REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Słaby złoty zagrozi akcyzie na benzynę

REKLAMA

Odebranie ministrowi finansów prawa do podwyższania akcyzy na benzynę od 2007 roku nie jest sprzeczne z prawem unijnym - ocenia Komitet Integracji Europejskiej. Ostrzega, że ewentualne duże osłabienie złotego przy sztywnej stawce akcyzy mogłoby jednak grozić naruszeniem Dyrektywy UE.
Komitet Integracji Europejskiej uważa, że zgłoszona przez PiS poprawka, która ma opóźnić wejście w życie ustawy pozbawiającej ministra finansów prawa do podwyższenia stawki akcyzy na benzynę, jest zgodna z przepisami UE.
W opinii przesłanej Sejmowi komitet zwraca jednak uwagę, że ustalenie sztywnej stawki akcyzy przy ewentualnym dużym osłabieniu złotego rodzi ryzyko niewypełnienia minimalnego poziomu opodatkowania wymaganego w UE. Zgodnie z dyrektywą 2003/96/WE dolny limit akcyzy dla Polski wynosi dziś 287 euro za 1000 litrów paliwa. Z ulgi będziemy mogli korzystać tylko do końca 2008 roku. Potem minimalna stawka wyniesie 359 euro na 1000 litrów benzyny. Przy ustalaniu poziomu opodatkowania brany jest pod uwagę kurs euro z początku października poprzedniego roku.

Poselska nowelizacja ustawy o akcyzie zakłada ustalenie górnego limitu podatku na benzynę na poziomie 1315 zł za 1000 litrów, a zgłoszona przez PiS poprawka proponuje, by zmiany weszły w życie 1 stycznia 2007 roku. To oznacza, że do wypełnienia minimum unijnego będzie przyjmowany kurs euro z października 2006 roku. W razie ewentualnego dużego osłabienia złotego względem euro może się okazać, że minimalny poziom 287 euro nie zostanie osiągnięty. W takim przypadku konieczna będzie zmiana ustawy o akcyzie. Zdaniem ekspertów nie powinno być z tym problemu – nowe stawki będzie można wpisać do ustawy przy okazji uchwalania budżetu, gdy kurs euro będzie już znany.

KIE zwraca także uwagę, że proponowany w poselskim projekcie limit trzeba będzie podnieść od 2009 roku. Przyjmując kurs euro z 1 października 2005 roku (3,918 zł) stawka 1315 zł daje zaledwie 335,63 euro. Do unijnego minimum zabraknie ok. 24 euro.

Zgłoszony przez SLD projekt nowelizacji ustawy o akcyzie był reakcją na jesienne zapowiedzi podwyżki akcyzy na benzynę o 25 groszy na litrze. Nowelizacja zablokuje możliwość podniesienia akcyzy na benzynę ponad 1315 złotych na 1000 litrów.

PiS, mając świadomość, że Sejm wbrew jego woli uchwali zmiany, zgłosił poprawkę, zgodnie z którą nowelizacja obowiązywałaby dopiero od 1 stycznia 2007 roku. Przeciwnikiem projektu jest rząd. Zdaniem wiceministra finansów Mirosława Barszcza nie ma w nim mechanizmu elastycznego dostosowania polskich stawek akcyzy do minimum unijnego. Poza tym ostatnią obniżką akcyzy na benzynę interesuje się Komisja Europejska. Może uznać, że była to decyzja niezgodna z prawem UE.

Niemal identyczną ustawę blokującą podwyżki akcyzy na olej opałowy i gaz grzewczy Sejm uchwalił (przy aktywnym poparciu PiS) latem ubiegłego roku, po tym jak podwyżki zapowiedział ówczesny minister finansów Mirosław Gronicki.

Stawki akcyzy w euro
287 euro – minimalna stawka akcyzy do 2009 roku,
335,63 euro – obowiązująca dziś stawka (w przeliczeniu na euro) wynikająca z rozporządzenia MF,
359 euro – minimalna stawka obowiązująca od 2009 roku.

Marcin Musiał


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA