REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-papierosy będą objęte akcyzą?

E-papierosy będą objęte akcyzą?
E-papierosy będą objęte akcyzą?

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów na bieżąco monitoruje rynek wyrobów tytoniowych oraz e-papierosów, a także powołał już zespół do spraw opodatkowania m.in. e-papierosów. Sejm uchwalił 22 lipca 2016 r. ustawę o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, implementującą przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z 3 kwietnia 2014 r. Według Ministerstwa Finansów z decyzją odnośnie opodatkowania e-papierosów akcyzą należy poczekać na skutki wprowadzanych w tej ustawie obostrzeń i zakazów, które zweryfikują i uregulują rynek e-papierosów.

E-papierosy w Polsce nie są opodatkowane, za wyjątkiem VAT-u. Z klasycznych papierosów do budżetu trafia ponad 31% maksymalnej ceny detalicznej. Nieopodatkowany e-papieros to nierówność wobec innych niebezpiecznych używek, tym bardziej, że z roku na rok liczba użytkowników e-papierosów rośnie. Na świecie więcej "elektronicznych palaczy" jest obecnie tylko w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Biorąc pod uwagę stosunek użytkowników e-papierosów do liczby ludności, jesteśmy prawdopodobnie światowym liderem. Na te kwestie zwrócił uwagę poseł Jerzy Gosiewski w interpelacji z 23 czerwca 2016 r.

Autopromocja

Zdaniem posła, błędne jest stwierdzenie, że e-papieros nie jest wyrobem tytoniowym więc nie może podlegać akcyzie ustalonej na tego typu produkty. E-papieros zawiera w sobie nikotynę, która ma zły wpływ na nasze zdrowie. To prawda, że zawiera nieco mniej substancji, które wydzielane są przy spalaniu zwykłego papierosa, ale niestety nie potwierdza się teza, że e-papierosy mogą wyleczyć z nikotynizmu. Wręcz przeciwnie. Nikotyna w nich zawarta jest substancją uzależniającą, a badania dowodzą, że uzależnienie od nikotyny sprzyja kolejnym uzależnieniom.

Według posła, należy wprowadzić zakaz sprzedaży e-papierosów nieletnim. Wprowadzona zaporowa cenę z nałożoną akcyzą dodatkowo ograniczyłaby dostęp tych używek dla dzieci i młodzieży.

W walce z elektronicznymi papierosami rząd na Węgrzech wprowadził zakaz tego typu urządzeń a olejki do ich uzupełniania są nad Balatonem zabronione, a ich rozprowadzanie stanowi surowo karane przestępstwo. We Francji uznano natomiast, że e-papierosy zasadniczo niczym nie różnią się do zwykłych papierosów i objęto je w większości podobnymi obostrzeniami. Krajowy podatek na papierosy elektroniczne wprowadziły już Portugalia i Włochy, a od 2016 r. zamierza to uczynić Rumunia. W Portugalii danina została nałożona w 2015 r. nie tylko na papierosy elektroniczne, lecz także np. żucie tabaki. Rząd tłumaczył to troską zarówno o zdrowie obywateli i o budżet. We Włoszech podatek został nałożony w 2014 r. zarówno na sam e-papieros, jak i płyn, którym był on napełniany, i to niezależnie od tego, czy zawierał nikotynę. Jego stawka wynosiła aż 58,5 proc. E-papierosy są używką szkodliwą dla palaczy i dla innych osób. Czy  podjąć niezbędne kroki by obłożyć akcyzą e-papierosy?

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Odpowiedzi na intterpelację udzielił 15 lipca 2016 r. (w imieniu ministra finansów) podsekretarz stanu Wiesław Jasiński.

MF wyjaśnia, że e-papierosy to elektroniczne urządzenia służące do podawania nikotyny metodą inhalacji. Podczas korzystania z tego urządzenia nie dochodzi do procesu spalania. Podgrzewany jest wyłącznie płyn zawierający nikotynę, przez co do organizmu dostaje się tylko nikotyna, a nie dostają się substancje smoliste, obecne w dymie papierosowym.

Podkreślić jednak należy, że resort finansów nie jest właściwy do rozstrzygania kwestii czy e-papierosy są bezpieczniejszą alternatywą dostarczania nikotyny do organizmu, niż tradycyjne papierosy. Niemniej jednak jeżeli wyroby te zawierają nikotynę, substancję silnie uzależniającą, to nie są one neutralne dla zdrowia.

Należy zauważyć, iż w Polsce e-papierosy nie są objęte szczególnymi przepisami prawnymi a zatem aktualnie podlegają ustawodawstwu o ogólnym bezpieczeństwie produktów, co w Polsce oznacza kontrolę ze strony UOKiK.

Mając na uwadze fakt, że większość płynów używanych w e-papierosach zawiera nikotynę, która jest substancją uzależniającą, wyroby te de facto nie pozostają bez wpływu na zdrowie. Potrzeba zapobieżenia ryzyku zdrowotnemu stanowiła podstawę działań zmierzających do uregulowania kwestii e-papierosów w skali Unii Europejskiej.

Uregulowania prawne, wprowadzające wiele obostrzeń i zakazów dotyczących produkcji i dystrybucji oraz przewidujące możliwość poddania kontroli m.in. w stosunku do e-papierosów, zawarte zostały w znowelizowanej dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich w sprawie produkcji, prezentowania i sprzedaży wyrobów tytoniowych i powiązanych wyrobów oraz uchylająca dyrektywę 2001/37/WE.

W dniu 22 lipca 2016 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych implementującej przepisy ww. dyrektywy do krajowego porządku prawnego, wraz z poprawkami Senatu. Dn. 25 lipca 2016 r. została przekazana Prezydentowi do podpisu. Organem właściwym w sprawie jest zatem Minister Zdrowia.

Zgodnie z przyjętymi przepisami w ww. projekcie ustawy - maksymalne stężenie nikotyny w e- papierosach nie może przekraczać 20 mg/ml. Mają być dopuszczone uzupełnialne wkłady do papierosów elektronicznych, pojemność wkładów zapasowych winna wynosić nie więcej niż 10 ml, a w przypadku e-papierosów jednorazowego użytku - pojemność kartridża nie będzie mogła przekraczać 2 ml.

Projektowane przepisy ustawowe zobowiązują importerów i producentów nowych produktów związanych z e-papierosami, aby co najmniej na 6 miesięcy przed planowanym wprowadzeniem ich do obrotu, zgłaszali taki zamiar Inspektorowi do spraw Substancji Chemicznych. Zgłoszenie w tym zakresie musi zawierać szereg informacji w tym m.in. informacje na temat dawki nikotyny i jej absorpcji podczas spożywania wyrobu w normalnych lub racjonalnie przewidywalnych warunkach, opis procesu produkcji i oświadczenie, że proces produkcji e- papierosa lub pojemnika zapasowego zapewnia zgodność z wymogami ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Oświadczenie takie podlega określonej opłacie i zgłaszane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Ponadto w przypadku stwierdzenia, że określone e-papierosy lub pojemniki zapasowe mogą stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego, wstrzymane zostanie ich wytwarzanie i wprowadzanie do obrotu.

Ww. znowelizowana ustawa praktycznie znosi różnice między tradycyjnymi i elektronicznymi papierosami, wprowadzając na e-papierosy takie same obowiązki i zakazy jakie określone zostały dla papierosów tradycyjnych. I tak np. e-papierosy zostały objęte obowiązkiem umieszczania ostrzeżeń zdrowotnych, zakazano ich reklamy i sponsoringu oraz ograniczono miejsca palenia e-papierosów. Wprowadzono również, podniesiony w interpelacji, zakaz sprzedaży e-papierosów osobom do 18 lat.

Odnośnie kwestii opodatkowania e-papierosów należy wskazać, że resort finansów rozważa takie rozwiązanie. Podkreślenia wymaga to, że e-papierosy nie spełniają wymogów ustawowej definicji wyrobów tytoniowych, zatem nie są wyrobami tytoniowymi i zarazem wyrobami akcyzowymi, stąd jak dotychczas nie są opodatkowane podatkiem akcyzowym. Przepisy unijne nie wykluczają opodatkowania akcyzą e-papierosów a niektóre państwa UE zdecydowały się na taki krok.


Rozwiązanie dotyczące wprowadzenia akcyzy na e-papierosy powinno być dalekowzroczne, jak również winno uwzględniać właściwą równowagę pomiędzy wpływami budżetowymi, a kosztami administracyjnymi.

W tym kontekście należałoby poczekać na skutki wprowadzanych w życie ustawowych obostrzeń i zakazów, które niewątpliwie zweryfikują i uregulują rynek e-papierosów. Resort finansów na bieżąco monitoruje rynek wyrobów tytoniowych oraz e-papierosów.

Decyzja o ewentualnym opodatkowaniu akcyzą e-papierosów będzie poprzedzona głęboką analizą skali zjawiska. W tym celu w Ministerstwie Finansów powołany już został roboczy zespół do spraw opodatkowania m.in. e-papierosów.

Opracowała Iga Kucharska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    REKLAMA