REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 lipca 2009 r. zgłoszenia celne tylko elektronicznie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Już od 1 lipca 2009 r. przedsiębiorcy będą musieli dokonywać wywozowych zgłoszeń celnych w formie elektronicznej. Już dziś warto się do tego przygotować.

RAPORT

REKLAMA

Autopromocja

Dla unijnych eksporterów oraz importerów towarów z krajów nienależących do Unii Europejskiej 1 lipca 2009 r. to ważna data - od tego dnia miało wejść w życie wiele nowych zasad związanych z przywozem lub wywozem towarów do takich krajów. Nie wszystkie z zaplanowanych nawet kilka lat temu zasad zostaną wprowadzone w tym terminie.

Deklaracje skrócone

REKLAMA

Przyjęte przez Komisję Europejską w grudniu 2006 r. przepisy wspólnotowego prawa celnego wprowadziły obowiązek składania od 1 lipca 2009 r. tzw. przywozowej deklaracji skróconej (w imporcie) oraz wywozowej deklaracji skróconej (w eksporcie) towarów.

Andrzej Milczarczyk, menedżer w PricewaterhouseCoopers, tłumaczy, że przywozowe i wywozowe deklaracje skrócone mają być przesyłane w formie elektronicznej przez importerów lub eksporterów towarów (lub osoby działające na ich rzecz) z odpowiednim wyprzedzeniem, zanim towary zostaną przywiezione na terytorium celne UE albo z niego wywiezione.

- Na podstawie takich deklaracji organy celne będą dokonywać analizy ryzyka, która może mieć wpływ na zakres kontroli celnej i na samą decyzję o możliwości importu lub eksportu danych towarów - podkreśla Andrzej Milczarczyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ciągu 18-miesięcznego okresu przejściowego - który dała nam UE - organy celne będą przeprowadzać analizę ryzyka na podstawie standardowej deklaracji skróconej, składanej jak obecnie równocześnie z przywożonym towarem albo na podstawie składanego zgłoszenia celnego.

- Daje to m.in. polskim importerom, eksporterom, przewoźnikom i innym zainteresowanym podmiotom dodatkowy czas na przygotowanie się do planowanych zmian - podpowiada Andrzej Milczarczyk.

Forma elektroniczna

Mimo że polscy importerzy i eksporterzy oraz ich przedstawiciele nie będą musieli przesyłać przywozowej i wywozowej deklaracji skróconej, od 1 lipca 2009 r. zostaną zobowiązani do dokonywania wywozowych zgłoszeń celnych wyłącznie elektronicznie.

Sylwester Witalis, konsultant w PricewaterhouseCoopers, stwierdza, że dotychczas, dokonując wywozowych zgłoszeń celnych, podatnicy mogli korzystać z systemu ECS lub CELINA (w którym istnieje też obowiązek dokonania zgłoszenia celnego w formie papierowej).

Ważne!

Komisja Europejska 2 kwietnia 2009 r. przyjęła rozporządzenie nr 273/2009, na mocy którego do 31 grudnia 2010 r. składanie przywozowej i wywozowej deklaracji skróconej nie będzie dla przedsiębiorców obowiązkowe

- Od lipca eksportowe zgłoszenia celne będą dokonywane tylko w systemie ECS i będą musiały być opatrzone podpisem elektronicznym. Zgłoszenia papierowe oraz dokonywane w systemie CELINA nie będą już przyjmowane przez organy celne (z wyjątkiem np. awarii systemu ECS) - ostrzega Sylwester Witalis.

Dla eksporterów może to oznaczać potrzebę odpowiedniego dostosowania posiadanych przez nich aplikacji informatycznych, przy użyciu których dokonują wywozowych zgłoszeń celnych, a także uzyskania podpisów elektronicznych od administracji celnych.

Ministerstwo Finansów odroczyło też planowany termin rozszerzenia zakresu danych wymaganych w wywozowym zgłoszeniu celnym o tzw. dane dotyczące bezpieczeństwa i ochrony.

- Zamiast od 1 lipca 2009 r. organy celne będą żądać takich danych najwcześniej od jesieni - podsumowują eksperci PricewaterhouseCoopers.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA