REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypełnianie i przekazanie formularza PIT-11

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Tylko do końca lutego pracodawcy mają czas na wypełnienie i przekazanie pracownikom formularzy PIT-11 za 2013 r. Warto poświęcić im więcej uwagi, gdyż w tym roku zmieniły się przepisy.

 

REKLAMA

Autopromocja


Jak wypełnić formularz PIT-11


W teorii wypełnianie formularza PIT-11 nie powinno być skomplikowane. Druk ten, to nic innego jak informacja o dochodach pracownika, zaliczkach na poczet podatku dochodowego opłaconych w ciągu roku przez pracodawcę i pozostałych składkach (np. ZUS), które zostały pobrane z wynagrodzenia pracownika. W praktyce okazuje się jednak, że o pomyłkę przy wypełnianiu nietrudno.

- Najwięcej problemów mogą przysporzyć umowy związane z prawami autorskimi. Od 2013 roku został wprowadzony limit kwoty, która może być odliczana jako 50% koszt przychodu. Pracodawca powinien kontrolować moment przekroczenia tego limitu, jednak artysta może być zatrudniony w kilku miejscach, co może być utrudnieniem w obliczeniach. Różnicę pokrywa podatnik w rocznym rozliczeniu. Nowe przepisy oznaczają też inne rubryki w formularzu PIT-11 - zwraca uwagę Małgorzata Bazan z katowickiego biura rachunkowego KPDA.

Przychody z praw autorskich w PIT-11/PIT-40 za 2013 r.

Pięćdziesięcioprocentowe koszty przychodu były do tej pory przywilejem artystów, dziennikarzy, naukowców czy wynalazców - wszystkich osób, których praca jest związana z prawami autorskimi. Od tego roku koszty te nie mogą jednak przekroczyć kwoty 42 764 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Małgorzata Bazan wskazuje też inne pułapki kryjące się w PIT-11. Jedną z nich jest wysokość składek ubezpieczeniowych płaconych przez pracownika. W formularzu PIT-11 należy tylko część składki - a dokładniej 7,75% podstawy.

- Pracodawcy wciąż też nie są pewni, jaki identyfikator podatnika ma się znaleźć na formularzu PIT-11. Aby tego uniknąć zachęcamy ich, by prosili swoich pracowników o składanie stosownego oświadczenia, w którym zadeklarują czy identyfikuje ich numer PESEL czy NIP. Wzór takiego oświadczenia można bez problemu znaleźć w internecie - wyjaśnia Bazan.


Przekazanie pracownikom PIT-11


Wypełnione formularze PIT-11 powinny zostać przekazane pracownikom do 28 lutego. Nie muszą jednak być wręczane osobiście - mogą zostać wysłane pocztą. Decydująca jest tu data stempla pocztowego. Korzystając z usług poczty warto skorzystać z potwierdzenia odbioru. Dzięki temu można zyskać pewność, że pismo zostało doręczone.

Pobierz darmowy program do rozliczania rocznych PIT FORMAT

Zobacz: Serwis do rozliczeń rocznych PIT

 

Podatnik korzystając z informacji zawartych w PIT-11 wypełnia swoje zeznanie podatkowe, czyli w przypadku osób nie prowadzących działalności gospodarczej formularz PIT-37. Podatnik może dokonać dodatkowych odliczeń i ulg od podatku. Od podstawy podatku odliczane są m.in. wydatki na internet (ale tylko przez dwa lata z rzędu), składki na ubezpieczenie społeczne, czy wydatki na rehabilitację. Kwotę podatku można też zmniejszyć o ulgę prorodzinną, składki na ubezpieczenie zdrowotne czy 1% przeznaczony na organizacje pożytku publicznego. Na złożenie zeznania podatnik ma czas do 30 kwietnia.

Za prawidłowe rozliczenie podatku odpowiada podatnik, niezależnie od tego czy otrzymał informację PIT-11 wypełnioną prawidłowo czy nie. Jeśli podatnik zauważy błędy ma prawo poprosić o korektę PIT-11. Powinien też wykazać poprawne dane w zeznaniu rocznym pomimo błędów w deklaracji PIT-11.  Jeśli jednak na skutek błędów w otrzymanym formularzu jego zeznanie podatkowe zostanie zakwestionowane, może składać roszczenia wobec pracodawcy na drodze cywilnej.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Dlatego warto wypełniając PIT-11 należy poświęcić mu sporo uwagi. Dla mniejszych firm, nie posiadających własnych działów księgowości, najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług biura rachunkowego. Przekazując rozliczenia z fiskusem w ręce fachowców można zaoszczędzić sobie przykrych i niepotrzebnych kontaktów z Urzędem Skarbowym.

***

Biuro rachunkowe KPDA Sp. z o.o. od 1998 roku świadczy usługi księgowe oraz szereg różnorodnych usług finansowych i prawnych. Firma oferuje kompleksową obsługę swoich partnerów. KPDA posiada biura w Katowicach i Gliwicach.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuro rachunkowe KPDA sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

REKLAMA