REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 lipca 2009 r. zgłoszenia celne tylko elektronicznie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Już od 1 lipca 2009 r. przedsiębiorcy będą musieli dokonywać wywozowych zgłoszeń celnych w formie elektronicznej. Już dziś warto się do tego przygotować.

RAPORT

REKLAMA

Dla unijnych eksporterów oraz importerów towarów z krajów nienależących do Unii Europejskiej 1 lipca 2009 r. to ważna data - od tego dnia miało wejść w życie wiele nowych zasad związanych z przywozem lub wywozem towarów do takich krajów. Nie wszystkie z zaplanowanych nawet kilka lat temu zasad zostaną wprowadzone w tym terminie.

Deklaracje skrócone

Przyjęte przez Komisję Europejską w grudniu 2006 r. przepisy wspólnotowego prawa celnego wprowadziły obowiązek składania od 1 lipca 2009 r. tzw. przywozowej deklaracji skróconej (w imporcie) oraz wywozowej deklaracji skróconej (w eksporcie) towarów.

Andrzej Milczarczyk, menedżer w PricewaterhouseCoopers, tłumaczy, że przywozowe i wywozowe deklaracje skrócone mają być przesyłane w formie elektronicznej przez importerów lub eksporterów towarów (lub osoby działające na ich rzecz) z odpowiednim wyprzedzeniem, zanim towary zostaną przywiezione na terytorium celne UE albo z niego wywiezione.

- Na podstawie takich deklaracji organy celne będą dokonywać analizy ryzyka, która może mieć wpływ na zakres kontroli celnej i na samą decyzję o możliwości importu lub eksportu danych towarów - podkreśla Andrzej Milczarczyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ciągu 18-miesięcznego okresu przejściowego - który dała nam UE - organy celne będą przeprowadzać analizę ryzyka na podstawie standardowej deklaracji skróconej, składanej jak obecnie równocześnie z przywożonym towarem albo na podstawie składanego zgłoszenia celnego.

- Daje to m.in. polskim importerom, eksporterom, przewoźnikom i innym zainteresowanym podmiotom dodatkowy czas na przygotowanie się do planowanych zmian - podpowiada Andrzej Milczarczyk.

Forma elektroniczna

REKLAMA

Mimo że polscy importerzy i eksporterzy oraz ich przedstawiciele nie będą musieli przesyłać przywozowej i wywozowej deklaracji skróconej, od 1 lipca 2009 r. zostaną zobowiązani do dokonywania wywozowych zgłoszeń celnych wyłącznie elektronicznie.

Sylwester Witalis, konsultant w PricewaterhouseCoopers, stwierdza, że dotychczas, dokonując wywozowych zgłoszeń celnych, podatnicy mogli korzystać z systemu ECS lub CELINA (w którym istnieje też obowiązek dokonania zgłoszenia celnego w formie papierowej).

Ważne!

Komisja Europejska 2 kwietnia 2009 r. przyjęła rozporządzenie nr 273/2009, na mocy którego do 31 grudnia 2010 r. składanie przywozowej i wywozowej deklaracji skróconej nie będzie dla przedsiębiorców obowiązkowe

- Od lipca eksportowe zgłoszenia celne będą dokonywane tylko w systemie ECS i będą musiały być opatrzone podpisem elektronicznym. Zgłoszenia papierowe oraz dokonywane w systemie CELINA nie będą już przyjmowane przez organy celne (z wyjątkiem np. awarii systemu ECS) - ostrzega Sylwester Witalis.

Dla eksporterów może to oznaczać potrzebę odpowiedniego dostosowania posiadanych przez nich aplikacji informatycznych, przy użyciu których dokonują wywozowych zgłoszeń celnych, a także uzyskania podpisów elektronicznych od administracji celnych.

Ministerstwo Finansów odroczyło też planowany termin rozszerzenia zakresu danych wymaganych w wywozowym zgłoszeniu celnym o tzw. dane dotyczące bezpieczeństwa i ochrony.

- Zamiast od 1 lipca 2009 r. organy celne będą żądać takich danych najwcześniej od jesieni - podsumowują eksperci PricewaterhouseCoopers.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA