REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypełnianie i przekazanie formularza PIT-11

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Tylko do końca lutego pracodawcy mają czas na wypełnienie i przekazanie pracownikom formularzy PIT-11 za 2013 r. Warto poświęcić im więcej uwagi, gdyż w tym roku zmieniły się przepisy.

 

REKLAMA

Autopromocja


Jak wypełnić formularz PIT-11


W teorii wypełnianie formularza PIT-11 nie powinno być skomplikowane. Druk ten, to nic innego jak informacja o dochodach pracownika, zaliczkach na poczet podatku dochodowego opłaconych w ciągu roku przez pracodawcę i pozostałych składkach (np. ZUS), które zostały pobrane z wynagrodzenia pracownika. W praktyce okazuje się jednak, że o pomyłkę przy wypełnianiu nietrudno.

- Najwięcej problemów mogą przysporzyć umowy związane z prawami autorskimi. Od 2013 roku został wprowadzony limit kwoty, która może być odliczana jako 50% koszt przychodu. Pracodawca powinien kontrolować moment przekroczenia tego limitu, jednak artysta może być zatrudniony w kilku miejscach, co może być utrudnieniem w obliczeniach. Różnicę pokrywa podatnik w rocznym rozliczeniu. Nowe przepisy oznaczają też inne rubryki w formularzu PIT-11 - zwraca uwagę Małgorzata Bazan z katowickiego biura rachunkowego KPDA.

Przychody z praw autorskich w PIT-11/PIT-40 za 2013 r.

Pięćdziesięcioprocentowe koszty przychodu były do tej pory przywilejem artystów, dziennikarzy, naukowców czy wynalazców - wszystkich osób, których praca jest związana z prawami autorskimi. Od tego roku koszty te nie mogą jednak przekroczyć kwoty 42 764 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Małgorzata Bazan wskazuje też inne pułapki kryjące się w PIT-11. Jedną z nich jest wysokość składek ubezpieczeniowych płaconych przez pracownika. W formularzu PIT-11 należy tylko część składki - a dokładniej 7,75% podstawy.

- Pracodawcy wciąż też nie są pewni, jaki identyfikator podatnika ma się znaleźć na formularzu PIT-11. Aby tego uniknąć zachęcamy ich, by prosili swoich pracowników o składanie stosownego oświadczenia, w którym zadeklarują czy identyfikuje ich numer PESEL czy NIP. Wzór takiego oświadczenia można bez problemu znaleźć w internecie - wyjaśnia Bazan.


Przekazanie pracownikom PIT-11


Wypełnione formularze PIT-11 powinny zostać przekazane pracownikom do 28 lutego. Nie muszą jednak być wręczane osobiście - mogą zostać wysłane pocztą. Decydująca jest tu data stempla pocztowego. Korzystając z usług poczty warto skorzystać z potwierdzenia odbioru. Dzięki temu można zyskać pewność, że pismo zostało doręczone.

Pobierz darmowy program do rozliczania rocznych PIT FORMAT

Zobacz: Serwis do rozliczeń rocznych PIT

 

Podatnik korzystając z informacji zawartych w PIT-11 wypełnia swoje zeznanie podatkowe, czyli w przypadku osób nie prowadzących działalności gospodarczej formularz PIT-37. Podatnik może dokonać dodatkowych odliczeń i ulg od podatku. Od podstawy podatku odliczane są m.in. wydatki na internet (ale tylko przez dwa lata z rzędu), składki na ubezpieczenie społeczne, czy wydatki na rehabilitację. Kwotę podatku można też zmniejszyć o ulgę prorodzinną, składki na ubezpieczenie zdrowotne czy 1% przeznaczony na organizacje pożytku publicznego. Na złożenie zeznania podatnik ma czas do 30 kwietnia.

Za prawidłowe rozliczenie podatku odpowiada podatnik, niezależnie od tego czy otrzymał informację PIT-11 wypełnioną prawidłowo czy nie. Jeśli podatnik zauważy błędy ma prawo poprosić o korektę PIT-11. Powinien też wykazać poprawne dane w zeznaniu rocznym pomimo błędów w deklaracji PIT-11.  Jeśli jednak na skutek błędów w otrzymanym formularzu jego zeznanie podatkowe zostanie zakwestionowane, może składać roszczenia wobec pracodawcy na drodze cywilnej.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Dlatego warto wypełniając PIT-11 należy poświęcić mu sporo uwagi. Dla mniejszych firm, nie posiadających własnych działów księgowości, najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług biura rachunkowego. Przekazując rozliczenia z fiskusem w ręce fachowców można zaoszczędzić sobie przykrych i niepotrzebnych kontaktów z Urzędem Skarbowym.

***

Biuro rachunkowe KPDA Sp. z o.o. od 1998 roku świadczy usługi księgowe oraz szereg różnorodnych usług finansowych i prawnych. Firma oferuje kompleksową obsługę swoich partnerów. KPDA posiada biura w Katowicach i Gliwicach.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuro rachunkowe KPDA sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA