| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Zakaz palenia e-papierosów w miejscu pracy

Zakaz palenia e-papierosów w miejscu pracy

Nie będzie można palić e-papierosów w miejscach pracy. W wyniku nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych został wprowadzony zakaz palenia e-papierosów w miejscach publicznych oraz na terenie pomieszczeń w zakładach pracy.

Zmiana przepisów dotyczących palenia e-papierosów jest spowodowana koniecznością wdrożenia regulacji unijnych przyjętych w 2014 r. w tzw. dyrektywie tytoniowej (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów oraz uchylającej dyrektywę 2001/37/WE). Nowe przepisy wejdą w życie 8 września 2016 r.

Omawiana nowelizacja rozszerzyła zakaz palenia m.in. w zakładach pracy nie tylko na zakaz palenia wyrobów tytoniowych, ale również na zakaz palenia nowatorskich wyrobów tytoniowych oraz papierosów elektronicznych.

Właściciel lub zarządzający budynkiem może jednak wyznaczyć palarnię w pomieszczeniach zakładów pracy.

Ustawowy zakaz palenia obowiązuje na terenie pomieszczeń zakładu pracy. Nie obejmuje jego całego terenu, chyba że rozszerzy go pracodawca na mocy przepisów wewnętrznych. Pracodawca nie ma obowiązku tworzenia pomieszczenia palarni. Jest to jego prawo, a nie obowiązek.

Polecamy: Dowóz pracowników do pracy - w podatkach i rachunkowości

Pracodawca może wprowadzić całkowity zakaz palenia na terenie zakładu pracy. Z jednej strony uzasadnia to kodeksowy obowiązek zapewnienia przez pracodawcę bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, a z drugiej strony dbałość o racjonalne korzystanie przez pracowników z czasu pracy. Dlatego istnieje uzasadnienie, by w wewnętrznym regulaminie zakazać palenia na terenie całego zakładu, a nie tylko w jego pomieszczeniach. Można także zabronić wychodzenia na papierosa na terenie zakładu pracy poza dozwolonymi przepisami prawa przerwami.

W stosunku do pracowników nieprzestrzegających wewnątrzzakładowych ustaleń w tym zakresie istnieje możliwość stosowania kar porządkowych za nieprzestrzeganie takich zakazów, a więc ustalonego porządku i organizacji pracy, jak również zasad bhp. Pracodawca nie ma obowiązku płacić pracownikom za czas spędzony na paleniu papierosów, wykraczający ponad płatne przerwy wliczane do czasu pracy. Może potraktować ten czas jako niepłatny.

Czytaj więcej na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych w artykule: "Czy palenie e-papierosów w miejscu pracy będzie jeszcze dopuszczalne" >>

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria klasyfikacyjna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »