jednak, że o pomyłkę przy wypełnianiu nietrudno.

- Najwięcej problemów mogą przysporzyć umowy związane z prawami autorskimi. Od 2013 roku został wprowadzony limit kwoty, która może być odliczana jako 50% koszt przychodu. Pracodawca powinien kontrolować moment przekroczenia tego limitu, jednak artysta może być zatrudniony w kilku miejscach, co może być utrudnieniem w obliczeniach. Różnicę pokrywa podatnik w rocznym rozliczeniu. Nowe przepisy oznaczają też inne rubryki w formularzu PIT-11 - zwraca uwagę Małgorzata Bazan z katowickiego biura rachunkowego KPDA.

Przychody z praw autorskich w PIT-11/PIT-40 za 2013 r.

Pięćdziesięcioprocentowe koszty przychodu były do tej pory przywilejem artystów, dziennikarzy, naukowców czy wynalazców - wszystkich osób, których praca jest związana z prawami autorskimi. Od tego roku koszty te nie mogą jednak przekroczyć kwoty 42 764 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Małgorzata Bazan wskazuje też inne pułapki kryjące się w PIT-11. Jedną z nich jest wysokość składek ubezpieczeniowych płaconych przez pracownika. W formularzu PIT-11 należy tylko część składki - a dokładniej 7,75% podstawy.

- Pracodawcy wciąż też nie są pewni, jaki identyfikator podatnika ma się znaleźć na formularzu PIT-11. Aby tego uniknąć zachęcamy ich, by prosili swoich pracowników o składanie stosownego oświadczenia, w którym zadeklarują czy identyfikuje ich numer PESEL czy NIP. Wzór takiego oświadczenia można bez problemu znaleźć w internecie - wyjaśnia Bazan.


Przekazanie pracownikom PIT-11


Wypełnione formularze PIT-11 powinny zostać przekazane pracownikom do 28 lutego. Nie muszą jednak być wręczane osobiście - mogą zostać wysłane pocztą. Decydująca jest tu data stempla pocztowego. Korzystając z usług poczty warto skorzystać z potwierdzenia odbioru. Dzięki temu można zyskać pewność, że pismo zostało doręczone.

Pobierz darmowy program do rozliczania rocznych PIT FORMAT

Zobacz: Serwis do rozliczeń rocznych PIT

 

Podatnik korzystając z informacji zawartych w PIT-11 wypełnia swoje zeznanie podatkowe, czyli w przypadku osób nie prowadzących działalności gospodarczej formularz PIT-37. Podatnik może dokonać dodatkowych odliczeń i ulg od podatku. Od podstawy podatku odliczane są m.in. wydatki na internet (ale tylko przez dwa lata z rzędu), składki na ubezpieczenie społeczne, czy wydatki na rehabilitację. Kwotę podatku można też zmniejszyć o ulgę prorodzinną, składki na ubezpieczenie zdrowotne czy 1% przeznaczony na organizacje pożytku publicznego. Na złożenie zeznania podatnik ma czas do 30 kwietnia.

Za prawidłowe rozliczenie podatku odpowiada podatnik, niezależnie od tego czy otrzymał informację PIT-11 wypełnioną prawidłowo czy nie. Jeśli podatnik zauważy błędy ma prawo poprosić o korektę PIT-11. Powinien też wykazać poprawne dane w zeznaniu rocznym pomimo błędów w deklaracji PIT-11.  Jeśli jednak na skutek błędów w otrzymanym formularzu jego zeznanie podatkowe zostanie zakwestionowane, może składać roszczenia wobec pracodawcy na drodze cywilnej.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Dlatego warto wypełniając PIT-11 należy poświęcić mu sporo uwagi. Dla mniejszych firm, nie posiadających własnych działów księgowości, najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług biura rachunkowego. Przekazując rozliczenia z fiskusem w ręce fachowców można zaoszczędzić sobie przykrych i niepotrzebnych kontaktów z Urzędem Skarbowym.

***

Biuro rachunkowe KPDA Sp. z o.o. od 1998 roku świadczy usługi księgowe oraz szereg różnorodnych usług finansowych i prawnych. Firma oferuje kompleksową obsługę swoich partnerów. KPDA posiada biura w Katowicach i Gliwicach.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuro rachunkowe KPDA sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA