REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potrzeba etyki i norm wykonywania zawodu

REKLAMA

W Stowarzyszeniu Księgowych trwają prace nad kodeksem etyki i profesjonalizmu. Ma on uregulować kwestie etyczne i normy wykonywania zawodu. Na kodeks ten czekają księgowi.
Księgowi i dyrektorzy finansowi uważają, że istnieje potrzeba tworzenia kodeksu etyki.
– W przypadku księgowych, mówi się o kodeksie etyki i profesjonalizmu, a nie jedynie etyki. Profesjonalizm w wykonywaniu tego zawodu jest bardzo istotny, a w moim przekonaniu obecne uregulowania są niewystarczające – powiedział Gazecie Prawnej Radosław Osmólski, prezes FPA Group.
O potrzebie sporządzenia kodeksu etyki przekonani są również inni eksperci. Podkreślają, że dzięki kodeksowi księgowi nie tylko mają wiedzę, jak powinni postępować, ale wzrasta też prestiż zawodu.

Brak przygotowania...

Do przestrzegania określonych norm skłania też restrykcyjne prawo.
– Myślę, że jest to jeden z bardziej etycznych zawodów, jakie istnieją w Polsce. Ilość zagrożeń i sankcji, jakie mogą spotkać księgowych, jest bardzo duża, od grzywny i mandatów aż do kary pozbawienia wolności i poważnych sankcji finansowych. Kary te określa zarówno ustawa o rachunkowości, jak i kodeks karny skarbowy – powiedział Gazecie Prawnej Andrzej Dac, księgowy. Zdarzają się jednak głosy przeciwne, mówiące o wielu błędach i nieprzestrzeganiu etyki zawodowej.
– Istnieje potrzeba szerokiego ujęcia etyki księgowych w kodeksie, ponieważ wiele osób albo nie jest przygotowywana do wykonywania tego zawodu, albo nie kieruje się normami jego wykonywania. Jest również grupa osób, które oszukują, narażając firmy na straty i sankcje – uważa Joanna Gawrońska, dyrektor finansowy Elzam-Zamech, laureatka VII edycji konkursu Księgowy Roku. Zwraca ona uwagę, że w przypadku zawodów zaufania publicznego, a do takich należy zawód księgowego, wiedza i jakość wykonywanej pracy to dwie podstawowe kwestie. Ilość zagrożeń i sankcji, jakie mogą spotkać księgowych, jest duża, od grzywny aż do kary pozbawienia wolności

...i odpowiedniej wiedzy

Radosław Osmólski uważa jednak, że nie można wszystkich księgowych mierzyć jedną miarą. Zwraca on uwagę, że już w kodeksie etyki IFAC (Międzynarodowej Federacji Księgowych), występuje podział na tych, którzy są zatrudnieni na etacie w firmie i tych, którzy prowadzą własną działalność gospodarczą. Jest też grupa księgowych pracujących w firmach outsourcingowych. Prezes FPA Group woli jednak mówić o innym podziale.
– Ze wszystkich księgowych czynnych zawodowo można wydzielić niemałą grupę, która nawet nie wie, że kodeks etyki i pewne zasady postępowania istnieją – powiedział. Powstaje zatem realny problem, jak dotrzeć do tych ludzi. W Polsce nie ma konieczności przynależenia do jakiegokolwiek stowarzyszenia lub organizacji skupiającej księgowych. A zatem nawet najlepszy kodeks etyki może nie dotrzeć do dużej części osób zajmujących się rachunkowością. Pewnym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie certyfikatu księgowego, który wydawałoby Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Jednak ten pomysł nie wszystkim się podoba.
– Z certyfikatami jest zawsze problem. Tam, gdzie jest więcej uregulowań, tam grupa jest bardziej zamknięta i trudniej dostać się do zawodu. Tak dzieje się np. w przypadku prawników. Uważam, że z jednej strony powinna być swoboda dostępu do zawodu, tak aby to rynek weryfikował wiedzę księgowego, a z drugiej strony, powinny być zasady, które w miarę precyzyjnie określałyby standardy wykonywania zawodu. Trudno w tym przypadku o jednoznaczną ocenę, ponieważ argumenty obu stron są przekonywujące – powiedział Radosław Osmólski.

...potrzebny więc kodeks

Trudności w przyjęciu kodeksu etyki mogą mieć również księgowi zatrudnieni na etacie, ponieważ są oni w pewnym sensie podlegli firmom. Z drugiej strony firmom zależy na profesjonalizmie księgowych, dlatego powinny dbać o standardy. Dużo bardziej potrzebny jest kodeks etyki dla samodzielnych księgowych. Jak wynika z naszych rozmów, powinien on zawierać informacje o standardach, ale także traktować o kompetencjach, odpowiedzialności za wykonywaną pracę, tajemnicy zawodowej, konkurencji, nie mówiąc o tak podstawowych rzeczach jak uczciwość i rzetelność w prowadzeniu ksiąg.
– Z jednej strony to są sprawy oczywiste dla każdego, kto prowadzi biznes. W wielu wypadkach można mówić nie tylko o etyce zawodu księgowego, ale przede wszystkim etyce prowadzenia biznesu – podsumował prezes FPA Group.

Łukasz Zalewski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA