REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwiększy się kontrola nad wydatkami państwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

W uzasadnieniu do ustawy budżetowej na 2008 rok znajdą się tabele z zadaniami oraz miernikami. Każdy będzie mógł zatem sprawdzić, jakimi środkami dysponują ministrowie i na co je wydają.


ZMIANA PRAWA

Budżet zadaniowy to trzeci etap reformy finansów publicznych. Jego elementy znajdą się już w uzasadnieniu do ustawy budżetowej na 2008 rok. Obecnie trwają prace nad opracowaniem kształtu układu zadaniowego.


- Różnica między budżetami na rok 2007 i 2008 będzie widoczna w uzasadnieniu. Jest to zasadnicza zmiana jakościowa - ocenił prof. Leszek Patrzałek z Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.


Jakie elementy budżetu zadaniowego znajdą się w uzasadnieniu, określa obecna ustawa o finansach publicznych, jednak do tej pory nie było wiadomo, jak uzasadnienie będzie wyglądało. Doktor Tomasz Strąk, dyrektor departamentu budżetu zadaniowego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, wyjaśnił, że w uzasadnieniu znajdzie się zadaniowy plan wydatków. Albo będzie to rozdział uzasadnienia, albo jego część w postaci tabel. Przedstawione zostaną wydatki, kwoty na zadania oraz dysponenci tych środków, czyli ministrowie.


W obecnym układzie ustawy budżetowej jeden minister może odpowiadać za kilka części budżetowych, dlatego trudno ustalić, za jakie zadania ostatecznie odpowiada. Tomasz Strąk zapowiada również, że zostaną przedstawione wydatki na lata przyszłe.


- W zadaniowym planie wydatków chcemy pokazać, jakimi kwotami dysponują ministrowie, jakie realizują zadania i jakie są źródła ich finansowania. Chcemy określić, w ramach dostępnej kwoty, jaka suma pochodzi z budżetu państwa, jaka z funduszy celowych, a jaka z dochodów własnych agencji rządowych. W ten sposób będziemy mieć pełen obraz wydatków na dane zadanie - powiedział Gazecie Prawnej dr Tomasz Strąk.


W uzasadnieniu znajdą się nie tylko tabele finansowe, ale również tabele zadaniowe, w których zostaną przedstawione mierniki do zadań. Obecnie istnieją mierniki do niektórych zadań realizowanych przez państwo, które są stosowane do statystyki publicznej. Jak wyjaśnił dyrektor departamentu budżetu zadaniowego, nie da się ich jednak zastosować w budżecie zadaniowym. Dlatego już teraz prowadzone są rozmowy z Głównym Urzędem Statystycznym, aby zmodyfikować badania statystyczne. Teraz mierniki jedynie diagnozują sytuację w danych dziedzinach funkcjonowania państwa. Nowe mierniki mają natomiast również pełnić funkcję zarządczą. Mają je ustalać ministrowie. Będą oni mogli za ich pomocą śledzić, po pierwsze, jak są realizowane zadania, a po drugie, czuwać, aby przynosiły założone wcześniej efekty.


Budżet zadaniowy już w przyszłym roku pozwoli na uzyskanie wielu informacji interesujących obywateli.


- Będą wiedzieli, na co państwo wydaje środki, ile wydaje i jaki to efekt przynosi. Obywatela mniej bowiem interesuje to, ile kosztuje wykształcenie jednego ucznia, a bardziej, czy ten uczeń jest dobrze kształcony. Dzięki budżetowi zadaniowemu będziemy to wiedzieli - podsumował Tomasz Strąk.


Zdaniem prof. Leszka Patrzałka pierwszy rok funkcjonowania mierników i zadań określonych w uzasadnieniu do ustawy budżetowej może spowodować dyskusję na temat przyjętych mierników.


CO ZNAJDZIE SIĘ W UZASADNIENIU

W uzasadnieniu do ustawy budżetowej na 2008 rok znajdą się nie tylko tabele finansowe, pokazujące obszary działalności ministrów i innych dysponentów części budżetowych, ale również tabele zadaniowe, w których zostaną przedstawione cele, zadania, podzadania priorytetowe oraz mierniki do zadań.


ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA