REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Interpretacja ogólna też na wniosek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dominik Mędrzycki
Elżbieta Węcławik

REKLAMA

Interpretacja podatkowa to najbezpieczniejsze dla podatnika źródło informacji. Zastosowanie się do wydanej przez Ministra Finansów interpretacji pozwala uniknąć negatywnych konsekwencji zarówno na gruncie podatkowym, jak i karnoskarbowym. W związku z nowelizacją Ordynacji Podatkowej, w razie rozbieżności w stanowiskach organów podatkowych, można także wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji ogólnej.

Do niedawna jedyną możliwością uzyskania wyczerpującego wyjaśnienia przepisów podatkowych wraz ze wskazaniem prawidłowego postępowania w określonych okolicznościach było wystąpienie o wydanie interpretacji indywidualnej. Od pierwszego stycznia 2012 roku każdy podatnik może wystosować wniosek o wydanie interpretacji ogólnej, mającej powszechne zastosowanie. Ma to na celu ujednolicenie orzecznictwa, jak również stosowania prawa podatkowego. Należy jednakże pamiętać o pewnych, związanych z tym, ograniczeniach.

REKLAMA

Autopromocja

Interpretacja ogólna wydawana jest w przypadku wykazania braku spójności w postępowaniu organów podatkowych

Najważniejszym ograniczeniem, związanym z interpretacjami ogólnymi jest fakt, że wydawane są one w przypadku nieścisłości w egzekwowaniu przepisów, a także w szeroko rozumianym orzecznictwie podatkowym. Warunkiem uzyskania omawianego stanowiska jest wskazanie istnienia niejednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej w takich samych stanach faktycznych i prawnych.

Korzyści, wynikające z uzyskania interpretacji ogólnej

Ponieważ decyzja o wydaniu interpretacji ogólnej stanowiła dotychczas subiektywną inicjatywę Ministra Finansów,  pomimo  wielu rozbieżności w stosowaniu regulacji prawnych, rzadko i niechętnie decydowano się na tę formę interpretowania przepisów. W konsekwencji niewiele takich stanowisk zostało wydanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fakt, że od nowego roku każdy podatnik, płatnik i inkasent może wystąpić o wydanie stosownej interpretacji pociąga za sobą wiele korzyści. Interpretacje ogólne stanowią istotne zabezpieczenie przed ryzykiem podatkowym. Oznacza to, że zastosowanie się do wskazówek zawartych w interpretacji tego typu nie może podatnikowi zaszkodzić. Ogólne interpretacje podatkowe są powszechne i każdy może się na nie powołać dochodząc swoich praw oraz wyjaśniając przyjęty sposób realizacji obowiązków podatkowych.

 

Interpretacja ogólna zostanie wydana, chyba że...

Pomimo, iż w przypadku złożenia wniosku dotyczącego interpretacji ogólnej organ podatkowy zobowiązany jest do jego rozpatrzenia w terminie 3 miesięcy, nie zawsze zostanie ona wydana. Stanie się tak w sytuacji, gdy w zakresie spraw, które mają zostać wyjaśnione w drodze interpretacji, toczy się postępowanie podatkowe lub postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej. Analogicznie, w formie interpretacji ogólnej nie zostanie wyjaśnione stanowisko organu podatkowego w momencie, gdy na budzące wątpliwości decyzje lub postanowienie wniesiono odwołanie lub zażalenie.

Wniosek o wydanie interpretacji ogólnej należy złożyć na specjalnym formularzu

Podatnik, który zdecyduje się na złożenie wniosku o wydanie interpretacji ogólnej, zobowiązany jest do złożenia odpowiedniego  wniosku. Należy przedstawić w nim budzące kontrowersje zagadnienia, a także wskazać przepisy prawa wymagające określenia stanowiska organu podatkowego. Oznacza to, że podatnik musi zaznaczyć niejednolite stosowanie przepisów w określonych decyzjach, postanowieniach, wyrokach, a także wydanych już interpretacjach  indywidualnych w stosunku do jednakowych stanów faktycznych. Warto podkreślić, że podstawą do ubiegania się o wydanie jednolitego stanowiska są również nieścisłości w regulacjach dotyczących zdarzeń przyszłych w odniesieniu do obecnego stanu prawnego. Do tego celu służą formularze ORD-OG oraz załącznik ORD-OG/A, będący niejako uzupełnieniem tego pierwszego, w przypadku, gdy okaże się on niewystarczający do przedstawienia problemu.

Elżbieta Węcławik, Tax Care

Dominik Mędrzycki, księgowy Tax Care

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA