REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Interpretacja ogólna też na wniosek

Dominik Mędrzycki
Elżbieta Węcławik

REKLAMA

Interpretacja podatkowa to najbezpieczniejsze dla podatnika źródło informacji. Zastosowanie się do wydanej przez Ministra Finansów interpretacji pozwala uniknąć negatywnych konsekwencji zarówno na gruncie podatkowym, jak i karnoskarbowym. W związku z nowelizacją Ordynacji Podatkowej, w razie rozbieżności w stanowiskach organów podatkowych, można także wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji ogólnej.

Do niedawna jedyną możliwością uzyskania wyczerpującego wyjaśnienia przepisów podatkowych wraz ze wskazaniem prawidłowego postępowania w określonych okolicznościach było wystąpienie o wydanie interpretacji indywidualnej. Od pierwszego stycznia 2012 roku każdy podatnik może wystosować wniosek o wydanie interpretacji ogólnej, mającej powszechne zastosowanie. Ma to na celu ujednolicenie orzecznictwa, jak również stosowania prawa podatkowego. Należy jednakże pamiętać o pewnych, związanych z tym, ograniczeniach.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Interpretacja ogólna wydawana jest w przypadku wykazania braku spójności w postępowaniu organów podatkowych

Najważniejszym ograniczeniem, związanym z interpretacjami ogólnymi jest fakt, że wydawane są one w przypadku nieścisłości w egzekwowaniu przepisów, a także w szeroko rozumianym orzecznictwie podatkowym. Warunkiem uzyskania omawianego stanowiska jest wskazanie istnienia niejednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej w takich samych stanach faktycznych i prawnych.

Korzyści, wynikające z uzyskania interpretacji ogólnej

REKLAMA

Ponieważ decyzja o wydaniu interpretacji ogólnej stanowiła dotychczas subiektywną inicjatywę Ministra Finansów,  pomimo  wielu rozbieżności w stosowaniu regulacji prawnych, rzadko i niechętnie decydowano się na tę formę interpretowania przepisów. W konsekwencji niewiele takich stanowisk zostało wydanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fakt, że od nowego roku każdy podatnik, płatnik i inkasent może wystąpić o wydanie stosownej interpretacji pociąga za sobą wiele korzyści. Interpretacje ogólne stanowią istotne zabezpieczenie przed ryzykiem podatkowym. Oznacza to, że zastosowanie się do wskazówek zawartych w interpretacji tego typu nie może podatnikowi zaszkodzić. Ogólne interpretacje podatkowe są powszechne i każdy może się na nie powołać dochodząc swoich praw oraz wyjaśniając przyjęty sposób realizacji obowiązków podatkowych.

 

Interpretacja ogólna zostanie wydana, chyba że...

Pomimo, iż w przypadku złożenia wniosku dotyczącego interpretacji ogólnej organ podatkowy zobowiązany jest do jego rozpatrzenia w terminie 3 miesięcy, nie zawsze zostanie ona wydana. Stanie się tak w sytuacji, gdy w zakresie spraw, które mają zostać wyjaśnione w drodze interpretacji, toczy się postępowanie podatkowe lub postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej. Analogicznie, w formie interpretacji ogólnej nie zostanie wyjaśnione stanowisko organu podatkowego w momencie, gdy na budzące wątpliwości decyzje lub postanowienie wniesiono odwołanie lub zażalenie.

Wniosek o wydanie interpretacji ogólnej należy złożyć na specjalnym formularzu

Podatnik, który zdecyduje się na złożenie wniosku o wydanie interpretacji ogólnej, zobowiązany jest do złożenia odpowiedniego  wniosku. Należy przedstawić w nim budzące kontrowersje zagadnienia, a także wskazać przepisy prawa wymagające określenia stanowiska organu podatkowego. Oznacza to, że podatnik musi zaznaczyć niejednolite stosowanie przepisów w określonych decyzjach, postanowieniach, wyrokach, a także wydanych już interpretacjach  indywidualnych w stosunku do jednakowych stanów faktycznych. Warto podkreślić, że podstawą do ubiegania się o wydanie jednolitego stanowiska są również nieścisłości w regulacjach dotyczących zdarzeń przyszłych w odniesieniu do obecnego stanu prawnego. Do tego celu służą formularze ORD-OG oraz załącznik ORD-OG/A, będący niejako uzupełnieniem tego pierwszego, w przypadku, gdy okaże się on niewystarczający do przedstawienia problemu.

Elżbieta Węcławik, Tax Care

Dominik Mędrzycki, księgowy Tax Care

  

 

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA