REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwiększy się kontrola nad wydatkami państwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

W uzasadnieniu do ustawy budżetowej na 2008 rok znajdą się tabele z zadaniami oraz miernikami. Każdy będzie mógł zatem sprawdzić, jakimi środkami dysponują ministrowie i na co je wydają.


ZMIANA PRAWA

Budżet zadaniowy to trzeci etap reformy finansów publicznych. Jego elementy znajdą się już w uzasadnieniu do ustawy budżetowej na 2008 rok. Obecnie trwają prace nad opracowaniem kształtu układu zadaniowego.


- Różnica między budżetami na rok 2007 i 2008 będzie widoczna w uzasadnieniu. Jest to zasadnicza zmiana jakościowa - ocenił prof. Leszek Patrzałek z Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.


Jakie elementy budżetu zadaniowego znajdą się w uzasadnieniu, określa obecna ustawa o finansach publicznych, jednak do tej pory nie było wiadomo, jak uzasadnienie będzie wyglądało. Doktor Tomasz Strąk, dyrektor departamentu budżetu zadaniowego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, wyjaśnił, że w uzasadnieniu znajdzie się zadaniowy plan wydatków. Albo będzie to rozdział uzasadnienia, albo jego część w postaci tabel. Przedstawione zostaną wydatki, kwoty na zadania oraz dysponenci tych środków, czyli ministrowie.


W obecnym układzie ustawy budżetowej jeden minister może odpowiadać za kilka części budżetowych, dlatego trudno ustalić, za jakie zadania ostatecznie odpowiada. Tomasz Strąk zapowiada również, że zostaną przedstawione wydatki na lata przyszłe.


- W zadaniowym planie wydatków chcemy pokazać, jakimi kwotami dysponują ministrowie, jakie realizują zadania i jakie są źródła ich finansowania. Chcemy określić, w ramach dostępnej kwoty, jaka suma pochodzi z budżetu państwa, jaka z funduszy celowych, a jaka z dochodów własnych agencji rządowych. W ten sposób będziemy mieć pełen obraz wydatków na dane zadanie - powiedział Gazecie Prawnej dr Tomasz Strąk.


W uzasadnieniu znajdą się nie tylko tabele finansowe, ale również tabele zadaniowe, w których zostaną przedstawione mierniki do zadań. Obecnie istnieją mierniki do niektórych zadań realizowanych przez państwo, które są stosowane do statystyki publicznej. Jak wyjaśnił dyrektor departamentu budżetu zadaniowego, nie da się ich jednak zastosować w budżecie zadaniowym. Dlatego już teraz prowadzone są rozmowy z Głównym Urzędem Statystycznym, aby zmodyfikować badania statystyczne. Teraz mierniki jedynie diagnozują sytuację w danych dziedzinach funkcjonowania państwa. Nowe mierniki mają natomiast również pełnić funkcję zarządczą. Mają je ustalać ministrowie. Będą oni mogli za ich pomocą śledzić, po pierwsze, jak są realizowane zadania, a po drugie, czuwać, aby przynosiły założone wcześniej efekty.


Budżet zadaniowy już w przyszłym roku pozwoli na uzyskanie wielu informacji interesujących obywateli.


- Będą wiedzieli, na co państwo wydaje środki, ile wydaje i jaki to efekt przynosi. Obywatela mniej bowiem interesuje to, ile kosztuje wykształcenie jednego ucznia, a bardziej, czy ten uczeń jest dobrze kształcony. Dzięki budżetowi zadaniowemu będziemy to wiedzieli - podsumował Tomasz Strąk.


Zdaniem prof. Leszka Patrzałka pierwszy rok funkcjonowania mierników i zadań określonych w uzasadnieniu do ustawy budżetowej może spowodować dyskusję na temat przyjętych mierników.


CO ZNAJDZIE SIĘ W UZASADNIENIU

W uzasadnieniu do ustawy budżetowej na 2008 rok znajdą się nie tylko tabele finansowe, pokazujące obszary działalności ministrów i innych dysponentów części budżetowych, ale również tabele zadaniowe, w których zostaną przedstawione cele, zadania, podzadania priorytetowe oraz mierniki do zadań.


ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA